Toon posts:

IBM HD voor 2e keer stuk, hoe kan dat?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

een paar maanden geleden, ging mijn 2e hd (die ik net een half jaar had), een IBM 40GB 7200RPM (type: 60GXP) ineens kuren geven: Hij begon tijdens het laden van windows XP, een raar geluid te geven, een soort aanlopen, de pc werd enorm traag en de volgende dag zelfs errors, en later deed hij niets meer. Dus ik teruggestuurd naar informatique.nl en ik kreeg een nieuwe, zelfde type.

Nu een maandje verder, zit ik met exact hetzelfde probleem. Tijdens t laden van windows maakt hij vreemde geluiden en alles loopt traag, soms tijdens t opstarten flipt de bios helemaal omdat die schijf zo vreemd doet.

Het vreemde is dat er al 4 jaar een IBM 7200RMP 10Gb als primary inzit die zonder problemen werkt.

Voor de info: mn pc is zo aangesloten:

P.IDE MASTER -> IBM 10GB
P.IDE SLAVE -> IBM 40GB

S.IDE MASTER -> PIONEER DVDROM
S.IDE SLAVE -> PLEXTOR CDRW

Verdere informatie van mn pc op dit moment:
AMD ATHLON TB 1,4GHZ, 256MB DDR PC2100, ASUS A7V266, CHIEFTEC KAST MET 340 WATT VOEDING, Alles goed gekoeld, zootje casefans (zelfs voor de HDs!).

Wie heeft er een oplossing?

- zijn die harde schijven gewoon niet goed?
- een ander IDE kanaal heb ik geprobeert, als S.IDE MASTER doet die HD hetzelfde

Alvast bedankt voor de reacties,

NickArts

• Rebels
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05-2023

Rebels

watev?!

Ik heb hetzelfde probleem, eerst met een 60gpx en 2 weken later met een 75gpx :(

echt exact hetzelfde, raar (ratel)geluid super traag met opstarten

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:56
dit is normaal voor de 60gxp serie. die vallen uit bij bosjes

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-03 22:03

The Bad Seed

Chaotic since 1983

De 60GXP (en naar het schijnt ook de 75gxp) hebben daar héél veel last van.
Dus het ligt idd aan een slechte reeks van IBM.

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:40
het is aan te raden om de 40GB niet op slave te zetten, maar ook op master :)
kan een beol snelheid schelen :)

• Desolation Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-12-2023
Bij deze een prachtig voorbeeld van de IBM "Deathstar" HDD's :)

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:23
tja ik zit hier ook met me 2e defecte IBM 40gb 60gxp in 6 maanden |:(

ik eis nu een uit de 120gxp serie van IBM, dis gewoon niet normaal meer

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

• EelcoB
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-03 09:05
Turismo schreef op 11 augustus 2002 @ 02:34:
tja ik zit hier ook met me 2e defecte IBM 40gb 60gxp in 6 maanden |:(

ik eis nu een uit de 120gxp serie van IBM, dis gewoon niet normaal meer
Ik ben al aan mn 3e 75GX binnen, en heb ook gevraagd om een 120GXP, maar 3x raden wat ik terug krijg... weer zo'n lekkere 75GXP

• Tobias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:03
Ik wordt er ook helemaal gek van, ik ben al met mijn 3e ibm gxp60 40GB bezig. Ik heb ook om een andere gevraagd (120GXP) maar kreeg een zelfde (2ehands) terug. Ik heb het gevoel dat ik het ding niet kan vertrouwen en alle belangrijke bestanden op een oude 6,8Gig Seagate hd opsla :| Mijn volgende hd wordt iig geen IBM meer, liever wat meer betalen dan elk half jaar 40gig kwijt raken.

"So long, coffin stuffers!" (Bender wrecks his car) "Eeeh, could one of you coffin stuffers please carry me?"

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

tozzke

aka tozzert

sorry dat ik het zeg.. maar doen alle IBM's dat niet dan? :?

ik heb er ook ZO VEEL slechte ervaringen mee...... ik snap niet dat ze die dingen nog op de markt DURVEN te brengen

Verwijderd

Tja, IBM he.. ze zullen het nooit leren.

Ik zou die IBM's gewoon laten voor wat ze zijn, en koop een HD met minder uitval (Een mooie western digital , of een maxtor ofzo).

