Via Epia C3/ESP

Pagina: 1
Acties:

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-08 12:55
Zit ik net rustig de Best Buy Guide op de Frontpage te lezen zie ik bij het kopje Design-Multimediapc het volgende staan:
...Het mooiste zou natuurlijk een Via C3 processor zijn geweest, aangezien we die passief kunnen koelen. Helaas heb je een C3-model nodig met een kloksnelheid hoger dan 933MHz om DVD's goed te kunnen bekijken...
Dit wou ik dus eigenlijk niet lezen, want ik heb net een C3-800 Mhz bordje gekocht en die is op dit moment onderweg. Mijn plan is (was?) om een stand-alone multimedia pc te maken voor het afspelen van DVD's en Mp3's, maar wel ZONDER koeler!

Klopt het wat ze op de frontpage zeggen (het zal wel, maar toch ff zeker weten)

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-08 16:36

Floor-is

5.2

Met de 933 weet je zeker dat je geen problemen krijgt, als je een beetje een sterke videokaart gebruikt, scheelt dat ook op processorgebruik. (Hardwarematige encoders erop dan!).

Het is dus ook een beetje afhankelijk van je config :)

Bericht hierboven

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
C3-800 Mhz bordje
bedoel je daarmee 'n via eden?
want die heeft dus geen AGP-slot...

er lopen 'n aantal threads over dat plankje hier, en ik geloof dat daar wel wat info in staat over DVD-playback
maar DivX trekt 'ie iig wel :)
(ohja, als je de TV-out wil gaan gebruiken, grote kleurvakken zijn lelijk aan de randen, ik weet alleen niet of dat met 'n bios/driver-update gefixed kan worden)

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

• MuddyMagical
Dit is de config die ik wil gebruiken:

- Via Epia C3-800Mhz Zeker
- 256 MB PC-133 Kingston SDRAM Zeker
- Asus V8200 GeForce3 Ti 200 64Mb DDR TVin/out Waarschijnlijk
- Samsung DVD 16x48 Waarschijnlijk

• FastBunny
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

MuddyMagical schreef op 10 augustus 2002 @ 10:28:
Dit is de config die ik wil gebruiken:

- Via Epia C3-800Mhz Zeker
- 256 MB PC-133 Kingston SDRAM Zeker
- Asus V8200 GeForce3 Ti 200 64Mb DDR TVin/out Waarschijnlijk
- Samsung DVD 16x48 Waarschijnlijk
Beetje zware videokaart lijkt me.
Aangezien t DVD en DivX toch niet veel sneller zal zijn op zo'n videokaart ten opzicht van bv een TNT2 M64 ofzo

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• MuddyMagical
Flat© schreef op 10 augustus 2002 @ 10:19:
[...]
bedoel je daarmee 'n via eden?
want die heeft dus geen AGP-slot...

er lopen 'n aantal threads over dat plankje hier, en ik geloof dat daar wel wat info in staat over DVD-playback
maar DivX trekt 'ie iig wel :)
(ohja, als je de TV-out wil gaan gebruiken, grote kleurvakken zijn lelijk aan de randen, ik weet alleen niet of dat met 'n bios/driver-update gefixed kan worden)
Nee, ik heb het niet over een Via Eden bordje. Die gaan maar maximaal tot 533 Mhz ofzo dacht ik?

De C3-800 heeft wel een AGP slot.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Een GF3 in combinatie met een VIA Eden plankje is inderdaad overkill. Er zijn tests gedaan op diverse hardwaresites (THG enzo), waarbij werd gekeken wat de beste combinatie is qua CPU snelheid - videokaart. Veelal bleek dat je met 800MHz al het maximale uit een simpele GF2 (non-MX) kan halen. Een GF3 zou in dit geval een groot deel van diens grafische kracht onbenut laten, wat natuurlijk zonde is van de GF3 (en natuurlijk van de portemonnee :+ ).

