[Socket7 Mobo] Gare Floppy controller (I/O Error)

Pagina: 1
Acties:

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik wilde een linux server/router/enz.. bak gaan maken, dus had ik de volgende onderdelen in een kast gebouwd:

Onbekend 430FX bord
Cyrix 120MHz
64MB EDO RAM
IDE Pri Master: WD 850MB HDD voor booten
IDE Sec Master: WD 2500MB HDD voor delen
IDE Sec Slave: Samsung CD-ROM
Floppy drive
PCI Alliance AT24 Videokaartje
PCI Realtek 100Mbit kaartje voor naar de switch
PCI Realtek 10Mbit kaartje naar het Kabelmodem
PCI Motorola SM56 Modem voor als Kabelmodem uitvalt
ISA Printerpoort (printerdeling)

Dus ik zet het ding aan, wil prima opstarten van diskette.
Ik heb er daarna een Oude I/O kaart ingezet uit een 486, voor de extra printerpoort die erop zat (3 Printers aansluiten en delen) Maar toen deed de Floppydrive niet meer (Floppy drive Fail (40)) Ik denk dat dit kwam door de I/O Kaart waar ook een floppycontroller opzat, dus heb ik de floppycontroller op het mobo op disabled gezet, en de kabel aan de I/O kaart gedaan, nog steeds het zelfde :'( Dus de I/O Kaart er uit gehaald, floppy aan de mobo controller, Geen errors :) Maar het ding wil gaan booten, I/O Error Replace disk blabla... Hoe kan dat nu weer? Nouja andere kabel geprobeert, andere floppydrive Nog steeds het zelfde, CMOS Gereset (Kon Jumper niet vinden, batterij er een tijdje uitgehad) Geen resultaat, Alle ISA kaarten en het modem eruitgehaald, nogsteeds het zelfde :'( Hoe kan dit :?

Verwijderd

Ligt waarschijnlijk aan de floppy die je dr ingestouwd hebt.... :+

Verwijderd

kabel mischien verkeerd om aangesloten :?

• Erik1
  • Niet online
Verwijderd schreef op 10 augustus 2002 @ 00:59:
Ligt waarschijnlijk aan de floppy die je dr ingestouwd hebt.... :+
Ik heb er 3 of 4 verschillende floppy's in gehad, en hij doet het zelfs als je er helemaal geen floppy in hebt :o
Verwijderd schreef op 10 augustus 2002 @ 01:41:
kabel mischien verkeerd om aangesloten :?
Dan zou het lampje van de drive constant aanblijven

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

misschien heb je de bootsequence verkeerd staan, en de bootup floppyseek aan zodat het lijkt dattie van flop probeert te booten.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:03

OgWok

U.N.C.L.E.

Vaak is het zo dat als je op het mobo de floppycontroller uitzet hij schijnbaar niet echt uit is. Zal ook wel te maken hebben met de chipset op de multi I/O controller en mobo.
Da's balen, dus.

Kijk eens of je de floppycontroller op de multi I/O kaart uit kan zetten en dan als het werkt een andere 3,5" drive eraan hangen. Of de 3,5" testen in een ander systeem.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• Erik1
  • Niet online
FireWurX schreef op 10 augustus 2002 @ 10:13:
misschien heb je de bootsequence verkeerd staan, en de bootup floppyseek aan zodat het lijkt dattie van flop probeert te booten.
A,C gewoon, bootup floppyseek staat aan, hij gaat ook 2 keer proberen te lezen van floppy, 1 keer in de BIOS en 1 keer als het ding probeert te booten.
OgWok schreef op 10 augustus 2002 @ 10:16:
Vaak is het zo dat als je op het mobo de floppycontroller uitzet hij schijnbaar niet echt uit is. Zal ook wel te maken hebben met de chipset op de multi I/O controller en mobo.
Da's balen, dus.

