Debian kan geen lokale hostnames vinden

Pagina: 1
Acties:

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:36
Mijn probleem is dus het volgende: als ik vanaf mijn debian computer (router, hostnaam: debian) mijn computer (Win98 SE, hostnaam: Jaap-Jan) probeer te pingen, dan krijg ik resoluut een "ping: unknown host" bericht. Op IP-nummer pingen lukt wel.

Nu heb ik de troubleshooting pagina gelezen van "Samba in 24 hours" en daar staat dat er dan een probleem is met de DNS.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
One of the fundamental services of TCP/IP networks is the Domain Name Service (DNS). 
If the server is unable to resolve the hostname to an address, you will see a message 
similar to
$ ping win-client
ping: unknown host win-client

If this occurs, the first step is to try the ping command again, but using the IP 
address of the client.
$ ping 192.168.1.135

If this succeeds, we can point a finger at the DNS configuration. The most common
errors are
[List]
[*]The DNS configuration on the server (/etc/resolv.conf) is broken
[*]The win-client name does not contain an entry in the DNS zone
[*]The DNS server is currently unreachable
[/List]

Tja, Sounds clear to me. Maar een oplossing hiervoor wordt niet aangedragen.
Mijn /etc/resolv.conf ziet er zo uit:
code:
1
2
3
4
search thuis
nameserver 127.0.0.1
nameserver 213.229.80.11
nameserver 213.229.80.12

Die andere middelste mogelijkheid waar de fout kan zitten vind ik nogal vaag. Hoe krijg ik een host in de DNS zone?

De naamserver is in mijn geval wel te bereiken. Ik heb met dig www.tweakers.net een DNS-lookup gedaan die werkte. Er kunnen dus alleen DNS- adressen gevonden worden op het internet. Hoe moet ik dit oplossen?

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:47

deadinspace

The what goes where now?

Je draait zelf een DNS server? Heb je daarin ook A records aangemaakt voor bijvoorbeeld jan-jaap ?

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Voor een klein netwerkje is het vaak makkelijker de namen statisch te configureren.
Dit doe je in het bestand /etc/hosts , ip nummer met de naam toevoegen.
Kijk ook even of je een bestand /etc/nsswitch.conf hebt , hierin wordt de volgorde van
de name lookup gedefinieerd. Als de regel die begint met hosts:
er zo uitziet:
code:
1
hosts:     files dns

zal er eerst in de files gekeken worden voordat dns geprobeerd wordt.

Suc6 !

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Jaap-Jan
u_nix_we_all schreef op 09 augustus 2002 @ 18:07:
Voor een klein netwerkje is het vaak makkelijker de namen statisch te configureren.
(...)
Heb ik niets aan. De computers worden geconfigureerd via een DHCP- server op 'Debian'.
deadinspace schreef op 09 augustus 2002 @ 17:59:
Je draait zelf een DNS server? Heb je daarin ook A records aangemaakt voor bijvoorbeeld jan-jaap ?
Nee. Ik hoef mijn computers niet terug te kunnen vinden op het internet. Bovendien wordt hij alleen gebruikt voor mijn eigen computers.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• u_nix_we_all
  • Niet online
DNS in combinatie met DHCP is een veel voorkomend probleem.
Met DNS verschuif je je probleem naar een name server. Deze gebruikt
zonetabellen , die bij veel DNS servers ook vrij statisch zijn. Wat je dus wilt is je dhcp server
ook een update naar je dns te laten doen. Ik weet niet of daar mogelijkheden voor zijn :?

Work around: gebruik een dhcp lease van een jaar ofzo. Dan reserveert de server dat IP addres
een jaar lang nadat je het "teruggegeven" hebt voor diezelfde machine. Dan is dhcp toch vrij statisch.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• u_nix_we_all
  • Niet online
deadinspace schreef op 09 augustus 2002 @ 17:59:
en toen antwoordde je negatief. Op deel 1 of 2 van de vraag ?