• MuddyMagical
FastBunny schreef op 10 augustus 2002 @ 10:30:
[...]
Beetje zware videokaart lijkt me.
Aangezien t DVD en DivX toch niet veel sneller zal zijn op zo'n videokaart ten opzicht van bv een TNT2 M64 ofzo
Een GF3 in combinatie met een VIA Eden plankje is inderdaad overkill. Er zijn tests gedaan op diverse hardwaresites (THG enzo), waarbij werd gekeken wat de beste combinatie is qua CPU snelheid - videokaart. Veelal bleek dat je met 800MHz al het maximale uit een simpele GF2 (non-MX) kan halen...
Het is dus geen Via Eden, omdat die maar tot 533 Mhz gaan. Ik heb het over een C3-800Mhz Via Epia c3-800Mhz

Dus bijvoorbeeld een Asus V7700 GeForce2 64MB Pure TV-Out is voldoende.

Nou dat scheelt in ieder geval op de kosten :*)

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

MuddyMagical schreef op 10 augustus 2002 @ 10:38:
[...]

[...]

Dus bijvoorbeeld een Asus V7700 GeForce2 64MB Pure TV-Out is voldoende.

Nou dat scheelt in ieder geval op de kosten :*)
Zelfs die is voor DivX en DVD overkill >:)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD

• MuddyMagical
FastBunny schreef op 10 augustus 2002 @ 10:43:
[...]
Zelfs die is voor DivX en DVD overkill >:)
Ik heb jaren lang met een videokaart moeten werken die windows amper bij kon houden. Daardoor heb ik een trauma opgelopen en koop ik meestal een te grote videokaart voor nieuwe systemen. 8)7

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Koop dan gewoon zo'n Mpeg2 kaartje van 100euro en doe die erin ,kan je perfect dvd's mee afspelen ... (zelfs op een pentium166 of zoiets..)

Als het goed is is er ergens ook een mpeg4 kaartjes te koop ...

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Bartjuh schreef op 10 augustus 2002 @ 10:49:
Koop dan gewoon zo'n Mpeg2 kaartje van 100euro en doe die erin ,kan je perfect dvd's mee afspelen ... (zelfs op een pentium166 of zoiets..)

Als het goed is is er ergens ook een mpeg4 kaartjes te koop ...
Heb ik ook gezien ja, hardwarematig DivX en MPEG4 decoderen :Y)

• Mammoth
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-09-2019

Mammoth

I am BIG

Beste MuddyMagical,

Ik hoop dat je wel weet dat dit type Epia geen AGP-slot heeft, alleen een geintegreerde AGP 2x video met tv-out. Dus je hebt een PCI kaart nodig als je een andere videokaart wil gebruiken. De ene PCI-slot op dit mobo kan worden uitgebreid naar twee sloten met een optionele kabel.
Volgens sommige mensen kan je met dit mobo wel goed dvd's afspelen, volgens anderen is het beter om een decoder-kaart erbij te kopen.

Edit:
Hier een foto van de Epia van de Via site:
Afbeeldingslocatie: http://www.viavpsd.com/product/images/M/epia_mini_itx.jpg

Epia product site
Hier staat alle informatie over de Epia

There could be only one, too bad it wasn't me

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Mammoth schreef op 10 augustus 2002 @ 11:17:
Beste MuddyMagical,

Ik hoop dat je wel weet dat dit type Epia geen AGP-slot heeft, alleen een geintegreerde AGP 2x video met tv-out. Dus je hebt een PCI kaart nodig als je een andere videokaart wil gebruiken. De ene PCI-slot op dit mobo kan worden uitgebreid naar twee sloten met een optionele kabel.
Volgens sommige mensen kan je met dit mobo wel goed dvd's afspelen, volgens anderen is het beter om een decoder-kaart erbij te kopen.
Is die geintegreerde nog niet genoeg dan voor dit werkje :?

