MET!
Het kan nooit kwaad om een paar extra ide/raid poorten te hebben. Wie weet haal je er ooit nog een paar schijven bij en dan bespaar je je dus het geld van een ide raidcontroller kaartje.
Het kan nooit kwaad om een paar extra ide/raid poorten te hebben. Wie weet haal je er ooit nog een paar schijven bij en dan bespaar je je dus het geld van een ide raidcontroller kaartje.
Bald by design, beard by choice.
Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.
Niet iedereen hangt zijn kast vol met HD's en andere troepjes.
Normaal is: 1 DVD drive, 1 brander, 1 HD. Daar heb je echt geen raid voor nodig. Kun je ook nog zo een extra HD bijhangen.
Als je echt bruut met geld wil strooien, neem dan SCSI. En een mobo zonder raid dus.
Kijk of je denkt te gaan gebruiken in de nabije toekomst. Zo nee, spaar je de euro's
Normaal is: 1 DVD drive, 1 brander, 1 HD. Daar heb je echt geen raid voor nodig. Kun je ook nog zo een extra HD bijhangen.
Als je echt bruut met geld wil strooien, neem dan SCSI. En een mobo zonder raid dus.
Kijk of je denkt te gaan gebruiken in de nabije toekomst. Zo nee, spaar je de euro's
offtopic:
waarom wil je een raat hebben? Van plan imker te worden?
waarom wil je een raat hebben? Van plan imker te worden?
offtopic:
geluk kan dit forum goed overweg met het euroteken (NOT)
geluk kan dit forum goed overweg met het euroteken (NOT)
Altijd MET dus !! 
Wil je de grootste bottelneck in je systeem opheffen zal je toch een keer naar RAID moeten.
Paar Mhz maakt minder snelheidswinst dan van IDE normaal naar IDE RAID !!
Wil je de grootste bottelneck in je systeem opheffen zal je toch een keer naar RAID moeten.
Paar Mhz maakt minder snelheidswinst dan van IDE normaal naar IDE RAID !!
Je kan ook een moederbord zonder RAID nemen en een losse RAID controller nemen. Dat is vooral handig als je liever een andere RAID controller had, dan al die goedkope onboard Highpoint en Promise zut op de moederborden van tegenwoordig. Bijvoorbeeld een Promise Superttrak hardware RAID controller met een eigen processor en cache, waarmee je echt die-hard kan RAID'en 
Maar dat kost natuurlijk een handvol euro's, met een goedkopere losse RAID controller heb je ook nog altijd het voordeel dat je de originele RAID controller kunt meenemen naar een volgende moederbord upgrade. Dat is vooral handig als je RAID0 wil gebruiken, want het overzetten van harddisks van een RAID controller van de ene merk naar de andere merk betekent niet altijd behoud van data..
Maar dat kost natuurlijk een handvol euro's, met een goedkopere losse RAID controller heb je ook nog altijd het voordeel dat je de originele RAID controller kunt meenemen naar een volgende moederbord upgrade. Dat is vooral handig als je RAID0 wil gebruiken, want het overzetten van harddisks van een RAID controller van de ene merk naar de andere merk betekent niet altijd behoud van data..
[ Voor 0% gewijzigd door BalusC op 10-08-2002 08:08 . Reden: grr.. euroteken wil nog steeds niet.. ]
Ik zie utilman roepen dat Raid sneller zou moeten zijn dan de normale manier van aansluiten, op zich een goed ID, maar IMHO niet helemaal correct.
De onboard RAID-controllers zijn zonder uitzondering softwarematige RAID-oplossingen, die dus soms best wel vermogen van de processor nodig hebben om lekker te draaien. Als je een losse PCI-IDE-RAID controller koopt, zijn er echter ook hardwarematige oplossingen, ja deze zijn duurder en ja deze zijn sneller, beter, betrouwbaarder en geven een betere snelheidsgarantie.
Daarbij is het zo dat als jij nu een Promisechippie gebruikt en je volgende mobo heeft Highpoint, je niet de data zomaar mee kunt nemen, omdat de beide merken incompatible met elkaars RAID-gezeik zijn.
Anderzijds: Als je nu 4 IDE-devices hebt, kan zo'n onboard dingetje best handig zijn omdat je er ook los een Diskje op kunt plaatsen (niet in een RAID-array dus), zodat je niet direct een IDE-controller hoeft te kopen.
