Wat kan ik doen tegen blikseminslag?

Pagina: 1
Acties:
  • 579 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hollie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-06 08:59
Hoi,

Ik heb al in verschillende topics lopen zoeken naar een oplossing voor een blikseminslag. Ik ben tot nu toe niet ver gekomen. Ik heb wel begrepen dat tegen een directe inslag niet veel te doen is, maar dat tegen een inslag in de buurt wel wat te doen is.
Mijn probleem:
Ik wil mijn p.c. dus niet uit zetten als het aan het donderen is.

- Ik zoek iets dat helpt tegen inslag in het electriciteit net.
- Ik heb hier een netwerk thuis liggen. pc's zijn verbonden met een router die de pc's onderling ook weer verbind. De router heeft een lijntje met mijn kabelmodem die weer aan de coax vast zit. Als de bliksem in de coax inslaat wat dan? En is daar ook wat aan te doen?

Mijn verzekering is wel in orde - maar je weet hoe dat gaat met verzekeringen - ik voorkom het liever.

Als je een oplossing hebt, zou je dan ook willen vertellen waar ik dat kan kopen?

ik ben maar een student dus kom niet aan met "zet een bliksemafleider op je dak", daar heb ik namelijk geen geld voor :)

Apple en Joppiesaus all the way

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-07 21:38

DarkSide

theres no place like ::1

Je hebt wel van die speciale stekker dozen. Deze zijn beveiligd tegen piekspanningen.
Kosten een ¤30,- en je bent meteen verzekerd tot ¤15.000,- oid.
Moet wel alles op een geaard stopcontact zitten.
Dozen zijn te verkijgen bij zaken zoals 06.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neudeboules
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-06 16:47

neudeboules

FC-Utrèg waor (146730)

Hollie schreef op 10 augustus 2002 @ 20:03:
Als de bliksem in de coax inslaat wat dan? En is daar ook wat aan te doen?
Neem gewoon adsl dan ben je er vanaf

Je zou een UPS kunnen nemen en daarop overschakelen tijdens onweer. Maar dat is natuurlijk niet echt een werkbare situtie (8>

jaja goh goh,heb even geen inspiratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44172

Een ups plaatsen of een (over)spannings beveiligaar zetten voor je electrische apparatuur chello zal vast ook wel beveiligaars hebben voor de coax

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HielkeJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
(jarig!)
neudeboules schreef op 10 augustus 2002 @ 20:07:
[...]

Dat maakt nix uit volgens mij :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-07 19:15
Hielkej schreef op 10 augustus 2002 @ 20:09:
[...]
Als je naar de invoerkabel van KPN kijkt zit daar een grote dikke oranje/gele kabel tussen. Dat is aarde. Maar of dat voldoende is weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
Hielkej schreef op 10 augustus 2002 @ 20:09:
[...]
Inderdaad, sorry hoor maareh.... daar gaat nogsteeds een kabeltje in hoor, kabeltje = van koper = geleidend ;)

Verder zijn er erg veel producten tegen overspanning op de markt, kijk bv maar eens naar APC stekkerdozen (not to cheap tough...)

TheTimer: ja ok... maar dat neemt niet weg dat als daar (indirect) een bliksem op inslaat dat ding toast is... (niet echt voldoende dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
[...]

Je zou een UPS kunnen nemen en daarop overschakelen tijdens onweer. Maar dat is natuurlijk niet echt een werkbare situtie (8>
Met ADSL gaat nog even hard je TV eraan e.d. hoor, en die kost wsl. ook wel een paar centen hoor. En houd er ook rekening mee dat niet iedereen beschikbaarheid heeft tot een ADSL aansluiting/verbinding.

Er zijn verder wel dingen die helpen tegen inslag op het electriciteitnet maar die dingen kosten na mijn weten erg duur. Die apparatuur wordt ook gebruikt bij de echte grote bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34340

Nee, maakt geen fuck uit.

