Toon posts:

Webinterface Linux

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als ik binnenkort een co-located linux server heb wil ik eigenlijk het beheer via een webinterface doen...

Niet alleen ik kan er dan bij, maar meerdere mensen kunnen dan snel ff een emailadres of een website aanmaken...

wat zijn goede webinterface's voor linux (debian)..?!

ik heb er 2 gevonden... www.plesk.com en Telemetry Box van debian zelf...

de 1e is commercieel en de demo vindt ik niet echt geweldig en de 2e staat op een site die momenteel down is...

zijn er nog andere alternatieven..?!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:59

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Webmin is zo'n programmatje :) Een redelijk bekende zelfs. Deze kan je gewoon vanaf webmin.com downloaden, of je kan hem apt-getten.

edit:
Aargh, aquarius :P

• riotrick
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-07 15:29
Cobalt servers worden standaard geleverd met zo'n interface. Je hebt een server admin waarmee je de hele server kan beheren (waar jij dan toegang toe hebt) en per domein een site admin waarmee je die site kan beheren en o.a. mailboxen/aliasen/mailinglists voor dat domein aan kan maken. Cobalt servers draaien op Cobalt Linux, wat een aangepaste versie van RedHat is.

Verwijderd

Topicstarter
riotrick schreef op 10 augustus 2002 @ 17:38:
Cobalt servers worden standaard geleverd met zo'n interface. Je hebt een server admin waarmee je de hele server kan beheren (waar jij dan toegang toe hebt) en per domein een site admin waarmee je die site kan beheren en o.a. mailboxen/aliasen/mailinglists voor dat domein aan kan maken. Cobalt servers draaien op Cobalt Linux, wat een aangepaste versie van RedHat is.
alsjeblieft hoe op over die cobalts....

ik was het vergeten te vertellen, maar ik heb nu al 3 jaar met die wrakke dingen gewerkt...... noooooooit meer echt... tis zo'n drama en sinds ze van sun zijn heel errug duur ook nog... :(

Verwijderd

riotrick schreef op 10 augustus 2002 @ 17:38:
Cobalt is leuk als je een paar sitetjes hebt, maar zodra je hem serieus gaat belasten is het een door godvergeten zaadbak ;) ik spreek uit ervaring, teveel ervaring jammer genoeg. Plesk vind ik daarentegen wel goed. Omdat je het op elke hardware kan draaien itt cobalt.

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-07 14:29
slash is toch ook zoiets?

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-08 21:37

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Webmin is inderdaad een bekende webinterface. Een minder bekende - ook bij Debian geleverde - interface is Usermin. Ik heb er geen ervaring mee, maar er zijn vrij veel packages van en ik heb het idee dat het ook wel goed zou kunnen zijn :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Yep, dat draait op de servlinux machines.

• Petuhr
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:33

Petuhr

FreeBSD

Verwijderd schreef op 10 augustus 2002 @ 17:39:
[...]

alsjeblieft hoe op over die cobalts....

ik was het vergeten te vertellen, maar ik heb nu al 3 jaar met die wrakke dingen gewerkt...... noooooooit meer echt... tis zo'n drama en sinds ze van sun zijn heel errug duur ook nog... :(
Nieuw cobalt RAQ550 al in handen gehad? :)

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

odysseus schreef op 10 augustus 2002 @ 17:54:
Webmin is inderdaad een bekende webinterface. Een minder bekende - ook bij Debian geleverde - interface is Usermin. Ik heb er geen ervaring mee, maar er zijn vrij veel packages van en ik heb het idee dat het ook wel goed zou kunnen zijn :).
Welke Usermin bedoel je?? Want Usermin is eigenlijk gewoon Webmin op een lager niveau zie: http://www.webmin.com/uintro.html

En Cobalt's moeten inderdaad niet gebruikt worden voor dynamische sites, losse HTML pagina's serveren kunnen ze heel goed ;)

Verwijderd

Topicstarter
Petuhr schreef op 10 augustus 2002 @ 18:04:
[...]

Nieuw cobalt RAQ550 al in handen gehad? :)
nop ben nog niet verder gekomen dan raq 4..... maar zijn er veel verschillen dan..?! dacht dat er alleen wat betere specs inzaten?!!

Verwijderd

Webmin is niet iets wat je over internet wilt draaien. Er zitten regelmatig security bugs in. Je kunt wel zeggen dat je goed gek bent als je dat rechtstreeks aan het internet gaat hangen.
Slash is trouwens een news-website, waar slashdot.org op draait, ook niet wat je zoekt.

