[Discussie] De moderatie in PMG

Pagina: 1
Acties:
  • 174 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:50

Exirion

Gadgetfetisjist

Topicstarter
Beste PMG bezoekers,

Er is onlangs in LA weer eens een discussie losgebarsten over het niveau op GoT, en het beleid dat de crew hanteert om het niveau te handhaven c.q. herstellen.

Het zal velen niet zijn ontgaan dat het niveau op GoT niet altijd even geweldig is. Veel mensen zijn lui, lezen geen FAQs, gebruiken geen google en gebruiken de Search niet. Sommige mensen vinden dat topicstarters ondanks dat gewoon geholpen moeten worden. Niks een slotje, gewoon open laten staan omdat er altijd wel mensen zijn die willen helpen. Het effect zou dan zijn dat mensen sneller iets leren en dat de sfeer verbetert.

Natuurlijk zit daar wel wat in, maar aan de andere kant weten we als crew uit ervaring dat er enorm veel nieuwe gebruikers zijn die GoT even als helpdesk gebruiken als ze met een probleem zitten. Ze dumpen alleen hun vraag neer en je ziet ze verder nooit meer terug. Ze dragen dan ook niks bij aan GoT.

Onze pogingen om het niveau op te krikken, leiden er toe dat we soms veel slotjes moeten zetten, en niet altijd met de meest vriendelijke close messages. Natuurlijk is dit niet leuk, maar bedenk dat GoT een druk forum is, en dat we geen tijd hebben om bij 10 van de 20 slotjes een uitgebreide post te typen omdat iemand te lui was om zelf iets uit te zoeken.

Maar goed, genoeg gepleit. Ik open deze topic omdat ik benieuwd ben naar de meningen van PMG users over de moderatie in PMG.

Het gaat in hoofdzaak om de vraag wie het niveau moet bepalen, en wie bepaalt wat er op slot moet:

1. de moderators
2. de users

Moet het zo zijn dat wij gewoon actief modden (zoals we nu doen), of moeten we meer op de achtergrond blijven en afwachten tot users slotjes verzoeken in SM?

Onze mening is: de meeste users op GoT zijn van een niveau dat onder ons streefniveau ligt, dus we moeten actief een drempel leggen en daar naar handelen. Nadeel is natuurlijk dat de sfeer er onder lijdt, en eigenlijk hebben we niet het idee dat het niveau er echt door omhoog gaat.

Ik ben erg benieuwd, dus geef jullie ideeen maar. Uiteraard zitten we niet op flame en schop partijen te wachten. Gefundeerde meningen kunnen iets bijdragen aan de discussie, en anders kun je je er beter buiten houden. Als er een duidelijke algemene mening naar boven komt dan zullen we daar uiteraard iets mee gaan doen.

Laat maar horen :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Laatst online: 17:45
Overigens ben ik ook erg benieuwd, maar dat moge duidelijk zijn :P

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:52
Slotje!!! :P
Geintje ;)

Tja als je 't bij de mod's legt dan krijg je van die ellenlange discussies zoals we nu aan het voeren zijn in LA.
Leg je het echter bij de gebruikers dan krijg je van die klootzakken (beter en netter kan ik ze niet omschrijven) die denken van "Pleur toch op met je n00b vraag, daar weet ik al het antwoord op!"
Die mensen schijnen zich namelijk niet te realiseren dat er mensen zijn die dat antwoord nog niet weten.

Dit is in mijn ogen een dilemma wat niet snel opgelost zal worden. Een combinatie van beide zou leuk zijn, maar hoe? Regulars? Niet iedereen respecteerd ze dus lijkt me dat ook niet de ideale oplossing.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-10 17:50

boesOne

meuh

Kijk je bent natuurlijk in het begin altijd een NooB.. Dat was ik ook. Ik vind dat je dan veel moet lezen, soms wat posten en geen/weinig topics moet openen. Lui die GOT als helpdesk gebruiken, binnen 10 mins hun topic kicken en een grote bek hebben hoef ik hier niet..
Ik heb dan ook niets tegen actief weer beleid !
Misschien moet het openen van topics aan voorwaarden gebonden zijn.. 25 techposts voor het recht om een topic te openen....

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Daar gaat 't hier niet om. Daar is dit draadje voor: [rml][ nare bijsmaak] Modje[/rml]

Het gaat hier er om of de mods of de users moeten beslissen of en wanneer een draadje op slot gaat.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlabakje90
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
-boesOne- schreef op 09 augustus 2002 @ 18:11:
Kijk je bent natuurlijk in het begin altijd een NooB.. Dat was ik ook. Ik vind dat je dan veel moet lezen, soms wat posten en geen/weinig topics moet openen. Lui die GOT als helpdesk gebruiken, binnen 10 mins hun topic kicken en een grote bek hebben hoef ik hier niet..
Ik heb dan ook niets tegen actief weer beleid !
Misschien moet het openen van topics aan voorwaarden gebonden zijn.. 25 techposts voor het recht om een topic te openen....
Mmm, dat laatste klink wel goed, maar dan heb je al snel weer te maken met mensen die gewoon 25 nutteloze posts neerzetten, en vervolgens een even nutteloos topic openen.

Als n00b is het gewoon goed om éérst te lezen en te leren, en dan pas je ermee te gaan bemoeien.

Zo ben ik ook uitgegroeid tot een meer gerespecteerd gebruiker :)

Misschien is het een goed idee om meer lite-mods aan te wijzen, om zo mensen te wijven op het gebruik van FAQ's, google en de search. :)

En idd, het niveau is sinds ik op GoT zit, aardig gedaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siluro
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:16
Wat mij betreft mogen jullie flink actief blijven modden.
Anders wordt het nog een groter zootje.
Als iemand de FAQ niet leest schop wat mij betreft flink hard zodat ze het niet snel nog een keer zullen flikken.
Doe je het niet dan blijven ze gewoon nutteloze topics aanmaken. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boesOne

boesOne

meuh

NitroX_infinity schreef op 09 augustus 2002 @ 18:14:
[...]Daar gaat 't hier niet om. Daar is dit draadje voor: [rml][ nare bijsmaak] Modje[/rml]

Het gaat hier er om of de mods of de users moeten beslissen of en wanneer een draadje op slot gaat.
Mja.. klopt.. Maar ik denk dat uit mijn post blijkt dat ik vind dat de mods actief mogen blijven sluiten wat mij betreft.. Je kan moeilijk gaan stemmen over een topic of ie dicht moet ofnie.
'k bedoel het is wel de bedoeling dat GOT een advanced-nerd-forum blijft waar iedereen wel een beetje weet waar het over gaat.. Nou, dat niveau mag actief nagestreefd worden door mods.

Ik heb zelf absoluut geen zin om te gaan klagen ergens over dat een topic dicht moet. Daar zijn imho de mods voor..

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
bartbor schreef op 09 augustus 2002 @ 18:17:
Wat mij betreft mogen jullie flink actief blijven modden.
Anders wordt het nog een groter zootje.
Als iemand de FAQ niet leest schop wat mij betreft flink hard zodat ze het niet snel nog een keer zullen flikken.
Doe je het niet dan blijven ze gewoon nutteloze topics aanmaken. O-)
100% mee eens.

Zonder actieve moderatie zal het juist alleen maar erger worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben hier nog maar net op het forum maar ik zal jullie de dingen vertellen die me zijn opgevallen.

De moderators hebben hier heel erg veel verstand van hun sectie's, dat is het eerste wat me opviel, als je bijvoorbeeld abbadon's berichten en meningen leest, dan lees je dus echt iets wat door een prof. op dat gebied is geschreven.

