Toon posts:

3dstudio max

Pagina: 1
Acties:
  • 50 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Wat is een goede videokaart voor een programma als 3d studio max? Ik zie door de bomen het bos niet meer...Meeste kaarten zijn bedoeld voor gamers, zijn deze ook geschikt om te renderen? Of telt de duurtste als de meest geschikte? graag je advies! dankjewel. :o

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:34
volgens mij doet bij 3ds max de CPU het renderen gewoon, en maakt voor het rendere de videokaart niets uit.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-08 16:52

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Misschien leuk om dit even te lezen.
ATI FireGL 8800 against NVIDIA Quadro 4 in 3ds max 4.

En Tampie: Dat maakt degelijk wel uit. ;)
Moet wel mooi op beeldschermpke komen he. :P

• Zamorano
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
renderen=CPU

Modelen met hoge poly count= Videokaart (OpenGL meestal)

grote textures, 3D progs zelf = RAM

Je kunt het jezelf heel duur maken natuurlijk en een professionele kaart kopen. nVidia heeft de Quadro serie en ATi inmiddels de FireGL serie. 3DLabs heeft ook hele mooie kaarten.

Als je gewoon een beetje lekker wilt 3d modelen met max kun je ook gewoon voor een GeForce (3 of 4 ) gaan.
Drivers zijn namelijk goed en je kunt ze altijd soft- of hard-warematig omtoveren tot Quadro.
Dit heeft naar mijn ervaring wel een positief effect. (GF2pro > Quadro 2 pro met driverhack)

Misschien handig als je aangeeft wat je budget is en wat de rest van je systeemspecs zijn.

Edit: Even nog reageren op de post boven mij. renderen heeft nix, maar dan ook nix met je videokaart te maken. Dat is puur softwarematig renderen en dus berekend door de CPU. Renderfarms hebben nooit dikke videokaarten hoor :)

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Het beste kun je een Quadro, 3dlabs of FireGL kaart nemen voor 3dsmax (Quadro en daarna 3dlabs hebben de voorkeur, als je naar snelheid kijkt) Deze kaarten zijn wel behoorlijk prijzig. Je kunt ook gewoon een geforce kopen, ik weet niet wat voor werk je wilt gaan doen, maar die doen het ook goed in 3dsmax. De profi kaarten hierboven hebben wel wat voordelen, zoals veel snellere "wireframe" acceleratie, grotere texturen in de viewport, vaak speciale drivers en nog een aantal dingen die het 3d'en veraangenamen.

Wat ik gedaan heb is een geforce 2 ti quadro drivers laten lopen, dan wordt max veel fijner om mee te werken dan normale drivers (dat doe je met rivatuner, detonators naar quadro ombouwen) Ook kun je een geforce 1 en 2 naar een quadro modden door met een weerstandje te kloten, bij gf3 en gf4 kan dat niet. Detonator--->quadro drivers werken alleen volledig met gf1 en gf2, gf3 gedeeltelijk ,en niet met de gf4.

Je Kunt ook zoeken naar wat oudere profi kaarten zoals oudere wildcats (vaak alleen openGL, geen direct3d) en in de pricewatch zag ik een quadro2 EX staan.

Maar het licht allemaal aan hoeveel je het wilt gaan doen en hoe zwaar je scenes zijn.

specs

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:22
Zijn wij nou zo lui? Er word hier Quadro, 3dlabs of FireGL genoemd.
Let op: Een type kaart, een merk kaart, een type kaart. :?
Die van 3DLabs heet de Wildcat en is er in een "zwaardere" uitvoering (5xxx en 6xxx aanduidingen) en in een "lichtere" uitvoering (VPxxx aanduidingen).