• ludo
  • Laatst online: 01-03 18:17
FastBunny schreef op 10 augustus 2002 @ 11:20:
[...]
Is die geintegreerde nog niet genoeg dan voor dit werkje :?
Net wel/net niet :)
Bij de een werkt het vlekkeloos, terwijl het bij de ander niet zonder haperingen wil afspelen...

• MuddyMagical
Mammoth schreef op 10 augustus 2002 @ 11:17:
Beste MuddyMagical,

Oepsie ..... :X O-)

Ik denk dat ik gewoon maar eens even ga afwachten tot dat ding er is en die DVD speler kopen, om dan te gaan kijken of er nog een xtra kaart nodig is.

Iedereen die heeft gereageerd: Bedankt voor jullie hulp!

• eth0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09-2025
Zeg waar zijn die bordjes te koop ik kan niets vinden bij de pricewatch

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Echt niet :?

1) ga naar pricewatch
2) klik op 'moederborden'
3) kijk eens onderaan, daar staan VIA Epia C3 500 en 800

:X

• eth0
mmm ik had gisteren toch echt gekeken :? zeker weer liggen slapen ofzooo |:(

Verwijderd

over algemeen is de geintegreerde video genoeg, je moet alleen wel goed op het aantal services letten wat je aan het draaien bent en ook op welke player je gebruikt voor divx. ik gebruik hier op een PII 350 BSPlayer en dat gaat allemaal vloeiend

• Tribbles
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-08 09:02
Leuk bordje, maarruh.. Doet ie het ook met Linux? Lijkt me een ideaal always on mail/http/ftp/file servertje, met een 80GB en een voedinkje ben je klaar.. 100 Mbt touwtje erin.. klaar...

Live long and Prosper!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Waarom zou Linux daarop niet werken? Je kunt linux praktisch overal op laten draaien, van een ouwe 286 tot de zSeries server ;)

Verwijderd

DVD draait zonder problemen als je Windows 98 installeert en deze met 98lite afslankt (het liefst met Win95 componenten). Bij mij draaide het als een tiet, geen haperingen - noch met DVD, nog met DivX/AC3/VobSub, dus...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Paar tips:

- de Via CPU heeft een behoorlijk brakke FPU en dat merk je bij DVD/DiVX. Het is dus zaak om de software zo licht mogelijk te maken, dus zeker GEEN Windows media player, gewoon GDiVX of The Playa ofzo gebruiken
- voor DVD zou je evt een MPEG kaart kunnen overwegen, maar eerst kijken wat deze doet zonder. Wederom een goede player gebruiken. PowerDVD maakt bijvoorbeeld gebruik van de 3DNow intstructies (ja, die heeft de C3 ook...) wat het nodige goedmaakt.

Oslik blyat! Oslik!

• eth0
BalusC schreef op 15 augustus 2002 @ 07:14:
Waarom zou Linux daarop niet werken? Je kunt linux praktisch overal op laten draaien, van een ouwe 286 tot de zSeries server ;)
Linux werkt pas vanaf een 386, 286 dus niet voor de duidelijkheid

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

welk OS kan ik het beste draaien icm Via C3 866MHz? Win2k of 98SE? zal dat veel uitmaken in snelheid?

• Croccifixio
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-04-2025
Ik speel ook al een tijdje met het idee om een VIA Mini-ITX aan te schaffen.

Ik heb alleen de volgende vraag: zou de nieuwe 1GHz processor op het bordje kunnen met de bijgeleverde 800MHz processor?
Ik denk zelf dat het wel kan omdat ze dezelfde socket hebben, maar toch nog even voor de zekerheid. :)

• -=unicron=-
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-06 08:17

-=unicron=-

Betrayal can never be forgiven

-TheGrimReaper- schreef op 16 augustus 2002 @ 16:36:
Ik speel ook al een tijdje met het idee om een VIA Mini-ITX aan te schaffen.

Ik heb alleen de volgende vraag: zou de nieuwe 1GHz processor op het bordje kunnen met de bijgeleverde 800MHz processor?
Ik denk zelf dat het wel kan omdat ze dezelfde socket hebben, maar toch nog even voor de zekerheid. :)
De CPU op het bord zit vast. Dat is normaal op een EDEN bord.

