[OpenBSD] kan niet inloggen

Pagina: 1
Acties:

• LeMerchant
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-07-2020

LeMerchant

Da's tochnie normaaaaal!

Topicstarter
kep zonet vooret eerst OpenBSD geinstalleerd *yeeh*
tijdens de intallatie werd er gevraagd om een zogenaamd administrator password.
Tot zover nix aan de hand , spul moest opnieuw worden opgestart en klaar.

Toen kwam er een inlog procedure, dus ik dacht:

login: Administrator
password: [et password]

"login incorrect" ...! Hoe kan et nou dat ik er nu niet in kom??! Ik moet toch niet de hele installatie weer overnieuw doen he...

En...als ik eenmaal 'binnen' ben zegmaar, kan ik dan ook ergens kiezen(instellen) voor tekstweergave of dat ik gewoon een desktop voor me krijg zegmaar? Dus zoiets als KDE desktop.

• ErwinvA
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-08-2023

ErwinvA

I've got a Xerox to copy

login: root
password (et password) :)

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:27

scorpie

Supra Addict

hehehe duidelijk geval van een maatschappij die is verwindomaliseert... (:?)

maargoed, het antwoord was al gegeven, de "administrator" onder linux en unix heet dus "root"

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

• LeMerchant

LeMerchant

Da's tochnie normaaaaal!

Topicstarter
okee thanx! ja ik dacht weer een beetje in de windows richting...maarja kben ook echt een newbie op dit gebied he.
Zonet toen ik had ingelogd ook, dan krijg je gewoon een prompt:
[hostnaam]#

maargoed..hoe geef ik nu aan "sluit openBSD af..." btw et commando 'reboot' werkte wel,wist ik veel :)

• ErwinvA
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-08-2023

ErwinvA

I've got a Xerox to copy

Wanneer je een echte newbie bent is het misschien beter om eerst met een makkelijke variant van Linux te beginnen, Mandrake of Redhat...

• LeMerchant

LeMerchant

Da's tochnie normaaaaal!

Topicstarter
hmm...maar hebben die ook de optie dat je et OS zegmaar online installeert?
hier wasdat nl. wel et geval : ff bootfloppie maken, spul configgen en bestandjes downloaden. En opzich wasdat ook zeer handig omdat die pc geen cd-rom speler heeft.

Ten tweede wou ik deze es proberen omdat ik hoorde dat dit et veiligste OS was. Plan is om daar dan een website op te zetten > Apache, php en een database. Maarja kwil wel dat et spul goed beveiligd is! En krijg je bij die anderen dan wel meteen een desktop voor je neus dan?

• blender
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hmm, ik zou het denk ik toch bij OpenBSD houden. Vergeleken bij een linux distro is OpenBSD namelijk wat kaler en dus overzichtelijker. De meeste commando's zijn toch wel hetzelfde...

Verwijderd

ik zou ipv openbsd dan freebsd aanraden, hier ben ik mee begonnen en ik vind het enigzins overzichtelijker als openbsd en netbsd. De portcollectie van freebsd is ook wat volwassener, en de documentatie ook (vind ik).

freebsd kan je overigens ook via ftp (2 bootfloppies aanmaken) installeren

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:27

scorpie

Supra Addict

om toch even antwoord te geven op zijn vraag;
je pc kun je afsluiten door
shutdown -r NOW
of
halt
in te tikken in je shell (commandprompt of hoe je het wil noemen) :)

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 augustus 2002 @ 22:16:
ik zou ipv openbsd dan freebsd aanraden, hier ben ik mee begonnen en ik vind het enigzins overzichtelijker als openbsd en netbsd. De portcollectie van freebsd is ook wat volwassener, en de documentatie ook (vind ik).

freebsd kan je overigens ook via ftp (2 bootfloppies aanmaken) installeren
Laatste kan OpenBSD ook gewoon, met 1. En al lang. Heb je het uberhaupt wel 'ns gechecked? Ik ga er verder niet inhoudelijk op in. Onlangs al een FreeBSD vs. OpenBSD discussie hier gehad.

LeMerchant, ik raad je aan man afterboot te typen en deze goed door te lezen. Check ook http://www.openbsd.org en dan met name de patch lijst en de FAQ. Check http://www.deadly.org voor nieuws omtrent OpenBSD. Patch direct je OpenSSH.