Kijk eens of je de floppycontroller op de multi I/O kaart uit kan zetten en dan als het werkt een andere 3,5" drive eraan hangen. Of de 3,5" testen in een ander systeem.
Ik heb de I/O kaart er al weer uit en mobo controller al weer enabled gezet, cmos gereset en alles, maar het werkt gewoon niet, Ik heb ook al 2 verschillende floppydrives geprobeerd. Ik weet niet of je de controller op de I/O kaart kunt uitzetten, er zit wel een hele rij jumpers op, ik zal er eens een foto van maken. Maar als die I/O kaart er uit is en mobo floppycontroller op enabled zou het toch moeten werken? :?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:56

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Heb je de CMOS gecleared :? (batterij eruit als er geen jumper is)

Zo ja en dat hielp niet, begin ik aan de kabel te twijfelen. Vergeet niet dat er 4 mogelijke manieren van aansluiten zijn met de meeste kabels, maar dat maar 1 van de 4 werkt. Door die draai halverwege van sommige stukken kabel is het belangrijk dat de kabel niet alleen 'goed' in de connectors zit maar ook dat het juiste uiteinde aan de controller zit.
Voeg daarbij dat vaak (waarom is me nooit duidelijk geweest) de connector 'achterstevoren' zit en de lol kan verder.

Maar goed, ik denk dat het heel sterk is dat de controller kapot zou zijn op de mobo, dus moet het haast iets met de aansluiting te maken moeten hebben als je verschillende FDDs gepropeerd hebt.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

heb ik ook is gehad :( was de I/O kaart gaar en toen was em fdd dus ook mooi dood :) nahja leve de onboard shitz :P

• Erik1
  • Niet online
dion_b schreef op 10 augustus 2002 @ 12:10:
Heb je de CMOS gecleared :? (batterij eruit als er geen jumper is)
Ja, heb de batterij er een paar minuten uitgehad, jumper kon ik zo ff niet vinden
Zo ja en dat hielp niet, begin ik aan de kabel te twijfelen.
Ik heb 2 verschillende kabels geprobeerd, zat er zometeen nog een paar proberen
Vergeet niet dat er 4 mogelijke manieren van aansluiten zijn met de meeste kabels, maar dat maar 1 van de 4 werkt. Door die draai halverwege van sommige stukken kabel is het belangrijk dat de kabel niet alleen 'goed' in de connectors zit maar ook dat het juiste uiteinde aan de controller zit.
Voeg daarbij dat vaak (waarom is me nooit duidelijk geweest) de connector 'achterstevoren' zit en de lol kan verder.
Ik heb allerlei manieren geprobeerd, bij 2 van de 4 manieren blijft het FDD lampje constant oplichten (kabel verkeerd om) En in het middelste gedeelte van de kabel heb ik Floppy drive fail (40) Hij heeft altijd aan het eind van de kabel gezeten en daar goed gewerkt. Als ik hem zo aansluit gaat het in de BIOS allemaal goed, maar als het ding dan probeert te booten komt er altijd I/O Error, replace disk enz... te staan of ik er nu een diskette in heb of niet. De kabel kan ook niet met de verkeerde connector aan het mobo zitten want ik heb allemaal van die oude kabels met ook nog van die 5,25" aansluitingen eraan.
Maar goed, ik denk dat het heel sterk is dat de controller kapot zou zijn op de mobo, dus moet het haast iets met de aansluiting te maken moeten hebben als je verschillende FDDs gepropeerd hebt.
Ik zou het echt niet weten maar ik ga nu even de FDD's en de kabels in een ander systeem testen zodat ik zeker weet dat het goed is :)
Verwijderd schreef op 10 augustus 2002 @ 12:16:
heb ik ook is gehad :( was de I/O kaart gaar en toen was em fdd dus ook mooi dood :) nahja leve de onboard shitz :P
De I/O kaart heb ik er uit liggen nu dus als er iets stuk is is dat de Onboard controller :'(

Verwijderd

Erik1 schreef op 10 augustus 2002 @ 12:28:
[...]

Ja, heb de batterij er een paar minuten uitgehad, jumper kon ik zo ff niet vinden

[...]

Ik heb 2 verschillende kabels geprobeerd, zat er zometeen nog een paar proberen

[...]

