[Freesco] Inbellen op RAS mislukt

Pagina: 1
Acties:

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-08 10:58

Bergen

Spellingscontroleur

Topicstarter
Doag,

Ik twijfelde even of het hier thuishoort of in I&T maar een FreeSCO-onderwerp hoort volgens mij toch hier thuis. Affijn, het gaat om 't volgende:

Nou heb ik een Freesco-doos staan die is aangesloten op de kabel en internet deelt over een paar computers. Dit werkt allemaal uitstekend. Nu leek het me leuk om RAS eens te proberen (inbellen op de router dus). Omdat ik 2 lijnen heb liggen kan ik het zelf mooi uittesten. :)

Nu bel ik in vanaf een laptop op de router. De router neemt keurig op, veel gekraak en gepiep wat verder normaal klinkt, het duurt even en dan wordt de verbinding verbroken. In het vierde scherm van Freesco (Alt+F4) wordt geen geslaagde/mislukte login gemeld. De laptop (met daarop Windows 2000) geeft aan: "Bezig met het controleren van gebruikersnaam en wachtwoord..." en daarna "Verbinding verbroken, Fout 721: De externe computer reageert niet."

Er is keurig een inbel-account ingesteld onder Freesco. Op freesco.org staat ook geen RAS-handleiding. Wie o wie helpt mij uit de brand?

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Topicstarter
Kick ass, daar ga ik strax ff mee aan de slag! Thanx :)

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Topicstarter
Well... ik heb weer wat omgeprutst, met de rechten van pppd en users handmatig toegevoegd met Adduser en het wil niet echt lukken.

Ik heb wel iets apart ontdekt: als je in windows instelt dat het niet om een PPP-verbinding maar om een SLIP-verbinding (unix) gaat belt ie keurig in. Maarja dan kun je niet internetten want daar heb je weer PPP voor nodig |:(

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Topicstarter
En zo vroeg in de ochtend nog maar een derde reply erachteraan want ik heb nog iets onverklaarbaars opgemerkt:
Als ik een frisse Freesco install configureer als ethernet-router gaat alles prima. Als ik dan de RAS-setup doorloop wordt ineens NAT en Firewalling uitgeschakeld, dat zie je na de reboot dus echt met paarse letters staan. Lokaal kom je het internet dan dus ook niet meer op; eerst moet NAT en Firewalling weer worden aangezet in 't advanced menu en dan werkt 't weer.

Behalve het inbellen :/

Rara waarom wordt NAT en FW uitgezet na een RAS-setup????

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Blijkbaar gaat ie met RAS als een bridge werken. Zet NAT eens aan, daarna via de advanced setup RAS instellen.

Forget your fears...
...and want to know more...

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Topicstarter
Aetje schreef op 10 augustus 2002 @ 07:45:
Blijkbaar gaat ie met RAS als een bridge werken. Zet NAT eens aan, daarna via de advanced setup RAS instellen.
Tja NAT zet ik zowieso weer aan want anders werkt er helemaal niets in 't netwerk. RAS daarna opnieuw instellen is een beetje overbodig dan maar voor de zekerheid heb ik 't toch even geprobeerd. Deed 't nog niet...

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Topicstarter
Ik heb vorderingen gemaakt! Als ik handmatig inlog via een terminalvenstertje gaat het prima: gebruikersnaam intypen als ie erom vraagt, dan 't paswoord en dan begint er een gegevensstroom met een berg karaktertjes. Dan druk ik op gereed (oid) en dan heb ik keurig een verbinding! Nou heb ik al begrepen dat dit te automatiseren is met een script, maar kan 't niet makkelijker? Het lijkt me zo omslachtig dat ik eerst iedereen een inbelscript moet overhandigen als die bij mij wil inbellen :/

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

GerbenW schreef op 10 augustus 2002 @ 00:44:
Well... ik heb weer wat omgeprutst, met de rechten van pppd en users handmatig toegevoegd met Adduser en het wil niet echt lukken.

Ik heb wel iets apart ontdekt: als je in windows instelt dat het niet om een PPP-verbinding maar om een SLIP-verbinding (unix) gaat belt ie keurig in. Maarja dan kun je niet internetten want daar heb je weer PPP voor nodig |:(
je kan best met SLIP internetten, dat is precies wat "we" vroeger deden :)

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Topicstarter
erkens schreef op 10 augustus 2002 @ 10:51:
[...]
je kan best met SLIP internetten, dat is precies wat "we" vroeger deden :)
Owja? Als ik hier inbel met SLIP heb ik verder geen verbinding... Moet er iets extra worden ingevuld dan ofzo? Of moet er een extra protocol geïnstalleerd worden?

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

GerbenW schreef op 10 augustus 2002 @ 15:33:
[...]
Owja? Als ik hier inbel met SLIP heb ik verder geen verbinding... Moet er iets extra worden ingevuld dan ofzo? Of moet er een extra protocol geïnstalleerd worden?
ik weet niet meer precies hoe het ging, maar zo deden we dat vroeger wel, was iig met een of ander scriptje

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Topicstarter
erkens schreef op 10 augustus 2002 @ 15:38:
[...]
ik weet niet meer precies hoe het ging, maar zo deden we dat vroeger wel, was iig met een of ander scriptje
Hmm ja dan kom je toch weer bij een script uit dus... Maar wat ik niet snap is waarom ik wel kan inbellen met een terminalvenster waar ik handmatig user&pass invul en niet op de standaard manier! Wat is 't verschil dan? :?
Pagina: 1