Dit is NIET als een flame bedoeld, het is gewoon de harde realiteit, maar sommige tweakers zullen dit waarschijnlijk niet onder ogen kunnen zien .

Verwijderd

Goedkoop productie tegenwoordig. maar dat is met maxtor idem dito. ik heb ook al mn 3e 80gb7200rpm schijf in een half jaar

Verwijderd

De 60gxp serie is gewoon superslecht, een vriend van me had er ook een,3 weken was ie stuk...

Verwijderd

Topicstarter
Met mijn slaperige hoofd stap ik net achter de pc, even kijken of iemand gereageerd heeft...

Blijkt hier een soort van protestmars agains IBM te zijn ontstaan.

Mijn probleem lijkt me in ieder geval 100% clear, hij heeft het loodje gelegd, ik hoop dat ik een ander (type!) kan krijgen, want de schijf is bedoelt voor het opslaan van Digitale Video bestanden, en ik ben door de vorige defecte HD al een halve movie kwijt :( weken werk aarrrgghh :( maarja...

ik heb trouwens met een DOSflop de partitie weten te verwijderen, en ik probeerde de HD weer te formatteren in XP, maan nee hoor, bij 7% kwam het geluid weer, best eng!

Ik ga even met informatique mailen over hoe en wat, er zit in ieder geval 3 jaar garantie op die HD dus ik heb de tijd.

Vanaf nu: I.B.M -> ICREDIBLE BUTT MONKEYS!

Onwijs bedankt voor de reacties mensen!

-NickArts

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Zelfde ervaring hier :'( 60GXP hield 't 'n dikke maand uit, toen de bekende geluiden... Dacht ff goedkoper uit te zijn dan met SCSI, had daarvoor 'n Quantum Viking, ben dus maar weer snel retour SCSI gegaan :) . Erug jammer want hij was erg snel, een fijn schijfje, goede performance, leuke prijs, helaas was hij ook erg snel stuk :'( .

• dreeke
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Ligt aan de schijven, de machaniek in die dingen is echt extreem slecht, gaat gegarandeerd stuk.
De oudere series schijven van IBM (dus niet de deskstars maar de DTTA oid) zijn juist WEL hele snelle en betrouwbare schijven.

Vanaf de 75 GXP is IBM de fout in gegaan :|

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

Ikzelf heb al anderhalf jaar een 45 GB 60 GXP in me kast hangen zonder problemen. Dus ik zal dan wel geluk hebben, maar ben zelf tot nu toe tevreden.

Trouwens, ikzelf raad Western Digital ten zeerste af, ik heb er zelf al 6 teruggestuurd in het verleden en bij mij op de werkplaats (technische dienst) kreeg ik regelmatig compaqs met hdd problemen. Allemaal WD. Compaq leverde Seagate als vervanging.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05:00

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op 11 augustus 2002 @ 15:47:
Compaq leverde Seagate als vervanging.

Leuk detail is trouwens dat Seagate altijd hofleverancier was van IBM voor hun PC systemen. Die eigen schijven zijn niet echt een verbetering ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• dreeke
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Exirion schreef op 11 augustus 2002 @ 15:50:
[nohtml][...][/nohtml]
Leuk detail is trouwens dat Seagate altijd hofleverancier was van IBM voor hun PC systemen. Die eigen schijven zijn niet echt een verbetering ;)

Net als een aantal SCSI schijven van IBM ... kijk je bovenop zit er een IBM sticker, kijk je onderop zit er een Seagate sticker :)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Christoph
  • Niet online
Ik ben al aan me 6de IBM schijf toe , in ongeveer 1.5 jaar.
Vorige week is de 6de binnen gekomen.

Het wor nog eens een sport wie de meeste rma's @ ibm heeft :P

Verwijderd

en toch zou je niet meer voor kunnen halen dat ze OOIT wel goede schijven bouwde: Ik heb hier nog een DTTA schijf van ze, een 10,1GB die nog perfect is na inmiddels dik 2 jaar (of langer)

Verwijderd

Mijn ibm 30 gb is afgelopen week gaan tikken. :( Deze schijf heeft het 2 jaar goed gedaan en nu gebruik ik lekker western digital.

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

hm... 'khep al es op GoT gelezen ergens dat als je je kapotte hd (in enkele gevallen) een nachtje in de vriezer legt dat je dan de volgende dag ff snel (een deel van) je data terug kan halen...