Ik heb allerlei manieren geprobeerd, bij 2 van de 4 manieren blijft het FDD lampje constant oplichten (kabel verkeerd om) En in het middelste gedeelte van de kabel heb ik Floppy drive fail (40) Hij heeft altijd aan het eind van de kabel gezeten en daar goed gewerkt. Als ik hem zo aansluit gaat het in de BIOS allemaal goed, maar als het ding dan probeert te booten komt er altijd I/O Error, replace disk enz... te staan of ik er nu een diskette in heb of niet. De kabel kan ook niet met de verkeerde connector aan het mobo zitten want ik heb allemaal van die oude kabels met ook nog van die 5,25" aansluitingen eraan.

[...]

Ik zou het echt niet weten maar ik ga nu even de FDD's en de kabels in een ander systeem testen zodat ik zeker weet dat het goed is :)[...]
De I/O kaart heb ik er uit liggen nu dus als er iets stuk is is dat de Onboard controller :'(
mobo eens ene tijdje zonder prik zeggen?

en wat voor I/O kaart heb je er ingestampt ?

• Erik1
  • Niet online
Verwijderd schreef op 10 augustus 2002 @ 12:36:
[...]

mobo eens ene tijdje zonder prik zeggen?
:? Wat bedoel je daar mee? Ik begrijp het niet echt :?
en wat voor I/O kaart heb je er ingestampt ?
Een oude Elcheapo Goldstar I/O Kaart uit een 486 met IDE, FDD, 2x Serieel, 1x Parralel, en 1x Game poort

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Erik1 schreef op 10 augustus 2002 @ 10:09:
Dan zou het lampje van de drive constant aanblijven
Dat hangt ervanaf, als je de kabel op het mobo en op de floppydrive verkeerd om hebt zitten blijft het lampje uit maar doet je floppy geen ene reet.
Op een floppykabel zit namelijk zo'n stukje kabel gedraait.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Erik1
  • Niet online
bobo1on1 schreef op 10 augustus 2002 @ 12:52:
[...]

Dat hangt ervanaf, als je de kabel op het mobo en op de floppydrive verkeerd om hebt zitten blijft het lampje uit maar doet je floppy geen ene reet.
Op een floppykabel zit namelijk zo'n stukje kabel gedraait.
Hij kan niet andersom op het mobo, er zit zo'n nokje aan de connector, zal ff een andere kabel proberen

Verwijderd

Erik1 schreef op 10 augustus 2002 @ 12:44:
[...]

:? Wat bedoel je daar mee? Ik begrijp het niet echt :?

[...]

Een oude Elcheapo Goldstar I/O Kaart uit een 486 met IDE, FDD, 2x Serieel, 1x Parralel, en 1x Game poort
stroom een tijdje er af houwen /me had ff typogebrek :P

hm k heb altijd nog Winbonds gehad maar 2 fdd controllers vond met niet niet

mijn oude bak ( 486 ) heb nu een dual ide met 2x com en parralel :p en fdd

• Erik1
  • Niet online
Verwijderd schreef op 10 augustus 2002 @ 13:09:
[...]

stroom een tijdje er af houwen /me had ff typogebrek :P

hm k heb altijd nog Winbonds gehad maar 2 fdd controllers vond met niet niet

mijn oude bak ( 486 ) heb nu een dual ide met 2x com en parralel :p en fdd
Dat zou ik idd ook nog kunnen proberen als de rest niet lukt, ik had een keer een Soyo AT bord die echt helemaal gaar was, en na een half jaar in de kast liggen kwam ik ineens weer in de BIOS :D

• Erik1
  • Niet online
Niemand een idee hoe ik dit kan oplossen? :?

• Erik1
  • Niet online
Verwijderd schreef op 10 augustus 2002 @ 13:09:
[...]

stroom een tijdje er af houwen
Ik heb nu dus 2 dagen de stroom eraf gehad maar nee hoor, nog steeds het zelfde, ;( ik weet nu ook zeker dat hij goed aan is gesloten

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Ja nou wordt het wel moeilijk..... Is de diskette echt 100% ?? Staat in de bios A: wel op 1.44 ?? (ik vraag het toch maar)

Drive op de laatste connector van de kabel met het omgeslagen gedeelte?

