Verwijderd

Topicstarter
Ok... ik zo laatst beetje Discovery kijken.
Één of ander programma over mensen die de stigmata vertonen. (De wonden van de gekruizigde Jezus Christus)

Er werd in dit programma duidelijk getoond dat de mensen die dit vertonen allemaal bedriegers zijn, om het ff in duidelijke taal uit te drukken.
Wonden werden zelf gemaakt en open gehouden door chemicaliën erin te stoppen.

Maar ook werd er een stuk getoond van een vrouw onder hypnose met een munt op haar arm. Er werd naar haar gesuggereerd dat deze munt gloeiend heet was.
En tot ieders - nou ja, in ieder geval mijn - grote verbazing verscheen er na enige tijd een brandblaar.

Zou het niet kunnen zijn dat de mensen die deze stigmata vertonen zo ver gaan in hun geloof dat ze door onbewuste ideëen deze wonden veroorzaken, zonder er zelf erg in te hebben? :?

Verwijderd

Ja heb dat stuk ook gezien op Discovery! Vond het best intressant... vooral omdat ik de film Stigmata zo cool vind! Maareh toch twijfel ik aan de wonden. Heel misschien dat die zwaargelovige mensen toch in hun onderbewustzijn zichzelf verwonden, maar als ze eenmaal een schrammetje hebben op zo'n plek dan zijn ze maar al te blij en gooien ze er weet-ik-veel-wat-in om het open te houden en zo lang mogelijk bloedende wonden te houden.

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Tja... Dat de geest 't lichaam beinvloedt mag duidelijk zijn... Dat stigmata's het bestaan van jesus verklaren is dus op zijn beurt weer onzin (vergelijk het met de munt: Hij is niet heet, je gelooft 't alleen maar).

Leuk toch, om te weten.

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 augustus 2002 @ 02:28:Maar ook werd er een stuk getoond van een vrouw onder hypnose met een munt op haar arm. Er werd naar haar gesuggereerd dat deze munt gloeiend heet was.
En tot ieders - nou ja, in ieder geval mijn - grote verbazing verscheen er na enige tijd een brandblaar.
Ik vind dit soort dingen ook erg interessant. Maar wat ik altijd zo raar vind, dat het lijkt alsof er verder geen onderzoek naar wordt gedaan. Ik zou zeggen herhaal het experiment terwijl iemand onder de CAT-scan ligt ofzo. Of kijk welke hersendelen actief worden. Omdat ik bij dit soort dingen hier nooit iets van hoor lijkt het mij dat het ze niet lukt het experiment succesvol te herhalen.

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Verwijderd schreef op 10 augustus 2002 @ 15:53:
[...]Ik vind dit soort dingen ook erg interessant. Maar wat ik altijd zo raar vind, dat het lijkt alsof er verder geen onderzoek naar wordt gedaan. Ik zou zeggen herhaal het experiment terwijl iemand onder de CAT-scan ligt ofzo. Of kijk welke hersendelen actief worden. Omdat ik bij dit soort dingen hier nooit iets van hoor lijkt het mij dat het ze niet lukt het experiment succesvol te herhalen.
Het interessante is dat het ook andersom werkt. Zeg tegen iemand die onder hypnose is dat je met een balpen tegen zijn huid aan drukt, terwijl je werkelijk een brandende sigaret op hun arm uitdrukt, en er gebeurd niets. Geen brandwond.

Onderzoek? Dat past niet in de commerciele belangen van de medicijn-giganten.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• Andamanen
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Andamanen

Trotse eilandengroep

om terug te komen op stigmata...

die mensen hebben altijd wonden aan hun handen (zoals je ziet in de meeste schilderijen/beeldjes van de kruisiging), terwijl de romeinen bij kruisigingen altijd de spijkers door de polsen sloegen (dat gaat wat makkelijker)

Verwijderd

Diadem schreef op 10 augustus 2002 @ 16:07:
[...]

Het interessante is dat het ook andersom werkt. Zeg tegen iemand die onder hypnose is dat je met een balpen tegen zijn huid aan drukt, terwijl je werkelijk een brandende sigaret op hun arm uitdrukt, en er gebeurd niets. Geen brandwond.

hoe kom je hierbij? dat er namelijk niks gebeurt lijkt me wel erg stug aangezien er toch altijd wel huid in aanraking komt met het vuur dus er zal altijd wel enigszinds een brandwond zijn..

Verwijderd

kan het even niet laten je te verrijken met wat extra taalkennis, het woord stigma heeft als meervoudsvorm stigmata.... stigmata's is dus net zoiets als musea's en schapens ;)

• Diadem
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Verwijderd schreef op 11 augustus 2002 @ 00:44:
[...]hoe kom je hierbij? dat er namelijk niks gebeurt lijkt me wel erg stug aangezien er toch altijd wel huid in aanraking komt met het vuur dus er zal altijd wel enigszinds een brandwond zijn..
Ik ben helaas nooit zelf aanwezig geweest bij zo'n demonstratie. Maar ik ken twee mensen die mij dit vertellen, en die ik vertrouw dat ze niet zullen liegen.

