Aanelkaar rijgen van verlengsnoeren, hoever kan je gaan?

Pagina: 1
Acties:
  • 20.583 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Novah
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-01 19:09
Ik heb op mijn kamer nogal wat verlengsnoeren liggen, ik heb 3 stopcontacten waarvan 1 geaard. Per contactdoos 2 aansluitpunten en ik heb nu al paar jaartjes alles aan elkaar geregen en ging altijd goed. De computer en stuff op het geaarde stopcontact en de tv op de andere contacten. Nu zag ik laatst bij 112 weekend een brandweerman die waarschuuwde voor dit.
Nu is mijn vraag, hoeveel verlengsnoeren kan je gebruiken zonder dat er brand ontstaat (/kortsluiting)? En kan de lengte ook invloed hebben? En vooral, hoe kan je het het beste voorkomen?

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:45

MBV

Ik heb geen idee, maar bij mijn werk moest wat gelast worden. omdat de winkel niet zonder stroom mag komen zitten, moest die uit de kelder worden gehaald. er was een lang verlengsnoer (oprolding zoals van de gamma ofzow) en een stuk of 10 korte van 2 meter. No problemo, alleen knalde die stop er 10x op 1 ochtend uit. alle tlbalken eruitdraaien in de kelder en geen problemen meer.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

bij voorkeur niet rijgen, een doos per gat in je stopcontact.

kijk op je stekkerdoos wat het maximale amperage is die je mag trekken
kijk dus ook wat het totaal is wat je hebt aangesloten op die doos.

als je dan toch moet rijgen gelden dezlefde regels maar dan voor een stekkerdoos

en haspels bij hoge belasting afrollen (deze worden dan gauw te warm)
8) 8)

Maar als ik zie hoe ik dat vroger allemaal op een gat van een stopcobtact gehangen heb. (met 5 gelinkte stekerdozen)
- 6 computers
- Grootbeeld tv
- zware stereo ....

niks aan het handje 8)7 8)7 8)7

Iperf

• Novah
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-01 19:09
Die brandweerman zei wel dat je ze helemaal moet uitrollen als je zon rolding koopt. Bestaat er niet een sort metertje zodat je kan tjekken of het nog goed gaat ofzo :?

En als je laat ik maar zeggen die verlengsnoeren niet gebruikt om meerdere aansluiting maar alleen om door te rijgen.

Ik heb dus geaard contactdoos aan de andere kant van de kamer zitten en die moet dus met 2 verlengsnoeren naar mijn pc toe, dan kan het toch geen kwaad. ?

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:58
Novah schreef op 09 augustus 2002 @ 22:40:
Die brandweerman zei wel dat je ze helemaal moet uitrollen als je zon rolding koopt. Bestaat er niet een sort metertje zodat je kan tjekken of het nog goed gaat ofzo :?
jahoor, heet een thermometer.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

een thermometer

het probleem met haspels is dat de warmte nomaal door de lucht langs het snoer wordt afgevoerd .. als hij opgerold is dan spaart hij alle warmte op en KAN hij gaan smelten in het midden

Iperf

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Je moet met 2 dingen rekening houden :

Er mag maar een beperkte aantal Amperes door een stekkerblok, dat hoort er op te staan. Meestal is dat in de buurt van 10A. Als je veel "geneste" stekkerblokken gebruikt, kan je dat overschrijden, en kan de kabel of het blok zelf warm worden, of heet worden tot smeltens toe.
Ik leunde bij mijn vorige job onder de computer-vloer met mijn hand op een kabel, en die was meer dan handwarm. Het resultaat van overleg met het Hoofd Automatisering was een complete shutdown die avond en een goed doordachte herverdeling van stekkerblokken over stopcontacten.