* NoBody nooit geprobeerd en ook (nog!) nooit nodig gehad (in m'n freescobak zit een ouwe fujitsu 3,2 gb, dat ding staat nu al zo'n 7 jaar te blaaten >:)) dus zie het maar als een noodoptie (schaadt 't niet dan baat 't niet, toch :?) :)

Hoi

Verwijderd

ik ga echt NOOIT een IBM schijf kopen

ik was het van plan, maar als ik al die topics hier over brakke IBM-schijven lees...

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

yep daar is GoT voor hé...

mensen behoeden voor het verschijnsel "miskoop" :P

Hoi

Verwijderd

ach die topic daar wordt ik zooo moe van, de huidige range van ibm de 120gxb gaan niet kapot en zijn bovendien ook nog eens de snelste schijfjes

• The System
  • Laatst online: 24-03 13:50
Verwijderd schreef op 12 augustus 2002 @ 01:34:
ach die topic daar wordt ik zooo moe van, de huidige range van ibm de 120gxb gaan niet kapot en zijn bovendien ook nog eens de snelste schijfjes
Hoe weet je dat ? heb jij al een GXP 120 voor langer dan een jaar draaien ?

Mijn GXP 75 ging ook pas na een jaar rare geluiden maken en heb nu een maxtor gekocht. Werkt prima, merk niet veel verschil in snelheid, is wel wat luidruchtiger, maar hopelijk ook betrouwbaarder...

* The System moet nog steeds zijn IBM'metje opsturen :P

Verwijderd

mijn gxp60 heeft het 9 maanden perfect gedaan tegen de 60 graden aan... mijn fujitsu 2,6 GB werkt prima vanaf oktober 1997.. dus al bijna 5 jaar... heerlijk toch... nee echt, die gxp's allemaal bah!

Verwijderd

Ik heb een IBM 75GXP (30GB) en een 60GXP (40GB) in m'n systeem, en die doen het al meer dan een jaar perfect. Een collega van mij heeft binnen een jaar al twee keer zijn Maxtor schijf moeten omruilen omdat 'ie het loodje legde, dus om nou te zeggen dat het specifiek IBM-schijven zijn die problemen geven, vind ik ook weer overdreven.

Het lijkt me eerder een incompatible user probleem. ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 augustus 2002 @ 13:05:
Ik heb een IBM 75GXP (30GB) en een 60GXP (40GB) in m'n systeem, en die doen het al meer dan een jaar perfect. Een collega van mij heeft binnen een jaar al twee keer zijn Maxtor schijf moeten omruilen omdat 'ie het loodje legde, dus om nou te zeggen dat het specifiek IBM-schijven zijn die problemen geven, vind ik ook weer overdreven.

Het lijkt me eerder een incompatible user probleem. ;)
Maak maar vast backups >:)

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-03 11:26

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Hier hebben we ongev 5000 dell optiplexjes staan, die in het begin met ibm 60gxp geleverd zijn. Uitval hier ongeveer 60%. Echt niet normaal.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Verwijderd

ik hoor dat bij sommige zaken tegen de 100% retour komt van de GXP's

Verwijderd

Het klopt dat er in een bepaalde produktie-serie van de IBM GXP-reeks fouten zijn geslopen. Bepaalde onderdelen (vraag me niet welke) zijn van verkeerde materialen vervaardigd die slecht tegen warmte kunnen.

Dit geldt echter niet voor de hele GXP-reeks, vandaar de diversiteit aan ervaringen met deze schijven. Om alle IBM-schijven nu over 1 kam te scheren op basis van deze verkeerd geproduceerde serie lijkt me kort door de bocht. Op zich begrijpelijk, op de forums lees je alleen de slechte ervaringen, mensen met goede ervaringen hebben nu eenmaal minder drang om hier naar toe te komen (over het algemeen). Maar: kijk alle reviews er op na (via de review database van Tweakers), de nieuwe 120GXP schijven laat de concurrentie (incl. Maxtor) achter zich. De 60GXP en 75GXP zou ik, met het risico op de genoemde fouten, ook niet aanschaffen, maar de nieuwe 120GXP: perfecte harddisk (ik spreek uit ervaring, heb ook Maxtor)

Verwijderd

120GXP is nog vrij nieuw.. je weet niet hoe deze schijf zich gaat gedragen na de periode 5-17 maanden... Dus laten we nog niet te hard juichen en het eventjes afwachten. De 75GXP en 60GXP zijn oudere series, beiden inmiddels al meer dan een jaar volop in bedrijf en heeft de naam slechte serie te zijn. Volgens mij zitten er 'goedkope/slechte' componenten in verwerkt. Ik wil best iets meer betalen zodat er goede onderdelen inkomen. Verder geef ik zeker niet af op alle HD's van IBM, alleen op de GEHELE GXP serie. De DTTA serie was en blijft perfect! In die tijd de STILSTE HD verkrijgbaar. En ook andere series vanIBM die nu naast de GXP's lopen zijn kwalitatief in orde, alleen niet zo gepusht op de consumentenmarkt.

