[PHP] [MC] Pre-defined Variables

Pagina: 1
Acties:

• martinvw
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-12-2025
Wat:
Een Topic waarin over een bepaald onderwerp uitgebreid gepraat en gediscusieerd kan worden. Het onderwerp is in dit Topic Pre-defined Variables in PHP

Doel:
Iedereen leert wat van elkaar, er wordt geen code aan gereikt maar er wordt uitgelegd waar bepaalde variabele voor dienen en waar ze voor gebruikt kunnen worden. Iedereen die mee wil doen, kies een variabele uit of lever commentaar liefst beargumenteerd, zodat iedereen wat bijdraagt en leert. Oook variabele die al geweest mogen natuurlijk worden voorzien van toevoegingen.

De Variabelen:
Ik heb zo snel de volgende variabelen ter beschikking (alle te vinden in $_SERVER):
DOCUMENT_ROOT
HTTP_ACCEPT
REMOTE_USER *
HTTP_ACCEPT_ENCODING
HTTP_ACCEPT_LANGUAGE
HTTP_CONNECTION
HTTP_COOKIE
HTTP_HOST
HTTP_USER_AGENT
HTTP_X_FORWARDED_FOR
HTTP_X_FORWARDED_HOST
HTTP_X_FORWARDED_SERVER
HTTP_X_HOST
HTTP_X_SERVER_HOSTNAME
PATH
REDIRECT_SCRIPT_URI
REDIRECT_SCRIPT_URL
REDIRECT_STATUS
REDIRECT_URL
REMOTE_ADDR
REMOTE_PORT
SCRIPT_FILENAME
SCRIPT_URI
SCRIPT_URL
SERVER_ADDR
SERVER_ADMIN
SERVER_NAME
SERVER_PORT
SERVER_SIGNATURE
SERVER_SOFTWARE
GATEWAY_INTERFACE
SERVER_PROTOCOL
REQUEST_METHOD
QUERY_STRING
REQUEST_URI
SCRIPT_NAME
PATH_INFO
PATH_TRANSLATED
PHP_SELF

• martinvw
Wat:
De variabele $_SERVER['REMOTE_USER']

Inhoud:
Deze variabele word ingesteld zodra er via een .htaccess bestand wordt ingelogd in een directory, onder $_SERVER['REMOTE_USER'] is dan altijd de gebruikersnaam te vinden.

Nut en toepassing:
Het gebruik van deze variabele is erg handig voor bijvoorbeeld beveiligde systemen, je maakt een .htaccess aan en laat de user inloggen, op elke pagina haal je vervolgens alle gegevens uit de database, die horen vij de ingelogde user. Zo kan je op een simpele en veilige manier gebruik van een beveiliging in combinatie met een database.

Let op:
Zorg dat er in je .htaccess niet staat:
code:
1
<Limit GET>

De reden dat ik dit vermeld is dat ik erzelf te lang naar op zoek ben geweest waarom het niet werkte

Want als je dan een post uitvoert verdwijnt de variabele 'tijdelijk' omdat hij voor post geen login nodig heeft zorg daarom dat er of geen limit is of:
[code]
<Limit GET POST>
[/code]

[ Voor 0% gewijzigd door martinvw op 10-08-2002 20:28 . Reden: Opmerking ACM ]

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

M4rt1nvW schreef op 10 augustus 2002 @ 20:17:
Wat:
zorg daarom dat er of geen limit is of:
code:
1
<Limit GET POST>

Gewoon geen limit, er is geen enkele reden er restricties in aan te brengen :)
HEAD zal het namelijk nu nog steeds doen, ook al is dat niet een al te erge request.

Btw, deze variabelen worden volgens mij allemaal redelijk goed uitgelegd in de php-manual, toch?

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Doel:
Iedereen leert wat van elkaar, er wordt geen code aan gereikt maar er wordt uitgelegd waar bepaalde variabele voor dienen en waar ze voor gebruikt kunnen worden. Iedereen die mee wil doen, kies een variabele uit of lever commentaar liefst beargumenteerd, zodat iedereen wat bijdraagt en leert. Oook variabele die al geweest mogen natuurlijk worden voorzien van toevoegingen.
is dit niet de bedoeling van de PHP helpdocumenten en references op www.php.net :?

• martinvw
|HunterPro| schreef op 10 augustus 2002 @ 20:26:
[...]

is dit niet de bedoeling van de PHP helpdocumenten en references op www.php.net :?
Uhm, jah, eigenlijk wel he, maar jah, we zijn hier toch op dit forum dan is het interessant om hier dit soort dingen ook eens te bespreken, hoe mensen bepaalde variabele gebruiken en tegen wat voor problemen er wordt aangelopen.

• Excrusiator
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-02 20:19

Excrusiator

Say wha?

