Nieuwe Maxtor D740X heeft al bad sectors!

Pagina: 1
Acties:

• F.U.B.A.R
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-11-2025
Een paar weken geleden begon Win98SE iedere keer bij het opstarten ScanDisk te runnen om mijn Maxtor D740X 60GB (J-versie, met de "droge" bearings) te scannen. Zelfs als Windows netjes was afgesloten werd ScanDisk alsnog gestart. Ook hield het programma het niet alleen op de snelle scan, maar deed hij er nog een oppervlakte scan bovenop. Een partitie van 60GB scannen duurt algauw een paar uur, dus ik heb ScanDisk iedere keer afgebroken toen bij de oppervlaktescan.

Na een verse Win98 install deed zich precies hetzelfde voor, al van bij het begin! Dat vond ik vreemd, dus heb ik in Windows de schijf eens uitgebreid laten controleren door ScanDisk, en die vond 65 536 bytes (64K) aan bad sectors :'(. En dat op een schijf die nog geen maand in gebruik is!!!

Nu zit ik met de volgende vraag: helpt een low level format om van de bad sectors af te komen of kan ik maar beter de schijf terug naar Maxtor sturen?

--
BTW: Wat is GoT strak geworden! Ben alweer een tijdje niet meer hier geweest. Enorm mooi.

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Misschien een of andere patch installeren?

Snelle HDD's met veel cache willen nog weleens niet klaar zijn met schrijven als Win98 de power er al afgooit. Micorsoft heeft wel een patch online staan.

Siditamentis astuentis pactum.

• F.U.B.A.R
Ik zou eerst graag van die bad sector af raken.

Verwijderd

Maxblast kan HET VERHELPEN

t zal geen fysike schade aan je hdd zijn.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:15
F.U.B.A.R schreef op 09 augustus 2002 @ 19:08:
Ik zou eerst graag van die bad sector af raken.
Iedere Harddisk kan bad sectors hebben :), dus het is neit zo verwezenlijk dat ie van jouw heeft. Als het erger wordt dan moet je terug gaan, en een nieuwe vragen. Maar voor een aantal zullen ze het niet doen. Maar heb je je hd is laten vallen of zo :?

• F.U.B.A.R
Ik heb de HDD niet laten vallen. Hij is wel verplaatst (samen met de PC waar hij in zat). En waarschijnlijk heeft het warme weer van een paar weken geleden er ook wat mee te maken gehad.

Ben wel blij dat de reacties zo positief zijn. Ik dacht al dat ik een slechte HDD had, ondanks dat ik Maxtor zo betrouwbaar vind.

Eens kijken of MaxBlast er iets aan kan doen.

Heeft iemand al de laatste versie van de PowerMax utilities kunnen gebruiken? Ik heb de selfextracting bootdisk gedownload en die levert alleen maar slechte (corrupted) diskettes op. Zelfs na herhaaldelijk downloaden van de Maxtor-site (ik ken geen mirrors).

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:15
F.U.B.A.R schreef op 09 augustus 2002 @ 20:24:
Ik heb de HDD niet laten vallen. Hij is wel verplaatst (samen met de PC waar hij in zat). En waarschijnlijk heeft het warme weer van een paar weken geleden er ook wat mee te maken gehad.

Ben wel blij dat de reacties zo positief zijn. Ik dacht al dat ik een slechte HDD had, ondanks dat ik Maxtor zo betrouwbaar vind.

Eens kijken of MaxBlast er iets aan kan doen.

Heeft iemand al de laatste versie van de PowerMax utilities kunnen gebruiken? Ik heb de selfextracting bootdisk gedownload en die levert alleen maar slechte (corrupted) diskettes op. Zelfs na herhaaldelijk downloaden van de Maxtor-site (ik ken geen mirrors).
Ik gebruik zelf 3.0 en die maakt geen corrupte diskettes en is zeer goed :). En raid controller ziet ie ook :P.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

(jarig!)
Nou, dan mag ik wat roet in het eten gooien :+

Als je binnen een maand al slechte clusters hebt is dit een slechte zaak. Als ik jou was zou ik zeker om een nieuw exemplaar gaan vragen cq. eisen. Want nu zijn het er nog "maar" een paar, maar weet je hoeveel het er morgen zijn, of volgende week ?

Nee, dat ding is onbetrouwbaar. En het is zeker niet normaal dat je een X-aantal bad-clusters hebt. Iig niet met een nieuwe schijf. Als je nou geen garantie meer had, zou ik zeggen draai Maxblast en low-level die hap maar maar dat is nu niet nodig. Je kunt simpel een nieuwe en hopelijk een betere schijf vragen. RMA..

