Ik weet niet wat je er dan precies mee bedoelt. Ik kan me echter niet voorstellen dat veel patches een goed signaal afgeeft. FreeBSD heeft perodieke releases, dan weet je ook zeker dat de feature waar je op wacht ook goed samenwerkt met de rest ipv het installeren van 'quick hacks'. Daarom kan het inderdaad soms wat langer duren voordat een bepaalde feature beschikbaar komt. ECHTER als je wilt kunt je altijd bij FreeBSD altijd de dagelijkse changes volgen via CVS.
Dat vind ik ook mooi aan *BSD. Er zijn diverse branches waaronder een security branch. Dat krijg je alleen security fixes en niet opeens andere features erbij. (Was tot voorkort alleen bij OpenBSD maar FreeBSD heeft nu ook zo'n branch).
Dat ziet er wel interessant uit. Ben benieuwd naar FreeBSD 5.0. Momenteel praten we echter over de stables, neem ik aan?
Yup. Even een comment van Theo de Raadt over ACL's; (uit een interview @slashdot)
OpenBSD, security, et al.
by jd
With the release of SGI's B1 code, and the attempts by many U*ixen to secure their contents via capabilities, ACL's, etc, ad nausium, how is OpenBSD approaching the issue of resource control?
On a side note, is OpenBSD likely to ever head in the direction of being a distributed kernel? And, if so, how would security and resource management be maintained? (It's hard enough on a central kernel system.)
Theo:
On the first question, I think there is great confusion in the land of Orange Book. Many people think that is about security. It is not. Largely, those standards are about accountability in the face of threat. Which really isn't about making systems secure. It's about knowing when your system's security breaks down. Not quite the same thing. Please count the commercially deployed C, B, or even A systems which are actually being used by real people for real work, before foaming at the mouth about it all being "so great". On the other hand, I think we wil see if some parts of that picture actually start to show up in real systems, over time. By the way, I am surprised to see you list ACLs, which don't really have anything to do with B1 systems.
[/quote]
Dat kan OpenBSD ook. Niet om over naar huis te schrijven want het is nogal een gedoe, kost ruimte net als chroots en bij emulatie heb je te maken met overhead bovendien werkt het dus niet altijd naar mijn ervaring.
Hier heeft iemand anders inmiddels al een uitgebreid antwoord opgegeven. Want er is geen overhead.
Wat doet dat er toe dat OpenBSD de eerste was? Ik vind dat licensegeblaat overbodig. Als jij sinds jaar en dag een stukje software patched en ineens begint de auteur, jaren later, te blaten van 'hey kijk eens dat mag volgens mijn license niet' vind ik dat gezeur. Net zoals er nu over patenten van JPEG en nog enkelen wordt gezeurd dat hoeft voor mij allemaal niet ik wil mijn vrijheid zonder gezeur en gezanik. En DAT vind ik lame van Darren ja. Mosterd naar de maaltijd.
Okay, dan begrijp ik niet waarom je Darren er bij haalt, of bedoel je misschien Theo? Darren is volgens mij het bekendste om zijn eigen stukje software, namelijk IPFilter..Dat staat verder helemaal los van de development-teams van *BSD.
[
Voor 4% gewijzigd door
Verwijderd op 24-12-2002 21:29
]