OpenBSD is het OS dat zich focussed op security. Dit in tegenstelling tot bepaalde Linux distributies die hier eerder zijn genoemd. Voor de prijs hoef je het niet te laten. Dit terwijl security meestal wel geld kost. Je moet echter wel willen leren en je zult geduld moeten opbrengen.

Hmm. KDE3 zit overigens in de ports collection. Check het stukje 'ports' op de main site die ik eerder gaf. Deze is overigens perfect voor newbies :)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:26

deadinspace

The what goes where now?

LeMerchant schreef op 09 augustus 2002 @ 19:17:
En...als ik eenmaal 'binnen' ben zegmaar, kan ik dan ook ergens kiezen(instellen) voor tekstweergave of dat ik gewoon een desktop voor me krijg zegmaar? Dus zoiets als KDE desktop.

Ga eens wat lezen. Op de OpenBSD website is al aardig wat documentatie te vinden, en met google zou je nog een heel eind verder moeten komen. Als je wilt begrijpen wat je doet zul je echt moeten lezen, en begrijpen wat je doet is nodig als security belangrijk is.

Mocht je toch een ander OS willen uitkiezen: Welke Linux distro moet ik nemen?/ (niet alleen voor GNU/Linux).

Wat betreft veiligheid: OpenBSD richt daar heel erg op ja, maar het gebruiken van OpenBSD garandeert geen veiligheid. Veiligheid is iets waar de admin voor moet zorgen.

• RemcoX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-02 20:05
Scorperito schreef op 09 augustus 2002 @ 22:18:
je pc kun je afsluiten door
shutdown -r NOW
Maak daar van
code:
1
shutdown -h NOW

• LeMerchant

LeMerchant

Da's tochnie normaaaaal!

Topicstarter
hmmm, nou begin ik toch weer te twijfelen...
Keej ik wil dus gewoon een veilig systeem. Dus is et aan te raden Linux te nemen ipv Windows. maaaar...misschien heb ik dan toch wel een moeilijke gekozen om mee te beginnen. Volgens mij zei iemand al dat RedHat een goeie linux variant is om mee te beginnen. En ja wat betreft de veiligheid, die heb je denk ik ook voor een deel zelf in de hand. Dus ik denk dat ik maar overstap op RedHat dan en ff flink wat docs door ga spitten, en ik ben ook al zo'n lezer (*ahum*).

Maargoed...hoe krijg ik OpenBSD er nu weer vannaf? want als je opstart met de bootdisk heb ik keuze uit (I)nstall (U)date (S) [iets met shell ofzo]

Ohja als ik shutdown -h now doe, dan staater nog steeds oppet eind halted by root press any key to reboot. En ik wil dattie dus gewoon uit gaat!

• LeMerchant

LeMerchant

Da's tochnie normaaaaal!

Topicstarter
hmmm nogmaals dan maar:

- hoe uninstall ik OpenBSD?

Ik heb namelijk geen uninstall optie gezien op de bootdisk, alleen maar dus dat Install Update en iets met de shell ofzo...

Of...isset gewoon zo dat ik moet kiezen voor install en alle partities weer moet verwijderen > dus d f , d e , d d enz. ?

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-07 15:42

RvdH

Uitvinder van RickRAID

LeMerchant schreef op 10 augustus 2002 @ 14:39:
Ohja als ik shutdown -h now doe, dan staater nog steeds oppet eind halted by root press any key to reboot. En ik wil dattie dus gewoon uit gaat!
Dan druk je met die luie poten de powerknop in!

Verwijderd

eeeh.. wat dacht je van het verwijderen van de partities?! nog een leuk linkje voor je btw... :P

• LeMerchant

LeMerchant

Da's tochnie normaaaaal!

Topicstarter
strlen schreef op 12 augustus 2002 @ 18:21:
[...]
Dan druk je met die luie poten de powerknop in!
dan rebootie weer :) maar goed keppet alweer voor elkaar hoor!

Verwijderd

LeMerchant schreef op 12 augustus 2002 @ 23:58:
dan rebootie weer :) maar goed keppet alweer voor elkaar hoor!
een pc die reboot bij het indrukken van de powerswitch?! :? ...goh.. weer eens wat anders.. :P

• LeMerchant

LeMerchant

Da's tochnie normaaaaal!

Topicstarter
ja apart he, tis btw een HP Vectra 400 SF Desktop modelletje :)
Pagina: 1