kde en xmms geven niet gelijktijdig geluid

Pagina: 1
Acties:

• |orion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-07 09:51
Na een hoop klooien heb ik eindelijk mijn linux gentoo instalatie een beetje werkend. maar nu doemt er weer een probleem op dat ik met debian ook al had. (onder slack ging het weer wel perfect :-/):

KDE en xmms maken allebij gebruik van OSS, op zich niet zoveel bijzonders maar het probleem is dat ze er niet gelijktijdig gebruiken. als ik KDE instel op "autodetect" of op "Open Sound System" dan loopt xmms vast als je op starten drukt en als ik bij kde zeg "No audio input/output" en ik start dan xmms, dan heb ik gewoon muziek en als ik dan KDE weer goed instel dan weigert die weer te spelen :?

wat is mn probleem en wat doe ik eraan?

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
KDE gebruikt arts als soundserver.
XMMS kan dat alleen bij gebruik van de zgn. arts-plugin. (die ik overigens nooit echt goed werkend heb gekregen; na 1 nummer in de playlist wordt het stil :? ). Zonder die plugin gebruikt ie OSS (meestal).

Wat je het beste kan doen is de tijd dat arts autosuspend if idle (in control center) zo kort mogelijk maken. Dan heb je er zo min mogelijk last van.

ik gebruik 5 seconden.

[ Voor 0% gewijzigd door AlterEgo op 10-08-2002 00:32 . Reden: geprobeerd de text iets leesbaarder te maken; dat valt nog lang niet mee om half een 's nachts. Bovendien ben ik erg benieuwd hoe lang de text die je in dit veel te kleine hokje kan tiepen nu eigenlijk kan worden. Ik heb het gevoel dat ik echt al lang vo ]

• |orion
oke, dat werkt alvast. maar nu verplaatst het probleem zich alleen maar omdat ik tijdens een stukje muziek geen GAIM geluiden hoor :'(

en dat terwijl het (ooit) op deze pjoeter wel in slackware ging :?

• AlterEgo
  • Niet online
Lomp maar werkzaam: arts uitschakelen.
Ik vrees alleen dat bepaalde KDE applicaties dat geen geluiden meer voortbrengen (Noatun?).

• |orion
als ik dit zo zie heb ik voor xmms nog geen arts plugin, zou het helpen als ik deze compile en instaleer?

* kde-base/arts
Latest version Available: 1.0.2-r1
Latest version Installed: 1.0.2-r1
Homepage: http://apps.kde.com/
Description: KDE 3.x Sound Server

* media-sound/xmms-arts
Latest version Available: 0.4-r3
Latest version Installed: [ Not Installed ]
Homepage: http://apps.kde.com/
Description: This output plugin allows xmms to work with arts, KDE's sound system

• luc
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

luc

Ja gewoon die xmms-arts emergen en dan in xmms ff als output plugin arts aangeven..
Dat werkt als een trein, heb het hier ook zo draaien.
Nog even zorgen dat konqueror z'n geluid van plugins (like flash) ook via arts stuurt (kan in de konqueror settings) en je bent van al 't gezeur af..
O ja, mplayer -ao arts en die gaat er ook doorheen.
Perfect gewoon die arts daemon ;)

• AlterEgo
  • Niet online
Zoals ik al eerder zei: ik heb die plugin nooit goed werkend gekregen, maar:
veel succes, kwaad zal het niet kunnen om het te proberen.

[ Voor 0% gewijzigd door AlterEgo op 10-08-2002 00:41 . Reden: typo ]

• |orion
yes! het werkt! dat emergen duurde pcies een minuut en een minuut later schalde de internet radio al door mn speakers!!! ontzettent bedankt allemaal! :D

• luc
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

luc

AlterEgo schreef op 10 augustus 2002 @ 00:41:
Zoals ik al eerder zei: ik heb die plugin nooit goed werkend gekregen, maar:
veel succes, kwaad zal het niet kunnen om het te proberen.
Wat werkt er dan niet aan :?
Bij mij heeft 't altijd gewerkt, onder slackware en onder gentoo.
Vooral gentoo is erg makkelijk emerge xmms-arts, xmms restarten en werken ;)

• |orion
inderdaad, maar inmiddels is alles al opgelost... nu weet ik ook hoe het debian moet als ik weer trugga... maar voorlopig bevalt gentoo prima :D

nogmaals bedankt voor al uwen hulp _/-\o_ ik ga weer muziek luisteren 8)

• AlterEgo
  • Niet online
luc schreef op 10 augustus 2002 @ 01:52:
[...]

Bij mij heeft 't altijd gewerkt, onder slackware en onder gentoo.
Vooral gentoo is erg makkelijk emerge xmms-arts, xmms restarten en werken ;)
Als ik XMMS-arts als output plugin aanwijs in XMMS, dan speelt ie 1 nummer van de playlist goed af, en bij het wisselen van nummer segfault hij.
Waarom :? Geen idee.

Verwijderd

luc schreef op 10 augustus 2002 @ 01:52:
[...]

