Toon posts:

[ADSL] Wanneer moet ik de lengtetest doen?

Pagina: 1
Acties:
  • 177 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een quick vraagje over ADSL.

Na de introductie van stromend water is deze vorm van internet dus mogelijk in dit boerenhol. Althans, in de gemeente. Maar nu woon ik zo'n 3 km van de centrale af...

Hoe zit het nu met die lengtetest? Kom ik nu voor ADSL in aanmerking of moeten er eerst nog dingen geregeld worden met de lengtetest?

Wie heeft er ervaring mee en moet ik die test ook nog gaan betalen?

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2002 01:12 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Die test wordt vanaf de centrale gedaan zodra jij je heb opgegeven voor adsl.
Je hoeft er dus niet voor thuis te blijven of iets dergelijks. Het kost je ook niks.

Als jij je opgegeven heb dan krijg je een brief thuis met de bevestiging en een week later nog een brief dat ze binnen 3 weken de test gaan uitvoeren en mocht deze succesvol zijn dan krijg je je dhz pakket thuis (als je daarvoor gekozen heb dan).

Bij mijn weten is de afstand tegenwoordig zo rond de max 3,4 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt, bij mij wou mxstream niet leveren omdat ik te ver van de centrale af zat. Daarna heb ik me opgegeven voor BBNED voor de 1024/512 variant. Helaas bleek bij een meting dat dit niet mogelijk was, dus nu wordt het 512/256. Niet erg snel, maar iets is beter dan niets. Zit nu al 5 jaar via ISDN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elvis84
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

elvis84

Has Left The Building

Maar hoe zit het dan met de verschillen bij die lengtetest tussen ISDN en Analoog. Ik krijg als het goed is het 4e kwartaal ook ADSL, maar bij analoog staat dat het zeker kan, en bij ISDN staat onder voorbehoud van een een lengtetest. Ik heb dus ISDN, en ik woon 2,6 km van de centrale. Heb ik iets te vrezen voor die lengtetest???

Little Less Conversation, Little More Action Please!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 augustus 2002 @ 10:57:
Klopt, bij mij wou mxstream niet leveren omdat ik te ver van de centrale af zat. Daarna heb ik me opgegeven voor BBNED voor de 1024/512 variant. Helaas bleek bij een meting dat dit niet mogelijk was, dus nu wordt het 512/256. Niet erg snel, maar iets is beter dan niets. Zit nu al 5 jaar via ISDN
Ik zou allang blij zijn dat het mogelijk is. Die kutkoppen van KPN die verdienen al genoeg aan mijn telefoontikken.

Kan ik eindelijk 24 uur per dag on-line zijn, voor een "eerlijke prijs".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-10 22:10
Als de kabellengte 3km is (niet hemelsbreed oid!) dan kan je in bijna alle gevallen ADSL krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maar als ik nou 50 meter van die centrale af zou wonen, dan had ik natuurlijk een veel betere verbinding.

Zal ik er iets van merken op 3 km afstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 augustus 2002 @ 13:47:
Maar als ik nou 50 meter van die centrale af zou wonen, dan had ik natuurlijk een veel betere verbinding.

Zal ik er iets van merken op 3 km afstand?
Ligt eraan wat voor kabels er liggen maar in princiepe wel ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het woord lengtetest gaat niet meer op, als jij ADSL in j regio hebt kijken ze alleen maar of de kabels die er liggen goed zijn en niet of je ver van de centrale af zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thebill
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-04-2024
Verwijderd schreef op 11 oktober 2002 @ 14:34:
Het woord lengtetest gaat niet meer op, als jij ADSL in j regio hebt kijken ze alleen maar of de kabels die er liggen goed zijn en niet of je ver van de centrale af zit.
waarom gebruiken ze het woord 'lengtetest' dan nog wel (bij de postcodecheck van KPN en de verschillende providers (ISP's)? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:39

JvS

Ik heb hem zelf ook

omdat mensen dat beter snappen. En verder merk je er met mxstream kpn-adsl helemaal niets van of je naast een centrale woont of er 4km vandaan zit. Als je het kan krijgen, kan je het ook op volledige snelheid krijgen (want die is flink onder de max spec van adsl).

En als je een lengtetest moet laten doen volgens de postcodecheck, moet je inderdaad iets meer angst als de anderen hebben, alleen gebruikt de kpn daarvoor gewoon tabellen. Ze hebben gewoon een rondje om de centrale getrokken en binnen de 3km leveren ze overal mxstream basic, en tot 3,5km leveren ze onder voorbehoud van een lengtest.