Elke verbinding kost je 3-5V, dus apparaten aan het einde van de ketting kunnen het moeilijk krijgen. Nu is dat met de verhoging van de netspanning wat minder een probleem, maar ik heb een keer een situatie meegemaakt waarbij de drempel-spanning van een UPS zo dicht was genaderd dat iedereen die iets electrisch aanzette door de aanloop-stroom eventjes daaronder ging <<piep>> even wachten <<piep>>. Bleek trouwens dat het energie-bedrijf zelf wat contact-problemen had, we kregen maar 214V aan de deur afgeleverd.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-01 10:14
gewone dingen kunnen wat hebben, gebruiken ze ook op LAN's, makkelijk een stuk of 20 computers aan elkaar op 1 zoon sliert doosjes

[edit]
maar wel allemaal geaard en zonder losse draadjes, anders vliegt de boel in de fik als je ergens kortsluiting hebt

TheS4ndm4n#1919

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

wibblemoo schreef op 09 augustus 2002 @ 22:42:
[...]

jahoor, heet een thermometer.
En een rookmelder waarschuwd je ook (wel iets later).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Verwijderd

ik heb nu op 2 ongeaarde (ik weet het is 8)7 ) 2 verlengsnoeren zitten (1 geaarde en 1 ongeaarde )
op de ongeaarde zitten:
Monitor PC2. switch, printer & Zip 250 extern

op de geaarde zitten
monitor PC1, pc2, pc2, cobalt webserver & 27 cm draaifan voor op de kamer

der komt nog meer op binnenkort :D :D

Verwijderd

mvdejong schreef op 09 augustus 2002 @ 23:00:
Je moet met 2 dingen rekening houden :

Er mag maar een beperkte aantal Amperes door een stekkerblok, dat hoort er op te staan. Meestal is dat in de buurt van 10A. Als je veel "geneste" stekkerblokken gebruikt, kan je dat overschrijden, en kan de kabel of het blok zelf warm worden, of heet worden tot smeltens toe.
Ik leunde bij mijn vorige job onder de computer-vloer met mijn hand op een kabel, en die was meer dan handwarm. Het resultaat van overleg met het Hoofd Automatisering was een complete shutdown die avond en een goed doordachte herverdeling van stekkerblokken over stopcontacten.
Wat mvdejong zegt klopt idd. Ben zelf elektricien en als bij bedrijven de zekering/automaten er wel eens uit vliegen/klappen ga ik eerst eens kijken of de afgaande kabels niet te warm of de zekeringen. Zijn deze al te warm, dan kun je het bevestigen met een amperetang om te kijken hoeveel een bepaalde groep "trekt".

Mensen denken vaak dat een computer veel trekt, maar een gemiddeld huishoud pc`tje verbruikt echt niet veel meer dan 500W. Het is alleen meestal zo dat je niet meer dan 4 beeldschermen te gelijk aan moet zetten omdat dan de piekspanning even te hoog wordt en de zekering er dan alsnog uitklapt. Dus als je de beelschermen een voor een aanzet kun je gerust een computer of 4/5 op een groep zetten.

Bij het aan elkaar rijgen van stekkerdozen gaat het dan ook niet zowiezo hoeveel je gaat rijgen, maar wat de totale lengte wordt van je voedingsleiding. De precieze berekening weet ik niet uit me hoofd, maar als je rijging los op de grond ligt met de verliezen in de verlengdozen kun je denk ik wel een eindje komen hoor in je slaapkamer.

Wil je geen ruzie met je ouders als je toch bang bent voor teveel belasting/sluiting (wat bij mij met spelen nog wel eens gebeurd) kijk dan eens voor een stekkerdoos met ingebouwde 10A zekering. Liever geen 16A want als je ouders die ook hebben en die van jou is net iets trager heb je nog geen effect.

Mocht je zoiets niet vinden via internet wil ik er evt wel eens voor je maken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 augustus 2002 @ 23:11:
ik heb nu op 2 ongeaarde (ik weet het is 8)7 ) 2 verlengsnoeren zitten (1 geaarde en 1 ongeaarde )
op de ongeaarde zitten:
Monitor PC2. switch, printer & Zip 250 extern

op de geaarde zitten
monitor PC1, pc2, pc2, cobalt webserver & 27 cm draaifan voor op de kamer

der komt nog meer op binnenkort :D :D
Dit is opzich wel een slimme oplossing door je pc`s op die geaarde te zetten. Had laatst namelijk een vriend van me die problemen had met z`n pc en die wel eens een shok van dat ding kreeg.