Hoe er met slotje's word omgegaan mag van mij wel wat zorgvuldiger, soms word er bijna zonder reden een topic gesloten gewoon 'zoek eens bij google ofzo', dat mocht van mij wel wat minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hensdesk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-07 10:12
waar zijn de mod's anders voor aangesteld dan actief beleid uit voeren.
het is hard nodig om blaters en nutteloze topics uit te ziften.
je moet toch op enige wijze je eigen site serieus nemen. (8>
ik vind ook dat er meer gelet moet worden op mensen die reageren en anderen af zeiken of van die nutteloze reply's geven zoals, "ik ook". :+
daar kan je dus absoluut niks mee en het maakt het topic langer en dus onoverzichtelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eRRoR.InSiDe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 08:54
MOD's actief blijven modden en sluiten. Gebruikers niet laten beslissen over wel of geen slotje. Draagt namelijk nix bij aan het niveau en lokt enkel maar uit tot het roepen van: "Slotje!". En aan mensen die posts halen door hier en daar slotje te roepen hebben we ook nix. Topics laten sluiten kan je nu aanvragen in een apart forum, dat is het wat mij betreft qua user input.
De instelling van de users moet gewoon veranderen naar alleen iets posten als je wat te melden hebt en niet als je je iegen mening kwijt wilt zonder iets toe te voegen of als je wilt laten merken hoe actief je wel niet bent.
Naarmate het niveau stijgt zullen nieuwe gebruikers ook minder snel "stomme" posts maken omdat ze zien dat er proffesioneel gereageerd wordt en niet als pubers van 15. Hierbij zal er hopelijk ook gewoon niet meer gereageerd worden op deze "stomme" posts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWP
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-10 11:44

MWP

Vlabakje90 schreef op 09 augustus 2002 @ 18:17:
[...]

Mmm, dat laatste klink wel goed, maar dan heb je al snel weer te maken met mensen die gewoon 25 nutteloze posts neerzetten, en vervolgens een even nutteloos topic openen.
Het is misschien ook een idee dat de bezoekers de replies punten kan geven.
Zodat bijvoorbeeld mensen pas een topic kunnen openen als ze 25 post met een score van minimaal 3 hebben(score van -5 tot +5) net als op T.net
Zo worden nuteloze topics ook bestreden.
en kunnen de posters zien hoe "inteligent" hun post wel niet was

~of~

sat Mensen die 3 slotjes hebben gekregen bijvoorbeeld 2 maanden geen topics kunnen openen (wel replies posten)

~en~
[edit:]
Moddjes blijven slotten en goed kijken :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boesOne

boesOne

meuh

Het moet natuurlijk ook niet al te nazistisch worden.. Als nu de meerderheid van de users nOObischtisch is en een lager nivo wil, dan moet het nivo maar lager.. Polletje ?

Wat ik me afvraag: Gebeurt het weleens dat een gesloten topic weer opengegooid wordt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
MWP schreef op 09 augustus 2002 @ 18:42:
[...]
sat Mensen die 3 slotjes hebben gekregen bijvoorbeeld 2 maanden geen topics kunnen openen (wel replies posten)
Dan heb je juist een verhoogde kans dat ze een kloon aanmaken, daarmee de eerste post maken en vervolgens de rest onder hun eerste account doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
-boesOne- schreef op 09 augustus 2002 @ 18:44:

Wat ik me afvraag: Gebeurt het weleens dat een gesloten topic weer opengegooid wordt ?

Ja, dat gebeurt wel eens. Tenslotte ben ik ook maar een mens en dus feilbaar als mod :+ Dan doet een user me een verzoek en wil ik wel eens een topic heropenen welke door mij gesloten is. Komt overigens niet vaak voor hoor.

Maar ga vooral door mensen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het is wel zo dat er erg snel UTFS geroepe wordt. maar misschien realiseert niet iedereen zich dat als n00b zijnde je soms geen enkel idee heb waarnaar je moet zoeke.

ik vi dat de n00bs allemaal wel wat beter behandeld moge worde.
vergeet niet iedereen is een n00b geweest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH007
  • Niet online
Ik ben er voor dat er gewoon actief en streng gemod wordt.
Als moderator kun je echter niet alles doorlezen/bekijken dus de nodige SM topics zijn ook nodig.
Mijn mening: een vraag die heel makkelijk met de search te vinden is resulteerd iig in een note.
Als een user begint op te vallen met UTFS topics: direct een mailtje sturen, gaat ie nog door dan moet ie maar een OW hebben ofzo.
Het probleem van GoT op dit moment is dat er gewoon veel te veel overbodige topics en topics van een te laag niveau zijn. Dit haalt gewoon het algemene niveau te veel omlaag.

edit:
Verwijderd schreef op 09 augustus 2002 @ 18:55:
het is wel zo dat er erg snel UTFS geroepe wordt. maar misschien realiseert niet iedereen zich dat als n00b zijnde je soms geen enkel idee heb waarnaar je moet zoeke.

ik vi dat de n00bs allemaal wel wat beter behandeld moge worde.
vergeet niet iedereen is een n00b geweest
Ik ben ook n00b geweest, en heb ook een keer een dom topic geopend. Daar schaam ik me niet voor, en dat geef ik dus ook gewoon toe.
Ik ben er toen op gewezen dat ik eerst eens wat beter rond moest kijken voor een topic te openen. De nieuwe FAQ is hier zeer duidelijk in, dus iedereen kan dit weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HielkeJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Er wordt wel heel snel idd UTFS geroepen en soms doen mod's dan ook, maar als je de search dan gebruikt dan kom je weer allemaal topic's tegen waar dat instaat.

Ik help zelf meestal n00b's wel en post het dan ook in SeM, zodat ze het antwoord wel weten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

okeej vragen die makkelijk in de search te vinde zijn daar heb ik ook maar een woord voor: UTFS.

maar meer ervaren gebruikers die weten meer steekwoorden te bedenken om zo maar te zeggen , wat het zoeken dus vereenvoudigd. maar een n00b ken moeilijk al deze woorden kennen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Verwijderd schreef op 09 augustus 2002 @ 19:13:
okeej vragen die makkelijk in de search te vinde zijn daar heb ik ook maar een woord voor: UTFS.
En daar zit de fout, je moet zelfs op vragen die hartstikke simpel zijn antwoord geven en niet zeggen UTFS want dan gaat het niveau juist omlaag :(
En als je het niet kunt laten om UTFS in zo'n geval te zeggen moet je NIET reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memendo
  • Laatst online: 13:26

Memendo

V4-power/Team BSD

where to start, ik zit ook een beetje met dit dilema. Ik ben zelf namelijk ook een newbee geweest en heb ook mijn foutjes gemaakt. en er van geleerd

Maar aan de andere kant denk ik ook wel eens dat sommige users wel heel makkelijk zijn in het posten van hun vragen. De mentaliteit is vaak van: " ik post het wel en zie wel of er een slotje op komt. En soms posten ze dan nog een nieuw topic als ze nog niet genoeg info hebben gehad voor het topic opslot ging.[/sub]

Dingen waar ik mij het meest aan er zijn in random volgorde:

1 user ervaringen topic van iets dat net uit is een mobo, CPU, enz. Dit is imho niet echt nuttig omdat het product net op de markt is en er weinig mensen zijn die er ervaring mee hebben. En er zijn de reviews genoeg, die verschijnen meestal al voordat het hier tekoop is. Hier komen ook nog eens die eindeloze rij topric bij met de vraag: "hoe is dit..."

2 Welke mobo is dit topics. Ja hoe moet ik dat weten. Esub2n meestal is het intypen van de bios string op google.com/nl al voldoende om een antwoord te krijgen. En anders is er nog wimsbios. En dat kan allemaal gevonden worden met de search. Echt iemand die zon topic opent hoeft van mij geen reactie te verwachten.