In die eerste regio is de lijn in bijna volledig alle gevallen prima en meer dan voldoende voor adsl op 512/1024kbit (lengte altijd wel onder de 4km en kwaliteit ok), tot 3,5km komt het iets vaker voor dat de kabel een paar rare bochten maakt en je dus wat verder van de centrale zit, dan dat voorspeld is. KPN doet daar dus *ook* een lengtetest, alleen staat er op de site dat het onder voorbehoud is, omdat je iets meer kans hebt afgewezen te worden.

Buiten die cirkel leveren ze gewoon vrolijk niet meer, dus als je 3,9km van een centrale woont en er gaat een loodrechte lijn naartoe, dan kan dat theoretisch gemakkelijk, maar ze doen het gewoon niet, buiten die gebieden gaan ze gewoon niet eens aan metingen beginnen, waarschijnlijk omdat ze dat te duur vinden voor de paar aansluitingen die ze er mee bijkrijgen en omdat er te vaak geconcludeerd wordt dat het toch niet kan. Dat is het voordeel van een klein bedrijf als bbned, die doen dat wel.

Maar je merkt dus geen ene moer van hoever je van een centrale zit. Als kpn het levert, kan je er vanuit gaan dat je de geleverde snelheid kan halen over die telefoonkabel.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thebill
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-04-2024
JvS schreef op 12 oktober 2002 @ 20:00:
omdat mensen dat beter snappen. En verder merk je er met mxstream kpn-adsl helemaal niets van of je naast een centrale woont of er 4km vandaan zit. Als je het kan krijgen, kan je het ook op volledige snelheid krijgen (want die is flink onder de max spec van adsl).

En als je een lengtetest moet laten doen volgens de postcodecheck, moet je inderdaad iets meer angst als de anderen hebben, alleen gebruikt de kpn daarvoor gewoon tabellen. Ze hebben gewoon een rondje om de centrale getrokken en binnen de 3km leveren ze overal mxstream basic, en tot 3,5km leveren ze onder voorbehoud van een lengtest.

In die eerste regio is de lijn in bijna volledig alle gevallen prima en meer dan voldoende voor adsl op 512/1024kbit (lengte altijd wel onder de 4km en kwaliteit ok), tot 3,5km komt het iets vaker voor dat de kabel een paar rare bochten maakt en je dus wat verder van de centrale zit, dan dat voorspeld is. KPN doet daar dus *ook* een lengtetest, alleen staat er op de site dat het onder voorbehoud is, omdat je iets meer kans hebt afgewezen te worden.

Buiten die cirkel leveren ze gewoon vrolijk niet meer, dus als je 3,9km van een centrale woont en er gaat een loodrechte lijn naartoe, dan kan dat theoretisch gemakkelijk, maar ze doen het gewoon niet, buiten die gebieden gaan ze gewoon niet eens aan metingen beginnen, waarschijnlijk omdat ze dat te duur vinden voor de paar aansluitingen die ze er mee bijkrijgen en omdat er te vaak geconcludeerd wordt dat het toch niet kan. Dat is het voordeel van een klein bedrijf als bbned, die doen dat wel.

Maar je merkt dus geen ene moer van hoever je van een centrale zit. Als kpn het levert, kan je er vanuit gaan dat je de geleverde snelheid kan halen over die telefoonkabel.
aha! ik snap het, bedankt!

jajaah, ik weet dat jullie dat 'liever niet zien' die bedankjes, maar JvS heeft het toch wel verdient! _/-\o_ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij zit er meer achter.....
Ik heb intussen, na een afstands test, anderhalf jaar ADSL. Kort nadat ik een aansluiting had was ADSL bij mij in de buurt niet mogelijk volgens de postcode check. Sinds kort is dit, na een afstands test, weer mogelijk.
Zullen ze capaciteit van de centrales toch niet stiekum mee laten tellen bij de postcode check? 't lijkt er veel op.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Uiteraard! Zeker dat de capaciteit van een centrale meespeelt. Als deze vol zit, ga je namelijk een "het is niet beschikbaar" aantreffen met de postcodecheck :o. Maar dat heeft niets met jouw geval te maken hoor. Het is namelijk niet zo dat er na een afstandstest ineens adsl beschikbaar is omdat ze ineens iets hebben van "oh nu gaan we het wel leveren", er is gewoon een centrale in jouw wijk geschikt gemaakt ofzo.

