[SCSI] Termination op HDD. Setting A, B of C nemen?

Pagina: 1
Acties:

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Topicstarter
Ik heb een oude compaq PC waar ik een Adaptec AHA1542CP SCSI Controller in heb gezet.
De kaart heb ik goed geconfigureerd, maar ik moet de bus aan het eind termineren en dat wil ik doen op de HDD die daar zit.
het is een Seagate ST1581N 500Mb diskje en ik moet de termination instellen.
ik zou alleen niet weten welke van de 3 settings ik moet kiezen.
Hier staan de jumpersheets:
http://www.seagate.com/support/disc/specs/scsi/st1581n.html

ik weet dus niet of het mode A, B of C moet zijn.

BVD

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
*Kick*

please, anyone?

ik heb gehoord dat het zo is dat als de termination fout staat, je het mogelijk pas heel laat (weekje, of meer) merkt aan allerlei vage errors enzow.
En ik heb weinig tijd, aangezien mijn oude 486 die nu nog dienst doet als router kapot aan het gaan is (vaak vastlopers, zelfs na re-install en het is gewoon een te oude bak) en mijn Compaqje de taak van router dan op zich mag nemen.

Dus ik zoek welke van de 3 settings ik moet gebruiken voor termination.
Zo staat het op de settingssheet:

Termination Power:
A=Drive Supplies Own
B=Drive Supplies Bus
C=Bus Supplies Drive

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
*Kick!!!!!!!!*

ahhhh, come on, is er echt geen SCSI goeroe in de buurt die weet welke setting ik moet nemen?

ik ben nogal n00b op SCSI gebied, dus is het een stomme vraag ofzow? of onduidelijk?

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Ik gok A.. Dan wordt het ding geterminate, en de power voor de termination komt gewoon van de drive zelf af.

• tricktrac
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 02-01 21:18

tricktrac

PPro smp

Scsi termination is NIET gelijk aan termination power. Voor zever ik kan zien heeft deze drive geen termination on board, dus zul je een externe terminator moeten gebruiken.
Verder zou ik voor deze 1 disk config zou ik optie C nemen, bus suplies drive.

Check ook de parity even. Deze moet gelijk zijn (aan of uit) als wat er in de bios van die controller staat.

Volgens mij begrijp ik je vraag niet, of begrijp jij niet wat je vraagt.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Twynn schreef op 12 augustus 2002 @ 15:55:
Ik gok A.. Dan wordt het ding geterminate, en de power voor de termination komt gewoon van de drive zelf af.
denk het ook (A) maar dan moeten er op de drive wel van die 'terminator resistors' zitten, zitten die er niet dan zul je een actieve terminator moeten gebruiken.

A wise man's life is based around fuck you

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
ja, er zitten wel terminator resistors op (check specssheet-link in eerste post)
en het is btw geen 1disk systeem hoor, vergeten te posten welke apparaten er nog meer aan hangen.
er zitten 2 van deze harddisks aan op ID 0 en 1, een 4speed cdrom op ID4 en een 2 speed cdrom op ID5.
ik wil er binnen kort ook nog een Archive(seagate?) Python 4320NT tapestreamer bij plakken op ID6, maar dan moet er nog een langere kabel bij (heb nu een 4 devices cable).

dus het moet dus A zijn? ook met meerdere drives?

• 80000
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:24

80000

mrox

Zie http://scsifaq.org:9080/scsi_faq/scsifaq.html#Generic050
over een verhandeling van term power.
Deze heeft ook een aanbeveling, afhankelijk van je situatie.

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
FireWurX schreef op 12 augustus 2002 @ 16:27:
ja, er zitten wel terminator resistors op (check specssheet-link in eerste post)
en het is btw geen 1disk systeem hoor, vergeten te posten welke apparaten er nog meer aan hangen.
er zitten 2 van deze harddisks aan op ID 0 en 1, een 4speed cdrom op ID4 en een 2 speed cdrom op ID5.
ik wil er binnen kort ook nog een Archive(seagate?) Python 4320NT tapestreamer bij plakken op ID6, maar dan moet er nog een langere kabel bij (heb nu een 4 devices cable).

dus het moet dus A zijn? ook met meerdere drives?
Ik zou zegen neem A. En plaats die terminators. Dat is als dit schijfje als laatste aan de kabel hangt. Als dat niet zo is kijk dan ff naar het laatste device, en voorzie alleen die van 'n terminator. Op de meeste nieuwere kun je dit met 'n jumper enablen, en ook TP (termination Power) inschakelen, die meestal ook alleen aan of uit gezet kan worden. Let er ook ff op dat als er 'n Ultra disk tussen zit je die aan het end hangt.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
eej 80000, big thanks!

er staat dat in de regel de SCSI Initiator (SCSI kaart) de power moet leveren, dus is optie C (bus supplies drive) de setting die ik moet hebben.

en XipHiaS, de HD zit aan het eind van de kabel ja, en er hoeven geen terminators bij want die zitten al op de schijf.

Pagina: 1