M4rt1nvW schreef op 10 augustus 2002 @ 20:30:
[...]
Uhm, jah, eigenlijk wel he, maar jah, we zijn hier toch op dit forum dan is het interessant om hier dit soort dingen ook eens te bespreken, hoe mensen bepaalde variabele gebruiken en tegen wat voor problemen er wordt aangelopen.
Staat dat nou ook niet in de user comments op www.php.net of ligt dat aan mij? :+

<HunterPro> HAL: is Excru intelligent?
<HAL> HunterPro: Hijs weer lekker intelligent.
* Excru aait HAL

• martinvw
Excrusiator schreef op 10 augustus 2002 @ 20:32:
[...]
Staat dat nou ook niet in de user comments op www.php.net of ligt dat aan mij? :+
Mijn goed bedoelde poging om het forum niveau omhoog te veiselen wordt dood gegooid/gemaakt door meteen te verwijzen naar www.php.net, ik weet echt allang van het bestaan van die site maar hoopte dat dit zou kunnen uitgroeien tot iets interessants, maar jah, de users lijken ook geen zin hebben om mee te werken :(

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
M4rt1nvW schreef op 10 augustus 2002 @ 20:36:
[...]
Mijn goed bedoelde poging om het forum niveau omhoog te veiselen wordt dood gegooid/gemaakt door meteen te verwijzen naar www.php.net, ik weet echt allang van het bestaan van die site maar hoopte dat dit zou kunnen uitgroeien tot iets interessants, maar jah, de users lijken ook geen zin hebben om mee te werken :(
sorry, maar ik vraag me af of het zin heeft om een al 1000 keer uitgemolken onderwerp als pre-defined variables nog eens uit de spreekwoordelijke sloot der koeien te trekken. Als je op de hoogte bent van wat je er mee kunt, zou je hier mee kunnen discussieren, maar omdat je dan weet wat je er mee kunt is er dus geen discussie. Weet je niet wat het zijn, kan je er logischerwijs ook niet over discussieren. Blijft dus over: een half/half discussie van mensen die éigenlijk niet weten waarover ze het hebben maar dit wel proberen, met aan de zijlijn een paar lachende derden die wel weten hoe wat en waar.

• martinvw
|HunterPro| schreef op 10 augustus 2002 @ 20:39:
[...]

sorry, maar ik vraag me af of het zin heeft om een al 1000 keer uitgemolken onderwerp als pre-defined variables nog eens uit de spreekwoordelijke sloot der koeien te trekken. Als je op de hoogte bent van wat je er mee kunt, zou je hier mee kunnen discussieren, maar omdat je dan weet wat je er mee kunt is er dus geen discussie. Weet je niet wat het zijn, kan je er logischerwijs ook niet over discussieren. Blijft dus over: een half/half discussie van mensen die éigenlijk niet weten waarover ze het hebben maar dit wel proberen, met aan de zijlijn een paar lachende derden die wel weten hoe wat en waar.
Jij ziet het duidelijk minder positief in, ik denk dat verschillende mensen toch andere ideen er over kunnen hebben wat interesante toepassingen zijn voor deze variabelen en wat het inhoud. Alhoewel ik idd achteraf, nu moet toegeven dat het idd, weinig interessant mogelijkheden bied :|

Nou dit topic in de soep loopt hoop ik wel andere geinspireerd te hebben om een interessant thema topic of iets dergelijks te starten.

Verwijderd

:/ }:O }:O }:O }:O }:O

Verwijderd

Excrusiator schreef op 10 augustus 2002 @ 20:32:
[...]
Maar die zijn wel helemaal in het Engels ;)

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09 23:04

Wat wil je met deze post zeggen? Als je niets te melden hebt, post je ook niets.
Zo'n nietszeggende onzinpost, daar bereik je niets mee en dat wordt je ook niet in dank afgenomen.

https://fgheysels.github.io/

• martinvw
Verwijderd schreef op 10 augustus 2002 @ 20:59:
[...]Maar die zijn wel helemaal in het Engels ;)
En ik denk, ik tenminste zonder ;), dat dat voor een vrij groot deel van de nog mensen (zwaar) meetelt omdat niet iedereen even goed is in de engelse taal.

Verwijderd

Ummm, een erg groot deel van de manual is vertaald hoor? waarbij ik verder ook helemaaaaaaaal niet wil verwijzen naar:

http://www.php.net/manual/nl/

edit:

hmm, laat nou dat stuk over die predefined variables niet vertaald zijn... naja maakt verder niet uit... een beetje programmeur kan toch gewoon engels lezen?!

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2002 16:59 . Reden: tja, ff gecheckt ]

• ^Mo^
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
M4rt1nvW schreef op 10 augustus 2002 @ 21:01:
[...]
En ik denk, ik tenminste zonder ;), dat dat voor een vrij groot deel van de nog mensen (zwaar) meetelt omdat niet iedereen even goed is in de engelse taal.
Ik denk dat een zekere kennis van de Engelse taal een zeer nuttig iets is voor een programmeur omdat 9 van de 10 dingen in het Engels geschreven zijn... (dan heb ik het over boeken, voorbeeld sites, en evt. commentaar van andere programmeurs in voorbeeld code)

"There are 10 kinds of people in the world, those who understand binary and those who don't" | Werkbak specs

Verwijderd

M4rt1nvW schreef op 10 augustus 2002 @ 20:36:
[...]
Volgens mij wil je per se dat niveau omhoogschoppen, maar dat niveau wordt toch niet hoger, omdat er steeds nieuwe Tweakers bij komen. Als je de poort sluit, ja dan wordt het niveau hoger,maar dat wilt Femme denk ik niet :)

Dat is net zoals met op vakantie gaan:"We MOETEN GENIETEN, GENIETEN en NOG EENS GENIETEN. Als je nu NIET SNEL GENIET, dan..".
Pagina: 1