Toon posts:

Computer doet niets meer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Een vriend van mij heeft net een nieuwe videocapture kaart in z'n computer gezet. Bij opstarten kreeg hij een BIOS foutmelding, iets met een checksum error. Op de vraag of hij de bios defaults wilde herstellen heeft hij toen Ja geantwoord. Vanaf dat moment doet de computer helemaal niets meer bij het aanzetten: geen piepjes, geen beeld, niets.

Hij heeft al geprobeerd alle kaarten eruit te halen (ten eerste natuurlijk die video capture kaart) en de batterij op het moederbord even weg te halen maar dat hielp niet. Het gaat om een Pentium III / 600 die iets van twee jaar oud is, ik weet niet met welk moederbord.

Heeft iemand een idee wat het kan zijn en hoe het te verhelpen valt?

Alvast bedankt!
Frederik.

Verwijderd

Bios chip is kapot.

Vervangen.

Sommige electronica winkels kunnen gelijk voor je de goede Bios erop flashen.

• De-Fault
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-10-2025
Checksum error betekent dat de hardware die de bios zich herinnert anders is dan de hardware die er op dat moment in zit, het is geen echte fout. Maare, begin eens met het resetten van de bios!

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:04

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Als je echt helemaal niets hoort lijkt het me de Voeding. Als je echter wel de koeling hoort lopen kan het een kapotte bios zijn. Bekijk die 'ns (haal em er desnoods uit) om te kijken of hij niet doorgebrand is misschien.

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

• De-Fault
Bios chip is kapot.

Vervangen.
dat zie je snel! En als de chip kapot is, zoals je zegt, kun je hem dan wel flashen?

Trouwens, maar weinig biossen kun je zomaar vervangen met een nieuwe chip hoor.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt tot dusver. De voeding is niet kapot, want de harde schijf ratelt even en het lampje van de cd-rom speler gaat even aan. Hoe zou de BIOS chip zomaar kapot kunnen zijn gegaan?

Hij heeft dus al de 'default instellingen' van het BIOS geladen, en vanaf dat moment deed de computer juist niets meer. Hoe kan je de BIOS resetten als je niet in het Setup scherm komt, met een jumper of zo op het moederbord? Ik hoop dat hij het boekje nog heeft...

• TNT78
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-03-2024

TNT78

De goeroe

Bijna elke Moederbord heeft een jumper zodat jeje bios kunt restten.
In het boekje van je mobo kan je zien welke je moet hebben.

Suc6

Mous XP

Verwijderd

JorisSt schreef op 10 augustus 2002 @ 19:21:
[...]
dat zie je snel! En als de chip kapot is, zoals je zegt, kun je hem dan wel flashen?

Trouwens, maar weinig biossen kun je zomaar vervangen met een nieuwe chip hoor.
pzies laat die jongen eerst zijn bios maar eens een keer resetten dat is vaak namelijk al de oorzaak..

en ff offtopic: mijn oog viel ff op jou specs JorisSt... is dit nou een geintje of is dit echt je systeem? zoja RESPECT :)

• Tripp
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03-2024

Tripp

Wreah

Verwijderd schreef op 10 augustus 2002 @ 19:29:
Bedankt tot dusver. De voeding is niet kapot, want de harde schijf ratelt even en het lampje van de cd-rom speler gaat even aan. Hoe zou de BIOS chip zomaar kapot kunnen zijn gegaan?

Hij heeft dus al de 'default instellingen' van het BIOS geladen, en vanaf dat moment deed de computer juist niets meer. Hoe kan je de BIOS resetten als je niet in het Setup scherm komt, met een jumper of zo op het moederbord? Ik hoop dat hij het boekje nog heeft...
Zoek naar een jumper die uit 3 pinnetjes bestaat. Ik bedoel dus dat er ergens 3 pinnetjes op het mobo zit waar een jumper over 2 van die 3 heengeschiven is. Meestal staat er ook nog zoiets bij van cmos bij of iets dergelijks. Nu moet je de jumper die over 2 van de 3 heen is geschoven juist eentje verder prikken waardoor de bios gereset wordt. Doe dit even voor 10 seconden lang oid. De comp moet natuurlijk niet aanstaan. Als het niet de eerste keer lukt dan nog ff paar keer proberen.

specs

• De-Fault
Hmm leuk om te horen hoe jij dat doet executor, vast ook een goede en professionele manier. Ik doe de jumper op clear zetten, één keer op de powerknop drukken en dan de jumper weer terug. Niets 10 seconden wachten: tijd is geld.

Tip om die jumper te vinden (hoef je niet in boekje te kijken): zit vlak bij batterij ;)

[ Voor 0% gewijzigd door De-Fault op 10-08-2002 19:44 . Reden: onduidelijke term vervangen ]

Verwijderd

bios reset wil ooknogwelles helpen

• De-Fault
bios reset wil ooknogwelles helpen
juist daarom zijn wij vanaf de derde post bezig de topicstarter uit te leggen hoe dat in zijn werk gaat

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
misschien heel lullig, heeft hij toevallig een PCI videokaart, en een AGP onboard.

En nu hangt het beeldscherm @ de PCI videokaart en niets op de AGP onboard...
want als je namelijk je bios reset, komt er geen beeld @ PCI, maar juist @ AGP video :)

/edit
offtopic:
Valt me op dat mensen gelijk van het ergste uitgaan... ;)

en kan dat offtopic niet ot worden :7 hmz wist ik niet grrrrr 8)7

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de suggesties! Na het resetten van de BIOS startte de computer weer, en nu is-ie druk bezig die video capture kaart aan de praat te krijgen... :-)

Frederik.
Pagina: 1