3 Vragen of een CPU op een mobo kan en of het dan ook werkt. Ja daag daar is zat over te vinden bij fabrikant van de CPU/Mobo

4 Mijn intel/amd word zo warm. Hier ga ik niet verder op in.

En dan zijn er van die twijvel topic's zoals:

Help!!!!!! Mijn bios is verkeerd geflashed
Tja in alle haast word dan de search vergeten en google niet geraadpleegd. En het is verdraaid moeilijk om met de search hier het goede antwoord op te krijgen. In 9/10 topics word een hotflash namelijk als eninge mogelijkheid aangedragen. Terwijl vaak de schade hersteld kan worden door dat moderne biosen een nood optie hebben. Zo kan er vaak bij award biosen veel gered worden met alleen een autoexe.bat op een bootflop. bij ami is het net ff anders

IMHO heb je hier al een groot deel van de geposte topic's in PMG te pakken, waarvan het niveau niet erg hoog is ja dat is wat lauwtjes gezegd

A. Als die topics dicht gaan (1 2 3 of 4)zou ik er weinig problemen mee hebben. En die zouden wat mij betrefd dan ook zonder pardon dicht gegooid kunnen worden.

B. Anders is het wanneer er een specifiek probleem is en waar de topic starter niet al te best heeft gezocht. het antwoord is dan niet 1 2 3 te vinden, maar met een beetje moete wel Vaak ontstaan hier dan nog wel eens aardige discusies terwijl er dan best users zullen zijn die vinden dat er niet goed gezocht is en dus in SM posten. Dan gaat zo'n topic wel is opslot en dat vind ik dan jammer. Tja je kunt dat zeggen dat het gewenste niveau ontbreekt, maar vaak is het een discusie met weinig ervaren users en 1 of 2 "diehards". Er zijn op dat moment veel users die hun kennis vergroten en het probleem is later makkelijker te vinden met de search.

Terug naar de kern v h probleem actief modden of niet? Ik zeg JA. Er zijn meer topics van de categorie A dan dat er zijn van B. Misschien zal de sfeer er in eerste instantie er onder lijden, maar je houd wel die users over die je op je forum wilt hebben.

I have a dream....
Een goede oplossing zou volgens mij het werken met regulars zijn.
Of een schaduw forum voor Newbees, zeg meer een playground waar de nieuwkomers ondeling van elkaar kunnen leren en waar ook afentoe regulars komen om te sturen. Zo worden newbies een beetje opgevangen, leren ze een beetje bij en is er geen iritant postgedrag waar diehards zich aan ergeren. Misschien is dan een puntensysteem een idee om dan iemand met voldoende niveau en manieren door te laten stromen naar de echte DIE-HARDgroep. En dan een systeem ala tnet is dan misschien niet eens zon verkeerd idee.

succes met lezen en hopelijk gebeurd er iets mee :+
sub2 Zo en nu eerst een bavaria

Edit:
Ik ga mijn excuus maken aan NitroX_infinity. Ik had de volgende tread nog niet gelezen:
[rml][ nare bijsmaak] Modje[/rml]
Hierin melde hij:
NitroX_infinity schreef op 09 augustus 2002 @ 17:03:
[...]

Ik neem aan dat het opsplitsen van GoT in een n00b forum en tweakers forum geen optie is.
Als een persoon zich voldoende heeft bewezen in het n00b forum dan mag ie naar het tweakers forum. En als een tweakers dan nog een vraag heeft waarvan ie zelf al denkt, tja dit is een n00b vraag. dan kan ie die in het n00b forum stellen.
Tja als ik dit zo lees lijkt het er op dat hij de zelfde droom al 2 uur eerder had dan ik. Echter zweer ik dat ik de tread niet gelezen heb voordat ik hier mijn verhaal afvuurde. Toevallig hoe 2 mensen ongeveer het zelfde kunnen denken.
Hopelijk word ik nu niet beschuldigd van plagiaat :+

[ Voor 0% gewijzigd door Memendo op 09-08-2002 21:55 . Reden: sub2 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boesOne

boesOne

meuh

Ik ben het helemaal eens met memendo.. Het mooie aan de FP is dat je een 'reputatie' krijgt aan de hand van je reacties.. Zo weer je blaters en geef je de users een mooi instrument om elkaar te beoordelen.
Hmmz.. Als ik zo'n beetje nadenk moet het een goede afweging zijn tussen Hierarchie en Openheid.
Het is natuurlijk leuk dat alles users gelijk zijn en er geen 1337 got0rz zijn die lopen te showen. Aan de andere kant mogen de Supernerds :P [nofi etc.. bla] die het nivo op peil houden wel enige status krijgen, het liefst toegekend door andere users..
Als dan een newbie een slecht topic opent [niet in de search gekeken.. enz], krijgt ie meteen de kous op zijn kop en gaat zijn status richting faalhaas..
Dus.. zolang er geen zelfregulerend systeem is a la de FP, moet je actieve MODz blijven houden die die taak op zich nemen...
Ik denk dat het nu voor heel wat users frustrerend is dat ze alleen kunnen replyen op een slecht topic.. Als je kan beoordelen op punten, dan hoef je niet te replyen en gooi je gewoon de punten omlaag [dan wordt het topic ook niet gekickt ! ].. Als het topic -10 ofzo bereikt, dan gaat het automatisch dicht.. hehe.. Modjes overbodig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH007
  • Niet online
-boesOne- schreef op 09 augustus 2002 @ 19:50:
*knip
Dus.. zolang er geen zelfregulerend systeem is a la de FP, moet je actieve MODz blijven houden die die taak op zich nemen...
Ik denk dat het nu voor heel wat users frustrerend is dat ze alleen kunnen replyen op een slecht topic.. Als je kan beoordelen op punten, dan hoef je niet te replyen en gooi je gewoon de punten omlaag [dan wordt het topic ook niet gekickt ! ].. Als het topic -10 ofzo bereikt, dan gaat het automatisch dicht.. hehe.. Modjes overbodig :P
Dit werkt echt niet.
Er zullen altijd mensen zijn die een hekel hebben aan anderen, en meteen al z'n topics/posts proberen dicht/omlaag te krijgen.
Er zullen ook mensen zijn die voor de lol allemaal topics omlaag gaan halen enzo.
Je kunt dan IMHO veel beter een aantal regulars, of litemods ofzo aantellen. Dan weet je tenminste dat het modden/bijsturen door mensen gebeurd die er wat vanaf weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Het gaat in hoofdzaak om de vraag wie het niveau moet bepalen, en wie bepaalt wat er op slot moet:

1. de moderators
2. de users
Ik ben van mening dat de moderators dit moeten doen. Tegenwoordig is (helaas) het merendeel van de users van nogal laag niveau. Laat je het aan de users over waar een slot op moet dan zal dit dus nooit meer gebeuren. Gevolg: niveau keldert nog meer zodat GoT een soort beginnersweb wordt. Ik vind dat het niveau hoog moet blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memendo

Memendo

V4-power/Team BSD

SH007 schreef op 09 augustus 2002 @ 19:57:
[...]
Dit werkt echt niet.
Er zullen altijd mensen zijn die een hekel hebben aan anderen, en meteen al z'n topics/posts proberen dicht/omlaag te krijgen.
Er zullen ook mensen zijn die voor de lol allemaal topics omlaag gaan halen enzo.
Je kunt dan IMHO veel beter een aantal regulars, of litemods ofzo aantellen. Dan weet je tenminste dat het modden/bijsturen door mensen gebeurd die er wat vanaf weten.
Mha je moet ook niet iedereen rechten geven om punten uit te delen, zoals op FP. Maar een aantal regulars of mensen die al langer hier rond lopen. Dan kunnen anderen in een tread gelijk zien hoe een reactie gewardeerd word. Tja en aan zon systeem zijn zowel voor als nadelen verbonden tov het systeem van nu.
Echter had ik het nog wel over het scheiden van newbies en diehards ieder met hun eigen maintopic. Diehards zouden punten uit kunnen delen in de playgroud (waar de newbies zijn) en je geeft gelijk de newbies een leesbevoegheid in het diehardforumgedeelte leuk woord voor scrabble, zodat ze gelijk kunnen zien wat het verwachte niveau is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boesOne

boesOne

meuh

SH007 schreef op 09 augustus 2002 @ 19:57:
Mja dat heb je nu ook weleens op de FP.. Maar ok, als je niet dat vertrouwen hebt in de users, dan moeten de mods het blijven doen..