Overigens zijn er wel tabellen te vinden over hoever je van een centrale zit, maar dat zijn dus ook gewoon "lompe" afstanden. Ik woon 770 meter van een centrale vandaan, en dat staat ook op die site, maar Floris (die tegenover mij woont) heeft nu tweakdsl en die hebben de lengte eens nagemeten en die kwamen uit op een lijn van 2,7 kilometer. Dat is dus 2km meer, dan dat er in tabellen staat. De precieze lengte van de kabels weet volgens mij niemand, dus als je op 4km van de centrale gaat leveren heb je best een kans dat er een kabel van een kilometer of 6-7 ligt ofzo :o.

Ik heb die 3 en 3,5Km een beetje gegokt, maar volgens mij zijn dat wel de afstanden. Als je isdn combineert met adsl liggen die afstanden nog een beetje lager trouwens, vandaar dat je soms met isdn wel een lengtetest moet laten doen (volgens de site) en bij analoog niet. Of met fast net wel en met basic niet enzo.

Ik ben trouwens wel benieuwd of alle kpn lijnen die nu op 1mbit geleverd en getest zijn wel geschikt zijn voor 1,5mbit die na januari op elke verbinding mogelijk is dan. ook ben ik wel benieuwd wat er gebeurt als je upgrade naar fast van basic... Je hebt dan misschien een lijn die nog net correct genoeg is bevonden voor basic en dan heb je na januari ineens een 1,5mbit ipv de 0,5 die je nu hebt :P. Dan heb je zomaar bij adsl een verbinding die de maximale snelheid niet altijd kan halen... :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochemd
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-09 23:08
JvS schreef op 12 oktober 2002 @ 20:00:

Ze leveren altijd onder voorbehoud van een lengtetest. Alleen als je zo dichtbij woont dat de kans op een negatief resultaat klein is zetten ze het in de kleine lettertjes, en als je wat verder weg woont staat het er met grote letters. En als je te verweg woont zeggen ze dat het niet kan.
Intern houdt KPN daarbij aan dat de lijnlengte gemiddeld 1.5 maal zo groot is als dat de hemelsbrede afstand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De maximale afstand tot de centrale heeft niks te maken met vrolijk wel of niet willen leveren, maar met de kwaliteit van de verbinding. Hoe hoger de snelheid van het dataverkeer, hoe meer kans er is op "overspraak", interferentie. Al de koperdraadjes van je buren met ADSL zitten op dezelfde kabel en dat beinvloedt c.q. stoort elkaar. De 3,5 km is dus een technische beperking die kpn aanhoudt om de kwaliteit te garanderen. BBned houdt een grotere afstand aan - zij nemen dus een groter risico t.a.v. de kwaliteit van de verbinding. (Dus het is niet zo dat zij vaker de moeite nemen om te testen)
Dit risico is echter waarschijnlijk nog steeds minimaal omdat nog lang niet iedereen ADSL heeft en het aantal verschillende diensten beperkt is.
De capaciteit van de centrale heeft hier niets mee te maken - als het vol is kun je ook als je 100 meter van de centrale af woont niet bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schnumi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

schnumi

Discothéque! Boom cha!

euuh hoe weet je waar je centrale zit in het dorp???? :)

"The more you take the less you feel, The less you know the more you believe, The more you have the more it takes today"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-10 16:42

qless

...vraag maar...

JvS schreef op 12 oktober 2002 @ 23:32:
Ik heb die 3 en 3,5Km een beetje gegokt, maar volgens mij zijn dat wel de afstanden. Als je isdn combineert met adsl liggen die afstanden nog een beetje lager trouwens, vandaar dat je soms met isdn wel een lengtetest moet laten doen (volgens de site) en bij analoog niet. Of met fast net wel en met basic niet enzo.

Ik ben trouwens wel benieuwd of alle kpn lijnen die nu op 1mbit geleverd en getest zijn wel geschikt zijn voor 1,5mbit die na januari op elke verbinding mogelijk is dan. ook ben ik wel benieuwd wat er gebeurt als je upgrade naar fast van basic... Je hebt dan misschien een lijn die nog net correct genoeg is bevonden voor basic en dan heb je na januari ineens een 1,5mbit ipv de 0,5 die je nu hebt :P. Dan heb je zomaar bij adsl een verbinding die de maximale snelheid niet altijd kan halen... :o
Het leuke is dat hier in Belgie vanaf november alle adsl abo's omhoog gaan naar 3 Mbps, en belgacom gewoon adsl levert tot en met 5,5 km afstand (pstn) 5 km (isdn) en daarbij zeg dat die 3 Mbps door > 99% gehaald moet kunnen worden.