Heb toen voor hem omdat die geen aarde had op zolder een koperdraadje van z`n kast naar de radiator gemaakt en de problemen waren opgelost

• DaMastah
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-12-2025
Ik heb een beetje het nadeel dat ik geen geaarde stopcontacten heb. Op 1 stopcontact zit dit doos 1: TV, Videorecorder, en 2 lampen ---> dan van die doos naar doos 2: met PC, monitor, printer, scanner dan van die doos naar doos 3: met Halogeen lamp, boxen.

Nou vraag ik me af hoe erg dit is? Mijn 2de en 3de doos btw bevat wel geaarde zijkanten maar ja daar heb je toch niks aan als het eerste stopcontact niet geaard is?

Verwijderd

DaMastah schreef op 09 augustus 2002 @ 23:35:
Ik heb een beetje het nadeel dat ik geen geaarde stopcontacten heb. Op 1 stopcontact zit dit doos 1: TV, Videorecorder, en 2 lampen ---> dan van die doos naar doos 2: met PC, monitor, printer, scanner dan van die doos naar doos 3: met Halogeen lamp, boxen.

Nou vraag ik me af hoe erg dit is? Mijn 2de en 3de doos btw bevat wel geaarde zijkanten maar ja daar heb je toch niks aan als het eerste stopcontact niet geaard is?
op mijn kamer heb ik dus geen geaard stopcontact, de verlengdoos is een model dat "geaard" is .....

ik heb dus 2 ongeaarde stopkontakten op mijn kamer waar op beide een verlengdoos zit, waarvan 1 een geaard model is en de ander niet

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Verwijderd schreef op 09 augustus 2002 @ 23:25:
[...]
Wil je geen ruzie met je ouders als je toch bang bent voor teveel belasting/sluiting (wat bij mij met spelen nog wel eens gebeurd) kijk dan eens voor een stekkerdoos met ingebouwde 10A zekering. Liever geen 16A want als je ouders die ook hebben en die van jou is net iets trager heb je nog geen effect.

Mocht je zoiets niet vinden via internet wil ik er evt wel eens voor je maken.
weetje, naar zo'n stekkerdoos heb ik heel lang gezocht en nooit gevonden... enig idee waar ik dat haal en wat het kost? handigst lijkt me gewoon een ding met net zo'n zelfde automatische zekering als in de meterkast, heb ik wel eens gezien ergens..
gewoon lekker het schakelaartje weer omhoog doen en doorraggen 8)7

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

DaMastah schreef op 09 augustus 2002 @ 23:35:

ze zijn mischien niet geaard ..
maar ze hangen wel allemaal via aarde/massa aan elkaar en dat is wel prettig tussen de kasten en monitors onderling kan namalijk een behoorlijk spannings verschil onstaan als je dat niet doet . voelt dat wel hefftig zullen we maar zeggen als je beide apparaten (of conectors) aanraakt

Iperf

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:28
als het 10 amp is moet je aardig wat er aan hebben hangen...ik red het met m`n pc apparatuur iig niet

• phizzie
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-01 07:38

phizzie

always look on the bright side

Die stekkerdozen kun je bij speciaalzaken als een "handyman" / "onderdelenhuis" of wellicht wel een bouwmarkt vinden. Ik heb hier ook zo'n ding liggen, met een 10A zekering, en dan 6 geaarde aansluitingen daarop. Die kostte toentertijd ongeveer fl 25,- dus tegen de 12 euro. Je kunt deze in verschillende variaties krijgen, van 4 tot 10 aansluitingen. Het probleem echter is dat die van 10 eigenlijk zijn bedoeld voor kleine apparaten, en niet 10 pc's en monitoren, omdat je dan snel die zekering er uit knalt.
Als je echt je computer wil beschermen, dan kun je maar beter nog iets dieper in je buidel tasten en een kastje kopen die ook een blikseminslagzekering heeft, dus een aanvoer piekbelasting meter. Daarmee ben je dan redelijk goed beveiligd, mits je niet een modem of netwerkkaart aangesloten hebt, want via telefoon of kabel kan ook nog wel eens iets doorkomen.

Voor de mensen die "ongeaarde stopkontakten" hebben, als je in een ongeaarde stopcontact een geaarde verlengdoos stopt, dan ben je nog niet geaard, in een geaardt stopcontact zitten namelijk 3 aansluitingen, een nuldraad, een fasedraad en een aardedraad* die verbonden is met de grond of iets anders wat de stroom direct kan afvoeren bij kortsluiting.

