[Exchange 2000] Server Design en Planning *

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Goshimaplonker298
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-01 18:30
dit is begonnen als een stuk storage en I/O performance design voor Exchange 2000
aangezien er toch een vraag was om dit uit te breiden om gewoon exchange 2000 design en planning te omvatten. en ik dit zelf ook wel een interessant onderwerk vind. heb ik aan Koffie gevraagd om de Titel van de Thread aan te passen.
zodat het ook duidelijk is waarover we hier discusieren

-------------------------------------------------------------------------------------
deze kan ook in opslag media en I/O controllers thuis horen. maar ik post hem hier omdat ik hoop dat er hier wat professioneler word meegedacht / gediscussieerd

even in het kort samengevat.
wat voor RAID levels ga ik gebruiken voor mijn Exchange server , OS+ swap , Logfiles, property store , en de streaming store. dit omdat microsoft zichzelf nog al eens tegenspreekt. en ik helaas niet in staat ben om alles te testen op dit moment

ik ben op dit moment bezig om een Exchange 2000 cluster te ontwerpen.
het moet een 2 node Active / Active cluster worden voor 1000 mailboxen totaal, Gemiddeld 100MB Max per mailbox
normaal verdeeld als 500 mailboxen per node. maar als er een node onderuitgaat en er vind failover plaats dan moet de overgebleven node de volledige 1000 mailboxen kunnen hebben. daarnaast is er nog een stuk overcapaciteit voor de toekomst

qua hardware hebben wij hier als standaard Compaq Proliant servers
op dit moment ben ik aan het kijken naar een Proliant ML530 Dual P4 Xeon 2.4GHZ server met 4GB Memory.en een Smart Array 5300 controller
( 64, 128 of 256 mb cache)
dit omdat de prijs prestatie verhouding van deze server gewoon goed is.
hij is 1000 euro duurder dan een ML370 met dual proc ( 1.4GHZ ) en
2000 euro duurder dan een DL380 met dual proc ( 1.4GHZ )
als deze voor de rest het zelfde geconfigureerd word

nu heb ik ondertussen al een doos A4 papier aan documenten doorgelezen van onder andere microsoft en compaq. en ook de resourse kit en MCSE boeken / Administration guides. zijn mij niet vreemd meer

de bedoeling is ook om dit op een SAN te gaan implementeren. nu loop ik tegen een aantal heel interessante vragen aan.

microsoft beveeld RAID 0+1 aan boven RAID 5. als we dit bekijken vanuit een performance / data redundancy oogpunt. RAID 1 word ook genoemd maar is "traag"
RAID 0 is niet veilig maar performd het beste

nu was ik voor de systeem drives van plan om 18.4GB 15K RPM UW3 schijven te gaan gebruiken.
ik stel de I/O performance van deze drives even gelijk aan 100 read /100 write voor het gemak van rekenen

als ik volgens het microsoft voorbeeld reken levert RAID 0+1 met 4x een 18.4Gb disk me 36.8GB aan bruikbare storage op
en aan I/O performance 4x100 = 400 read / 4x100/2= 200 write performance
(volgensde microsoft formule)
en voor RAID 5 met 4x een 18.4GB disk me 55.2GB aan Bruikbare storage op
en aan I/O performance 4x100 = 400 read / 4x100/4=100 write performance
(volgensde microsoft formule)

dus RAID 0+1 is 400 read / 200 write
dus RAID 5 is 400 read / 100 write

nu gaan we even van die nummers uit

nu beveeld microsoft het volgende aan (best practices)

een RAID array / partitie voor het OS
een RAID array / partitie voor de swapfile
een RAID array / partitie voor de Exchange logfiles
( sequential I/O , 4KB gemiddeld 50% read / 50% write)
een RAID array / partitie voor de property store
( Random I/O 50% read / 50% write)
een RAID array / partitie voor de streaming store
( Sequential I/O 100% read )

als dat je te overdreven word en je maakt niet veel gebruik van Internet protocolls ( POP3, IMAP4 enz met exchange) kan je het ook zo inrichten

een RAID array / partitie voor het OS + de Swap file
een RAID array / partitie voor de Exchange logfiles
een RAID array / partitie voor de property store + streaming store

dit lijkt mij dus ook direct de meest efficiente oplossing. omdat onze exchange server functioneerd als corporate Echange niet ISP Echange ( om maar weer eens met microsoft te gooien)

dus kom ik op het volgende uit.
om de server zelf maar rap te houden zit ik nu hevig in de richting van RAID 0+1 te denken voor de OS + Swapfile. ( Cache ingesteld op 50% read 50% write )
kost ongeveer 700 euro meer maar dan heb je ook wat. ( op papier tenminste )
nadeel is de Waste of space zogezegt . maar er kunnen 2 disks ( mits het over de beide mirrors verdeeld word ) stuk gaan in de ze opstelling

wat ook nog zou kunnen is 3of 4 disks RAID 5 en dan op de contoller de Write cache op 25% of 0% read en 75% of 100% write te zetten en dan hopen dat dit iets afvangt van de write performance

of gewoon 2 Disks RAID 1 en hopen dat de 15k disks snel genoeg zijn om het
"vlot te houden"

maar nu gaan we aankomen bij het stuk waarvan ik graag de mening zou willen horen van mensen die exchange al geimplementeerd hebben op een SAN.

