Toon posts:

Heh?? HD-ledje blijft branden

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een pc staan van een vage kennis die weinig tot niets er van af weet, en ik in dit geval ook niet, dus vraag ik het maar hier..

OK . het is een p2-300 met een 6,4 GB hd (2 partities) en een 36x cd-rom + floppy op een 440 BX Moederboardje van ASUS.

Nou heeft ie sinds een tijdje last van kuren gekregen. In windows met kopieren bijvoorbeeld van C:\ naar D:\.. Heel raar.. In het begin doet ie het aardig, maar dan houdt het systeem telkens om de 3 a 4 seconden op met reageren.. HD lampje blijft branden, en geluid slaat ook vast.. dan in eens "ratel ratel ratel" , dan gaat ie weer verder, en een seconde of 5 later precies hetzelfde.. Dit gebeurd ook wel eens als hij ICQ start of iets dergelijks.

De schijf z'n PIO mode staat op default.

Iemand enig idee??

Barracuda

• Marcel van Veen
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 13:05
Barracuda? Da's toch een Seagate HD-type >:)

Het probleem lijkt mij iets met slechte sectoren, de sector kan niet gelezen worden gelezen, en dat geeft de vastloper: de harde schijf probeert het opnieuw en opnieuw, totdat het wel lukt of tot hij een bepaald aantal keer heeft gedaan (3x ofzo?)

Verwijderd

Topicstarter
Ehm... Nope.. een samsung.. Maaree, het ledje blijft nu dus continu branden, maar ik kan wel gewoon door blijven werken.. en ook als dat gebeurd tijdens het kopieren, gaat ie gewoon door (Met tussenpozen dan), en de kopie komt echt wel goed door.. alleen duurt het wat lang..

Suggesties?

Barracuda

• Koen_R
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Denk idd dat ie een beetje een paar slechte sectoren bevat. Heb ik bijv. bij CD's ook zo. Dan blijft ie een hele tijd lezen totdat het hem lukt en soms lukt het niet dan krijg je ene error maar het duurt altijd effe een paar seconde. Check hem maar eens met Scandisk.

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:11

Dark

who tweaked the light?

Zit er toevallig SMART op de drive? Dit is een soort ingebakken check voor errors, als een sector niet goed meer is wordt die sector verplaatst naar een andere plek op de schijf, waarna er een vermelding wordt opgenomen in een bad-sector tabel. Dit kost natuurlijk tijd. Ook het uitlezen gaat daarna niet zo snel meer, want de sectoren die stuk zijn moeten steeds elders worden opgezocht.
Met norton-utilities kan je de smart-status uitlezen, wat je kan gebruiken als een soort waarschuwing. Ik heb zelf eens zoiets gehad met een maxtor, eerst werdt ie steeds trager en traden er haperingen op, toen kreeg ik smart-warnings van norton (move data to other disk, failure imminent). Nadat ik die een maandje had weggeklikt crashde de schijf en wilde ie niet eens meer lowlevel formaten.

Verwijderd

Hoe zit het met zijn fragmentatie ?
genoeg vrije ruimte voor je swapfile ?

Verwijderd

SMART doet dat niet. SMART is gewoon een monitoring systeem. Als je BIOS bij de start zegt dat je hdd SMART BAD is, dan moet je als de bliksem backups maken en wachten tot ie crasht (of naar een goede leverancier gaan, die zal hem voor de crash gaan vervangen).
Dit probleem komt mij heel erg bekend voor. Is een aantal bad-sectors, die nog net niet bad genoeg zijn. Meestal helpt een low-level format in mijn 486 wel, maar dat werkt niet altijd (een Quantum BF 4,3GB met tig bad sectors deed na een low-level format hetzelfde als jouw disk (maar was zijn bad-sectors wel kwijt))
Pagina: 1