Zelfs geen onboard geluid

Pagina: 1
Acties:

• zugzug
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-08 20:18
Nu ben ik ff (ok, 3 dagen :'( ) bezig met m'n oude pc. Daar zit een Intel 440BX/ZX rev 3 mobo in, met oa onboard sound. Deze heb ik vroeger altijd gebruikt, tot ik een SBLive! kreeg.
Gezien de installatie van die SBLive! (5.1) onder w98 voor geen meter lukte (devcon32.dll not found), heb ik maar besloten om de onboard sound te gebruiken (is toch maar voor paps & mams :P ).

Maarrr... nu kan ik in multimedia geen apparaten kiezen (grijs). Ook gaf hij de 1e maal dat ik 'm opstarte een melding dat hij iets van een multimedia pci device had gevonden ( :? kan helemaal niet, zit alleen nog een pci isdn modem in, en een agp videokaart). Hier kondie echter geen software voor vinden. Ik denk, kijk ff in apparaatbeheer, maar daar staat helemaal niets van geluidaanstuurproggies ofzo.

Dus: hoe krijg ik de onboard sound aan de praat / geïnstalleerd?

ps:
bios: Award Modular BIOS v4.51PG

Ja, ik heb de sblive gedeïnstalleerd, voor het opnieuw opstarten.

Ikke best wel w98 n00b zijn, maar paps wil dat voor girotel :O

Wijze sigs zijn voor wijze mensen. [Last.FM]!

Verwijderd

Volgens mij gebruikt zo'n onboard kaart de pci bus, dus daarom zegt windows dat. Staat er trouwens niks bij onbekende apparaten in systeem?

Iets van pci multimedia? Als je die installeerd, komt er een rij van andere apparaten enzo bij. Dus ff naar de fabrikant gaan en die drivers downloaden

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2002 01:42 . Reden: typo ]

• ErwinvA
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-08-2023

ErwinvA

I've got a Xerox to copy

erm.... 'iets van multimedia pci device', misschien een speaker o.i.d. op het isdn modem, verder kan ik aanraden wanneer je onboard geluid hebt de moederboord drivers te installeren.. en als je zeker weten nu al de goeie drivers hebt, deze in veilige modus un-installen en eventueel uit C:\Windows\Inf verwijderen en het dan nog eens openieuw proberen.. lukt het dan weer niet heb je een grote kans dat de driver defect is, het onboard geluid niet meer helemaal fit is :) of misschien een irq probleem..

in iedergeval succes!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kun je dat niet in- en uitschakelen middels jumpers en/of bepaalde BIOS instellingen?

Verwijderd

al gewoon sofware matig in de bios gekeken , soms wordt het onboard geluid automatisch uitgeschakeld door een secundaire geluidskaart.kan ook zijn dat iemand anders die wel eens aan de pc komt dat gedaan heeft.Was bij mijin iedergeval het geval

• zugzug
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-08 20:18
Verwijderd schreef op 10 augustus 2002 @ 01:41:
Volgens mij gebruikt zo'n onboard kaart de pci bus, dus daarom zegt windows dat. Staat er trouwens niks bij onbekende apparaten in systeem?

Iets van pci multimedia? Als je die installeerd, komt er een rij van andere apparaten enzo bij. Dus ff naar de fabrikant gaan en die drivers downloaden
Klopt; hij geeft (ff nagezocht) bij het installeren aan: pci mulitmedia audio device gevonden, maar daar kan hij dan geen drivers voor vinden.

Ook staat hij nu onder pci mult. etc onder overige apparaten, met vraagteken natuurlijk natuurlijk.

En ja, in de bios staat de onboard sound enabled, en ik heb niet aan de jumpers gezeten.

Nu haal ik volgens mij een aantal dingen door elkaar: ik heb een
Award Modular BIOS v4.51PG als bios
Intel 440BX/ZX rev 3 als chipset....
iemand enig id wat mijn merk mobo is, of een proggie dat dat uitleest :?

Op de site van award staat namelijk niks voor downloads (wordt doorverwezen naar upgrade bios for little money) en de chipset heb ik al up-to-date gebracht.

Wijze sigs zijn voor wijze mensen. [Last.FM]!

Verwijderd

heb je geen CD van je mamaplank ?
daar staan in de regel goede ( wel verouderde ) drivers op :)

maare SBlive klinkt rocking veel beter dan onboard crap,

Verwijderd

Voor het merk moet je ff goed op je mobo kijken, 9 v/d 10 staat er wel op. Tenzij je bv een compaq hebt, dan staat het er meestal niet op.

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:44
sisoft sandra wil ook nog wel eens het een en ander zeggen onder "mainboard information" wat betreft de manufacturer...

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Pagina: 1