Ik vind het wel leuk om wat meer invloed te hebben op de topics..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het openingsverhaaltje van Exirion klinkt me soms nogal een beetje eng in de oren. Zo van "streef nivo" en "mensen die het streef nivo niet hebben". Iedereen zit op een ander nivo en daar dien je in mijn ogen respect voor te hebben. "Slotje", "Google", "search" is snel geroepen. Vind ik zelf een beetje kinderachtig. Wel zou ik onderscheid willen maken tussen mensen die de zaak moedwillig liggen te verzieken, maar geen topic gaan sluiten omdat iemand toevallig niet op het "streefnivo" zit maar wel serieus is en iets wil leren. Deze mensen moeten gewoon geholpen worden en als je niet wilt antwoorden, antwoordt je niet. Je bent niet verplicht om te lezen of te antwoorden toch? Als het echt zo'n waardeloos topic is zie je die thread snel genoeg verdwijnen uit de actieve topics. Het lost zich dus vanzelf op. Actief modden met zinnetjes waar spot en irritatie vanaf druipt lijkt me niet echt goed voor de sfeer. Je ziet anderen dan ook snel "slotje" gaan roepen en dan begint het geflame waardoor de mod weer moet gaan optreden met een slotje. Erg gezellig allemaal. Het lijkt me niet gemakkelijk om te modden. Jullie hebben het er druk genoeg mee lijkt me, maar de methode van Exirion sta ik niet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Topicstarter
[quote]Verwijderd schreef op 09 augustus 2002 @ 20:41:
Wel zou ik onderscheid willen maken tussen mensen die de zaak moedwillig liggen te verzieken, maar geen topic gaan sluiten omdat iemand toevallig niet op het "streefnivo" zit maar wel serieus is en iets wil leren. Deze mensen moeten gewoon geholpen worden en als je niet wilt antwoorden, antwoordt je niet. Je bent niet verplicht om te lezen of te antwoorden toch?
Ik ben het deels met je eens. Ja, mensen die iets willen leren moeten geholpen worden. Het probleem is alleen dat heel veel mensen de moeite niet nemen om iets te leren en GoT als helpdesk gebruiken. Daar hebben users hier niks aan, en als crew vinden we dat soort mensen destructief voor het niveau. Maar als mensen moeite doen om zelf dingen uit te zoeken, dan moeten ze wat mij betreft geholpen worden, ongeacht het niveau.
Actief modden met zinnetjes waar spot en irritatie vanaf druipt lijkt me niet echt goed voor de sfeer.
Ik geef onmiddelijk dat ook ik me hier schuldig aan maak, maar dat krijg je ook al snel als je 20 slotjes zet waarvan er 15 veroorzaakt zijn door pure laksheid en luihad van users.

Maar zoals ik al zei, het is de vraag hoe er gemod moet worden. Slotjes zetten kan misschien soms wat vriendelijker, maar het is waarschijnlijk wel nodig (of niet?). Daar gaat deze discussie nu met name over.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWP

MWP

NitroX_infinity schreef op 09 augustus 2002 @ 18:46:
[...]Dan heb je juist een verhoogde kans dat ze een kloon aanmaken, daarmee de eerste post maken en vervolgens de rest onder hun eerste account doen.
Dan doen we een scherpere IP check erbij.... per IP adres één account
hoewel modemgebruimers telkens andere IPs krijgen :(
Tsja ik weet het ook niet meer :'( 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWP

MWP

[quote]Exirion schreef op 09 augustus 2002 @ 21:29:
Verwijderd schreef op 09 augustus 2002 @ 20:41:
[...]
Ik geef onmiddelijk dat ook ik me hier schuldig aan maak, maar dat krijg je ook al snel als je 20 slotjes zet waarvan er 15 veroorzaakt zijn door pure laksheid en luihad van users.

Daar heb je idd gelijk in, maar de 5 die niet door laksheid zijn veroorzaakt worden dan toch redelijk de dupe

Maar zoals ik al zei, het is de vraag hoe er gemod moet worden. Slotjes zetten kan misschien soms wat vriendelijker, maar het is waarschijnlijk wel nodig (of niet?). Daar gaat deze discussie nu met name over
Slotjes zetten is idd hard nodig, maar wijs nieuwe tweakers GOED op de fout die ze maken en zorg dat ze het niet meer doen :P
Misschien ook idee mensen die regelmatig ( zo'n 2x per maand) een slotje krijgen een ban te geven.... dan leren ze het wel af })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf dit forum ook wel eens als helpdesk gebruikt. En anderen, die hier blijkbaar geen probleem mee hadden, hielpen me. Wat is hier mis mee?
Ik wordt geholpen en de ander heeft er waarschijnlijk plezier in gehad me te helpen. Kan niet beter zou ik zeggen.

Dan het verhaal van "search, google, enz." Ik behoor nog tot de gewone (prehistorische) modemgebruikers en als ik half google, de GoT database en de hardware sites op het internet moet gaan doorzoeken is dat voor mij geen haalbare/betaalbare zaak.
Dat betekent dan toch niet automatisch dat je dan lui of laks bent.

"Het niveau": Mensen die op een hoger niveau over pc's e.d. willen praten worden die tegengehouden door de mensen die vragen of een Intel beter is dan een Amd? Ik vind dat mensen aangesproken moeten worden omdat ze lullig doen tegen iemand omdat hij toevallig iets niet weet. Dat vind ik gebrek aan nivo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
MWP schreef op 09 augustus 2002 @ 22:03:
[...]

Dan doen we een scherpere IP check erbij.... per IP adres één account
hoewel modemgebruimers telkens andere IPs krijgen :(
Tsja ik weet het ook niet meer :'( 8)7
[slecht idee]
Hmm, hier zeg je wat, meeste n00bs hebben toch een 56k modempje erin hangen? Ban al die providers gewoon >:) Ben je heel wat n00bs kwijt :P
[/slecht idee]

Maaruh, ik vind dus dat je n00bs moet helpen, niet weren. ff voor de duidelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-10 11:00

Shunt

Boe

Exirion vraagje is dit een van jou goede voorbeelden ??

Shunt in "Aanraken/indrukken LCD/TFT-monitor"

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Topicstarter
Shunt schreef op 09 augustus 2002 @ 22:18:
Exirion vraagje is dit een van jou goede voorbeelden ??

Shunt in "Aanraken/indrukken LCD/TFT-monitor"

Euh... dah was ik nie! :o :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-10 11:00

Shunt

Boe

ontkennen heeft geen nut ;)

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Da's toch niet in PMG, boeit toch niets dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 augustus 2002 @ 22:25:
Da's toch niet in PMG, boeit toch niets dan?

