Toon posts:

dataverkeer tussen server en switch en internet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo. Naar aanleiding van dit topic heb ik wat vragen over het verkeer via de switch.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
pc1     pc2 
\     /
 \  /
   Switch
 /  \ 
/     \
server      pc3
     \
      \ 
 ADSLmodem

De switch is een Safeway non-manageable 8 poorts switch. Clients zijn WinXP, server Win2k + sp2.

Als een client een bestand opvraagt (bv. index.htm) van internet, hoe gaat dit dan precies?
De client vraagt via de switch aan de server of het de file www.blabla.nl/index.htm wil opvragen. De server voert deze opdracht uit, pakt dus de file en stuurt de file door naar de switch en de switch stuurt weer door naar de client.

Vraag: Op het moment dat de server een verzoek krijgt om een bestand te pakken van inet, is deze dan op de hoogt van WELKE client dit verzoek heeft gedaan?
Wordt bijvoorbeeld het MAC adres van de NIC v/d client die het verzoek doet meegestuurd met het verzoek of een andere identificatie?

Als dit wél het geval is, moet het mogelijk zijn om met een non-manageable switch op de server het dataverkeer per client te monitoren, namelijk op hardware adres v/d NIC.
Als de server niet op de hoogte is van welke client een aanvraag doet, kan dit dus niet en moet je alleen het totale verkeer naar de switch kunnen meten.

Welke van deze twee opties is nu het geval? En welke software of functies in Win2k moet ik gebruiken om wat voor verkeer dan ook te meten?

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2002 15:00 . Reden: typo ]

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-08 20:53
Verwijderd schreef op 10 augustus 2002 @ 14:49:
Vraag: Op het moment dat de server een verzoek krijgt om een bestand te pakken van inet, is deze dan op de hoogt van WELKE client dit verzoek heeft gedaan?
Wordt bijvoorbeeld het MAC adres van de NIC v/d client die het verzoek doet meegestuurd met het verzoek of een andere identificatie?
Ja inderdaad de server weet zo waar het heen moet via het mac adres.

Dus al het verkeer dat naar de server gaat zou je moeten kunnen monitoren. Je hebt ook een commando (welke ook weer) waarmee je alle connecties naar je server kunt zien, van welk IP enz. dus met een goed progie zou dit moeten kunnen. Ik weet alleen niet zo´n progie

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

Topicstarter
Hellup! Ik heb me helemaal suf gezocht naar allerlei verschillende netwerk monitoring progjes.
Ik heb al alle netwerk progjes uit deze lijst al geprobeerd

http://download.com.com/3...etwork+monitor&tg=dl-2001

O.A. zijn dat Lanscan, Opan, Watchdog, etc.

Ze voldoen echter geen van allen aan mijn wensen. Ik zoek een progje dat met een unmanageable switch (dus zonder snmp toch?) het netwerkverkeer per client realtime kan meten. Wat gebruiken jullie daarvoor?

Verwijderd

Dat gaat dus niet. Je kunt een switch niet monitoren zonder SNMP.

Verwijderd

Topicstarter
pierre-oord schreef op 10 augustus 2002 @ 15:16:
[...]
Ja inderdaad de server weet zo waar het heen moet via het mac adres.
Maar als dit waar is dan zou je het toch ook op de server moeten kunnen monitoren? Of weet de server stiekum toch niet naar welke client (MAC adres) het gaat en bepaalt de switch dat?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 augustus 2002 @ 12:40:
[...]
Maar als dit waar is dan zou je het toch ook op de server moeten kunnen monitoren? Of weet de server stiekum toch niet naar welke client (MAC adres) het gaat en bepaalt de switch dat?
Ja de server kan monitoren welke connecties die krijgt enzo. Je kunt ook een SNMP protocol installeren op je server en die dan gaan monitoren met een SNMP tool. Uiteraard zijn andere pakketten ook mogelijk, maar connecties tussen clients e.d. tussen een switch kun je dus niet monitoren met de server.

• Makara
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-09-2023
Hi,
Wat zou je graag precies willen zien. Alle monitors die jij noemt geven volgens mij voldoende weer. Je ziet al het verkeer langs komen. Dus alles is uit te lezen.
Of zoek je soms iets om te meten hoeveel ( Gbits ) er voor bij komen. Dat is dan een measertools?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 augustus 2002 @ 12:47:
[...]

Ja de server kan monitoren welke connecties die krijgt enzo. Je kunt ook een SNMP protocol installeren op je server en die dan gaan monitoren met een SNMP tool.
SNMP protocol + tool ga ik proberen. Bedankt.
En btw, ik wil vooral graag het aantal kilobytes/s per client in realtime meten.

Verwijderd

Let wel even op dat je dan je snmp poort naar het externe netwerk digt gooit anders zit er zo iemand met je mee te kijken.
Pagina: 1