ik ga hier uit van 1 Storage groep per server wat dus zou betekenen dat je
4 Arrays zou moeten creeeren in de SAN. 2x voor de logfiles 2x voor de database files om tot de maximale I/O performance te komen

en de Random van de Sequential accesses te scheiden
maar dit leverd mij een interessant probleem op.

ga ik voor het exchange gedeelte van de SAN kleinere schijven kopen om maar meer I/O performance te kweken. of ga ik de Schijven zo groot mogenlijk inkopen om de totale capaciteit van de SAN zo hoog mogenlijk te houden.

omdat je dan op hele vreemde dingen gaat uitkomen.
als ik de schijven zo groot mogenlijk maak dan kom je uit op
of 4x 3 schijven RAID 5 of 4x 4 schijven RAID 0+1
dus komt dus alletwee uit op effectief +/- 146GB per Array/partietie als je de 73 Gb fibrechannel disks gebruikt. iets wat zeker door de log files nooit gebruikt gaat worden. en mensen moeten wel hele grote email archieven gaan opbouwen om dat op te vullen

ik zou ook 18GB of 36GB disks kunnen gaan gebruiken ( of een combo daarvan)
zou ik zelf denken aan
Logfiles 4x 18Gb disk RAID 0+1 voor 36GB effectief per array
Databases 6x 36GB RAID 0+1 voor 108Gb effectief per Array
en dan 2x logfiles array/partitie en 2x database array / partitie
wat meer als genoeg moet zijn omdat dat de dubbele benodigde capaciteit is die nodig is per storage groep.

hou ik trouwens de Quorum Disk nog over dit zal denk ik RAID 1 worden omdat dit niet echt hoge I/O performance nodig heeft dus 2x 18GB disk RAID 1

ik vind dus vooral het SAN gedeelte heel moeilijk. omdat het gebruikvan klenere disks je SAN Capaciteit kleiner maakt. en je dus ook meer disk cabinets nodig zal hebben. wat ook weer een stuk investering is.

heeft er hier iemand al een vergelijkbare implementatie gedaan van Exchange 2000 op een SAN ? zo ja hoe zijn jullie er dan "tegenaangegaan" ?

en wat denken jullie er in zijn algemeenheid over

aangezien er ook ongeveer 700 tot 900 man op een dag actief gaan zijn op deze 2 servers lijkt de performance mij een belangrijk punt.

ik heb me trouwens even beperkt gehouden tot het Storage gedeelte omdat het anders helemaal een uitgebreid vraagstuk gaat worden.

------------------------------------------------------------------------------

Er was een verzoek om dit topic niet te beperken tot alleen maar de storage. en om ook andere design overwegingen mee te nemen

ik zal mijn gedachten over de storage groepen er ook maar eens bij typen.
later gaat nog meer volgen

oke, nu was ik aan het plannen voor een Exchange 2000 server cluster met 2 nodes Active/Active. voor 1000 Mapi clients. verdeeld als +/- 500 per server
de gemiddelde mailbox grote houd ik op het moment als 100MB max per user.
dus 50GB storage per server is minimaal nodig . maar aangezien ik ook rekening hou met groei in de toekomst (aantal users en Email volume) zal er extra ruimte zijn ik denk aan 100GB storage groep.

Elke server gaat 1 storage groep hebben. om mee te beginnen. later kan er per server nog 1 Storage groep bij komen voor een totaal van 2 per server.
dit omdat een enkele server maximaal 4 Storage groups kan hebben. en je wel wilt dat als er Failover plaats vind dat ook alle Stores weer online kunnen komen.

wij hebben intern ongeveer 15 hoofdafdelingen deze afdeling worden weer samengevoegd tot 5 diensten. medisch, administratief, enz enz dit worden dan de 5 Mailbox Databases daarnaast gaat er nog een extra Mail database zijn voor de services ( denk aan de mailbox voor de Administrator, en allerlij vergelijkbare accounts)
de diensten worden zo gecombineerd dat de spreiding van users die Last zou kunnen hebben van een Uitval van een database zo gespreid mogenlijk is.
daarnaast is het zo verdeeld dat we ongeveer uitkomen op 500 users per server
Er is doelbewust gekozen om het op dienst nivo te doen. omdat dit ook het makkelijkst te Managen is.

dus per storage groep komen er 3 mailbox databases. en 1 storage groep per server.

dit is ook gedaan vanuit het oogpunt van Backup en Restore.
op deze manier zijn er 6 kleinere databases. ipv 2 grote.
mocht er dus een database door wat voor reden dan ook corrupt raken. dan word er maar een relatief klein aantal users door getroffen en ook het terug zetten van een database zal sneller zijn omdat de database grote kleiner is.
heb je 175 man in onder 1 uur weer aan de email.
ipv dat er 500 man 3 uur zonder zit.

dit is natuurlijk ook afhankelijk van hoebelangrijk de functionaliteit van de Exchange server is binnen de organisatie. ( email , agenda , contactpersonen, public folders, enz enz)