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

[nohtml]
Verwijderd schreef op 13 oktober 2002 @ 13:53:
De maximale afstand tot de centrale heeft niks te maken met vrolijk wel of niet willen leveren, maar met de kwaliteit van de verbinding. Hoe hoger de snelheid van het dataverkeer, hoe meer kans er is op "overspraak", interferentie. Al de koperdraadjes van je buren met ADSL zitten op dezelfde kabel en dat beinvloedt c.q. stoort elkaar. De 3,5 km is dus een technische beperking die kpn aanhoudt om de kwaliteit te garanderen. BBned houdt een grotere afstand aan - zij nemen dus een groter risico t.a.v. de kwaliteit van de verbinding. (Dus het is niet zo dat zij vaker de moeite nemen om te testen)
Dit risico is echter waarschijnlijk nog steeds minimaal omdat nog lang niet iedereen ADSL heeft en het aantal verschillende diensten beperkt is.
De lengte van de lijnen heeft er zeker wel mee te maken hoor. Hoe kan je anders verklaren dat de maximale snelheid bij hogere lengtes terugloopt?
De capaciteit van de centrale heeft hier niets mee te maken - als het vol is kun je ook als je 100 meter van de centrale af woont niet bestellen.
Klopt, niemand heeft het dan ook over capaciteit van een centrale gehad icm een lengtetest :o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KermieCow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-09 21:01

KermieCow

to MOoh or not to MOoh...

Maar er is niemand die weet hoe je kan vinden waar de centrales staan? Is er dan iemand die een plaatje heeft van hoe zo'n centrale eruitziet? Of een andere hint over hoe jou centrale te vinden. (behalve de kabel volgen ;-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Quote: De lengte van de lijnen heeft er zeker wel mee te maken hoor. Hoe kan je anders verklaren dat de maximale snelheid bij hogere lengtes terugloopt?

Dat was dus ook precies wat ik bedoelde - waarschijnlijk was ik niet duidelijk genoeg. De kans op overspraak/storing/lagere snelheid wordt groter bij meer verkeer (ADSL is veel meer dan het normale spraakverkeer) EN bij een langere kabel (dat was ik vergeten specifiek toe te voegen). Vandaar het maximum van 3,5 km. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Quote: Maar er is niemand die weet hoe je kan vinden waar de centrales staan? Is er dan iemand die een plaatje heeft van hoe zo'n centrale eruitziet?

Is al vaker voorbij gekomen: http://spike.oli.tudelft.nl/adsl/ leidt je naar het adres van de centrale. Er is geen typisch plaatje van hoe een centrale eruit ziet, het kunnen verschillende soorten gebouwen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat vroeg ik mij ook al af :).
Ik zit hier een kilometer of 3 van de centrale af, ook hier kan ik met ISDN niet de maximale snelheid aanvragen (1024/256 dus) maar met een analoge lijn wel. Met ISDN is alleen 512/128 of langzamer mogelijk :(. Aangezien ik dus ISDN heb, kan ik helaas niet de snelste variant nemen.... Maarja, ik ben al lang blij dat hier eindelijk ADSL mogelijk is 8). Alles beter dan de 7,5 kb/sec van ISDN :7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-10 18:25
Ik zit dus met ditzelfde probleem ... er is blijkbaar maar 1 centrale in Hoogeveen.
En ik woon dus in Hoogeveen-Oost , volgens LokatieNet is de kortste route 3,6km
Maar ik werk ook in Hoogeveen, deze afstand heb ik ook even bekeken en die afstand is 3,5km en daar hebben we een abbo bij KPN van 1024/256, ik haal ook gewoon snelheden van ongeveer 110Kb/s

Wat is hier nu mis :? bbned raadt het niet aan 1024 te leveren, maar KPN weer wel met maar 100m minder ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-10 21:46

vr6-only

Blub Blub

ik zit op een afstand van 2.6 km
adsl lite 1600/512 en snelheden van 180 kb/s haal ik wel :)
upload van 55 :)
ik ben wel tevreden

It ain't stupid if it works!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anders geef je ff een schop tegen een post van 3 jaar geleden 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-08 16:13
Gaat inderdaad nergens over. Deze kan beneden blijven ;)

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.