AMD Ryzen 7 3800X/MSI MPG X570 Gaming Plus/HyperX Fury RGB HX432C16FB3AK2/64/Inno3D GeForce RTX 3060 TWIN X2 OC 12GB/Samsung SSD 850 EVO 500GB/2XSamsung 870 QVO 2TB

• Croccifixio
UNICRONBOT schreef op 17 augustus 2002 @ 13:42:
[...]

De CPU op het bord zit vast. Dat is normaal op een EDEN bord.
OK, dan weet ik dat ook weer.

Ik hoop dinsdag wat te horen over een ander Mini-ITX moederbord dat nog iets kleiner is dan die van VIA. Die info post ik hier ook nog wel.

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

kan je kort overzijn ... kleine dan Eden is er niet. Niet voor de consumentenmarkt in ieder geval. Nog kleiner ... dan ga je richting embedded processors/controllers. Wat trouwens ook prima werkt hoor ALS je het eenmaal aan de gang hebt met Linux/Windows ;)

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:17

Nessuno

io sono nessuno

OK hier gaan we dan
ik heb dus ook vrijdag mijn eden bordje gehad
en heb even flink lopen case modden (foto's komen nog als he project klaar is )

ik heb zo'n beetje elk os geprobeerd wat ik hier had liggen om te kijken wat nou het beste draaid
ben begonnen met win95/98/WinME/ - linux redhat - dit leken mij de os'en die het minst cpu+ mem enz verbruiken ik verbaasde mij over hoe het draaide alleen kreeg ik mijn div-x niet aan de praat (in de zin van vloeiend) steeds frame drops enz [/ME]
toen ik einde raad was heb ik maar even dik 35 pagina's over het hele mini itx ding op got op gezocht (tip zoek op epia ) en daar las ik in een post een bericht van iemand die heel blij vertelde van bij mij draaid het echt vloeiend
(zijn installatie was win2k + bs player voor zijn div -x )
het was mijn laatste hoop als dit niet zou werken zou ik het bordje as maandag weer op de post doen retour naar de winkel waar ik het gekocht had

braaf de install van win 2k grdraaid
via cdtje dr in enz enz
bs player gedownload
en toen kwam het grote moment

................................ het werkt echt !!!!!!!!!!! ................................
ik stond echt versteld dat het werkte
mijn huidige config is :
2x 64mb pc133
1x via epia ple133
150 wat mini atx voeding
een oude quantum 2.5 gb hdd
en een Aopen Dvd speler 16x48

wat komt er nog in
een nieuwe hdd 40 of 60 of 80 gb
256 of 512 mb pc133
en een slim line dvd (hoop ik lol)

ik zal van de week als mn case helemaal klaar is ff pic's posten over hoe het er uit ziet

hoop dat jullie iets aan deze info hebben

Na rose e cient spin

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

eth0 schreef op 15 augustus 2002 @ 19:33:
Linux werkt pas vanaf een 386, 286 dus niet voor de duidelijkheid
offtopic:
Oh nee? Je kunt Linux echt wel op élke x86 laten draaien! (incl. 8086/88 80186 80286)
Misschien kun je dat niet met élke Linux distro doen, maar het is dus wel mogelijk :)

• Croccifixio
prodigy schreef op 19 augustus 2002 @ 01:21:
[...]

hoop dat jullie iets aan deze info hebben
Hier heb ik zeker wat aan.

Ik was al van plan W2K te installeren als ik eenmaal alles klaar heb, maar het is altijd goed een positieve ervaring te horen.