Ik ga er ff vanuit dat je GEEN dns server draait, afgaande op de inhoud van je /etc/resolv.conf
De namen voor de machines in je locale netwerkje , krijg je nooit bij je provider
in de DNS.
Als je het echt dynamisch wilt doen , zul je dus zelf een dns servertje moeten gaan draaien
voor je lokale netwerkje , en een tool moeten vinden om vanuit je dhcp een update
op de dns server te doen.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Japie_17 schreef op 09 augustus 2002 @ 18:12:
Heb ik niets aan. De computers worden geconfigureerd via een DHCP- server op 'Debian'.
Wat bedoel je daarmee? Krijgen ze telkens een ander IP?
Nee. Ik hoef mijn computers niet terug te kunnen vinden op het internet. Bovendien wordt hij alleen gebruikt voor mijn eigen computers.
Als je een DNS server draait met A records voor de computers op je netwerk, dan zijn die A records nog niet meteen beschikbaar op het internet... Dat is alleen het geval als er een domain naar jouw nameserver wijst (en jouw nameserver daarvoor geconfigureerd is).

Mijn gateway hier draait een DHCP server, en deelt statische adressen uit aan de computers hier, en hij draait een DNS server die
1) als caching DNS server voor internet-hostnames dient.
2) voor de resolving en reverse-resolving van hostnames op het netwerk zorgt.

Als de IP adressen statisch zijn, kan het ook in /etc/hosts, maar dat moet je wel op elke computer doen wil het fatsoenlijk werken. Met een fatsoenlijk geconfigureerde DHCP en DNS server kun je het allemaal netjes en centraal regelen.

• Jaap-Jan
[quote]deadinspace schreef op 09 augustus 2002 @ 22:00:
[...]
Wat bedoel je daarmee? Krijgen ze telkens een ander IP?

[...]

Als je een DNS server draait met A records voor de computers op je netwerk, dan zijn die A records nog niet meteen beschikbaar op het internet... Dat is alleen het geval als er een domain naar jouw nameserver wijst (en jouw nameserver daarvoor geconfigureerd is).

Mijn gateway hier draait een DHCP server, en deelt statische adressen uit aan de computers hier, en hij draait een DNS server die
1) als caching DNS server voor internet-hostnames dient.
2) voor de resolving en reverse-resolving van hostnames op het netwerk zorgt.
[...]

Ik hoop dat ik met deze vraag niet te 'basic' wordt (hierdoor is mijn vorige topic dichtgegooid) maar hoe stel ik named in om mijn lokale netwerk te resolven? Ik denk dat ik al wat preciezer kan zijn: hoe moet ik zonefile instellen? Is het domain wat ik in moet vullen hetzelfde als de werkgroep die ik ingesteld heb op de Windows 98 clients?

Verwijderd

deadinspace schreef op 09 augustus 2002 @ 22:00:

Als de IP adressen statisch zijn, kan het ook in /etc/hosts, maar dat moet je wel op elke computer doen wil het fatsoenlijk werken. Met een fatsoenlijk geconfigureerde DHCP en DNS server kun je het allemaal netjes en centraal regelen.
Wat gebruik jij daarvoor btw?

Ik gebruik deze, zelf flink moeten aanpassen maar 't werkt :)

• Jaap-Jan
Verwijderd schreef op 10 augustus 2002 @ 09:46:
[...]

Ik gebruik deze, zelf flink moeten aanpassen maar 't werkt :)
Zoiets gebruik ik ook: DHCP-DNS maar ik weet niet hoe ik dat in moet stellen... Ik heb ndc.cron.pl & ddns.cron.pl al aangepast en eens gerunt maar dat werkt ook niet.

[ Voor 0% gewijzigd door Jaap-Jan op 10-08-2002 10:10 . Reden: typo ]

Verwijderd

Zorg dat je /etc/hosts.conf er ongeveer zo uitziet:
code:
1
2
order hosts,bind
multi on

In /etc/hosts zet je dan zoiets:
code:
1
2
127.0.0.1 localhost
192.168.1.135 jaap-jan

En klaar is Jaap-Jan!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 10 augustus 2002 @ 09:46:

Mijn DHCP server deelt statische adressen uit (gebaseerd op mac-adres), en de DNS server resolved namen naar die statische adressen (en andersom).
Pagina: 1