NU wordt het hoog tijd dat IBM zijn fout erkent en toegeeft dat ze bezig zijn geweest met foute praktijken... voor mij al meer dan genoeg voldoening!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:24
Verwijderd schreef op 12 augustus 2002 @ 01:25:
ik ga echt NOOIT een IBM schijf kopen

ik was het van plan, maar als ik al die topics hier over brakke IBM-schijven lees...
Jij moet maar nooit meer een computer kopen daar ALLE harde schijf bakkers in het verleden een kompleet gare bagger serie heeft gehad.... Je moet gewoon geen 75/60GXP hebben klaar.

* Ronald heeft al bijna 5.5 jaar een IBM DAQA draaien, inmiddels ruim 30000 uur gedraait.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Verwijderd

He ik heb nu al vanaf Juni vorig jaar een IBM schijf 40 GB 60GXP ook bij informatique gekocht.
Ik heb nog nooit problemen gehad, naja behalve paar bad sectors dan, maar is opgelost..
Ding draait 24/7 @ 100 MBIT FTP dus veel HD activiteit nooit problemen met uitvallen iedergeval en is ook erg snel als ik die sisoft test moet geloven.

• Le_Freak !
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-02 13:22
Exact hetzelfde probleem gehad, heb de kapotte IBM HD opgestuurd en ondertussen een nieuwe WD Caviar gekocht. (die stiller en net zo snel is :) uiteraard getest)
Ik heb keurig een nieuwe IBM schijf opgestuurd gekregen, maar die heb ik verkocht.

Specs

• RMU
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-03 01:52

RMU

Ik heb ook dezelfde schijf van IBM gehad die was 60GB en had precies hetzelfde:( Nu heb ik een schijf gekregen van 75GB omdat de 60GB :) op was en met die harde schijf van 75 GB heb ik niks geen problemen. :)

• surfpunk
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-05-2021

surfpunk

*apple macBook*

Heel fijn, ik heb ook zo'n deskstar schijf.. geluid maken als een plaat die afgelopen is maar door blijft gaan... mee naar alternate want data kopieren lukte al niet eens...

bellen ze me een week later op "meneer komt u uw schijf halen, niets mee aan de hand."

Op de vraag of ze voor mijn km willen dokken als ik weer heen en weer kan een week later reageerden ze een beetje schaapachtig....

Mijn webcam is van lego, mijn fotocamera's zijn van Nikon, de statieven van Manfrotto, mijn snowboards van Völkl en mijn laptop van apple (maar daar mag ik op DPZ niets over zeggen)...

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-03 15:17

Papillon

Spring 's in the Air...

Heb je je schijf wel voldoende gekoeld? Ik zie dat je systeem redelijk wat aan boord heeft dat hitte kan produceren. Als je een bigtower hebt zou het wel redelijk moeten gaan qua koeling, maar heb je datgene wat je hebt opgesomd in een midi of zelfs mini-tower, dan vrees ik dat je een "groot" koelingsprobleem hebt.

edit: excuses, heb niet goed genoeg gelezen. Heb zelf ook een chieftec kast met drie 10K schijven die wel aardig op temperatuur komen, echter door goede airflow toch niet warm worden. Dat mag dus eigenlijk niet de oorzaak zijn van je probs..

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

Verwijderd

Topicstarter
Wow de reacties blijven maar komen!

Ik heb met informatique gemailt en ik kon door de schijf met een brief op te sturen refereren naar een ander merk. Goede service die gasten. Ik ben voor een Maxtor gegaan, omdat die ook in andere pc's hier zitten en nooit problemen hebben. Zelf een aantal RAID 0 geschakeld, dus ik vertrouw ze wel.

Hopelijk heb ik hem snel binnen!

Thnx voor de vele reacties in ieder geval; geeft een boel zekerheid!