Als de bliksem in je coax inslaat, kans is nihil, dan ben je je kabelmodem kwijt.
Alles versmelt en that's it. Ik denk niet dat de bliksem daarna nog via je UTP touwtjes al je pc's gaat opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hollie
Ik weet niet of dat een probleem is (weet bijna zeker van wel) Maar ik heb geen enkel geaar(d)(t)(?) stopcontact bijn mijn pc zitten. Dit komt doordat we nogal een groot oud en oneconomisch ingedeeld huis hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timer
  • Laatst online: 01-07 19:15
Anoniem: 34340 schreef op 10 augustus 2002 @ 20:16:

Als de bliksem in je coax inslaat, kans is nihil, dan ben je je kabelmodem kwijt.
Alles versmelt en that's it. Ik denk niet dat de bliksem daarna nog via je UTP touwtjes al je pc's gaat opzoeken.
Ik zou eens kijken in de voorwaarden van je aanbieder of je garantie dan niet van toepassing is. Dit is toch schade door oorzaken die buiten je macht liggen.

De meeste aanbieders hebben in ieder geval zichzelf ingedekt met een passage in de alg. voorwaarden voor het uitvallen van hun diensten door blikseminslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Niet online
Hollie schreef op 10 augustus 2002 @ 20:28:
Ik weet niet of dat een probleem is (weet bijna zeker van wel) Maar ik heb geen enkel geaar(d)(t)(?) stopcontact bijn mijn pc zitten. Dit komt doordat we nogal een groot oud en oneconomisch ingedeeld huis hebben.
Dit een een behoorlijk probleem want als je stroom lekt dus bijv. er komt wel stroom naar je pc toe maar hij voert het niet weg dus krijg je kortsluiting.
En de aarde zorgt er dus voor dat het overige stroom wordt weg gevoerd.
Of terwijl (geen/minder) kans op kortsluiting.

Oh ja het is geaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-07 06:45

B2

wa' seggie?

Je kunt nog zoveel ergens tussen zetten, maar als de bliksem precies op dat lijntje inslaat heb je er niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hollie
Dutch3men schreef op 10 augustus 2002 @ 20:48:
[...]

Dit een een behoorlijk probleem want als je stroom lekt dus bijv. er komt wel stroom naar je pc toe maar hij voert het niet weg dus krijg je kortsluiting.
En de aarde zorgt er dus voor dat het overige stroom wordt weg gevoerd.
Of terwijl (geen/minder) kans op kortsluiting.
Betekend dit dan dat ik niets kan doen tegen bliksem inslag? Aangezien je dan heel veel overige stroom krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2023

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Hollie schreef op 10 augustus 2002 @ 20:03:
Hoi,

Ik heb al in verschillende topics lopen zoeken naar een oplossing voor een blikseminslag. Ik ben tot nu toe niet ver gekomen. Ik heb wel begrepen dat tegen een directe inslag niet veel te doen is, maar dat tegen een inslag in de buurt wel wat te doen is.
Mijn probleem:
Ik wil mijn p.c. dus niet uit zetten als het aan het donderen is.

- Ik zoek iets dat helpt tegen inslag in het electriciteit net.
- Ik heb hier een netwerk thuis liggen. pc's zijn verbonden met een router die de pc's onderling ook weer verbind. De router heeft een lijntje met mijn kabelmodem die weer aan de coax vast zit. Als de bliksem in de coax inslaat wat dan? En is daar ook wat aan te doen?

Mijn verzekering is wel in orde - maar je weet hoe dat gaat met verzekeringen - ik voorkom het liever.

Als je een oplossing hebt, zou je dan ook willen vertellen waar ik dat kan kopen?

ik ben maar een student dus kom niet aan met "zet een bliksemafleider op je dak", daar heb ik namelijk geen geld voor :)
Voor de PC's: Overspanningsbeveiliging of UPS.
Voor de router: Als de kabel een opdoffer krijgt is je modem gaar, netwerkkaart van de router misschien ook... maar dat is dan alles.

Forget your fears...
...and want to know more...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Laatst online: 08-07 11:07

Croga

The Unreasonable Man

Helaas moet ik jullie allen teleurstellen.