De onboard RAID-controllers zijn zonder uitzondering softwarematige RAID-oplossingen, die dus soms best wel vermogen van de processor nodig hebben om lekker te draaien. Als je een losse PCI-IDE-RAID controller koopt, zijn er echter ook hardwarematige oplossingen, ja deze zijn duurder en ja deze zijn sneller, beter, betrouwbaarder en geven een betere snelheidsgarantie.
Daarbij is het zo dat als jij nu een Promisechippie gebruikt en je volgende mobo heeft Highpoint, je niet de data zomaar mee kunt nemen, omdat de beide merken incompatible met elkaars RAID-gezeik zijn.
Anderzijds: Als je nu 4 IDE-devices hebt, kan zo'n onboard dingetje best handig zijn omdat je er ook los een Diskje op kunt plaatsen (niet in een RAID-array dus), zodat je niet direct een IDE-controller hoeft te kopen.
Bericht hierboven
ga eens na of je het nodig hebt.
ik heb zelf een onbaord hgpnt raid0 maar erg veel voordeel heb ik er niet van.
ik doe niet zo veel met grote bestanden .
tot nu toe is het aleen wat lastiger met instaleren ofzow
ik heb zelf een onbaord hgpnt raid0 maar erg veel voordeel heb ik er niet van.
ik doe niet zo veel met grote bestanden .
tot nu toe is het aleen wat lastiger met instaleren ofzow
ik zeg maar zo "zeg maar niks"
Verwijderd
me pa heb ut ook maar dan met 1 schijf omdat dat stomme windows XP geen ATA 133 snapt bij de setup en RAID snapt die wel 
(offtopic)
Pl¤uro t¤k¤n t¤st
(offtopic)
Pl¤uro t¤k¤n t¤st
RAID begin ik niet aan. 1 hd crash en je bent alles kwijt
Ik heb geen raid, maar ik gebruik die extra aansluitingen wel, ik heb namelijk 4 IDE devices die zo elk aan hun eigen controller hangen... (2 x HD, 1 x CD, 1 x brander)
Ik herinner me een erg interessante THG artikel over SW vs HW RAID oplossingen- conclusie was dat als je RAID-0 gebruikte (pure striping dus, wat het meeste voorkomt onder thuisgebruikers die extra snelheid willen), de SW RAID oplossingen duidelijk sneller waren dan de hardwarematige.Floris schreef op 10 augustus 2002 @ 10:13:
Ik zie utilman roepen dat Raid sneller zou moeten zijn dan de normale manier van aansluiten, op zich een goed ID, maar IMHO niet helemaal correct.
Het is hetzelfde verhaal als bij de analoge modems- bij een trage CPU of VEEL data (in dit geval RAID 1,0 of 3 of 5 etc) is de losse controller sneller, maar als je een snelle CPU hebt en het bij een simpele 2-disk stripe array houdt, is doordat je CPU veel sneller is dan de i960 op de RAID controller de array in z'n geheel sneller.
Dus voor thuisgebruik loop je met een onboard Promise een MegaRAID eruit. Raar maar waar.
Hmm, kan de artikel die ik me herinner niet vinden, wel deze:
http://www6.tomshardware.com/storage/01q4/011023/index.html
Waar dus een Promise ook een MegaRAID eruit loopt, maar niet zo dramatisch. Bovendien verslaan beiden een Highpoint.
Maar goed, punt blijft dat het onnozel is om te spreken van een garantie van betere performance bij HW RAID.
Mijn eigen kijk op originele vraag:
Als je RAID wilt, neem een losse controller. Dan kun je zelf de chipset kiezen en bovendien ben je vrij in je mobokeuze. Plus je array+controller kun je zo overzetten als je een nieuwe mobo nodig hebt. Highpoint controllers kosten geen zak (zag er gisteren toevallig 3 verschillende bij Crazy Hans in R'dam voor EUR35, ook betrouwbaardere winkels als Winni's Hardware hebben ze voor voor vergelijkbare prijzen), Promise is duurder maar dan krijg je ook wat.
Oslik blyat! Oslik!
Verwijderd schreef op 10 augustus 2002 @ 02:47:
geef mij raat
Zo werkt het hier dus niet
Lees de algemene GoT FAQ en de PMG FAQ's even door.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()