Verwijderd

Via Epia C3 800
256 sdram Kingston
WinXp Pro kale install

Ik heb geen problemen met het afspelen van DVD en DivX het loopt allemaal prima en zonder haperingen. Dvd speel ik af met AsusDVD en mn DivX speel ik af met The Player.
Helemaal geen problemen eigenlijk. Alleen totdat mn nieuwe brakke voeding het opeens begaf. :(

Verwijderd

VIA EPIA C3 800
256mb SDRAM Infineon
Win98 install

Werkt fantastisch met Media Player 6.4 (geen framedrops), ook AC3 en VobSub geen probleem. Alleen jammer dat je met underscan lelijke randen hebt, en met overscan de icoontjes en taakbalk niet meer ziet op je TV :P

• Croccifixio
Vanmiddag weer even contact gehad met een winkel.

De levering van een Via bordje zal niet mogelijk zijn. Persoonlijk vind ik dat niet erg, aangezien ik nu voor de Shuttle FV-25 wil gaan. Hetzelfde bordje, alleen zonder de cpu erop. Je kan zelf kiezen uit de beschikbare Socket370 cpu's. Dit is wel handig aangezien ik de C3 1 GHz wil. Echter, ook dit bordje is niet te bestellen.

Weet iemand toevallig een winkel in Nederland die dit Shuttle bordje heeft of kan bestellen?

• -=unicron=-
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-06 08:17

-=unicron=-

Betrayal can never be forgiven

Ik heb er ook een zo een mooi VIA Mini-ITX.

VIA EPIA C3 800
384MB SDRAM merk ?
WinXp Pro als er op en er aan
4x80GB HD's

Dit is mijn P2P server en mijn internet bak en opslag bak.

AMD Ryzen 7 3800X/MSI MPG X570 Gaming Plus/HyperX Fury RGB HX432C16FB3AK2/64/Inno3D GeForce RTX 3060 TWIN X2 OC 12GB/Samsung SSD 850 EVO 500GB/2XSamsung 870 QVO 2TB

Verwijderd

BalusC schreef op 19 augustus 2002 @ 06:53:
[...]
offtopic:
Oh nee? Je kunt Linux echt wel op élke x86 laten draaien! (incl. 8086/88 80186 80286)
Misschien kun je dat niet met élke Linux distro doen, maar het is dus wel mogelijk :)
offtopic:
En om nog ff verder te zeuren, het ligt alleen maar aan de kernel, als je die hebt draaien dan kun je in principe alles doen (het helpt om de gcc compiler ook te hebben zodat je ook andere progjes kan draaien)
Eth0 doet net alsof ie wat van Linux weet aan z'n naam en sig te zien maar hij lult dus echt compleet en weet duidelijk nergens iets vanaf.

Weer ontopic, ik denk dat je met 256 MB en win 98 SE al een heel eind komt, alleen moest je wel ff op je hdd liggen aangezien de IDE controller niet alles is, maar met een goede hdd heb je nergens geen problemen mee.

Gewoon een lege win 98, helemaal nix installeren en het zou prima moeten werken no-matter what.

Er zijn veel mensen die nog wachten op de 1 Ghz versie van het boardje maar het 800 board is prima hoor. Helaas is de CPU geintegreerd dus als je em hebt dan heb je em. Maar als je meer power wilt pak je gewoon een bare-bone ding met een AGP slot en een socket erop, dan pleur je er een snelle processor in en een snelle videokaart en je kan aan de gang. Het voordeel van de C3 is wel dat ie extreem stil is, en de micro-itx voedigen zijn ook extreem stil omdat ze weinig koeling nodig hebben vanwege het lage stroomverbruik. Als je dus klein en stil wilt hebben dan moet je de via-eden hebben. (Het moederboard is dus via Epia wat in de Eden serie hoort)

• Croccifixio
Wat me trouwens opvalt, is dat deze mini-bordjes erg slecht te krijgen zijn hier in Nederland.

De Via Epia is wel bij een paar winkels te krijgen, maar bijvoorbeeld de bordjes van Shuttle (FV24 (FlexATX) en FS40 (MicroATX)) ben ik nog nergens tegengekomen. Terwijl juist de bordjes van Shuttle handig zijn omdat er geen cpu op vastzit.
Pagina: 1