Grtz

NickArts

Verwijderd

Topicstarter
sWORDs schreef op 12 augustus 2002 @ 13:54:
Hier hebben we ongev 5000 dell optiplexjes staan, die in het begin met ibm 60gxp geleverd zijn. Uitval hier ongeveer 60%. Echt niet normaal.
O oo, nooit nader bekeken de DELL's op mn werk. De optiplexjes doen het nog, zal morgen eens kijken of de Dimensions ook zon rukschijf hebben! Dan vervang ik ze bij voorbaat!

Verwijderd

Topicstarter
Het klopt dat er in een bepaalde produktie-serie van de IBM GXP-reeks fouten zijn geslopen. Bepaalde onderdelen (vraag me niet welke) zijn van verkeerde materialen vervaardigd die slecht tegen warmte kunnen.

Dit geldt echter niet voor de hele GXP-reeks, vandaar de diversiteit aan ervaringen met deze schijven. Om alle IBM-schijven nu over 1 kam te scheren op basis van deze verkeerd geproduceerde serie lijkt me kort door de bocht. Op zich begrijpelijk, op de forums lees je alleen de slechte ervaringen, mensen met goede ervaringen hebben nu eenmaal minder drang om hier naar toe te komen (over het algemeen). Maar: kijk alle reviews er op na (via de review database van Tweakers), de nieuwe 120GXP schijven laat de concurrentie (incl. Maxtor) achter zich. De 60GXP en 75GXP zou ik, met het risico op de genoemde fouten, ook niet aanschaffen, maar de nieuwe 120GXP: perfecte harddisk (ik spreek uit ervaring, heb ook Maxtor)
Warmte kan niet het probleem zijn, in mn chieftec kast hangt er een Papst voor de drivebay en die houd hem frisjes. Ondanks dat die 120 misschien wel goed is, ben ik het vertrouwen in IBM verloren.. niks aan te doen :+

• SilentSimon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:34

SilentSimon

Have you been hopped?

ik heb al 5 jaartjes ibm'tjes stuk of 8 totaal nu
en met nog geen enkele type problemen gehad. :) kan natuurlijk ook :)
nu ben ik het er mee eens dat de 60gxp niet goed is. maar daar hebben andere merken ook last van.

ik ben gewoon een trouwe ibm aanhanger :)

• Stan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-08-2024
Ik heb net eergisteren een IBM DeskStar 20,5 GB geRMAt naar IBM en ze hebben hem ontvangen en de nieuwe is nu al terug onderweg, klasse dus, maar wel een IBM die na 1 jaar dood was dus; ook tikken en rare geluidjes soms...
Nu heb ik een Maxtor 80GB ATA133 7200RPM en die IBM gaat de kast in als reserve voor in ander systeempje of zo :)

Verwijderd

vandaag is men 40gb 60gxp ook gecrashed, men 2de trouwens.
Ik ga bij comptechworld een maxtor schijf eisen :7

offtopic:
hoor ik nu ook bij de 1337 mijn ibm schijf is dood clan?

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:22

jep

Ik heb net 20 servers de deur uit getrapt waar deskstars in zaten. Zijn die ook brak? ;). Types zeggen me weinig.

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg maandag mn Maxtor binnen, moest wel 28 euro bijdokken omdat die schijf iets duurder was, maja, dan heb ik tenmiste iets dat het doet en hopelijk ook blijft doen!

• Chainsaw
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 31-03 05:47
ik lees meerdere keren over in de vriezer legge en dan snel backuppen maar werkt dat ook met een HD die niet meer op spint?

lijkt me niet eigenlijk maarja hijs nu toch al stuk :(
oja IMB 20,5 34GXP en dit is al de 2e

en waar kan ik naartoe voor de vervanger????

Verwijderd

Ik zou voor een seagate gaan of een maxtor.. Ik heb ervaring met de barr IV en das een heel fijn en stil schijfje van Seagate.. Met Maxtor hebbik niet zo veel ervaring... Ik zou alleen niet de schijven nemen die uit de de Quantum fabriek komen. Die maken zwaar veel herrie en zijn traag! De Caviar serie van WD is traag en sloom... en als je een andere serie pakt krijg je gewoon weer een IBM met een andere bovenplaat. Mijn keuze is duidelijk de Barr IV (ookal schijnt de 80GB versie errug brak te zijn)
Pagina: 1