Toon posts:

voortdurend kopbewegingen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoor mijn schijven ongeveer elke 5 seconden een geluid maken (prrrkrr) alsof de koppen zich even instellen.
In Systeemmonitor of File Monitor zie ik dat er NIETS weggeschreven of gelezen wordt.
Als ik echter grote hoeveelheden data verplaats, bijv. defraggen, zie ik de datastroom elke 5 seconde inzakken (tot bijna nul).

Wat kan de oorzaak zijn?
Ik heb hddtemp draaien, maar als ik dat uitzet hoor ik het geluid nog steeds.

(Win98, 1m: IBM307030, 1s: WDCaviar10GB, 2m: S'cuda80GB, 2s: LiteOn40x)
Volgens mij hoor ik het geluid niet als enkel de IBM aangesloten staat.
Op de cuda staat (nog) geen OS dus kan ik die niet los testen.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

(jarig!)
1) Hoeveel geheugen heb je
2) Welk OS draai je
3) Draai je veel dingen in de achtergrond
4) Weetje hoeveel geheugen je Windows opsnoept na het opstarten?
(bijv te zien met Norton Systeminfo/memory.

En...zie dat je je IBM en WD aan dezelfde kabel hebt hangen, nou hoeft dat geen probleem te zijn maar dat is niet onmogelijk.

Zo begaf mijn WD het bijna helemaal na 2 mnd. "schijnbaar probleemloos" achter een Quantum gehangen te hebben. Verschikkelijke schaapgeluiden waren het gevolg, alleen een low-lvl format kon hem weer tot leven roepen. Aan zijn eigen kabeltje voelde die zich veel prettiger en draaide sindsdien als een zonnetje.

M.a.w. Probeer eens te switchen tussen je IDe-apps. Kan wel eens helpen....

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Verwijderd

Topicstarter
1) 128 tot 320MB
2) Win98
3) nope
4) weet ik niet precies. Ik had dacht ik altijd zo'n 128MB vrij met 192MB geheugen..

Maar als het een kwestie van swappen is, waarom maakt mijn Seagate dan geluid, als de swap op de IBM staat? En ik zet alle programma's - ook die op de achtergrond - uit, en toch bewegen de koppen elke 5 seconden. Volgens mij van alle drie de schijven.
En er draaien geen programma's (volgens File Monitor) dus is er geen reden om te swappen. In Systeemmonitor zie ik nog genoeg vrije geheugen.

Ik vraag mij af of het met de controller-problemen van die IBM-schijven te maken heeft. De controller is soms niet in orde, waardoor misschien de koppen steeds even bewegen. En dat beïnvloedt het hele systeem? Zoiets?

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

(jarig!)
Tja,durf het niet te zeggen. weet weldat een bokkig ide-app je hele systeem kan verstoren....of zelfs platleggen.

Probeer eerst eens te spelen met je aansluitingen, goeie kans dat er een paar elkaar "bijten". Een iets andere Setup kan wonderen doen.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Klinkt als een harddisk die stervende is... Kraak je kast eens open, controleer de +5V en +12V... Controleer of de HD niet te warm wordt. Zet in de BIOS SMART monitoring aan, en zorg dat je data gebackupt is.
Luister ook hier eens naar: [rml][ Dode IBM] Herkent iemand dit exacte geluid?[/rml]

[edit] Voor degenen die antwoorden: Prrkrr klinkt alsof de schijf zich herinitialiseert, dus niet een lees of schrijfactie.

Forget your fears...
...and want to know more...

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Ik heb dit ook alleen dan met mn SCSI Seagate X15 36LP.

Shift die hier ook regelmatig op het forum post, heeft pas geleden ook die schijf gekocht, en die maakt ook hetzelfde mee.
Betekend dit dat ie stervende is :? dat zou interessant zijn.

• Aetje

Aetje

Betekent iig dat de schijf zich niet gezond voelt. ZET DUS SMART MONITORING AAN. Als SMART zegt dattie stervende is, gewoon terugbrengen en nieuwe eisen.

Forget your fears...

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Wanneer zegt SMART zo'n melding?
Smart is toch geen progje?

• Aetje

Aetje

SMART is een protocolletje dat je aan kan zetten... Meeste OSjes lezen het wel uit.

Forget your fears...

Pagina: 1