Idd. Heb er zelf ok nooit last mee ondervonden. Of je zet Arts uit natuurlijk.

• |orion
AlterEgo schreef op 10 augustus 2002 @ 07:41:
[...]
Als ik XMMS-arts als output plugin aanwijs in XMMS, dan speelt ie 1 nummer van de playlist goed af, en bij het wisselen van nummer segfault hij.
Waarom :? Geen idee.
jah, dat heb ik nu ineens ook. het enige wat dan eigenlijk nog voldoet is de internet radio... iemand een idee hoe je dit oplost??

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:59
Dat is raar, want ik gebruik ook gentoo en KDE, en bij mij werkt het dus prima om xmms te laten afspelen met de arts-plugin...nooit een probleem mee gehad.

Nog een tip: als je een programma hebt dat geen arts ondersteunt, kun je altijd proberen het op te starten met 'artsdsp <progje>'. Dit schijnt een of ander vrij lompe hack te gebruiken om /dev/dsp te kapen zodat het toch via arts gaat, maar hey, als het werkt, werkt het, nietwaar!

• AlterEgo
  • Niet online
Ik zit weer even terug in een gentoo gebaseerd op gcc 2.95.
En daar doet de xmms-arts-plugin het probleemloos, maar met kernel-sound.
In gcc 3.1 met alsa segfault de plugin dus.

Als ik tijd heb zal ik straks proberen of alsa de boosdoener is. Gcc lijkt me niet erg waarschijnlijk.

[edit] gentoo gcc 2.95 en alsa: geen probleem met de arts-plugin.

Dan lijkt het dus een probleem met gcc 3.1 en de xmms-arts-plugin.
Straks maar weer verder prutsen :)

[ Voor 0% gewijzigd door AlterEgo op 10-08-2002 15:42 . Reden: aanvulling ]

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:06
Dat probleem heb ik ook (gentoo, gcc3.1, arts, alsa). Vooral met ogg files geloof ik. Zie ook gentoo bugzilla. Workaround:
xmms op oss zetten, en xmms starten met 'artsdsp xmms'. Vooralsnog werkt het hier, zelfs met bijna 4000 nummers in de playlist :)

dit is de bug:
http://bugs.gentoo.org/show_bug.cgi?id=4314

[ Voor 0% gewijzigd door balk op 10-08-2002 16:07 . Reden: link naar bugzilla van gentoo toegevoegd ]

• a casema user
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:49
Ik had hetzelfde probleem en heb de arts plugin source gedownload en gecompileerd maar wat dan ??
In XMMS ziet hij de plugin niet en als ik XMMS opnieuw compileer ziet hij het ook niet .... :?

Taaaa taa taa taaaa taa taa ta taaataaaaa.

• AlterEgo
  • Niet online
balk schreef op 10 augustus 2002 @ 16:06:
Dat probleem heb ik ook (gentoo, gcc3.1, arts, alsa). Vooral met ogg files geloof ik. Zie ook gentoo bugzilla. Workaround:
xmms op oss zetten, en xmms starten met 'artsdsp xmms'. Vooralsnog werkt het hier, zelfs met bijna 4000 nummers in de playlist :)

dit is de bug:
http://bugs.gentoo.org/show_bug.cgi?id=4314
Klopt.
Ik heb zojuist mijn bevindingen aangevuld in Bugzilla.
Het is een gcc3.1 probleem; onder een identieke gentoo install van 2.95 is er geen probleem. Ogg heeft ook niet met het probleem te maken, lame mp3's crashen net zo hard.
De artsdsp-hack werkt in ieder geval :)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:59
AlterEgo schreef op 10 augustus 2002 @ 14:20:
[...]
In gcc 3.1 met alsa segfault de plugin dus.

Als ik tijd heb zal ik straks proberen of alsa de boosdoener is. Gcc lijkt me niet erg waarschijnlijk.
[...]
Niet erg waarschijnlijk :?

Het lijkt mij meer, dat de kans 95% is dat het aan GCC 3.1 ligt. Veel software kan gewoon nog niet perfect gecompileerd worden met GCC 3.x

Ik gebruik 2.95.3 en bij mij werkt het dus prima.

Kortom: het gaat hier weer om een typisch geval van wel 'on the bleeding edge' leven, en het dan raar vinden dat de boel niet stabiel werkt.

Het is niet voor niets dat er nog geen stabiele Gentoo is gereleased gebaseerd op gcc 3.1! Als je gewoon Gentoo 1.2 gebruikt werkt het waarschijnlijk prima. En zelfs wanneer Gentoo 1.3 gereleased wordt zou het me hoogstelijk verbazen wanneer elk klein pakketje perfect compileert, simpelweg omdat er AFAIK tot nu toe nog geen enkele distro is die zich hier aan heeft gewaagd. Iemand moet de eerste zijn natuurlijk, maar weet wel waar je aan begint!

Trouwens, op de gentoo forums is een speciale sectie gemaakt voor problemen met de (beta-)versie die helemaal werkt met GCC 3.1
Pagina: 1