Verwijderd

Topicstarter
Wie kan mij stroomschema's geven of een site geven waar ik de gegevens vandaan haal om een pc in je auto te bouwen. dus +12v/-12v en +5v/-5v. zonder trafo naar 220. maar rechtstreeks vanaf de accu?

Groeten,
Dave

• Solosmots
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:37
Was laatst een groot topic over, moet je even kijken in het electro phorum :)

Verwijderd

Topicstarter
heb je misschien een link voor me?

• $n@p$hot
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:00

Verwijderd

Als je een PC wilt aansluiten op de stroomvoorziening van je auto: hoe ondervang je al die nare spanningspieken (zoals bij starten)?

• Solosmots
Dat is dus een voeding bouwen, zorgen dat je de bronspanning omzet in een stabiele spanning voor de PC. Spanningspieken/dalen kan je bijvoorbeeld opvangen met een dikke Elco.

Verwijderd

Volgens mij kan het behoorlijk simpel, maar wel vrij duur met, dc/dc converters. Dat zijn blokjes die galvanisch gescheiden uitgangsspanning leveren. Dat is heel belangrijk, omdat je de uitgangen op elke gewenste manier aan elkaar kan knopen (zelfs kan optellen).

Je hebt er 4 nodig dan.
2 van 12Vin 5Vout
2 van 12Vin 12Vout

De ingangen knoop je allemaal aan de accu.

Van éen 5V blokje en éen 12V blokje hang je de plussen aan de minnen van de andere 2 blokjes.

Als je tenminste -12V nodig hebt. Die wordt volgens mij niet veel meer gebruikt.

Zo dus (excusez slordig tekeningetje)
Afbeeldingslocatie: http://62.238.33.3/picturebook/voeding.jpg
Er moeten waarchijnlijk nog wat condensatortjes op de in en uitgangen. Ik doe dit zo maar even uit mijn hoofd. Op mijn werk gebruiken we die dingetjes (dc/dc converters) namelijk. ik weet niet of er makkelijk aan te komen is, of wat ze kosten. Die +5V zal wel een heel zwaar type moeten zijn...

En ik denk dat je de auto zowiezo niet moet starten met de computer aan. Dat gaat vast fout.

• Solosmots
Voorbeeldje van zo een Powersupply, er zijn er wel meerdere te vinden:
http://sproggy.mp3car.com/psu.html
Pagina: 1