* als ik het me correct herinner van de techniek lessen op de middelbare school :)

Succes allemaal, en ik kan je aanraden geaarde stopcontacten te verzorgen, het kan een heleboel problemen voorkomen, een punt is nog steeds dat beeldscherm en PC tegelijk aanzetten niet altijd werkt als er meer pc's op de zelfde groep zitten. Op het bedrijf van mijn vader was er zelfs een keer een probleem dat er piekspanningen werden doorgegeven vanaf de deur die over de 410 volt gingen. Dat heeft 4 pc's gekost die niet geaard waren. En ik maar wekenlang die computers binnenstebuiten keren om te zoeken wat het probleem was [vervelend als het 4 identieke systemen zijn!]

aw snap, was dat het alweer?

Verwijderd

lengte maakt in principe niet zoveel uit... zolang je maar een beperkte hoeveelheid stroom door die kabel pompt! je stopcontact zal bijv. 10 pc's wel trekken, maar de vraag is of die kabel het leuk vind als er 3000watt doorheen gaat (hoe meer stroom hoe warmer)

een simpel huis/tuin/keuken verlengsnoer wordt snel warm en als je die dan op een bosje hebt liggen, gaat dat vastplekken enzo (en dan krijg je kortsluiting!)

paar weken terug zo'n mini-haspel met aantal meters snoer en daar een elektrische barbeque op van 2000watt en je voelde het snoer direct warm worden! maar gewoon uitgerold op de koude tegelvloer en dat ging prima (af en toe ff voelen he) :)
ik heb 1x meegemaakt op een lan-party dat ze een haspel niet helemaal afgerold hadden en dat begon na een tijdje eerst te stinken en toen die gasten die haspel afrolden, plakte de kabel gewoon aan hun handen |:(

of je gourmet-stel meenemen naar centerparks en dan gek staan te kijken als het licht uitgaat als je dat ding aanzet :P

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2002 00:23 . Reden: licht schrijf je niet met een G! ]

Verwijderd

m-m schreef op 09 augustus 2002 @ 23:41:
[...]
weetje, naar zo'n stekkerdoos heb ik heel lang gezocht en nooit gevonden... enig idee waar ik dat haal en wat het kost? handigst lijkt me gewoon een ding met net zo'n zelfde automatische zekering als in de meterkast, heb ik wel eens gezien ergens..
gewoon lekker het schakelaartje weer omhoog doen en doorraggen 8)7
Stuur me ff een mailtje, dan kan ik wel een kastje met tussen de 1 en 10 stopcontacten en een 10A automaatje ertussen. Weet alleen niet wat het kost. Moet ik ff aan me baas vragen

Verwijderd

als je 2.5mm² kabels gebruikt en zekeringetjes van 16 ampere kan je toch wel veel hebben.

alleen op de stekkers heb je meer weerstand door oxidatie oid

k heb voor me pc ook 1 doos van 2 en daar de pc en monitor en nog een schakel blok op voor me stereo setje,
TV heb eigen voorziening en mun server ook,

en toch zitten al die draden in de muur weer aan elkaar vast :P zal dus wel kunnen :)) 16Amp automaten er in en een 25 Amp hoofzekering :)

(beetje gelukt krijgen we hier volgend jaar een 3 fasen systeem en dan 16 ampies voor me zelf :)

Verwijderd

Ja, maar heb je ook en 16 "ampie" voor jezelf? ik weet niet of je pa het zo leuk vindt dat als jij overbelast of een aardfout maakt, dat dan een deel van de spanning in huis eruit klapt.

• Sebazztiaan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-12-2025

Sebazztiaan

sebas!

In principe kan je tot 16A*230V=3680W maar wel uitkijken dat je dozen het wel aankunnen. Je hoeft niet echt bang te zijn dat het echt mis gaat. Je aardlek of automaat gaat er eerder uit dan dat het echt gevaarlijk wordt (mits je je dozen allemaal uitrolt en een beetje dikke snoeren hebt....)

Verwijderd

Kijk ook ff op het typeplaatje op een verlengdoos wat ie aankan.
Pagina: 1