Toon posts:

samba, vnc, linux en nt, moet toch samen kunnen?!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik wil op mijn werkplek via mijn Win-NT-4 machine via VNC toegang krijgen tot de desktop van mijn linuxmachines. Tevens wil ik via samba enkele schijven van mijn linuxbakjes kunnen bereiken.
Mijn systeembeheerder is een NT-kenner, ik niet, ik ben een linux-kenner, mijn systeembeheerder niet. We proberen elkaar aan te vullen maar we schieten tot nu toe te kort.
Thuis heb ik een netwerkopstelling waar ik met W98 en W2000 via samba en vnc alles kan wat ik er maar mee wil. Maar om de een of andere reden lukt e.e.a. op mijn werkplek niet, of althans, niet blijvend. Mijn netwerk thuis bestaat uit een hubje en daaraan hangen alle machines.
Het netwerk op mijn werkplek bestaat uit meerdere segementen die via routers aan elkaar hangen.
Als ik via een NT-machine naar de linuxmachines ping, dan blijkt VNC de machines te zien en kan ik ook via samba delen van de linuxschijven mounten. Na enige tijd gaat er dan toch wat mis. De verbinding lijkt dat te zijn weggevallen. En als ik niet van te voren ping, krijgen zowel VNC en samba ueberhaupt geen verbinding. Het lijkt wel of die ping e.e.a. ff wakker schudt, maar dat het zaakje daarna weer indommelt.

Enig idee wat hier achter steekt en wat daar aan te doen is?

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:42

Predator

Suffers from split brain

PNS -> NT

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:22

ripexx

bibs

Als ik alles goed begrijp, valt het netwerk of cq de verbinding tussen de twee machines weg en nu denk jij dat dit aan linux ligt, waarom zou dit niet aan windows liggen (ik draai de vraag allen om) BTW thuis draai ik rustig linux en w2k, zonder problemen (met en zonder domain) en beide werken gewoon. Kun je trouwens wat specifieker zijn met betrekking tot logs, anders ff je log level in linux wat verhogen?

buit is binnen sukkel

Verwijderd

Topicstarter
PNS = Pakistan News Service?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
Professional Networking and Servers... ;)

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
ripexx schreef op 09 augustus 2002 @ 21:44:
Als ik alles goed begrijp, valt het netwerk of cq de verbinding tussen de twee machines weg en nu denk jij dat dit aan linux ligt,
Nee, geenszins, ik denk dat die routers iets tegenhouden. Mijn linux machines zien elkaar onderling allemaal prima en vnc van linux naar linux werkt ook goed.

Thuis loopt alles ook prima, maar daar zit geen router tussen en e.e.a. bevindt zich binnen 1 segment.

Logs heb ik helaas niet, daar kom ik op de NT-machines niet bij omdat ik daar maar een gewone user ben.

Verwijderd

Topicstarter
zwelgje schreef op 09 augustus 2002 @ 21:56:
[...]

Professional Networking and Servers... ;)
Je bedoelt dat ik in het verkeerde forum zit? Hmm, ik dacht e.e.a. aan het netwerk te kunnen wijten, vandaar dat ik het hier eerst maar eens probeerde.

Verwijderd

mischien ligt het aan het feit dat linux niet in het domein hangt..
ik neem aan dat je op je werk een domein hebt en thuis niet..
even een paar vraagjes:

-krijgt de linuxbak zn ip via DHCP of is hij static? (op je werk dus)
-zijn de sevices wel gestart :) (/etc/init.d/smb status)
-staan de poorten niet geblokkeerd -> door ipchains of iptables (ipchains -L)(iptables -L)
-kijk eens naar de output van 'netstat -a| grep LISTEN' of de poorten wel aan het "luisteren" zijn
-doe eens een nmblookup 'domeinnaam' en kijk of hij alle computers kan vinden.
-telnet eens naar poort 139 op de linuxbak, (als je een connectie krijgt, werkt smb wel, maar is het een probleem in de smb.conf) idem voor VNC

ehm.. nu kan ik even niets meer bedenken..
mischien kan je er wat mee :)

Verwijderd

Topicstarter
Nee, de linuxbak heeft een vast ip-adres. De services draaien op de linuxbakken perfect. Erzit nog geen firewall op, dus ipchains kan niet dwarasliggen. Nee, het ligt echt aan het NT-netwerk en het feit dat de machines op een ander subnet zitten en dat vanuit de NT-machines niet zichtbaar is TENZIJ je even vanuit de linuxbakken pingt naar de NT-machines.
Pagina: 1