Een overspanning zal, per 10'000 volt, een afstand van 1 centimeter kunnen overbruggen, en net zo makkelijk doorgaan.
Een gemiddelde blikseminslag zit tussen de 60'000 en 100'000 volt.

Dit betekend dus dat als je kabelmodem doorbrandt, maar de afstand tussen de signaal-in en de UTP poort is 6 centimeter of minder, gaat de overspanning net zo vrolijk door naar de UTP kabel.

De gemiddelde Overspanningsbeveiliging die te koop is, is in staat een klap van ongeveer 1000 volt (dus 5 keer de normale netspanning) op te vangen. Tegen blikseminslag heeft dit geen enkel nut. Het enige wat helpt is een professionele UPS. Het soort wat ze bij serverparken gebruiken.

Aan de andere kant ook even een geruststelling. Als de bliksem inslaat op een hoogspanningskabel, wordt dit door het transformatorhuisje in de wijk zonder meer opgevangen en teniet gedaan. Als de bliksem inslaat op de schotel van je kabelboer, wordt dit opgevangen door het netwerk van de kabelboer zelf.

Over het algemeen hoef je je dus echt geen zorgen te maken. Het soort spanningen wat je PC zou kunnen opblazen komt echt heel erg moeilijk bij je PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ga wireless ........ !

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

als de bilksen in de coax inslaat is het meer kabelmaatschapij probleem denk ik

due zet een wireless router achter je modem en een leuk wirelss kkaartje in je pc

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27279

Gewoon de stekkers eruit als je echt geen risico wil lopen. En denk ook even aan je netwerkbekabeling... twee jaar geleden is bij een studentenhuis i.d. buurt (phewwww , niet bij ons.. >:) ) de bliksem op een kleine honderd meter afstand ingeslagen.. maar dus wel via het netwerk bij alle 5 pc's de nic naar de.. ehmm... bliksem, en daarnaast bij een drietal systemen nog meer uigebreidere schade.. 1 pc kon helemaal afgeschreven worden. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aetje

Aetje

Croga schreef op 10 augustus 2002 @ 23:55:
Helaas moet ik jullie allen teleurstellen.

Een overspanning zal, per 10'000 volt, een afstand van 1 centimeter kunnen overbruggen, en net zo makkelijk doorgaan.
Een gemiddelde blikseminslag zit tussen de 60'000 en 100'000 volt.

Dit betekend dus dat als je kabelmodem doorbrandt, maar de afstand tussen de signaal-in en de UTP poort is 6 centimeter of minder, gaat de overspanning net zo vrolijk door naar de UTP kabel.
En ik moet jouw teleurstellen... Spanning zoekt de weg van de minste weerstand. Een bliksem gaat zich echt geen weg door alle netwerkapparatuur banen als die binnen in de modem al kortgesloten wordt. Zelfde met overspanningsbeveiliging. een goede zal dit soort spanningen gewoon kortsluiten.

[Edit] En een UPS gaat over op batterij +- 2msec na een overspanning. Condensatoren in de UPS vangen de rest op. Onthoud: Een UPS staat zo goed als nooit DIRECT op de netspanning. Er zit altijd een trafo tussen.

Forget your fears...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kieltju
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-07 18:05
sluit ik me bij aan!

<Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hollie
Is nu geen optie meer - ik heb net 90 meter utp kabel lopen leggen door het hele huis heen.

En daar komt nog bij dat ik een meter of 30 van het kabel modem verwijderd ben en dat er in die 30 meter ook nog 3 muren zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polaris
  • Niet online
(overleden)
Onthoud: Een UPS staat zo goed als nooit DIRECT op de netspanning. Er zit altijd een trafo tussen.
De goedkope soort (die wij dus allemaal gebruiken) wel hoor. Hij zit via een relais rechtstreeks aan de netspanning en op het moment dat die wegvalt schakelt dit razendsnel om naar de output van de omvormer.

Dat gedoe over blikseminslag op het elektriciteitsnet is vooral over komen waaien uit Amerika. Daar lopen de elektriciteitsleidingen doorgaans bovengronds en is de kans op inslag reeel. In Nederland is alles ingegraven, zodat de bliksem er veel moeilijker bijkomt. Het kan nog wel maar de kans is minimaal.