Echt overtuigend bewijs is het niet helaas.

[edit]
Het wordt trouwens ook vermeld in verscheidene boeken over hypnose. Maar geen van die boeken zal volkomen wetenschappelijk verantwoord zijn vermoed ik. Dus een sluitend wetenschappelijk verantwoord bewijs vind je niet.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• GeeBee
  • Laatst online: 16:18

GeeBee

Oddball

Andamanen schreef op 10 augustus 2002 @ 21:40:
om terug te komen op stigmata...

die mensen hebben altijd wonden aan hun handen (zoals je ziet in de meeste schilderijen/beeldjes van de kruisiging), terwijl de romeinen bij kruisigingen altijd de spijkers door de polsen sloegen (dat gaat wat makkelijker)
Bovendien scheurt een spijker door je pols minder makkelijk uit dan door je hand, omdat er grote botten in je onderarm zitten. Je hand bestaat voornmelijk uit kleine botjes. De gekruisigde kon dus langer blijven hangen. Makkelijker dus voor de Romeinen.

Laatst een vrij technische benadering gezien op TV over kruisigingen van een bioloog (het verhaal was van de bioloog, niet de kruisiging :)) , was ook erg interessant.

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

Verwijderd

Zeg tegen iemand die onder hypnose is dat je met een balpen tegen zijn huid aan drukt, terwijl je werkelijk een brandende sigaret op hun arm uitdrukt, en er gebeurd niets. Geen brandwond.
Is dit eigenlijk niet hetzelfde als over hete kolen lopen alleen dan in een iets andere vorm. Had er volgens mij ook mee te maken dat water (daar bestaat je huid grotendeels uit) heel veel warmte kan opnemen.

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-01 09:59

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Overigens ook best een aardige film over: Stigmata.
site over die film
Met o.a.:
PATRICIA ARQUETTE
GABRIEL BYRNE
JONATHAN PRYCE

[ Voor 0% gewijzigd door sopsop op 12-08-2002 09:12 . Reden: linkje toegevoegd ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 augustus 2002 @ 14:31:
kan het even niet laten je te verrijken met wat extra taalkennis, het woord stigma heeft als meervoudsvorm stigmata.... stigmata's is dus net zoiets als musea's en schapens ;)
Eeeuh.. ok weer wat geleerd.. :)

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Natuurlijk, die bedreigen wereldwijd alle wetenschappers om te zorgen dat ze geen onderzoek doen naar dit soort dingen :?. Beetje vergezocht of niet?

Misschien doen ze er wel geen onderzoek naar omdat het niet echt is? Ik geloof best dat die vrienden van je het gezien hebben met hun eigen ogen, maar ik heb ook wel eens met eigen ogen gezien hoe iemand doormidden werd gezaagd, in de fik werd gezet en zichzelf daarna door de stalen tralies van een kooi met een tijger erin wurmde, en er volledig ongedeerd uitkwam. The art of deception is er een die mensen goed beheersen.

Hetzelfde met telekinese, telepathie, etc. etc. duizenden meldingen/verhalen erover, maar geen enkel iemand met bovennatuurlijke krachten die het in een lab kan laten zien.

Professioneel Hyves-weigeraar

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
boppert schreef op 12 augustus 2002 @ 09:09:
Overigens ook best een aardige film over: Stigmata.
site over die film
Met o.a.:
PATRICIA ARQUETTE
GABRIEL BYRNE
JONATHAN PRYCE
Die heb ik heel toevallig vandaag gezien. Goede film, maar niet heel geloofwaardig (voor wat de stigmata betreft dan).
Ik stond er wel van te kijken toen bleek dat de film geen verzonnen thema heeft en er echt stigmata schijnen voor te komen. Althans, dat zegt de stigmata expert die ook op de DVD staat.
Ik geloof niet dat stigmata zoals in de film opdoemen ineens. En zeker niet bij iemand die geen religie volgt.
Daar hoor ik zelf ook bij, wellicht draagt dat bij in het ongeloof hierin :)
Desalniettemin interessant.
Als je 't mij vraagt is het met die stigmata een zelfde soort verschijning als die brandblaar onder hypnose die eerder werd genoemd. Ik weet niet precies hoe het menselijk brein in een situatie van een wond opereert, wellicht wordt het beleefd als een echte wond, en grijpt het brein in, waarbij bijvoorbeeld zo'n blaar ook verschijnt?
Ik weet het echt niet en ik vind 't twijfelachtig klinken, maar ik zou er wel meer over willen lezen (niet vanuit religisch oogpunt).

Saved by the buoyancy of citrus

Pagina: 1