Netwerkje uitbreiden met xtra Hub?

Pagina: 1
Acties:

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik doe weleens wat extra werk als netwerkjes aanleggen. Maar nu heb ik het volgende probleem; er is in dit bedrijf een 100 MBit hub met 16 poorten. Nu zijn er 16 bezet, maar ik wil nog 4 pc's op het netwerk aansluiten. Het dient voor Internetten en e-mailen via het LAN (via een aparte internet/mailserver). Kan ik nu gewoon een simpele 10Mbit hub erbij kopen met 4 of 8 poorten en die op die 16 poort 100Mbit hub aansluiten? Er zit een extra poort op, en daar staat bij 16c, is geen lampje voor ofzo. Het is een 19 inch geval die in zo'n patchkast zit. Het moet niet al te duur worden en die pc's die ik extra wil aansluiten hoeven alleen een netwerkverbinding ivm internet en email. De volgende vragen heb ik:

- kan ik gewoon een extra 10 Mbit hub aansluiten op de bestaande 100 Mbit hub?
- zoja, wordt de snelheid van het hele netwerk dan niet gelijk 10Mbit?

Verwijderd

Ligt eraan, als die 16poort hub alleen 100Mbit is wil het niet.

is die 10/100Mbit wil het wel, volgensmij met een crosslink naar de upload van de andere hub van bv. 8poorten

• koelkast
  • Niet online
Die 16 poorts hub is volgens mij 10/100Mbit. Maar haal ik de snelheid nou van 100 naar 10Mbit als ik er een extra (10Mbit) hub op aansluit?
Enne, wat kost een (eventueel) 100Mbit hub?

Verwijderd

Ik heb thuis ook z'n netwerk liggen.
Je moet wel opletten dat die 19" hub 10 of 100 Mbit TEGELIJK aan kan, dus dan is het een Switch.
Dat werkt dan perfect.
Want als je anders een 10 Mbit Hub op een 10/100 Mbit zet neemt die 10/100 Mbit de laagste snelheid aan, dan gaat je hele netwerk dus naar 10 Mbit :(
Daarom is het slim als je een Switch daar voor gebruikt, maar je kan ook een router bouwen (dat doen de echte tweakers).

Verwijderd

Als je bijvoorbeeld een Dual speed HUB van 3Com hebt hangen in die patchkast zal het geen probleem zijn. Die dingen zijn per poort switchable en kun je er gewoon een simpel meukhubje erbij in hangen vanuit de uplink van de 16 poorts hub naar een nieuwe, maar zeg nu zelf.. is het niet beter om, ondanks de kosten, een 2de Hub van het zelfde type te plaatsen? Misschien een kleine overkill, maar men hoeft dan de eerste tijd niet weer en dat scheelt gewoon geld (en jou ook de tijd). Als het nu een arme tweaker thuis was die een oplossing zocht.. :)

• koelkast
  • Niet online
Ach, ik koop gewoon wel een 100Mbit hub en 100Mbit netwerkkaartjes...

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:32
Als die grote 10/100 is haal je door er een hub van 10 Mbit aan te hangen niet het hele netwerk naar de 10 Mbit, aangezien het een 10/100 hub is... (Duh! :))

Die 16c staat voor 16e poort, crosslink. Als je deze gebruikt kun je een standaard patchkabel gebruiken naar de andere hub. Je kunt alleen veel kans poort 16(dus zonder c) niet meer gebuikten. Je andere hubje heeft minimaal 5 poorten nodig, 1 voor naar de andere hub, en 4 voor de pc's (duh, maar omdat ik iemand een 4 poorts hub heb horen oppperen...).

10/100 5-poort hubje kost bij mycom geloof in 200 piek... (8 poort 10Mbit 80 piek).

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 17 oktober 2000 20:56 schreef pnieuwkamp het volgende:
Als die grote 10/100 is haal je door er een hub van 10 Mbit aan te hangen niet het hele netwerk naar de 10 Mbit, aangezien het een 10/100 hub is... (Duh! :))

Die 16c staat voor 16e poort, crosslink. Als je deze gebruikt kun je een standaard patchkabel gebruiken naar de andere hub. Je kunt alleen veel kans poort 16(dus zonder c) niet meer gebuikten. Je andere hubje heeft minimaal 5 poorten nodig, 1 voor naar de andere hub, en 4 voor de pc's (duh, maar omdat ik iemand een 4 poorts hub heb horen oppperen...).

10/100 5-poort hubje kost bij mycom geloof in 200 piek... (8 poort 10Mbit 80 piek).[/quote]Dat klopt niet wat je zegt: een dual speed hub neemt een van de 2 snelheden aan, niet alle 2 tegelijk!! heb je een 16 poorts 10/100 hub en je knalt er 15 100Mbit kaartjes in en 1 10Mbit, dan gaat je hele netwerk naar 10Mbit, als die 100Mbit kaartjes natuurlijk ook 10Mbit aan kunnen. als je een Switching hub hebt dan kan je netwerk op 10Mbit en op 100Mbit te gelijk werken. als 2 pc's met allebij een 100Mbit kaarten met welkaar willencommuniceren, zal dat op 100Mbit gaan, maar als een pc met een 10mbit kaart met een 100Mbit kaart wil gaan communiceren dan zal de snelheid naar 10Mbit gaan. Lijkt me logisch

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Dat klopt niet wat je zegt.
Alles wat ik tot nog toe aan "dual speed hub" heb gezien, is in staat om op elke poort afzonderlijk te bepalen welke snelheid moet worden geselecteerd, intern bestaat het ding uit een 10 Mbps hub en een 100 Mbps hub, met een bridge-schakeling ertussen.
Een dual-speeder zoals jij bedoelt zou natuurlijk ook een onverkoopbaar misbaksel zijn, want dan kan je altijd beter een single-speed hub uitkiezen, en dat houdt je geld-buideltje lekker vol.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Ik heb thuis ook z'n netwerk liggen.
Je moet wel opletten dat die 19" hub 10 of 100 Mbit TEGELIJK aan kan, dus dan is het een Switch.[/quote]Een hub die 2 snelheden aan kan noemen ze een switching hub.
Vaak wordt het een dual speed hub genoemt.

Er zit een switchmodule tussen de 10 en 100 mbit "backbone" (of hoe dit ook heet).

Er zijn al snelle 8 poorts hubs te koop voor 200 piek.

Ik heb goeie ervaringen met die van TP-Link (precies 200 piek bij Funprices).

Maar dit is dus geen Switch!!!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-08 17:52
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Een hub die 2 snelheden aan kan noemen ze een switching hub.
Vaak wordt het een dual speed hub genoemt.
[/quote]...daar gaan we weer....

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
Dit maakte ik op uit dat andere topic.
Ik zeg toch niet dat een DS-hub een switch is?<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Maar dit is dus geen Switch!!!

[Dit bericht is gewijzigd door TP70 aka Georgio op 17-10-2000 23:33][/quote]
Pagina: 1