En nog even voor de topicstarter: een bliksemafleider helpt niets tegen inslag op het elektriciteitsnet, dus je hoeft niet te treuren dat je er geen kunt betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aetje

Aetje

code:
1
2
3
4
5
NET --> TRAFO ---> Output
         |/\
    Lader||Omvormer
        \/|
        Batterij

Dit is naar ik geloof de werking van een UPS... iig van de mijne (SmartUPS 1250, 900W gevalletje).

Forget your fears...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9550

Maar zeg me nu eens; heeft de aanschaf van een UPS nu wel of geen zin, in technisch opzicht [dus buiten het feit datr ze duur zijn].

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:57
Als je geen geaard stopcontact hebt, zal een overspanningsbeveiliging dus nooit helpen. Zo'n ding lekt alles wat ie niet kan gebruiken naar aarde, leuk als je dat er dan niet op hebt zitten, gaat het alsnog naar je putertje. Zelfs een spanningspiek naar 300V helpt ie dan niet tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polaris
  • Niet online
(overleden)
Aetje schreef op 11 augustus 2002 @ 16:32:
code:
1
2
3
4
5
NET --> TRAFO ---> Output
         |/\
    Lader||Omvormer
        \/|
        Batterij

Dit is naar ik geloof de werking van een UPS... iig van de mijne (SmartUPS 1250, 900W gevalletje).
Dat is de dure soort. De goedkopere werkt zo:
code:
1
2
3
4
5
6
7
Netspanning aan    Netspanning uit
NET -->+-->OUT       TRAFO-->OUT
       |               |
       \/             /\
     Lader          Omvormer
       |               |
     ACCU            ACCU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27881

Hollie schreef op 11 augustus 2002 @ 09:04:
[...]

Is nu geen optie meer - ik heb net 90 meter utp kabel lopen leggen door het hele huis heen.

En daar komt nog bij dat ik een meter of 30 van het kabel modem verwijderd ben en dat er in die 30 meter ook nog 3 muren zitten.
Met al die meters kabel kun je volgens mij al de klos zijn als de bliksem naast je huis zou inslaan, vanwege wat inductie-verschijnselen..

Maar dit is verder echt niet mijn expertise, dus als iemand met wat meer kennis hier zinvol commentaar op kan geven: graag ! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hollie
Aetje schreef op 10 augustus 2002 @ 23:45:
[...]
Voor de PC's: Overspanningsbeveiliging of UPS.
Voor de router: Als de kabel een opdoffer krijgt is je modem gaar, netwerkkaart van de router misschien ook... maar dat is dan alles.
Als je geen geaard stopcontact hebt - dan kan een overspanningsbeveiliging niet, of wel?

Mijn pc's worden volgens jou niet getroffen als de coax kabel een opdoffer krijgt?
Croga zegt overigens wat anders in dit topic. Wie moet ik nu geloven?

Ik heb overigens een Repotec router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 45142

Anoniem: 34340 schreef op 10 augustus 2002 @ 20:16:

indeed

hier slaat de aardlek schakelaar er direct uit na inslag in de buurt :) dat komt door de vijverpomt die geaard is :) ( die pomp mag in het water zo wel als op de kant staan )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

ik heb zo`n ding van belekin dat beschermy mijn pc scanner ect en ik heb een adsl verbinding. en de bliksem slaat hier toch in op de flats aan de over kant dus niet op de aarde. en ik weet uit ervaring dat de aardlekschakelaar eruitklapt als de bliksem inslaat. en dat restje wat erdoor komt vangt mijn oeverspannings beveliging wel op.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novah
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-05 15:01
Volgensmij is de kans dat de bliksem inslaat en je apparaten aantast best klein. Wij wonen tegenover een kerk en die heeft op zijn toren (van 60 meter hoog) een bliksemafleider staan. Heb ik hierdoor minder kans op overspannen lijn (ofzo) waardoor dus elektrice dingen naar de kloten gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aetje

Aetje

Hollie schreef op 12 augustus 2002 @ 17:24:
[...]

