[Laptop] Amilo wil boot super traag

Pagina: 1
Acties:

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
notebook: fujitsu amilo 7800 (p4 mobile, 256 meg, 40 gb)

standaard zit er winxp home bij.

deze windows doet een minuut of 10 over booten. hij blijft een eeuwigheid in het bootscherm van xp hangen. weinig hdd activiteit ook. daarna krijg ik een zwart scherm en duurt het nog een eeuwigheid. als hij eenmaal geboot is werkt hij gewoon helemaal goed.

ik heb windows 98 er op geknald, en dat werkt. probleem is dat er voor deze notebook geen win 98 drivers zijn. niet op de site van fujitsu siemens iig. het is nogal een karwei om de drivers te gaan zoeken voor 98. voor o.a. een vaag moden etc. ik heb geen flauw benul wat er exact voor hardware in zit en ik word ook niet veel wijzer van die ruk site van fujitsu.

enfin ik heb de schijf maar eens helemaal leeggegooid, alle partities weg, nieuwe partities, eigen xp prof er op. gaat goed tot hij opnieuw op gaat starten, dan krijg ik dus weer dat ie blijft hangen in het boot scherm.

de recovery cd heb ik ook al geprobeerd, zonder succes (is gewoon een aangepaste xp cd met de drivers er al in gebakken)

iemand een idee?

edit:
topictitel is een beetje fout

• smvs
  • Niet online
1e en laatste kick.

• MR_VIPER
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-08 10:27

MR_VIPER

Ik ben niet te ondertitelen!

tis nog geen 24 uur he.... Maar een tip zoek de originele drivers van de chipsets in die laptop. Vaak hebben ze dan wel een 98 versie. Aangezien die fujitsu ook ergens vandaan zijn gekomen en geschreven zijn door de makers van de chipsets. Kijk verder ook of er een virusscan geladen wordt e.d. Wil ook nog wel eens schelen. En of dat de PC niet telkens een scan doet van zijn Registry dat vreet namelijk.

*empty*

• smvs
  • Niet online
MR_VIPER schreef op 10 augustus 2002 @ 10:07:
tis nog geen 24 uur he.... Maar een tip zoek de originele drivers van de chipsets in die laptop. Vaak hebben ze dan wel een 98 versie. Aangezien die fujitsu ook ergens vandaan zijn gekomen en geschreven zijn door de makers van de chipsets. Kijk verder ook of er een virusscan geladen wordt e.d. Wil ook nog wel eens schelen. En of dat de PC niet telkens een scan doet van zijn Registry dat vreet namelijk.
ik ben op zoek geweest naar 98 drivers voor het ding, maar ik kan niks vinden. niet op de fujitsu site. en aagezien ik ook niet achterlijk ben, ben ik tot de conclusie gekomen dat ze gewoon alleen xp support hebben.

virusscans ofzo zijn niet van toepassing. we praten over een clean install. zowel win2k als xp willen niet snel booten. ik heb nog verder gepield en ik word al krankzinniger van dat ding. het duurt echt minstens 10 min voor hij geboot is.

• MR_VIPER
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-08 10:27

MR_VIPER

Ik ben niet te ondertitelen!

hmmm in welk gedeelte duurt het lang..... tijdens post boot of tijdens windows (bootscreen) of tijdens aanmeld scherm.
Tijdens post boot boot van je laptop zelf dus kan duiden op hardware probleem.
Tijdens windows (bootscreen) kan duiden op een verkeerde hardware initialisatie met maybe verkeerde drivers (die uiteindelijk wel werken).
Tijdens windows logonscreen kan duiden op netwerkprobleem. Een heel normaal probleem kan zijn dat hij probeert netwerk te starten en geen goede settings heeft en dus DNS niet kan vinden. Geef eens wat meer gegevens van die laptop. Wat voor netwerk kaarten zitten erin bijvoorbeeld.
Dat je bij fujitsu gezocht hebt is leuk. Maar ik bedoel drivers zoeken bij de makers van de componenten. Weet de specs niet van dat ding maar er zal misschien een ati video kaart inzitten. Vaak kun je daar bij Ati wel compatible drivers krijgen.

*empty*

• Gehaktbal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-07 10:20
Ik weet niet precies waar het te vinden is maar probeer het programma BootVis eens.
(of werkt dat niet met XP Home?)
Mijn opstarttijd is er door gehalveerd... :)

• smvs
  • Niet online
nou ik heb nu acpi uitgeschakeld (in winxp standaard pc er van gemaakt) en nu loopt ie vlekkeloos. het zit dus ergens in het power management.
Pagina: 1