Nee, psies.. ik spam lekker de rest van GoT vol :+

Maar nu weer ontopic enzo :( :( :( ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmm... doe maar passief :)

Als 'net de n00bfase voorbijgegroeideling' weet je hoe vrezelijk ingewikkeld dit forum nu al is... (om maar te zwijgen van die rare frontpage.. daar snap ik echt geen !)*&%#@!)*%@(& van)

Echte Dubbelposts, reclame, porno enzo natuurlijk wel op slot.. maar meestal gaat na een post of 10 een n00btopic wel weer zakken (immers: vraag beantwoord)...

iedereen blij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 augustus 2002 @ 22:31:
Echte Dubbelposts, reclame, porno enzo natuurlijk wel op slot.. maar meestal gaat na een post of 10 een n00btopic wel weer zakken (immers: vraag beantwoord)...

iedereen blij :)

Wat vind jij van vragen die letterlijk in de FAQ te vinden zijn, en vragen die met even een minuutje zoeken met google of de Search op GoT (als ie werkt...) te beantwoorden zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Exirion schreef op 09 augustus 2002 @ 22:40:
[...]
Wat vind jij van vragen die letterlijk in de FAQ te vinden zijn, en vragen die met even een minuutje zoeken met google of de Search op GoT (als ie werkt...) te beantwoorden zijn?
Dan zou het prettig zijn als er door iemand een quote uit de desbetreffende FAQ wordt gehaald en dan aan de user wordt gegeven... of eventueel op z'n misnt een verwijzing...

Dat hij daarna ewoon gesloten wordt hoeft dan niet omdat na een bedankje het topic met een sneltrein vaart zakt..

Overigens zou een slotje ook wel kunnen hoor.. alleen zou het dan lekker zijn als het niet direct naar de onderkant van de page verschuift... maar gedurende een minuut of 15 gewoon blijft staan waar ie normaal zou staan, maar of dit technisch mogelijk is???
Ik heb nl. eens lopen zoeken naar een door mij geposte topic.. ik dacht dat ie gewoon handmatig verwijderd was... elk forum afgelopen (Hardware dan) maar nergens stond ie.. totdat ik er een kwartier later achter kwam dat ie geheel beneden een forum stond... Ik ken vele mensen die allang een nieuwe topic over het zelfde zouden aanmaken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 augustus 2002 @ 23:05:
Dan zou het prettig zijn als er door iemand een quote uit de desbetreffende FAQ wordt gehaald en dan aan de user wordt gegeven... of eventueel op z'n misnt een verwijzing...
Quoten is wel een beetje overdreven, maar de FAQ's staan allemaal bovenaan in de index, dus die zijn makkelijk te vinden. Een linkje zou kunnen, maar is eigenlijk al overbodig naar mijn mening. Maar het staat iedereen natuurlijk vrij om zoiets te posten.
Overigens zou een slotje ook wel kunnen hoor.. alleen zou het dan lekker zijn als het niet direct naar de onderkant van de page verschuift... maar gedurende een minuut of 15 gewoon blijft staan waar ie normaal zou staan, maar of dit technisch mogelijk is???
Nee, ik vrees van niet. Een gesloten topic is gesloten omdat ie 'done' is, dus moet ie ook niet bovenaan blijven drijven.
Ik heb nl. eens lopen zoeken naar een door mij geposte topic.. ik dacht dat ie gewoon handmatig verwijderd was... elk forum afgelopen (Hardware dan) maar nergens stond ie.. totdat ik er een kwartier later achter kwam dat ie geheel beneden een forum stond... Ik ken vele mensen die allang een nieuwe topic over het zelfde zouden aanmaken...
Heel simpel: Als je zoekt op je eigen naam, of waar dan ook op GoT op je eigen naam clickt, dan zie je je eigen topics zo weer terug ;) Dus je topic terugvinden is nooit een probleem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chello200
  • Laatst online: 27-11-2022
Na de registratie 3 dagen laten wachten voordat nieuwe user mag komen.

En er moet een duidelijker manier komen om men eerst de faq's te laten lezen. Ikzelf zou bijv. meteen op een sectie klikken.

dikzak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heel simpel: Als je zoekt op je eigen naam, of waar dan ook op GoT op je eigen naam clickt, dan zie je je eigen topics zo weer terug Dus je topic terugvinden is nooit een probleem
Dat weet je niet als beginneling hier hoor :)

En met de maatregel die chello functie voorstelt gaat het helemaal niks.. dan had waarschijnlijk Got uit 20% van zijn actieve mensen nu bestaan... De gehele probleem oplossende functie voor beginnelingen gaat dan verloren.. en die moet je ook een kans gunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lekkere zin trouwens die laatste paar regels :D

Ik lijk wel dronken (al ben ik dat nie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:11

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Tja, ook UTFS&FAQ vragen help ik meestal de topicstarters een beetje op weg, en geef af en toe ook een stille hint dat er zoiets is als Google en de Search. Maar zodra de starters vervelend of brutaal worden dan mogen ze van mij oprotten.

Maar ik vind de moderatie hier een stuk beter gaan dan in Programming en Webscripting, die Litemods daar pleuren overal een slotje op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tundreq
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-09 18:59
Ik zie vaak op andere forums onder de nicknames dingen zoals teeny member, gold member, master member.
Als je dit hier op GoT invoert zie je snel genoeg of je met een beginneling hebt te maken of met iemand die al veel langer op GoT zit.
En iemand die lang op GoT zit kun je dan makkelijker op slot drukken wanneer ze met een vraag komen die al eerder is geweest, of stomme vraag.
Die weet onlangs vaak wel wat de regeltjes zijn hier, maar mensen die nog maar een paar weken member zijn kunnen niet alles weten.
Zo kunnen de modderaters en users beter met elkaar communiceren denk ik.

edit:

Dit is een voorbeeldje van een ander forum (www.3dgameman.com)

mlingard
3GM Stubbie Member!
HIER DAN HUN ICON
Registered: Jul 2002

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k7of9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-10 21:55
gsjonnie schreef op 09 augustus 2002 @ 23:46:
Ik zie vaak op andere forums onder de nicknames dingen zoals teeny member, gold member, master member.
Als je dit hier op GoT invoert zie je snel genoeg of je met een beginneling hebt te maken of met iemand die al veel langer op GoT zit.
En iemand die lang op GoT zit kun je dan makkelijker op slot drukken wanneer ze met een vraag komen die al eerder is geweest, of stomme vraag.
Die weet onlangs vaak wel wat de regeltjes zijn hier, maar mensen die nog maar een paar weken member zijn kunnen niet alles weten.
Zo kunnen de modderaters en users beter met elkaar communiceren denk ik.

edit:

Dit is een voorbeeldje van een ander forum (www.3dgameman.com)

mlingard
3GM Stubbie Member!
HIER DAN HUN ICON
Registered: Jul 2002
Daar heb ik ook wel eens aan zitten denken en het is ook op zich een goed idee. Maar het aantal posts zegt echter niets over je deskundigheid en/of instelling.

Overigens mag er van mij volop actief gemodereerd worden. De luiheid van sommige mensen behoeft in veel gevallen slechts een kleine aantekening over het hoe en waarom.

Mijn fotografie en videografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Laatst online: 15:28
Soms worden slotjes erg snel gezet door de moderator soms zelfs voordat de topicstarter hetzelf door heeft. Daarom zou ik zeggen geef de mensen de kans om hun postings netjes af te sluiten. Gebeurd dit niet binnen een bepaalde tijd dan kan de mod hem nogaltijd afsluiten. Bijvoorbeeld bij postings waar een dag of 3 niets aan veranderd is.