Als je geen geaard stopcontact hebt - dan kan een overspanningsbeveiliging niet, of wel?

Mijn pc's worden volgens jou niet getroffen als de coax kabel een opdoffer krijgt?
Croga zegt overigens wat anders in dit topic. Wie moet ik nu geloven?

Ik heb overigens een Repotec router
Zeker kan een overspanningsbeveiliging zonder aarde. Overspanningsbeveiligingen zijn stroomkringonderbrekers... En wat eerder geblaat was over dat de aarde zou dienen om "overbodige" stroom weg te voeren: Onzin. Als er immers een stroom door de aardleiding loopt verbreekt de aardlekschakelaar de stroom. Aardlek is een veiligheidsmiddeltje. En daarnaast wordt ie soms gebruikt als ruisonderdrukker...

Aardlek heeft NOOIT moedwillig de functie van een stroomkring.

Forget your fears...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aetje

Aetje

polaris schreef op 11 augustus 2002 @ 18:03:
[...]
Dat is de dure soort. De goedkopere werkt zo:
code:
1
2
3
4
5
6
7
Netspanning aan    Netspanning uit
NET -->+-->OUT       TRAFO-->OUT
       |               |
       \/             /\
     Lader          Omvormer
       |               |
     ACCU            ACCU
Het enige wat hier anders aan is is dat de trafo niet als tussenschakelaar gebruikt wordt... Ga nog maar eens na of dat wel zo it. Het is NL zeer goedkoop om een trafo als zodanig te gebruiken (1:1 trafo, zeer simpel).

[Edit] De lader gaat echt niet op 220V lopen... Daar zit ook een trafo tussen. Waarschijnlijk dezelfde die het zaakje optransformeert bij power failure...

Forget your fears...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
Anoniem: 9550 schreef op 11 augustus 2002 @ 17:14:
Maar zeg me nu eens; heeft de aanschaf van een UPS nu wel of geen zin, in technisch opzicht [dus buiten het feit datr ze duur zijn].
offtopic:
Hehehe... als je in een gebied woont waar veel nieuwbouw geplanned staat wel!
Bij ons is het al een paar keer gebeurd dat een overijverige bouwvakker een kabeltje opgroef. Ook is het eens gebeurd dat het energiebedrijf vergat om een wijkkabel bij te schakellen (je wijkcentrale krijgt van minimaal 2 punten zijn stroom), waardoor de andere kabel overbelast werd, doorbrandde, sluiting maakte en de wijkcentrale in de hens zette!

Maar tegen blikseminslag? Ik denk dat de kosten van een UPS niet afwegen tegen het (toch relatief geringe) risico dat de bliksem in de buurt inslaat. En in de stad is het risico nog minder. Zelf laat ik bij onweer de pc gewoon draaien, met alleen een netfiltertje erop. Als de bliksem inslaat? Pech gehad, schade opnemen, aan verzekering melden en hopen dat er nog iets vergoed wordt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 60962

UPS is alleen voor wanneer je een uninterruppted powersuply wil, dus als je bedrijfskritische processen draaid. Tegen rechtstreekse blikseminslag helpt weinig dan alleen stekkers verwijderen (incl. telefoon, kabel en tv). Ik heb het zelf gehad en die giga stroom is overal gekomen via allerlei kabels (modem opgeblazen, voeding defect etc).

Tegen indirecte blikseminslag heb ik tegenwoordig een professionele beveiliging gekocht. Kosten ongeveer 75 leuros, maar dan een reactietijd van 3 miliseconden en max 10kA :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:39

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Tegen een directe blikseminslag helpt een UPS of overspanningsbeveiliging niet. Ze werken niet eens tegen stroompieken als je geen ge-aarde stopcontacten hebt.

De enige werkende oplossing is de stekker uit het stopcontact halen en alle andere verbindingen verbreken. Ikzelf heb iedere PC eeb stekkerdoos met schakelaar gegeven en de stekkerdoos die alle PC's op het stopcontact aansluit heeft een overspanningsbeveiliging. Als ik geen gebruik maak vand e PC's tijdens onweer haal ik gewoon alle stroom ervan.