De zwaardere versie kost als ik me niet vergis tussen de 2000 en 3000 euro.
De lichtere versie kost als ik me niet vergis tussen de 500 en 1500 euro

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Verwijderd

Topicstarter
Dankjullie wel voor jullie advies, ik zie echter nog steeds het bos niet.. Kijk ik bij "Pricewatch" dan zie ik veel verschillende prijzen voor nog vreemdere aanduidingen. Ik heb een AMd 2200+ processor en 500mb intern DDR geheugen en in mijn portemenee zo'n 150 euro..wat kan ik daarvoor concreet kopen?...En ik werk graag met 2 monitoren, een dual -kaart of een tweede pci kaart? Graaag jullie advies!

• Zamorano
  • Niet online
Een 64 MB GF4 TI4200 zou een mooie optie zijn denk ik voor zo'n 160 euro dan.
Dan heb je ook dualview meteen (VGA/DVI). Goeie OpenGL drivers.

Voor 3Dmodelling/animatie zou ik zowiezo voor nVidia gaan met jouw budget.
Een GF3 is ook goed maar ik dacht (anyone correct me if i'm wrong) geen dualview.

Verwijderd

Ik zou gewoon een matrox G450/G550 dualhead adviseren deze is zeer goed in de onersteuning van 2 monitoren en heeft een snelle Ramdac wat een scherp beelt geeft bij zeer hoge resoluties.
Ik zelf heb ook vrij veel gebruik gemaakt van 3DS max en zelf heb ik de indruk dat het meeste van de rendering vanuit de proccessor komt.
Maar een dualmonitor systeem is echt een must bij 3DS, wanneer je annimaties wil gaan maken is het heerlijk om je Timeline in een groot scherm te gooien, inplaats van dat geklooi in een viewport.

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-08 23:17
Verwijderd schreef op 11 augustus 2002 @ 21:42:
Ik zou gewoon een matrox G450/G550 dualhead adviseren deze is zeer goed in de onersteuning van 2 monitoren en heeft een snelle Ramdac wat een scherp beelt geeft bij zeer hoge resoluties.
Ik zelf heb ook vrij veel gebruik gemaakt van 3DS max en zelf heb ik de indruk dat het meeste van de rendering vanuit de proccessor komt.
Maar een dualmonitor systeem is echt een must bij 3DS, wanneer je annimaties wil gaan maken is het heerlijk om je Timeline in een groot scherm te gooien, inplaats van dat geklooi in een viewport.
ik zou niet met een g450/550 gaan maxen, ga dan idd voor een gf4 ti4200 is een stuk beter

• hiostu
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-05 13:13
Nou ik denk zelf dat matrox niet goed genoeg is voor een zware 3d applicatie. Ik heb zelf een Radeon 8500, maar ik moet zeggen dat deze toch wel moeite krijgt als ik boven de 500000 polygonen ga zitten in een scene. Mijn advies koop de beste gamers 3d kaart met dual head die je kunt krijgen (de professionele zitten gewoon boven je budget), en leer omgaan met hidden van objecten, dan kun je veel polygonen in je scene krijgen. Voor dingen die ik heb gemaakt met onderanderen mijn Radeon 8500 kun je naar www.area3d.net gaan en dan naar de sectie hiostu ;).

• Zamorano
  • Niet online
Een Matrox voor 3D?
Nee dat zou ik nou echt niet doen.
3Dmax vind ik zelf een beetje prut dus daar weet ik t niet helemaal van maar andere zware 3D pakketten tillen erg zwaar aan openGL en daar is Matrox nooit echt goed in geweest.
Voor openGL moet je nVidia hebben (of 3dfx, but let's not go there :) ).

Dual view heb je nu ook heel goed op de GF4 dus daar kan je ook niet fout gaan.
Persoonlijk vind ik de beeldkwaliteit enorm verbeterd op hoge res. (ik draai zelf 1600x1200@85Hz) ten opzichte van mn oude GF2 Pro.
Ik gebruik m voor Lightwave 3D en daar is ie prima voor.
Ik kan iig geen reden bedenken om voor jou toepassing en budget geen Ti4200 te nemen.

Verwijderd

Ik meen dat een snelle videokaart bij het gebruik van max alleen handig is als je er op dat moment in aan het werken bent en niet erg belangrijk is bij het renderen...

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Beetje nutteloze kick van een oud topic :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.