Tevens zou je een regel kunnen bedenken die al eerder is genoemd dat mensen minimaal een x aantal keren iets moeten posten voor een tread te openen. Ik ben er geen voorstander van want dan gaan ook veel mensen snel wat onzin posten om aan hun post quota te komen.
Er is genoeg sociale controle bij GoT dus iemand die zich lullig gedraagd of domme vragen steld vaak door de rest van de mensen wordt terug gefloten.

Maar hou wel in de gaten dat iemand die bijvoorbeeld goed is in programmeren en er veel van af weet ook stomme dignen kan posten als het om bijvoorbeeld hardware gaat waar hij geen weg mee weet.

Ik ben dus voor een semi actief beleid goed afgewogen modden. Een hulpmiddeltje kan zijn zoals al eerder is genoemd ga user rankings invoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Zoals het nu eraan toe gaat qua moderatie, vind ik wel voldoende. De modjes houden zowel het PMG forum als SM goed in de gaten. Ik post zelf ook relatief veel in SM en deze worden vaak goed afhandeld. Ook valt het mij van Abbadon op dat hij best wel geduldig is in dit soort zaken en dat hij in het probleemtopic vaak een mooie en informatieve afsluitingspost neerplant.

Maar het valt mij verder helaas ook op dat veel gebruikers in het probleemtopic zélf gaan blaten en muggenziften zonder ook maar een simpel postje in SM te zetten. De laatste tijd erger ik me er steeds meer aan en ook heb ik bijna het gevoel dat ik de enige ben die voor PMG nog fatsoenlijk gebruik van SM maakt. Ook ben ik van mening dat dit soort gebruikers op den duur gewezen moeten worden op hun gedrag en dat ze in dit soort gevallen gebruik van SM moeten maken.

Kortom: voorlopig gewoon zo doorgaan; zowel PMG als SM in gaten houden. Als alleen moderators, geheel buiten SM om, zelf moeten bepalen of een topic in slot moet of niet, dan kan ik me wel voorstellen dat het veel werk voor hun is. Elk topic doorspitten is ondoenlijk. Ook is het niet praktisch om alleen de SM in gaten te houden, omdat niet iedereen gewoon netjes in SM post..

Verder loop ik al enige tijd met de volgende gedachte: speciaal voor de zogenaamde n00b/basic/search topics die keihard op slot gaan, zouden jullie een sticky topic kunnen aanmaken met alle standaardvragen en de daarbijbehorende antwoorden. Voorbeeldjes:

- Waarom draait mijn XP niet op xxxxMHz? (FSB@100 ipv FSB@133)
- Welke moederbord heb ik? (wimsbios.com, CPU-Z, etc..)
- Wat is het beste moederbord/CPU/cooler/geheugen? (zie reviews enzo)
- Wat is het snelste CPU dat ik op mijn moederbord kan prikken? (mobo website)
- Waar haal ik BIOS vandaan? Hoe te flashen? Hoe een misflash te herstellen?
- etcetera

Deze sticky topic zou dan als een linkje gebruikt kunnen worden in desbetreffende n00b/basic/search topic. Ook zou deze sticky topic elke keer uitgebreid moeten kunnen worden met de nieuwe vragen en daarbijbehorende antwoorden van elk topic die op slot is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:55

rammes

koekebakker 1e klas

het enige wat ik aan toe te voegen heb is het volgende... ik heb een jaartje als helpdesk medewerker gewerkt en daar is me altijd bij gebleven... "vriendelijk blijven!!!" wat voor een vragen met ook heeft (in de redelijke vorm van de zin) probeer altijd beleefd en vriendelijk te antwoorden... en dat mis ik hier op got wel eens... als men professionaliteit wil uitstralen moet men daar ook aan werken. Het geeft namelijk alleen maar irriatie als er een slot op je topic komt met daaronder een rede die niet echt vriendelijk is.
my2cents

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hexyl
  • Laatst online: 28-09 21:27
oke ik ben een n00b op PMG niveau, dus ik post niet op al te hoog niveau, stel een streeflijn op tot wat een post open mag blijven gewoon heel simpel als de persoon veel werk doet om zijn/haar vraag zo goed mogelijk te formuleren, uit te leggen, geef die persoon dan een kans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnRaged
  • Laatst online: 06-01-2022

EnRaged

rijdt met Joe Bar Team Spirit

Ik lurk al een anderhalf jaar rond hier, ben pas een paar maanden geregistreerd (omdat ik wat te zeggen had) en gebruik de search in GoT regelmatig als vraagbaak. Ik post zelden, maar check dagelijks de topics. De moderator acties zijn in mijn ogen meestal terecht, maar ik denk dat mensen inderdaad ook de kans moeten krijgen om soms hun topic 'netjes' af te sluiten. Wat ik soms wel jammer vind is dat mensen zich geroepen voelen om op een UTFS-vraag ook steeds hard UFTS te roepen, of om de topicstarter af te zeiken. Het zou mooier zijn als als zo'n topic een dagje of wat open kan blijven (aangenomen dat de opener niet gaat lopen schoppen). Misschien krijgt 'ie wel antwoord op zijn 'domme' vraag, en als iedereen het een waardeloos topic vind, bezoek het niet en laat het dichtgooien door een modje. Een beetje in de lijn wat Sweetdude dus al opmerkte. Als je een post waardeloos vind, waarom post je er dan in? Als iemand consequent UTFS vragen blijft stellen, dan wijst een modje hem wel terrecht.

Verder is het zo dat niet alle topics even n00b-zijn als dat ze soms lijken. Soms krijg je iets *echt* niet aan de praat, of kun je je moederbord *echt* niet vinden (ben ook eens een week wezen zoeken)

Een systeem met newbiemember, seniormember en expertmember is feitelijk onhaalbaar. Iemand beoordelen op zijn aantal posts is zinloos, en de waarde van posts inschaten leidt alleen maar tot zinloze discusses (waarom krijg ik een "0 irrelevant"? ). Het enige wat we hier hebben is de user en het modje. Dat lijkt me genoeg.
Ik denk dat GoT het er het meest mee opschiet als vooral de modjes blijven sluiten en niet de users. Users zijn er een stuk meer, en die kunnen dus ook lekker bakkeleien over wat nu wel of niet dicht kan. Als de modjes ernaar streven om onafhankelijk te blijven (als een soort scheidrechter) voorkom je die discussies.

Overtuigingen zijn gevangenissen.................................................. Specs: een Duron 650@800 in een gemod kastje, een P-100 in een Panasonic videorecorder gemod enne.... 90PK op 2 wieltjes voor d'n echte snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Hoofdpunt van wat ik er uit op maak: het mod beleid is an sich redelijk tot goed alleen zou het aantal slotjes op bepaalde 'newbie*-achtige' topics minder mogen; geef het de kans en vrijwaar deze topics (desnoods met trashen van posts?) van geblaat als 'UTFS', 'n00b' en dat soort onvriendelijke en totaal niet tot (algemeen) nut bijdragende opmerkingen?

* Mijn interpretatie: newbie in de zin dat het technisch niveau niet per se 'hoog' hoeft te zijn maar dat de topicstarter wel duidelijk aantoont dingen geprobeerd te hebben en niet à la n00b zonder een overduidelijke poging tot zelfredzaamheid hier z'n vraag dumpt welke in het ergste geval al honderden malen is gesteld (like: welk mobo moet ik nemen?' of 'hoe warm mag m'n Athlon XP worden?', zonder verdere info/aanvulling/opties). Maar mijn interpretatie staat natuurlijk ook open voor discussie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnRaged
  • Laatst online: 06-01-2022

EnRaged

rijdt met Joe Bar Team Spirit

Inderdaad, als je een topic opent met 1 'loze' vraag zonder extra informatie of motivatie ten aanzien van die vraag, dan kan 'ie echt wel op slot naar mijn mening. Maar als 'de n00b" in kwestie ook duidelijk aangeeft waarom 'ie tot zijn vraag komt, dan kun je 'm altijd nog verder helpen en vertellen waar 'ie in vervolg dergelijk info kan krijgen. Zeker als je nog maar net komt kijken op een bepaald gebied is het heel fijn om wat nuttige bookmakrks te krijgen in het begin.