• HGM
  • Niet online

HGM

Verwijderd schreef op 10 augustus 2002 @ 18:18:
Webmin is niet iets wat je over internet wilt draaien. Er zitten regelmatig security bugs in. Je kunt wel zeggen dat je goed gek bent als je dat rechtstreeks aan het internet gaat hangen.
Ben er zelf ook geen fan van, maar als je het via een SSL verbindign gebruikt is het best wel secure IMO.
Slash is trouwens een news-website, waar slashdot.org op draait, ook niet wat je zoekt.
Nopes, zie hier

Verwijderd

Topicstarter
ben ik nou gek als ik zeg dat slash en plesk precies het zelfde zijn...?!!

de demo's zien er nagenoeg het zelfde uit... de structuur is hetzelfde, de knopjes en de menu's...?!

• HGM
  • Niet online

HGM

Verwijderd schreef op 10 augustus 2002 @ 18:26:
ben ik nou gek als ik zeg dat slash en plesk precies het zelfde zijn...?!!
Is het hetzelfde, Slash is de admin-interface voor Serve-linux servers en Slash is gebaseerd op Plesk

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
voor virtuele mail useraccounts heb ik ook wat leuks gevonden: Qmail + VPOPMail + Courier-IMAP + Qmailadmin
je maakt vanaf de commandline of met vqadmin een virtueel domein met postmaster aan, vervolgens kan die postmaster met z'n domeinnaam en wachtwoord inloggen op Qmailadmin. Daar kan ie accounts maken, Aliassen maken, Catchall accounts maken, Maillists maken, etc. Users op zich kunnen ook inloggen om dingen van hun account te veranderen (op vakantie -> autoresponder instellen bijvoorbeeld)

Verwijderd

Topicstarter
_JGC_ schreef op 10 augustus 2002 @ 19:41:
voor virtuele mail useraccounts heb ik ook wat leuks gevonden: Qmail + VPOPMail + Courier-IMAP + Qmailadmin
je maakt vanaf de commandline of met vqadmin een virtueel domein met postmaster aan, vervolgens kan die postmaster met z'n domeinnaam en wachtwoord inloggen op Qmailadmin. Daar kan ie accounts maken, Aliassen maken, Catchall accounts maken, Maillists maken, etc. Users op zich kunnen ook inloggen om dingen van hun account te veranderen (op vakantie -> autoresponder instellen bijvoorbeeld)
dat zit ook standaard in plesk.... maar kost wel 599 dollartjes.. :(

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-08 07:37

JeroenT

hoi!

Webmin dus :P gebruik ik ook icm ssh... ik ben nog een beetje linux noob dus ik moet haast wel :)

Verwijderd

_JGC_ schreef op 10 augustus 2002 @ 19:41:
Op mijn beurt wil ik dan weer Bill Shupp's toaster howto aanbevelen.
Een heerlijke howto op basis van copy+paste. *D

De features:
Qmail SMTP Mail Server with SMTP-AUTH (Plain, CRAM-MD5), TLS (SSL) support, and optional Virus Scanner.
POP3 Server with APOP and SSL support
IMAP Server with TLS (SSL) support
WebMail Server
Quota Support (usage viewable by webmail)
Autoresponder
Mailing Lists
Web-Based Email Administration

De pagina: http://www.shupp.org/toaster/

• riotrick
Verwijderd schreef op 10 augustus 2002 @ 17:40:
[...]

Cobalt is leuk als je een paar sitetjes hebt, maar zodra je hem serieus gaat belasten is het een door godvergeten zaadbak ;) ik spreek uit ervaring, teveel ervaring jammer genoeg. Plesk vind ik daarentegen wel goed. Omdat je het op elke hardware kan draaien itt cobalt.
Ligt er best wel aan wat voor raq je hebt. Je moet natuurlijk wel een machientje kopen wat de benodigde belasting aan kan. Maar bijvoorbeeld het vorige bedrijf waar ik gewerkt heb heeft zo'n cobalt raq4 aangeschaft voor een stuk of 10 sitejes. Ze wisten dat ik daar maar tijdelijk zat en verder had er niemand verstand van *nix. Dus in zo'n geval is zo'n raq best wel iedeaal. Ze kunnen nu simpel hun eigen webserver beheeren.

• riotrick
Verwijderd schreef op 10 augustus 2002 @ 18:16:
[...]

nop ben nog niet verder gekomen dan raq 4..... maar zijn er veel verschillen dan..?! dacht dat er alleen wat betere specs inzaten?!!
Ook zo'n RaQ4 XTR heeft heel wat betere specs dan een standaard RaQ. Maar goed gewoon van te voren ff goed inventariseren wat je nodig hebt.
Pagina: 1