Draai nu bijv 2 x IBM ruim 1.5 jaar 24/7 (dag en nacht dus) en daar zit nog niet 1 slecht plekje op. Een ouwe 2 GB SCSI IBM idemdito en die is al wat jaartjes ouder ;)

Als je met dit verhaal naar de winkel gaat denk ik niet dat ze moeilijk gaan doen, laat je iig niet afschepen...DIT IS NIET NORMAAL !

Dan ga ik er dus wel ff vanuit dat je zelf correct gehandelt hebt, bijv.. niet het systeem verplaatst heb terwijl je HDD nog ratelt en misschien ergens tegenaan gestoot hebt. Of laten vallen, tegen je kast geschopt etc..

Wat je doet is je eigen zaak, mijn mening heb je...

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• vandenberg
  • Laatst online: 04-03-2016
Bad sectors horen idd zo snel niet, RMA mag geen probleem zijn.

Systeem

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:56
badsectors waren vroeger heel normaal (xt tijd) maar tegenwoordig mag er echt geen badsector meer opzetten. en zoals is gezegt, dat zullen er alleen maar meer worden!
ik zou gewoon rma aanvragen en die hd voor de zekerheid ffe tegen de muur gooien zodat je m niet terug krijgt :)

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-03 21:09

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Bad sectors waren vroeger ook niet normaal. Dat gebeurt alleen met een hardeschijf van minimaal 20 jaar geleden en een heleboel 'physical abuse'...

Verwijderd

k heb net mun 1.0 gig conner die ook 64kb aan bad sectors had gefixored :))

geen corrupte data ed meer :D

• F.U.B.A.R
Dus toch maar opsturen ...

En ik draag heel veel zorg voor mijn computer (zelf betaald!), dus daar ligt het niet aan.

Thx voor de raad. Ik laat nog wel weten hoe het uitdraait.

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01-04 16:03

Sharky

Skamn Dippy!

is die harde schijf overigens een beetje stil? ik wil namelijk een nieuwe HD kopen alleen zit ik te twijfelen tussen Maxtor en Seagate, beide schijnen erg stil te zijn maar ik weet niet hoe stil...kan iemand uitsluitsel geven?

This too shall pass

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:17
Mijn D740X 40GB had ook 30MB (MB ja) aan bad sectors. full-format en ik heb nergens meer last van. nog nooit corrupte handel gehad.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• sharkzor
sharky schreef op 10 augustus 2002 @ 16:14:
is die harde schijf overigens een beetje stil? ik wil namelijk een nieuwe HD kopen alleen zit ik te twijfelen tussen Maxtor en Seagate, beide schijnen erg stil te zijn maar ik weet niet hoe stil...kan iemand uitsluitsel geven?
moet je de liquid versie van de maxtor halen.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Doe nooit een low level format !

Hier krijg je echt problemen mee, de garantie vervalt dan en succesvol low level formatteren lukt bijna nooit bij schijven >8GB

• F.U.B.A.R
sharky schreef op 10 augustus 2002 @ 16:14:
Geen idee, met een Delta 80HP (50 dB) heb ik geen last van HDD-geratel! ;)
Fairy schreef op 10 augustus 2002 @ 16:58:
Doe nooit een low level format !

Hier krijg je echt problemen mee, de garantie vervalt dan en succesvol low level formatteren lukt bijna nooit bij schijven >8GB
Ik heb met PowerDiag v2.5 mijn Maxtor DiamondMax VL20 15.3GB een paar weken geleden ge-low-level-format. Voorlopig draait alles zoals het hoort. Hoezo verloopt de garantie dan?

• sharkzor
F.U.B.A.R schreef op 11 augustus 2002 @ 23:46:
[...]

Ik heb met PowerDiag v2.5 mijn Maxtor DiamondMax VL20 15.3GB een paar weken geleden ge-low-level-format. Voorlopig draait alles zoals het hoort. Hoezo verloopt de garantie dan?
vervalt dan denk ik niet (als je officiele proggie gebruikt), maar er is een kans dat je je schijf voor eeuwig sloopt.
dit moet je dus altijd als ALLERLAATSTE redmiddel gebruiken.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:25
sebastius schreef op 09 augustus 2002 @ 23:46:
Bad sectors waren vroeger ook niet normaal. Dat gebeurt alleen met een hardeschijf van minimaal 20 jaar geleden en een heleboel 'physical abuse'...
Wel eens opgevallen dat die 40MB Miniscribe diskjes met stappenmotor die je uit Tulip Compact II's haalde altijd een etiket met een bad track list hadden? Daar kon je de bad tracks opschrijven, zodat je die bij een volgende low-level format niet zou vergeten mee te nemen in de bad-track list.

• weerdo
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Controleer eerst eens met Maxblast. Als er terecht een bad sector op die schijf zit zou de SMART-log van die schijf vol met error's moeten zitten.
Pagina: 1