Overtuigingen zijn gevangenissen.................................................. Specs: een Duron 650@800 in een gemod kastje, een P-100 in een Panasonic videorecorder gemod enne.... 90PK op 2 wieltjes voor d'n echte snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWP

MWP

hellemaal mee eens, een n00b zonder info.... wat moeten we daar mee :? slottjes plaatsen.
Maar als hij duidelijk zijn vraag formt en genoeg specs geeft, dan kan je hem goed helpen

[edit]
Ik vindt trouwens ook dat als je je pas aanmeld eerst even zou moeten rondkijken om te zien wat andere mensen posten.. hoe de search werkt enz....
dan krijgen ze een beetje een idee van hoe het er hier aan toe gaat.

maar ik zit trouwens ook nog niet zolang op GoT.... ben pas bij post 200:)

offtopic:
Mijn 200'ste post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Abbadon schreef op 10 augustus 2002 @ 11:11:
Hoofdpunt van wat ik er uit op maak: het mod beleid is an sich redelijk tot goed alleen zou het aantal slotjes op bepaalde 'newbie*-achtige' topics minder mogen; geef het de kans en vrijwaar deze topics (desnoods met trashen van posts?) van geblaat als 'UTFS', 'n00b' en dat soort onvriendelijke en totaal niet tot (algemeen) nut bijdragende opmerkingen?
Helemaal mee eens. Ik stoor me als hopelijk not-so-nOOb vaak veel meer aan het gespam aan UTFS-achtige opmerkingen in een nOOb topic dan aan de topic zelf. Want wat wil je bereiken :? Lijkt me dat je wilt dat de nOOb ophoudt nOOb te zijn en dat lukt dus alleen als hij constructieve kritiek krijgt. Het is niet vreemd dat sommige mensen het bij een enkele goedbedoelde maar klungelig geformuleerde post laten en dan nooit meer verschijnen, als ze direct na 5 minuten al 10 posts met denigrerende opmerkingen over zich heen krijgen.

IMHO is het modbeleid mbt 'nutteloze' topics in PMG momenteel vrij goed, maar zou ik liever wat meer vingertikkerij willen zien tov degenen die ipv gewoon niets te posten steeds weer beginnen blaten. Trashen van posts zou een goed begin zijn, misschien een NOW bij recidivie...

Klinkt hard, maar de bedoeling moet toch zijn om iedereen naar een goed niveau te tillen, niet gewoon een exclusief clubje zijn die nOOb afzeikt en afschrikt (al is het alleen maar omdat het technisch 'niveau' van de ergste spammers al even bedroevend is als die van de tenminste goedbedoelde 'echte' nOObs- ik zie degenen die duidelijk wel technisch niveau hebben zich zelden tot dat soort praktijken verlagen)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memendo

Memendo

V4-power/Team BSD

dion_b schreef op 10 augustus 2002 @ 12:51:
[...]

IMHO is het modbeleid mbt 'nutteloze' topics in PMG momenteel vrij goed, maar zou ik liever wat meer vingertikkerij willen zien tov degenen die ipv gewoon niets te posten steeds weer beginnen blaten. Trashen van posts zou een goed begin zijn, misschien een NOW bij recidivie...
Juist mensen die UTFS lopen the schreeuwen verpesten de sfeer meer dan een noob-topic. Blijkbaar weten dat soort users niet dat er SM is en dat je niet hoeft te reageren en dat je het topic niet door hoeft te lezen. Echt ik zal ook wel eens een keer uitgevallen zijn tegen iemand omdat ik een slechte dag had(1keer), maar dan had ik best voor op mijn vingers getikt mogen worden.
En met users die dit structureel doen, daar mag je van mij best de vloer mee aanvegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je kan natuurlijk wel bruut het gemiddelde niveau naar boven willen helpen maar dat werkt niet zo.
daarom vind ik de sfeer hier ook echt soms verziekt door mods die gewoon in ene keer een slotje erop gooien en gebruikers die utfs loopen te schreeuwen.

wel leuk en aardig dat de modjes het niveau omhoog wil helpen maar niet op zo'n manier,niet ten kosten van de sfeer(die er nu wat weinig is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Vlabakje90 schreef op 09 augustus 2002 @ 18:17:
[...]
Zo ben ik ook uitgegroeid tot een meer gerespecteerd gebruiker :)

En idd, het niveau is sinds ik op GoT zit, aardig gedaald.
En dat laatste vraag ik me af. Is het niet meer dat jij aardig gestegen bent en daardoor minder intresse hebt in bepaalde zaken? Vergelijk het mijn tijdschriften. Toen in een jaar of 10 was, was de KIJK een spannend blad waarvan ik veel leerde. Toen in 16 was, vond ik het helemaal niets meer. Was de KIJK in niveau gezakt? Nee, ik was gestegen.

Ik ben ook meer een lezer dan een poster, zeker in PMG, maar ben vind het moderatie niveau op GOT een beetje arrogant. (hier in PMG valt het nog erg mee). Vragen die 2 a 3 jaar terug nog gewoon konden zijn nu in een keer N00b vragen en krijgen bijna zonder mededeling een slotje.

Ook ik ben ervoor om iets terughouder te zijn en mensen de gelegendheid te geven om te reageren. Nu krijgen topic's een slotje en wordt er soms verwezen naar de FAQ terwijl het antwoord daar NIET in staat. Alleen was de vraag dus ongelukkig geformuleerd. Geef dan de topic-starter de mededeling dat het antwoord in de FAQ staat en dan zakt het snel genoeg naar beneden.

Wel streng optreden tegen het na 10 minuten omhoog schoppen en nutteloze repleys die niets toevoegen (UTFS, verwijs dan na hoe de search kan gebruik worden)

Ik zelf ben ook van mening dat het ooit moet kunnen dat iemand iets post omdat hij de tijd (geld i.v.m modem) niet heeft heel internet af te stuinen, terwijl iemand het het antwoord makkelijk weet. Misschien kun je juist een rubriek toevoegen voor korte snelle simple vragen (soort snelkassa), waar topic max 24 uur blijven staan om te reageren.

Niet te streng modden om mensen de mogelijk te geven om te leren. Anders krijg je een klubje van GOT'ers die elkaar op een steeds hoger niveau tillen, maar op de lange duur uitsterft omdat geen nieuwe meer bijkomen.

Moraal van het verhaal:
Modden blijf bij de MOD en niet de user. Maar meer slotjes / actief verwijderen van reacties op het omgaan met een topic (kikken, UTFS, nutteloze antwoorden) dan op het niveau van de topicstarter. Mensen die niet willen reageren doen dat niet. Mensen die bereid zijn de topicstarter toch te helpen met zijn Noob vraag (waarop je gruwelijk vast kunt lopen) door hem te wijzen hoe hij het antwoord kan vinden staan dan vrij. Deze topics zakken snel genoeg weg daarna.