Het moet toch een keer lukken !!!

• Erik1
  • Niet online
OgWok schreef op 12 augustus 2002 @ 20:24:
Ja nou wordt het wel moeilijk..... Is de diskette echt 100% ?? Staat in de bios A: wel op 1.44 ?? (ik vraag het toch maar)

Drive op de laatste connector van de kabel met het omgeslagen gedeelte?

Het moet toch een keer lukken !!!
In de BIOS staat die eerste op 1,44MB 3,5" en die 2e op none, das wel goed, zo stond het ook toen het wel werkte, ik heb het met 2 floppydrives geprobeerd die alle 2 100% in orde waren. Kabel is ook goed en goed aangesloten. Ik weet het echt niet meer hoor :/

• Erik1
  • Niet online
Hij doet het nog steeds niet :'(

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

"swap flopy drive" op "Disabled" staan?
of anders juist op "Enabled"?

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Is de diskette 100%, dus dan bedoel ik niet de drive....

Verwijderd

Is de kabel mischien rot?

• Erik1
  • Niet online
FireWurX schreef op 14 augustus 2002 @ 00:18:
"swap flopy drive" op "Disabled" staan?
of anders juist op "Enabled"?
Disabled
OgWok schreef op 14 augustus 2002 @ 09:51:
Is de diskette 100%, dus dan bedoel ik niet de drive....
Hij doet het ook niet als er geen diskette inzit :o
nee, verschillende kabels geprobeerd die het allemaal doen in andere systemen.

• Erik1
  • Niet online
schopje

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

heb je de floppydrive+kabel al in een andere pc geprobeerd?

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Ja ik ben er weer. Dit MOET ooit een keer lukken. Dit wordt bijna een ere kwestie.....

Maar wat bedoel je met:

Hij doet het ook niet als er geen diskette inzit ??

(wat smaakt dat bier lekker op zo'n zomeravond!!)

• Erik1
  • Niet online
FireWurX schreef op 15 augustus 2002 @ 20:39:
heb je de floppydrive+kabel al in een andere pc geprobeerd?
Al 2 of 3 keer, maar ik zal het nog wel een keer proberen 8)7
OgWok schreef op 15 augustus 2002 @ 21:12:
Ja ik ben er weer. Dit MOET ooit een keer lukken. Dit wordt bijna een ere kwestie.....

Maar wat bedoel je met:

Hij doet het ook niet als er geen diskette inzit ??

(wat smaakt dat bier lekker op zo'n zomeravond!!)
Als het station leeg is komt er ook te staan I/O Error Replace disk blabla, en als ik er een lege diskette in doe ook en als ik er een opstart diskette in doe ook :(

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Is de hd dan ook los van de kabel. dus booten met alleen de floppy?

• Erik1
  • Niet online
OgWok schreef op 15 augustus 2002 @ 21:29:
Is de hd dan ook los van de kabel. dus booten met alleen de floppy?
Boot volgorde staat op A,C en de diskette probeert gewoon te lezen maar zegt dan die fout msg :(

• Erik1
  • Niet online
Schopje

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Heb ja al eens geboot met alleen diskette en geen HD?

Dus als ik het goed begrijp boot je nu van de onboard floppycontroller die het eerst wel deed en die extra multi-i/o controller zit er niet meer op?

• Erik1
  • Niet online
OgWok schreef op 17 augustus 2002 @ 09:42:
Heb ja al eens geboot met alleen diskette en geen HD?

Dus als ik het goed begrijp boot je nu van de onboard floppycontroller die het eerst wel deed en die extra multi-i/o controller zit er niet meer op?
die extra multi-i/o controller zit er idd niet meer op. Maar ik heb de hdd's eraf gehaald en hij doet het :D erg vaag maar toch. Ik ga nu proberen te booten door ff een bootdisk te zoeken, als dat werkt doe ik de harde-schijven er 1 voor 1 weer aan om te zien welke (of welke combinatie) de boosdoener is :)
Pagina: 1