Toon posts:

[Mac]Hoe installeer ik RedHat ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de 3 verse ISO's gedownload (van RedHat 7.3) van een ftp die ik op www.redhat.com heb gevonden (vahalla-i386dics1/2/3.iso ofzo) maar ik zit op een mac en ik wil die ISO's branden en installeren... Ik heb Roio Toast Titanium 5.2 om te branden maar als het daarmee niet kan ik ook aan andere software komen >:).

Ik moet dus zo'n ISO file openen maar ik weet niet hoe. als ik op File --> Open klik kan hij geen .iso files zien.

En ik zit op een imac met MacOS 9.2+X 10.1, maar je kan linux ook op een mac installeren, maar (dit moest ik eigelijk vragen voordat ik het ging downloaden) moet ik niet een special mac versie hebben of is het zo ook okey ? Op de site stond dat ik deze 3 files moet hebben maar er stond niet bij of het voor mac of windows was ofzo..

en normaal moet je bij een mac als je (via cd) wilt booten C ingedrukt houden tijdens het opstarten, is dat ook zo met linux ?

en nog iets:
ik ben 13 jaar en ik ben best wel dom met linux (onderschat met niet :P ) en dit wordt (hopelijk) me eerste keer da'k linux ga installeren, zijn er nog dingen die ik echt moeten weten ?

heeeeeeeeeeeeel erg bedankt.

Verwijderd

Je zou met je brand programma de functie burn image moeten opzoeken deze pakt de iso's dan uit en fikt ze dan op een cdrom zodat hij tijdens de boot kan worden gevonden en worden gestart zo werkt het iig ( in ieder geval ) in Windhoos.

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

scorpie

Supra Addict

Verwijderd schreef op 09 augustus 2002 @ 22:07:
Je zou met je brand programma de functie burn image moeten opzoeken deze pakt de iso's dan uit en fikt ze dan op een cdrom zodat hij tijdens de boot kan worden gevonden en worden gestart zo werkt het iig ( in ieder geval ) in Windhoos.
windhoos = nero bedoel je...
bij andere brandprogramma's bestaan er soortgelijke functies als burn image :)

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

• ironx
  • Laatst online: 30-07 21:18
Ik heb de 3 verse ISO's gedownload (van RedHat 7.3) van een ftp die ik op www.redhat.com heb gevonden (vahalla-i386dics1/2/3.iso ofzo)
En ik zit op een imac met MacOS 9.2+X 10.1, maar je kan linux ook op een mac installeren, maar (dit moest ik eigelijk vragen voordat ik het ging downloaden) moet ik niet een special mac versie hebben of is het zo ook okey
Uhm... i386 ISO's? -> Installen op Mac? :?
Denk 't niet...

This posting is provided "AS IS" with no warranties, and confers no rights.

• ilovetechno
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-04 12:49
Ut moet wel kunnen Linux op een maccie

• scorpie
  • Nu online

scorpie

Supra Addict

daar heb je ook nog eens gelijk in ironx :)
ben er weer lekker bij vandaag

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

Verwijderd

ja dat kan wel, maar daar heb je een andere versie van nodig.
jij hebt nu een i386 versie van RH en deze is alleen bedoeld voor een Intel 386 compitable CPU. dus niet voor een MAC

• Arjan Scholl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 18:58
Je moet de PPC versie hebben, i386 is alleen voor x86 processors, en als ik zo op ftp.redhat.com rondkijk, is er geen PPC versie te downloaden :( Misschien een andere distributie?

• Mark_Steverink
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-12-2007
www.yellowdoglinux.com (onder andere, is redelijk RedHat-like.)

• Arjan Scholl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 18:58

Verwijderd

Topicstarter
aaahhh thaaaaanks allemaaaal!!!\

en nu ik toch een nieuwe linux moet downloaden: welke linux raden jullie aan voor de echte beginner ? dit wordt namelijk me eerste keer linux (kennismaking).

edit: graag met redenen. bijvoorbeeld dat die stabieler is dan de andere (niet dat ik ooit een gecrashte linux heb gezien :) )

alvast bedankt (ookal ga ik je straks weer bedanken).

