Toon posts:

[DB2@AS400] crashed...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Op onze werk hebben we een dikke eServer (AS400 server) voor DBase voor onze shop (beheerd door andere collega). Tevens dit server ook gebruik voor clustering onze NOTES server.

Gisteren (08/08/2002) is de ongelukste dag geworden van m'n leven. Ik weet niet wat voor soort handelingen mijn command center (DB2 client 7.2) doet, het is bewezen de crashed in onze eServer (AS400) vanuit mijn machine worden veroorzakt. Maar wat ik eigenlijk gedaan is alleen maar een simple queries uitgevoerd, en that's all.

zoals :

"select count(*) from SCHEMA.order where order_date = '2002-08-08' and order_status = 'order' "
of
"select count(*) from SCHEMA.product where actived = 'T' "

en nog een paar onschuldige queries uitgevoerd.

dus mijn grootte vraagtekken is:

heeft iemand ook dezelfde ervaring meegemaakt? of is hier ter sprake van een gevaarlijke bug waar ik helemaal niet van te weten van zijn bestaan?

alvorens dank.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Define 'crash'; ik heb een AS/400 echt bijna nog nooit onderuit zien gaan*

Geef verder eens wat details: maakte je gebruik van joins, hoe groot zijn die bestanden, hoeveel interactive capacity heeft die AS/400 (model?), OS versie?

* behalve toen er 2 schijven in 1 raid-5 array crashten, of bij een infinite loop in de QSTRUP

Intentionally left blank

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Het kan best zijn dat er een bug is, maar dan zou je contact op moeten nemen met IBM en eerst checken of de laatste patches al geinstalleerd zijn.

Je queries zijn geen "bug-resultaat-queries" hooguit als er enorme resultaatsets uitrollen (wat ik me niet voor kan stellen), dan is er misschien een risico op gekillde processen door te veel geheugen (lijkt me niet dat db2 dat "toelaat", magoed)

Verwijderd

Topicstarter
van collega heb begrepen mijn DB2 client veroorzaakt ene infinite loop. waardoor de interact capacity (denk ik) over 75% gaat (als goed is, is het normaal als interact capacity gevuld tussen 30-35%), en hierdoor as400 in check status gaat "crashed dus...".

wat ik niet begrijp, hoe kom het in infinite loop dan(zo heb ik van mijn collega begrijpen)??? terwijl ik heb (volgens mijn logica) geen zware query gebruikt (geen inner join, meerdere select queries in een single commando, etc...).

en wat heer raar lijkt, mijn DB2 client meerdere connectie aanmaken met de server en de connectie is niet verbroken. dus connection start....en geen connection ended. confused....

onze app. zijn:
client(7.2 MS windows 2000)
server (DB2 v. 5.x...weet niet precies, in iedere geval versie 5)

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

ACM schreef op 10 augustus 2002 @ 00:09:
Het kan best zijn dat er een bug is, maar dan zou je contact op moeten nemen met IBM en eerst checken of de laatste patches al geinstalleerd zijn.

Je queries zijn geen "bug-resultaat-queries" hooguit als er enorme resultaatsets uitrollen (wat ik me niet voor kan stellen), dan is er misschien een risico op gekillde processen door te veel geheugen (lijkt me niet dat db2 dat "toelaat", magoed)
Die patches heten PTF's voor AS/400
Verder zijn er performance problemen bekent mbt DB2 en SQL queries, met name in lagere OS releases (< V4R4)
Daarnaast is het ook handig om te weten of de velden die je uitvraagd in je query ook index(key)velden zijn; het opbouwen van een access-path krijgt van het OS default een behoorlijk hoge prioriteit, en kan bij weinig interactive capacity de rest van het systeem behoorlijk vertragen. Als het nog een model 6xx of lager is (een system-model) dan vreet het ook je batch-performance weg...

Intentionally left blank

Verwijderd

Topicstarter
weet iemand trouwens waar de patches te downloaden is??? als je ooit bij ibm website proberen iets te zoeken, ik vind toch net iets te dieplink.... no offence, ik heb hiervoor al geprobeerd te zoeken op IBM website, maar tevergeefs....ik krijg maar niet de goei site gedeelte van IBM patches (voor DB2 client 7.2 for MS windows 2000)

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Verwijderd schreef op 10 augustus 2002 @ 00:15:
van collega heb begrepen mijn DB2 client veroorzaakt ene infinite loop. waardoor de interact capacity (denk ik) over 75% gaat (als goed is, is het normaal als interact capacity gevuld tussen 30-35%), en hierdoor as400 in check status gaat "crashed dus...".

wat ik niet begrijp, hoe kom het in infinite loop dan(zo heb ik van mijn collega begrijpen)??? terwijl ik heb (volgens mijn logica) geen zware query gebruikt (geen inner join, meerdere select queries in een single commando, etc...).

en wat heer raar lijkt, mijn DB2 client meerdere connectie aanmaken met de server en de connectie is niet verbroken. dus connection start....en geen connection ended. confused....

onze app. zijn:
client(7.2 MS windows 2000)
server (DB2 v. 5.x...weet niet precies, in iedere geval versie 5)
De AS/400 crashed dus niet, maar als jij >75% van de interactive capacity pakt dan kan ik mij voorstellen dat het systeem onwerkbaar traag wordt voor de rest van de gebruikers.
Het enige dat ik mij op dit moment kan bedenken is dat jij queries loslaat op behoorlijk grote files, en de select op velden die geen sleutelvelden zijn.
Default worden de meeste AS/400's trouwens uitgerust met een minimale interactieve capaciteit (=duur). Een gemiddelde van 30-35% vind ik namelijk al hoog.
Wat jouw probleem zou kunnen oplossen is een index over de bestanden die je gebruikt (een zogenaamde logical); dat vergt wat schijfruimte, maar je performance neemt dan met sprongen toe.
Versie 5.x van DB2 heeft voor zover ik heb mogen ondervinden toch niet echt veel issues qua performance.

Intentionally left blank

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Verwijderd schreef op 10 augustus 2002 @ 00:25:
weet iemand trouwens waar de patches te downloaden is??? als je ooit bij ibm website proberen iets te zoeken, ik vind toch net iets te dieplink.... no offence, ik heb hiervoor al geprobeerd te zoeken op IBM website, maar tevergeefs....ik krijg maar niet de goei site gedeelte van IBM patches (voor DB2 client 7.2 for MS windows 2000)
Het lijkt me niet dat de problemen in de client zitten, maar meer op AS/400 vlak (zie mijn vorige post). Je systeembeheerder van de AS/400 weet vast wel hoe hij PTF's kan downloaden cq cumpacks kan bestellen bij IBM.

Intentionally left blank

Verwijderd

Topicstarter
Een gemiddelde van 30-35% vind ik namelijk al hoog.
wat is volgens jouw een redelijk gemiddelde interactive capacity???

tja.... ik bedoel ook niet < 1%...dan het zou IDEAAL zijn als het zo is.. :)

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Verwijderd schreef op 10 augustus 2002 @ 00:34:
[...]

wat is volgens jouw een redelijk gemiddelde interactive capacity???

tja.... ik bedoel ook niet < 1%...dan het zou IDEAAL zijn als het zo is.. :)
Zo tussen de 15-20% gemiddeld; je moet het een beetje zien als de processor usage van je eigen pc. Een gemiddelde zegt niet veel over de peak-usage, maar een job op prioriteit 20 (system jobs) pakt zo 80%, ongeacht de normale jobs die op prioriteit 50 staan; deze moeten dan langer wachten.

Intentionally left blank

Pagina: 1