Als ik toevallig achter de PC zit blijf ik daar gewoon. De kans op inslag is namelijk ongelofelijk klein. Mocht de bliksem indirect via een entwerkkabel ofzo inslaan is je hele pC niet kapot, hoogstens de voeding en/of de netwerkaart. De rest van de onderdelen heeft vervolgens wel een verkortte levensduur. Vrijwel latijd zijn de gegevens van de harde schijf nog te redden.

Een maat van me had vroeger een zendbakkie aan z'n PC waaraan een enorme antenne zat. Dara is de bliksem zo vaak ingeslagen, de kaart was dan helemaal zwart,maar voor 30 gulden haalde hij een nieuwe en de PC deed het weer.

Ikzelf heb ook een harde schijf, geheugen en een DVD speler in m'n PC wat uit een door de bliksem getroffen computer komt. Het werkt al maanden goed.

Mocht je toch absoluut veilig willen werken zul je een laptop moeten nemen (en dan iet op netstroom aansluiten.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Anoniem: 3251

Ik heb net een week zonder internet gezeten om dat door de bliksem mijn 'multi service box' (het verdeelkastje tussen kabel en modem) was doorgebrandt, maar verder was gelukkig alles nog heel, en dat terwijl alles gewoon aanstond. :)
Mijn tegen rechtstreekse blikseminslag is echt niets bestand. :(

• gcb
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08-2023

gcb

[...]

Lolbroek! Vorige week dinsdag is de bliksem bij mij voor het huis in een boom ingeslagen (denk ik, die boom daar is een groot stuk bast kwijt). Naast die boom staat een kastje van KPN.

Nou, mooi dat m'n hele ISDN installatie kapot was, incl. splitter, adsl-modem, NT1 en de netwerkkaart in m'n server.

Netwerkkaart zat onboard in een Compaq Professional Workstation 5000; chips doorgefikt enzo.. :( Schade rapport op laten maken; 900 euro! voor een nieuw moederbord.. Dus heb ik maar een andere server gekocht van het geld van de verzekering, en 700 euro overgehouden :)

Kortom, verzekering is best handig.

• dabubski
  • Laatst online: 09-11-2020
Er zijn ook UPS'en die een doorlusmogelijkheid hebben voor utp en/of telefoonkabels... maar of je daar uiteindelijk een vette blikseminslag mee tegen kunt houden......
de hele zaak moet in ieder geval wel op een geaard stopcontact zitten... anders kan die ups die stroompieken e.d. niet goed kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-06 10:19
tegen directe bliksemslag is niet veel te doen. 1 jaar geleden was het bij mij ook directe inslag op de telefoonlijn, helaas stond mijn modem nog aangesloten...

je raad het al, alles was doorgefikt, ik kon dat ding wel weggooien, heb toch nog geld van de verzekering terrug gekregen:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakertje
  • Laatst online: 08-07 16:32

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Ook hier heb ik wel eens te maken gehad met een blikseminslag op de kabel. Het was gelukkig geen directe, maar in deze omgeving zijn wel minstens 10 kabelmodems helemaal naar de bliksem gegaan. Ook een aantal (vooral oudere) TV's waren naar de bliksem.
Bij mijzelf was alleen de modem afgeschreven, en dat terwijl ik hem net een week had! :( Gelukkig was mijn ISP zo vriendelijk deze binnen een paar dagen GRATIS! te vervangen :D Voor de rest had ik geen (merkbare) schade aan de apparatuur.
Hieruit trek ik de conclusie dat bij een indirecte inslag vooral de apparatuur aan de beurt is die de kabel het eerst tegen komt, en de achterliggenden zooi (routers, video's & comp's) minder (dus niet geen!) gevaar lopen.