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 augustus 2002 @ 22:04:En ik zit op een imac met MacOS 9.2+X 10.1, maar je kan linux ook op een mac installeren,
Als je MACOSX draait is het wel een beetje merkwaardig om Linux te installeren vind ik hoor. MACOSX is tenslotte ook *nix. Waarom zou je dan ook nog Linux installeren???

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Verwijderd schreef op 09 augustus 2002 @ 23:54:
en nu ik toch een nieuwe linux moet downloaden: welke linux raden jullie aan voor de echte beginner ? dit wordt namelijk me eerste keer linux (kennismaking).
Hiervoor is het grote 'welke distro topic', die je kan vinden in de FAQ
:)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Verwijderd

yep, die Mac OS X is geaseerd op een BSD variant.

Als ik OS X hed weet ik wel wat ik op mijn MAC ga draaien

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-05 13:50
Verwijderd schreef op 10 augustus 2002 @ 05:44:
yep, die Mac OS X is geaseerd op een BSD variant.

Als ik OS X hed weet ik wel wat ik op mijn MAC ga draaien
Ja, want onder Max osX kan je ook gewoon elke Linux applicatie draaien. Zoals de Gimp bijvoorbeeld :)

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Verwijderd schreef op 09 augustus 2002 @ 23:54:
edit: graag met redenen. bijvoorbeeld dat die stabieler is dan de andere (niet dat ik ooit een gecrashte linux heb gezien :) )
ik heb een keer linux zien crashen dankzij mn broer (in de gewone account en niet de root (de root was de eerste keer dat ie t dee)) en geloof me dat wil je niet zien, ik weet nog steeds niet hoe die t heb gedaan maar ik gelijk helemaal niks meer en moest weer opnieuw beginnen en sinds dien doet ie t nog steeds niet, dus ben ik nu bezig met Debian Woody op mn 486

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
ik heb wel een Debian versie gevonden die op de Mac kan http://www.phy.olemiss.edu/debian-cd/

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• sirdupre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-04-2025
Mandrake niks?

http://www.linuxiso.org/distro.php?distro=29 voor de iso's.
http://www.mandrakelinux.com/nl/

Is best wel n00b distro en het is volgens mij redelijk onzin dat je alle linux software ook op mac OS X kan draaien, er zal wel veel werken maar ik denk niet alles.... Tis toch andere kernel enzo. Er is ook software voor linux die niet eens onder *BSD varianten draait enzo...

Verwijderd

Topicstarter
Heeeel erg bedankt allemaal, maar kweet nog steeds niet welke linux het beste voor de beginner is...

• sirdupre
  • Laatst online: 27-04-2025
Wat Jotti dus zegt, als je uitgebreid distro's wilt gaan vergelijken,
Jotti schreef op 10 augustus 2002 @ 01:37:
[...]
Hiervoor is het grote 'welke distro topic', die je kan vinden in de FAQ
:)
Om precies te zijn kun je dat topic hier vinden ;)
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/152316//

Maar Mandrake wordt wel gezien als de makkelijkste distro voor beginners, installatie enzo gaan erg makkelijk.... De overstap is iig vrij makkelijk voor windows gebruikers en ik neem aan dat dat voor mac gebruikers dan ook wel zo zal zijn......

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 14:36

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Verwijderd schreef op 09 augustus 2002 @ 22:04:
Ik heb de 3 verse ISO's gedownload (van RedHat 7.3) van een ftp die ik op www.redhat.com heb gevonden (vahalla-i386dics1/2/3.iso ofzo) maar ik zit op een mac en ik wil die ISO's branden en installeren... Ik heb Roio Toast Titanium 5.2 om te branden maar als het daarmee niet kan ik ook aan andere software komen >:).

Ik moet dus zo'n ISO file openen maar ik weet niet hoe. als ik op File --> Open klik kan hij geen .iso files zien.

En ik zit op een imac met MacOS 9.2+X 10.1, maar je kan linux ook op een mac installeren, maar (dit moest ik eigelijk vragen voordat ik het ging downloaden) moet ik niet een special mac versie hebben of is het zo ook okey ? Op de site stond dat ik deze 3 files moet hebben maar er stond niet bij of het voor mac of windows was ofzo..

en normaal moet je bij een mac als je (via cd) wilt booten C ingedrukt houden tijdens het opstarten, is dat ook zo met linux ?

en nog iets:
ik ben 13 jaar en ik ben best wel dom met linux (onderschat met niet :P ) en dit wordt (hopelijk) me eerste keer da'k linux ga installeren, zijn er nog dingen die ik echt moeten weten ?

heeeeeeeeeeeeel erg bedankt.
De i386 zegt dat het om een intel processor gaat (386 Compatible) dus PC (en niet Windows, een PC is meer dan alleen Windows, mijn PC bijvoorbeeld heeft geen Windows). Je moet de speciale PowerPC versies hebben van een distro. Ik weet niet waar je die kunt krijgen van RedHat, maar deze discs zijn in ieder geval de verkeerde.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de replies,
dan ga ik maar de powerpc versie van mandrake opzoeken :).

Verwijderd

wow die heb ik geprobeerd mijn hele systeem verrot, partitie tabel verrot enz.
ik heb MD 8.2 eraf gegooid en Mac OS 8.6 weer opnieuw geinstalleerd, maar nu boot mijn systeem heel langzaam op, het duur soms een paar minuten voordat ik boot menu van MAC os 8.6 zie :(

Verwijderd

Topicstarter
wow kut, je laat me wel ff schrikken met dat verhaaltje! Je had zeker niet een hele nieuwe macintosh (denk ik door macos 8.6), mijn imac (G3) 500 is pas paar maandjes oud.

Verwijderd

nee ik heb nog een G3 333MHZ met 196MB ram, ik wil daar later MAC OSX opzetten.

het schijn dat er ergens in de begin van je hdd ook de bootmenu's zit van MAC en nog een paar andere partitie.

ok met automatische aanmaken van partitie onder MD 8.2 ging het niet goed, deze kan geen valid partitie vinden waarvan ie kan booten etc .etc. ds dan maar MAC OS 8.6 erop gezet. heb nog geen geld voor OSX.

OSX is een variant van BSD dus die is wel OK....

• NielZ
  • Laatst online: 23-07 21:52

NielZ

Casual

Ik heb ervaring met OS X en Mandrake (en ook nog eens 8.6, maar dat doet ff niet ter zake ;)).
Het is inderdaad zo dat je Mac in het begin van je HDD enkele partities maakt met dingen als drivers , bootinfo etc. Dit zijn er ± 8/9, en de meesten zijn nog geen 100 kb per stuk.
Als je Mandrake gaat installeren is het handig meerdere partitities te hebben. Dus ééntje voor je Mac OS X, ééntje voor OS 9, en ééntje voor Mandrake. Mocht je nu alles in een grote bak hebben heb je pech, want herpartitioneren op een Mac kan niet zonder dataverlies.
OS X is inderdaad een variant van FreeBSD, maar meer dan neefjes zijn ze niet ;). OS X is namelijk afgeleid van NeXtStep, wat weer afgeleid is van FreeBSD. Via-via-via dus.
Maar dan moet ik nog ff slecht nieuws brengen: ook mijn mandrake installatie is (nog) niet goed gegaan. De installatie opzich is idd erg simpel, en duidelijk uitgelegd. Helaas gaat het bij mij telkens mis als ik de bootloader moet installeren (iemand nog tips?)
Mandrake images voor PPC: http://www.mandrakelinux....225313cc506276d85.php#ppc
PS: als het zo is dat ik de meeste *NIX apps kan draaien met me OS X, bestaat er dan ook een redelijke Direct Connect client die ik aan de praat kan krijgen?

Mage Powerrr \o/ | Voor je 't weet trekken ze de stekker eruit...

Verwijderd

NielZjU schreef op 10 augustus 2002 @ 16:48:
De installatie opzich is idd erg simpel, en duidelijk uitgelegd. Helaas gaat het bij mij telkens mis als ik de bootloader moet installeren (iemand nog tips?)
Misschien handig als je de foutmeldingen geeft, met wat meer info. Eventueel in een nieuw topic. Ik heb alleen een oldworld 9500 met BootX als bootloader, ik heb geen verstand van Yaboot op newworld dus.
Het partitieverhaal klopt, ik heb MacOS opnieuw geinstalleerd op een kleinere partitie, en daarnaast Mandrake op 2 eigen partities.

Verwijderd

Topicstarter
NielZjU schreef op 10 augustus 2002 @ 16:48:
Maar dan moet ik nog ff slecht nieuws brengen: ook mijn mandrake installatie is (nog) niet goed gegaan. De installatie opzich is idd erg simpel, en duidelijk uitgelegd. Helaas gaat het bij mij telkens mis als ik de bootloader moet installeren
Hoe/wat is het/er mis gegaan dan ?

• vandenhende
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-08 01:23
Wie weet er misschien waar ik de 3 iso bestanden van redhat linux vandaan kan halen ipv redhat.com.
Ik ben die nu aan het downloaden van redhat.com met 20 kb/sec. Dat schiet niet op zo als je 3 cds moet van dik 600mb per stuk.

Verwijderd

Topicstarter
moet je gewoon bij mirrors kijken bij download.

• NielZ
  • Laatst online: 23-07 21:52

NielZ

Casual

MarceIP & bn_bn: [rml][ Mandrake] Installtie lukt niet[/rml]
Een thread die al langer open is, maar tot nu toe met weinig resultaat... :(

Mage Powerrr \o/ | Voor je 't weet trekken ze de stekker eruit...

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

* CyBeR is begonnen met MkLinux (maar die wil je echt niet)
Toen was er LinuxPPC, dat ging op zich veel n00b-vriendelijker. Grafische install enzo, booten vanaf de cd.
Redhat-based.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• M2XzeeD
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-04-2025
ik heb ook linux op een mac gedraait
je hebt verschillende distributies linuxppc debian etc www.tienpiek.net kan je er verschillende bestellen . .
maar
ik raad het af nix is zo brak als linux op een mac tenmisnte mijn mac draai gewoon lekker mac os x linuxppc is namelijk echt geen toegevoegde waarde voor je mac er is nauwelijks software voor en compilen mislukt meestal
maar als je het wilt proberen succes iig

Verwijderd

hoe staat het met Gentoo voor de PPC.
Hiero staan alle versie.

http://ibiblio.org/pub/Li...entoo/releases/build/1.2/

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

M2XzeeD schreef op 11 augustus 2002 @ 23:41:
ik heb ook linux op een mac gedraait
je hebt verschillende distributies linuxppc debian etc www.tienpiek.net kan je er verschillende bestellen . .
maar
ik raad het af nix is zo brak als linux op een mac tenmisnte mijn mac draai gewoon lekker mac os x linuxppc is namelijk echt geen toegevoegde waarde voor je mac er is nauwelijks software voor en compilen mislukt meestal
maar als je het wilt proberen succes iig
Daar ben ik het niet mee eens.
Ik draai nu al een tijd land op mijn eigen mac fulltime linux, compilen lukt vrijwel altijd, en software is er meer dan voor macos en macosx _samen_.

En zou je alsjeblieft wat vaker de punt- en kommatoetsen aan willen raken op je toetsenbord? :)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
wat is compilen ?

Verwijderd

van sourcecode een uitvoerbaar programma maken.
Pagina: 1