Just my 2,20371 cents.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsja helaas ben ik het met jullie eens dat het niveau op got behoorlijk daalt... das wel jammer, maar goed. Je klaagt in je openingszin ook dat je niet de tijd hebt om posts "vriendelijk te sluiten" . Ik vind dat het in dat punt niet alleen ligt aan de modjes, maar ook aan de users, die niet al te behlupszaam zijn. Maar je kan toch een paar standaard antwoorden klaarleggen met een verwijzing naar de FAQ en google en eventueel tom's hardware guide?
Ik bedoel dat je dan alleen ff hoeft te kopieren, en dan heb je altijd en vriendelijk antwoord?
Scheelt een hoop werk lijkt me

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2002 13:34 . Reden: typo's ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoewel ik nog niet zo lang virtueel hier op het forum rondhuppel, ben ik zeker geen n00b meer. Wat me opvalt, is dat best veel draden van een triest laag niveau geopend en ook in hoog tempo aangevuld worden.

Wat hier weer opvallend aan is, is het feit dat sommige van deze topics binnen no time letterlijk dichtgepleurd worden met een opmerking als: "Gebruik de search maar", terwijl vergelijkbare draden daarnaast vrolijk door pruttelen zonder dat er ook maar een zinnige post gemaakt wordt.

Ik ben absoluut voor een strak moderatiebeleid door de aangestelde moderators. Het is nu eenmaal zo dat een groot gedeelte, misschien zelfs het overgrote deel, van de users hiertoe niet in staat is.

Wel ben ik van mening dat bij het op slot gooien van topics in het algemeen iets meer aandacht gegeven mag worden aan de slotpost om daarin het hoe en waarom kort uiteen te zetten. Dit is voor de posters in de draad leerzaam en overzichtelijk en het is voor mij persoonlijk ook 'netjes', opvoedkundig gezien. ;)

Ik begrijp dat dit voor de moderators niet altijd even leuk is, zeker niet als je net een paar onnodige en/of 'slechte' topics hebt afgesloten, maar het hoort er wat mij betreft gewoon bij.

Als dit betekent dat er meer moderators aangesteld moeten worden, dan moet dat maar.

Notoire 'luie' posters, users die zich slecht aan de regels houden, users die willens en wetens de faq niet lezen, etc., mogen wat mij betreft aangepakt worden d.m.v. waarschuwingen en het (tijdelijk) ontnemen van rechten.

Conclusie:
Ik ben zeer zeker voor een _strak_ moderatiebeleid door moderators, maar dit betekend voor mij wel dat bij daadwerkelijk ingrijpen wat meer zorg aan de 'opvoeding' en argumentatie besteed moet worden.

Ik bedoel met triest laag niveau topics die niet geopend hadden hoeven worden, wanneer de topicstarter eerst 5 minuten de tijd had genomen om zichzelf van relevante informatie te voorzien.
Ik ben wel degelijk van menig dat elke n00b/newbie met zijn vragen terecht moet kunnen, zonder dat hij/zij zich opgelaten hoeft te voelen omdat hij/zij een domme vraag stelt.
Een poster is gebruiker en dus GAST op GoT en mag derhalve best een beetje moeite doen.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2002 15:57 . Reden: Mijn haastig getypte verhaaltje ietwat genuanceerd en uitgewerkt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:22

Vidra

Vragen?

Zoals al eerder aangehaald en behandeld is iedereen die hier rondloopt ooit zelf een n00b geweest. Daardoor is het ook te begrijpen dat er altijd wel mensen zijn die een vraag hebben, waarbij zij het advies willen hebben van de aanwezigen hier op het forum.

Ik ben ook voor een actief en streng beleid van moderators, alleen loop je ook het risico dat N00b niet meer weet waar hij/zij dan heen moet om toch zijn of haar vraag beantwoord te krijgen, daarom vraag ik me af of het mogelijk om een soort n00bs vraagbaak te maken....

De mods die verplaatsen de n00b topics die verkeerd staan of daadwerkelijk als een beginnelingsvraag opgevat kan worden. Alleen heb je dan wel enkele die-hards nodig die bereidt zijn deze vragen te beantwoorden. Er zijn wel meer mensen zoals ik die ook de newbies wil helpen bij de beantwoording van hun vragen.

Ik weet dat er dan wel weer een onderwerp op het forum bij komt, maar zo kan je wel een soort filter creeren...waarbij iedereen blij kan zijn:

De gotters zien minder n00bs vragen in de reguliere topics en de noobs krijgen toch hun ADVIES of iets in die geest!!

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Marshal-
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-11-2024
Oke, hier komt die, mijn idee voor een beter GoT :Y)

Mijn mening is dat de mods moeten blijven doorgaan met het actief modden en daarmee dus het plaatsen van slotjes.

Maar persoonlijk vind ik dat er op een verkeerde manier wordt gemod. De meeste (zo niet alle) moderators zijn druk bezig het niveau in hun forum zo hoog mgelijk te houden, door topics die volgens hun (of de FAQ) beneden dat niveau ligt te sluiten.

Mijn voorstel: Hou hier mee op!!!

Waarom vind ik dat nu? Het modden op niveau is gewoon niet haalbaar. Iedereen hier op GoT heeft een ander niveau en beoordeeld het niveau van andere users op een andere manier.

In het begin van GoT was er waarschijnlijk een kleine groep echte tweakers en lag het "niveau" voor die personen op een hoog niveau. Het forum is in de tussentijd echter groter geworden en daarmee is er een grotere diversiteit aan tweakers gekomen.

Er zijn dus mensen met een hoger "niveau" bijgekomen, maar ook mensen met een lager "niveau". Het wordt nu gewoon eens tijd dat we dit met zijn allen gaan accepteren in plaats van het op een krampachtige wijze proberen vast te houden aan dat hoge "niveau".

Voorstel is dus: Elk topic mag geopend worden ongeacht het "niveau", MITS....

En dan die MITS, even een uitleg.

Wanneer er niet meer op niveau gemod gaat worden, waarop dan wel? Mijn idee is om alleen op de wijze van vraagstelling te gaan modden.

Als iemand misschien een hele basic vraag stelt (bijvoorbeeld "hoe pak ik een zip bestand uit"), maar ALLE relevenate informatie geeft bij deze vraag, moet dit gewoon kunnen.

Wanneer dan een goede oplossing/antwoord wordt gegeven kan het topic worden gesloten door de moderator.

Topic die geopend worden met enkel "HELP" kunnen natuurlijk direct dicht, MITS dit gebeurd met een juiste slot message.

Onnodige reacties door andere users die weinig bijdragen moeten ook als zodanig door de mods worden behandeld.

Nu begrijp ik ook dat wanneer er gemod gaat worden op de vraagstelling er grijze gebieden zullen ontstaan, maar ga ervan uit dat de mods dit naar eigen inzicht goed kunnen invullen.

Distributed.net, the only reason my computer is on right now !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben van mening dat je het de modjes moet laten doen users enz. gaan verkeert beoordelen denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Op /14 (programming and webscripting) hebben we op dit moment ook zo`n topic omdat we ook last hebben van een grote hoeveelheid onzin topic, misschien is het handiger om een algemeen beleid op te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het op dit moment wel goed gaan idd, mensen moeten verder gewoon niet reageren als ze een topic boolshit vinden. Ga wat nuttigers doen, nietwaar. Zelf ben ik ook niet van zo'n hoog niveau qua computers, maar ik lees dan ook meer dan dat ik schrijf. Als ik een vraag stel doe ik dat ook héél duidelijk en dan krijg je gewoon antwoord. Verder, nu de search weer werkt zal het aantal 'domme' vragen waarschijnlijk ook wel weer dalen, want de laatste tijd was het wel heel erg. Anyway, gewoon de moderaters hun werk laten doen, met de users weet je soms ook niet 'met wat voor een 'tuig' je te maken hebt ;)
Pagina: 1