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51493

DarkSide schreef op 10 augustus 2002 @ 20:07:
Je hebt wel van die speciale stekker dozen. Deze zijn beveiligd tegen piekspanningen.
Kosten een ¤30,- en je bent meteen verzekerd tot ¤15.000,- oid.
Moet wel alles op een geaard stopcontact zitten.
Dozen zijn te verkijgen bij zaken zoals 06.
30 EUR? Ik weet niet hoor, ik heb ze in de uitverkoop voor zo'n 30 gulden en total gekocht. En dat zijn geen 'gewone'.. maar goe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51493

Johnny64 schreef op 14 augustus 2002 @ 23:52:
Tegen een directe blikseminslag helpt een UPS of overspanningsbeveiliging niet. Ze werken niet eens tegen stroompieken als je geen ge-aarde stopcontacten hebt[/b]
Volgens mij heeft elk modern huis dat wel. Is dat niet verplicht?
De enige werkende oplossing is de stekker uit het stopcontact halen en alle andere verbindingen verbreken.
Idd. Want alleen 'uitzetten' doesn't do the job. Moet je 'm ook van het electriciteitsnet afhalen.
Ikzelf heb iedere PC eeb stekkerdoos met schakelaar gegeven en de stekkerdoos die alle PC's op het stopcontact aansluit heeft een overspanningsbeveiliging. Als ik geen gebruik maak vand e PC's tijdens onweer haal ik gewoon alle stroom ervan.
Heb je geen 24/7 routers/servers ed.?
Als ik toevallig achter de PC zit blijf ik daar gewoon.
Ook als het heel heftig is?
De kans op inslag is namelijk ongelofelijk klein. Mocht de bliksem indirect via een entwerkkabel ofzo inslaan is je hele pC niet kapot, hoogstens de voeding en/of de netwerkaart. De rest van de onderdelen heeft vervolgens wel een verkortte levensduur. Vrijwel latijd zijn de gegevens van de harde schijf nog te redden.
De kans dat hij inslaat is afaik niet zomaar te definieren van 'klein', dat verschilt echt van waar je woont. Als je in een landhuis op een open veld woont met daaroheen akkers heb je een grotere kans dat dat jouw huisje naast een dikke wolkenkrabber staat. Kijk eens goed in je omgeving naar de hoger gelegen punten.
[b]Mocht je toch absoluut veilig willen werken zul je een laptop moeten nemen (en dan iet op netstroom aansluiten.
Mijn ervaring: in al die jaren, ik schat iets van 12 ongeveer is de bliksem bij mij 1x ingeslagen. Dat heeft geleid tot een kapotte voeding in m'n Tulip (:+) 80286 en dat was destijds nog best een dure grap. En total incl. verzendkosten 500 gulden.

Nog een tip: ga gewoon niet kloten met moederborden en hardware als het onweert. Dan is er namelijk ook veel statische electriciteit. Als het benauwd is. In de zomer moet je daar uberhaupt mee oppassen. Ik heb mijn moederbord een keer verkloot toen ik ermee aan het toolen was en het knetterde de hele tijd toen. Sure, hij was al brak maar toch.

Mijn vraag: als je zorgt voor zo min mogelijk spanning in je huis. Haalt dat wat uit? bijv. je zet radio, tv, magnetron, (af)wasmachine, ed. uit. Heeft dat effect? Afaik. gaat de bliksem af op 't hoogste punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s441558
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-07 17:20
Even ter info:

Ik werk bij een schadeexpertisebureau (bijbaantje) en daar zijn vaak schades met inductie en/of blikseminslag. Voor de verzekering (inboedel en/of een specifieke computerverzekering) maakt het vaak nogal uit of er sprake is van een directe inslag of een inductieschade (= inslag in de buurt, waarna een piekspanning ontstaat op de telefoon/kabel/electriciteitsnet). Meestal is inductieschade niet verzekerd, tenzij je dit als extra optie aangegeven hebt. Kijk dus even je verzekering na. Kan een hoop geld schelen.

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hollie
RiDo78 schreef op 14 augustus 2002 @ 21:52:
[...]
aan verzekering melden en hopen dat er nog iets vergoed wordt!
net even met de verzekering gebeld (Centraal Beheer). Alles was verzekerd :) - directe en indirecte inslag - Via electriciteitsnet en via de coaxkabel.
Ik zit dus wel goed als er wat gebeurd.
Ik heb overigens ook nog even wat preventiefolders aangevraagd.

Pagina: 1