Waar kijken na crash?

Pagina: 1
Acties:

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:36

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Ik heb dus een Linux bakje die als router gebruikt wordt. Werkt nogal traag(computer is brak :() maar in ieder geval crashde hij niet en kon je internetten. Geen probleem dus.
Nu heb ik er gister Roger Wilco Base Station(RWBS) opgezet, dat is dus een programmaatje voor voice-communication tijdens games. Daar log je dus op in en kan je met elkaar praten.
Daar gaat het echter mis. Nadat ik deze RWBS ongeveer een halfuur tot een uur gebruikt heb, wordt ik van de server gekicked. Deze is dan gecrashed, blijkt bij nader onderzoek. Het is weer teruggevallen naar z'n primaire functie, internet routeren.
Dat is dus dan het enige wat nog werkt, je kan er niet meer met telnet inkomen, of gewoon met ut toetsenbord.

Dus ik wilde eens even gaan uitzoeken wat het probleem is. In de logfile van RWBS stond nix, dus ik dacht, dan staat er vast wel iets in de syslog aangezien de kernel ook om zeep is.
Maar ook in /var/log/syslog en /var/log/syslog.1 staat niets over deze crash, alleen de berichten die bij het opstarten voorbij zijn gekomen.

Waar kunnen de berichtjes die vrijgekomen zijn bij deze crash anders terecht zijn gekomen? Of zijn er gewoon helemaal geen berichten geweest?

Tja

Verwijderd

Het kan simpelweg zo zijn dat er helemaal niets gelogd is. Als je er met telnet niet in kan komen, A) doet telnetd het het nog wel? en B) je moet ssh gebruiken, niet telnet :P en C) als je het netwerk restart (/etc/init.d/network restart), doet telnet het dan weer wel?

Kijk, als het toetsenbord etc. het nog doet, dan kan het zijn dat de kernel helemaal niet gecrasht is maar dat een subonderdeel is uitgevallen (dus niet gecrasht!). Dat subonderdeel opnieuw initialiseren is dan genoeg. Het kan ook zijn dat telnetd het toevalligerwijs opeens begeeft, dus dat er niks mis is met de kernel.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Tja.. maar ik zei dus dat 't toetsenbord het ook niet meer doet. En telnet doet het normaal wel :)(en na een reboot dus ook gewoon weer). Ik accepteer toch alleen locale verbindingen dus waarom zou ik SSH gaan gebruiken?
Ik kan dus ook geen netwerk restarten, want 't toetsenbord/beeld doet ook nix meer.

Tja

Verwijderd

screen strace ./rwbs &>rwbs.log
hoeveel spam swap en ram was er vrijtoen ie crashde?

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2002 11:25 . Reden: typo :> ]

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
getsockname(7, {sin_family=AF_INET, sin_port=htons(3783), sin_addr=inet_addr("0.
0.0.0")}}, [16]) = 0
nanosleep({5, 0}, {5, 0})               = 0
nanosleep({5, 0}, 0xbffff848)           = -1 EINTR (Interrupted system call)
++ killed by SIGKILL +++

[screen is terminating]

Is het resultaat daarvan, waarna rwbs niet meer draait. Hoe kom ik erachter hoeveel swap en ram er vrij was op dat moment? Of zou ik dat aan screen strace moeten zien?

Tja

Verwijderd

Doe eens cat /proc/meminfo

(en kijk of je swap/ram niet erg vol zit)

Tijdens het draaien kun je dit proberen:
while true; do cat /proc/meminfo; sleep 5; done

(en dan kijken of er iets vol loopt)

Verwijderd

wat ook kan is dat die roger wilco geheugen gebruikt van een ander programma.. op dat moment pakt linux een van die programmas en killed degene die naar zijn mening de boosdoener is.. dit word gelogged in /var/log/syslog. moet je daar maar eens kijken naar fouten.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Ja daar heb ik dus gekeken(/var/log/syslog) maar daar staan alleen maar de boot-messages. En niet alleen Roger Wilco wordt gekilled, maar ook alle consoles werken niet meer.

Tja

Verwijderd

probeer eens op segmentation te greppen in de log dir.. dus:
cd /var/log/
grep -i -R segmentation *

en bekijk daar de output eens van.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter