Vlammen slaan uit voeding > alles dood :(

Pagina: 1
Acties:

• Stan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-08-2024
[Mods: het gaat om de kapotte IDE devices]
Ik zette m'n PC aan en het aan/uit-lampje knippert en ik hoor getik. Even later komen er tikken uit toetsenbord, muis, monitor en machine en er komt ROOK uit mijn bak. Ik ben met een VLAMMENDE voeding (in losgebrukte machine) naar de douche gerend, maar daar stopte het kreng al. Hele huis onder de rook.
Nergens is zichtbare schade behalve de zwarte voeding. Ik klokte nooit over en alles was hartstikke netjes en veilig.

1. Hoe heeft dit kunnen gebeuren en wat is er gebeurd!?

Alle onderdelen heb ik uit de machine gehaald en alles getest, hetzij in andere machines, resultaat is dit:
Voeding - KAPOT
MoBo - KAPOT
CPU - KAPOT
HARDDISK - KAPOT
CDROM - KAPOT
ZIPDrive - KAPOT
RAM - ok
PCI-kaarten - ok
AGP-kaart - ok
Floppy - ok
Monitor - ok
Muis/keyboard - ok

Wat vooral kapot is dus zijn de IDE devices. Er is niets aan te zien maar in andere machines geven ze geen enkel teken van leven, en worden ze niet gezien en werkt meteen dat HELE IDE kanaal niet meer (andere devices ziet hij dan ook opeens niet meer wanneer er 1 van deze kapotte aan hangen dus).

2. Hoe kan dit en wat is het defect waarschijnlijk? Kan ik dit fixen of laten fixen (zekeringetjes of zo?) of moet alles gewoon echt meteen de prullenbak in?

Thnx,
een verbaasde en ontregelde Stan :?

Verwijderd

wat voor voeding heb je?
misschien was je voeding te licht

• Stan
235W (Japans/merkloos) in een grote kast met 3 IDE devices, Asus P5A MoBo met AMD K6-3 450MHz, 4 PCI, 1 AGP...
Maar wat maakt dan dat zoiets zou kunnen gebeuren, ook al is ie te licht? Kortsluiting!?

Verwijderd

heb ik ook gehad voeding aan gort en alle hds + cd rom + brander
Mb was nog wel goed gelukkig dus ff nieuwe voeding gekocht + hd en oude cdrom er in en weer computeren dan maar wat de reden was???
Joost zal t weten

trouwens computer was 3 jaar oud dus ouderdom lijkt me ook erg stug aangezien ik de computer nooit de hele dag heb aan staan.

je kunt misschien proberen je computer op te geven bij de verzekering heb ik ook geprobeerd maar helaas.
maar misschien als je zegt dat t door onweer komt dat t wel lukt })

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Tja, hoe kan zoiets gebeuren? Daar kunnen meerdere oorzaken van zijn, maar ik denk niet dat je het in de ide-devices moet zoeken.. Waarschijnlijk is de voeding zelf de oorzaak.. (een belangrijk onderdeel wat gewoon kapot is gegaan, en dan nog zeer waarschijnlijk in het beveiligings-gedeelte).

Tja, en je ide-devices kun je weggooien.. Het is niet simpel een kwestie van een zekeringetje.
Als er heel erg belangrijke data op je hdd staat, zou je nog kunnen overwegen om een print-swap uit te voeren (printplaat wisselen met een werkende hdd van exact hetzelfde type).

• Stan
Thanks, dat van die printplaat is een goed plan en had ik zelf ook al gedacht, al is het me toch teveel moeite; het is een IBM 20 GB schijf :(

Ik weet wel zeker dat het defect in de voeding is ontstaan ja, en niet van buitenaf, er zit overspanningsbeveiliging en nog een hoop fancy stuff in de wandcontactslof n.l.

Het lijkt wel gewoon alsof alles dat direct aan de voeding hing defect is gegaan + de CPU, maar de fan op de CPU uitgezonderd...

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

(jarig!)
Kut ja. Heb ook eens zoiets gehad. Mijn systeem siste ineens, een steekvlam, rook en toen harstikke dood. Gelukkig was ik erbij, meteen de stekker uit de muur getrokken (verlengsnoer naar verdeelkastje). Na de eerste schrik ontdekte ik dat er een brandplek vlak bij mijn voeding in de EXTERNE-kabel zat. Dus die ene zwarte voor je contactdoos. Nieuwe eraan gehangen en duimen maar....

In eerste instantie niks, hield er al rekening mee dat mijn voeding of nog erger overleden was. Maar nee, na 10 minuten ofzo kwam alles weer tot leven....ppfffff. Mazzel ?

Was duidelijk een geval van sluiting in de stroomkabel lijkt me, het hele zaakje draait ook nu nog:

AOpen HQ08 met 300watt voeding

6x 8cm fans
2 x Hdd's
DVD
2x Cdrom SCSI
Writer SCSI
Scsi-kaart
Ati 8500 radeon
Amd K7 700mhz
384Mb Sdram

Powersupply = afdoende. Systeem draait 24/7 rock-solid zolang ik geen experimenten doe met vage software :+

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:33
kon zo'n effect niet veroorzaakt worden door zo'n knopje op de voeding om te zetten van 220 (Volt) naar 110 (Volt) ? Dat meen ik tenminste te hebben gelezen in verscheidene topics.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-04 12:38
NitroX_infinity schreef op 09 augustus 2002 @ 20:56:
kon zo'n effect niet veroorzaakt worden door zo'n knopje op de voeding om te zetten van 220 (Volt) naar 110 (Volt) ? Dat meen ik tenminste te hebben gelezen in verscheidene topics.
Mjah, maar die knoppies worden toch alleen op scholen omgezet :? >:) ??

Tenminste, bij ons was dat de manier voor alle vandaal-leerlingen

Lijkt me niet dat topicstarter dat doet

• SCIxX
  • Laatst online: 22:43
Als het een aardig nieuwe pc was kan ik me voorstellen dat je ongeloofelijk PISSED was :(

Maar dan zou er toch ook nog garantie op moeten zitten, hoe ditgeen zelf gebeurt is .. geen idee :?

Verwijderd

Ja das zeker kut.
Lang leve de vergulde voedingen. :9

• gill
  • Laatst online: 26-12-2025

gill

Love my lindsey...

Even misschien off-topic, maar ik denk wel dat je dit kan verhalen op je verzekering, met name je brandverzekering. Zoiets wordt veroorzaakt door een kortsluiting, en dan wordt er daarover geen probleem gemaakt. Gewoon aangeven bij je verzekeringsagent, factuur laten opmaken van de kosten, en je krijgt het weer terug !

Visit my new Blog!
www.Snowball.be

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

klote zeg

blij dat ik toen ik op vakantie was al mn apparatuur (incl. server) uitgezet heb.. moet je voorstellen dat zoiets gebeurd als je er niet bent :X :X :X

Verwijderd

als het je voeding is (99% denk ik nu wel, gezien de replies), dan is het verklaarbaar van de IDE devices: teveel stroom (volt / amperage) door de voeding kabeltjes, kablam, overbelasting, plastic smelten ed.

dat van de CPU kan ook nog verklaard worden, maar dat de AGP dan ook niet flipt (misschien al teveel van de schade opgenomen door de andere kapotte dingen.

balen, dik balen .....
NitroX_infinity
lijkt me stug, maar niet onmogelijk. je moet het iig niet doen wanneer de comp aan staat... liefst zelfs als de stroomkabel eruit is, en de voeding volledig ontladen is

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:51

Steve

Krokodil \o/

DJSmiley schreef op 09 augustus 2002 @ 21:03:
[...]

Mjah, maar die knoppies worden toch alleen op scholen omgezet :? >:) ??

Tenminste, bij ons was dat de manier voor alle vandaal-leerlingen

Lijkt me niet dat topicstarter dat doet
offtopic:
Een balpen tussen de fan van de voeding steken is ook populair bij ons op school :Y)

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02:22

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
als systeem wat ouder is lijkt het me eerder een stof probleem in de voeding die dan in de fik vliegt :), maar blijft klote

Tweakers Discord

• kieltju
  • Laatst online: 01-04 07:58
tweakduke schreef op 09 augustus 2002 @ 21:39:
als systeem wat ouder is lijkt het me eerder een stof probleem in de voeding die dan in de fik vliegt :), maar blijft klote
* kieltju is gelijk een voeding aan het uitstoffen

ik denk niet dat het een slim idee is als ik mijn voeding onder de kraan schoonmaakt >:)

<Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr>

• MaxxBass
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-03 14:12

MaxxBass

Waar een wil is ben ik weg!

Stan schreef op 09 augustus 2002 @ 19:48:
[Mods: het gaat om de kapotte IDE devices]
Ik zette m'n PC aan en het aan/uit-lampje knippert en ik hoor getik. Even later komen er tikken uit toetsenbord, muis, monitor en machine en er komt ROOK uit mijn bak. Ik ben met een VLAMMENDE voeding (in losgebrukte machine) naar de douche gerend, maar daar stopte het kreng al. Hele huis onder de rook.
Nergens is zichtbare schade behalve de zwarte voeding. Ik klokte nooit over en alles was hartstikke netjes en veilig.

1. Hoe heeft dit kunnen gebeuren en wat is er gebeurd!?

Alle onderdelen heb ik uit de machine gehaald en alles getest, hetzij in andere machines, resultaat is dit:
Voeding - KAPOT
MoBo - KAPOT
CPU - KAPOT
HARDDISK - KAPOT
CDROM - KAPOT
ZIPDrive - KAPOT
RAM - ok
PCI-kaarten - ok
AGP-kaart - ok
Floppy - ok
Monitor - ok
Muis/keyboard - ok

Wat vooral kapot is dus zijn de IDE devices. Er is niets aan te zien maar in andere machines geven ze geen enkel teken van leven, en worden ze niet gezien en werkt meteen dat HELE IDE kanaal niet meer (andere devices ziet hij dan ook opeens niet meer wanneer er 1 van deze kapotte aan hangen dus).

2. Hoe kan dit en wat is het defect waarschijnlijk? Kan ik dit fixen of laten fixen (zekeringetjes of zo?) of moet alles gewoon echt meteen de prullenbak in?

Thnx,
een verbaasde en ontregelde Stan :?
Je 12V gedeelte werd ietsje meer heb ik het idee....

Sterkte kerel!!! ;(

• MaxxBass
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-03 14:12

MaxxBass

Waar een wil is ben ik weg!

kieltju schreef op 09 augustus 2002 @ 21:47:
[...]
k ben gelijk mijn voeding uitstoffen
Neh...stof brand niet zomaar, dan moet ie al echt te heet worden, en dan is er al iets anders kapot!!

• Sovereign
  • Laatst online: 21-01 00:17
Ik dacht dat systemen/voedingen tegenwoordig zijn beveiligd hiertegen? Mijn voeding was laatst ook doorgefikt (niet met vlammen, maar 't zooitje stonk flink). Alles werkte naderhand nog netjes na een nieuwe voeding gekocht te hebben.

• kieltju
likkie schreef op 09 augustus 2002 @ 21:49:
[...]

Neh...stof brand niet zomaar, dan moet ie al echt te heet worden, en dan is er al iets anders kapot!!
maar als er veel stof zit dan kan de warmte toch niet weg! dan gaan je fannetjes aanlopen enzo...

toch?

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:51

Steve

Krokodil \o/

kieltju schreef op 09 augustus 2002 @ 21:50:
[...]

maar als er veel stof zit dan kan de warmte toch niet weg! dan gaan je fannetjes aanlopen enzo...

toch?
Als er echt veel stof zit kan het wel gevaarlijk zijn ja.. Ook houdt stof de warmte vast.

• kingfriko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-03 05:21

kingfriko

100 % BULLY

Werd de voeding eerst niet merkbaar warmer voordat hij doorbrandde ?
Die van mij word de laatste tijd ook erg heet , hoop toch niet dat het bij mij ook gaat gebeuren :X

kingfriko

Verwijderd

Dit is typisch het voorbeeld van een yoko-toko voeding, dit soort dingen komt vrijwel nooit voor met echte merkvoedingen als Enermax, Highpower, Antec, Aopen

• Stan
Thanks voor alle moral support, alhoewel ik maar WAT geil ben van het systeem dat begin volgende week op mn mat komt :D
De specs komen wel in mn sig.

Moraal van dit verhaal;
koop alleen merk en let op stof

2e moraal van dit verhaal;
een geluk komt vaak na/bij een ongeluk

ps. Dit soort shit wil je inderdaaaad absoluuut niet hebben als je WEG bent! Check allemaal je brandverzekering eens een keer, of verzeker bij en zie de moralen ;)

• kieltju
amen

Verwijderd

en sluiten ;)

Verwijderd

het is denk ik het scakel ic van je voeding geweest alsje voeding werkt vrij eenvoudig ade 230 volt (vroeger 220)word gelijk gericht en en geschakeld er zit een condensator op als deze 12,0 volt is scakelt het ic uit en als het 11,9 is weer in er zit dus een rimpel in van 1 mv dit is hoogfrequent dus bijna niet te meten en is ook nog niet erg ook wand de draden naar het moederbord hebben bij die frequentie al genoeg weerstand om het eruit te filteren en dan is het alleen nog maar een questie van een klein condensatortje die het weer opvangt MAAR

als het ic kapot gaat krijg je dus 230*1,44 volt op je 12 volt gedeelte dit zou beveiligt moetten zijn door een zener diode maar als deze door het groote vermogen ook kapot word geduwd dan is er geen beveiliging meer waarschijnlijk hebben ze hem te zwaar afgezekert dit is klote maar nix aan te doen veel sterkte ermee

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-04 16:08
En daarom gebruik ik uit princiepe geen hakitaki voedingen

* Sine heeft daar al meer ellende mee gezien

Repareren doe je zo.

• Xfile
  • Laatst online: 15-12-2025
kieltju schreef op 09 augustus 2002 @ 21:47:
[...]
* kieltju is gelijk een voeding aan het uitstoffen

ik denk niet dat het een slim idee is als ik mijn voeding onder de kraan schoonmaakt >:)
Met een stofzuiger is handiger 8)

Stof is best wel gevaarlijk en brandbaar.
Ik heb wel's gelezen dat er een graansilo brand was ontstaan door meelstof + statische electriciteit.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

• m-m
  • Niet online

m-m

Sine schreef op 11 augustus 2002 @ 02:32:
En daarom gebruik ik uit princiepe geen hakitaki voedingen

* Sine heeft daar al meer ellende mee gezien
true, true

ik snap alleen niet dat die gevaarlijke dingen hun KEMa-keur enzo krijgen.. zou niet mogen eigenlijk.. topicstarter zou die uitgefikte psu voor de gein es moeten opsturen naar de consumentenbond ofzo..

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:05
Heb al verschillende hakitaki voedingen zien uitfikken, waaronder stuk of 3 van het merk Target.
In alle gevallen is een condensator het slachtoffer. Kapje vliegt eraf en wat overblijft is twee pootjes met een stukje tape eromheen. voeding doet dan 19 van de 20 keren niets meer.
Op dit moment gebruik ik alleen nog voedingen van Codegen en oude Astec voedingen uit Tulip computers
Heb nu drie machines met zo'n astec voeding draaien:

Astec 110W AT:
DFI K6BV3+
AMD K6/3+ 450
640MB SDRAM
Seagate ST34520N
LSILogic 860 SCSI kaart
ATI 8bit EGA kaart
3COM 3C905
3COM 3C900
3COM 3C509

Astec 200W ATX:
ECS K7S5A
Duron 1200
128MB PC133 SDRAM
WD400BB
Philips 24X fikker
Voodoo Banshee 16MB AGP
AMR modem

Astec 200W ATX:
DFI K6XV3+
AMD K6/2-400
32MB PC100 SDRAM
S3 Trio3D/2X 8MB AGP
CrystalSound ISA geluidskaart
Maxtor 4GB 5400RPM harddisk
Artec 40X CD-ROM

alle 3 systemen stabiel, zelfs die 110W voeding uit een Digital 486 workstation heeft nergens problemen mee, lucht uit voeding is niet warm.

Verwijderd

PICS PICS

Verwijderd

IDE apparaten werken idd op een andere voltage dan je MoBO/floppy geloof ik? bovendien zit je MoBO vol met zekeringen dat de klap opvangt als er vuur in de pan slaat en zo je PCI kaarten bespaard blijven...

mijn vlam i nde pan ervaring was toen ik mijn gloednieuwe (inmiddels tot reserve pc gedegradeerde) kast voor het eerst aanzette.. volop rookontwikkeling maar geen foutmeldingen.. meteen stroom eraf.. wat bleek: een van de draadjes (plus) van de MoBO naar PC Speaker was onder het klemmetje van de pc speaker geklemt en maakte dus direct contact met de kast... de eerste stroompjes maakte dus nog voor dat het de speaker bereikte kortsluiting... heel het plusdraadje was verschroeit... de pc speaker heeft dus in 4 jaar nog nooit een bliep gegeven bij gebrek aan kabelte :)
Pagina: 1