------------------------------------------------------------------------------

nog een stukje over het geheugen van de Servers
er gaat 4GB aan geheugen in die servers omdat er zowieso 2 geheugen banken tegelijker tijd met geheugen gevuld moet worden
en Exchange toch niet meer dan 2.8 Gb aan virtueel geheugen kan addresseren
( dit volgens microsoft. ik heb het nog niet kunnen testen)
een ding wat wel zeker is. de /3GB switch zal gezet moeten worden in de Boot.ini.
omdat store.exe anders al na 1.5 GB memory in gebruik zal gaan zeggen dat er geen geheugen meer beschikbaar is. terwijl er nog zat vrij is. dit heb ik wel kunnen testen. zet gewoon 2GB geheugen in je server en vergeet de /3GB switch te zetten O-)
het heeft dus ook totaal geen nut om meer geheugen in de servers te proppen.

[ Voor 0% gewijzigd door Goshimaplonker298 op 11-08-2002 13:26 . Reden: Aanvulling ]

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:07

Arno

PF5A

OS/swap: raid 1
logs: raid 1
Dbases: raid 5

Op deze manier haal je de meest optimale performance op je disken :)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• Goshimaplonker298
oke, doe mij nu eens een plezier en onderbouw die stelling eens. O-)

• chemokar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-04 09:06
Flex, hier ben ik dus nu ook mee bezig ik heb alleen het probleem dat, m'n exchange alle faxen, e-mails, sms en telex berichten van de afgelopen 3 jaar moet gaan opslaan (zo'n 700GB).

Jammer dat je het beperkt tot storage, ben wel heel benieuwd naar de rest. Zal in het weekend nog eens lezen en eens kijken of ik m'n steentje kan bijdragen

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:07

Arno

PF5A

Goshimaplonker schreef op 09 augustus 2002 @ 17:05:
oke, doe mij nu eens een plezier en onderbouw die stelling eens. O-)
Hardware raid 1 heeft een prima performance omdat er geen parity wordt geschreven. Raid1+0 kan ook, maar dan ben je wel onnodig veel disken kwijt, vandaar raid 1. Deze raid-0 zou ik delen in 2 partities, een voor je OS en een waar je vooraan een fixed size swapfile plaatst en daarna je exchange logfiles, vanwege de bovengenoemde redenen.

De dbases kunnen gerust op raid 5, aangezien transaction pagess eerst in de logs worden geplaatst en pas als de server tijd heeft in de dbases worden verwerkt.

Ook is de mogelijkheid van een online hot-spare een extra reden om raid 5 te gebruiken, dan kunnen er twee disken uitvallen zonder dataverlies.

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Verwijderd

Traag schreef op 09 augustus 2002 @ 16:59:
OS/swap: raid 1
logs: raid 1
Dbases: raid 5

Op deze manier haal je de meest optimale performance op je disken :)
je os draait op een andere set dan je databases... dat levert al wat op (+ dat het erg handig is vergeleken met 1 raid 5, waar alles op staat). zonde om meer dan 2 schijven voor OS te gebruiken (dus raid 5 valt af voor os).
raid 5 voor je databases is gewoon het slimst vanwege grootte daarvan en de uitbreidbaarheid. verder performt exchange het beste als de logs en db's niet op de zelfde schijf/schijven staat. (ik neem overigens aan de je wel praat over hardware raids... niet die windows software raid :))

een raid 0 (of een raid 0+1) vind ik nooit een optie in professionele omgevingen. (ipv een raid 0+1 heb ik liever 2x raid 1.. met 4 schijven net zoveel ruimte, maar naar mijn idee veiliger)

• Goshimaplonker298
chemokar schreef op 09 augustus 2002 @ 17:09:
Flex, hier ben ik dus nu ook mee bezig ik heb alleen het probleem dat, m'n exchange alle faxen, e-mails, sms en telex berichten van de afgelopen 3 jaar moet gaan opslaan (zo'n 700GB).

Jammer dat je het beperkt tot storage, ben wel heel benieuwd naar de rest. Zal in het weekend nog eens lezen en eens kijken of ik m'n steentje kan bijdragen
ik zat al te verzinnen of ik het niet nog verder zou uitbreiden.
ik wil dat zeker doen als er vraag naar is. ik ben nu al een tijd bezig met het plannen hiervan. dus ook de andere aspecten van exchange.
ik denk dat ik dat dan wel aan de originele post toevoeg. houd het overzichtelijk.
"zo'n 700GB" -/-\o_ Jikes das een boel :P

ik snap niet waarom raid 0+1 minder redundant zou zijn dan raid 1.
je moet het zo zien je mirrord 2 disks . en dan ga je tripen tussen die mirror sets.

even als vergelijk om het rijtje compleet te maken read / write I/O is weer 100 per disk en ik ga even van de minimale benodigde disken uit (ik neem exoten zoals RAID 3 en zo niet mee) en ik gebruik hier de formules die overal te vinden zijn

RAID 0 Arrays de disks worden gestriped. 2 disks (niet redundant)
2x100 read en 2x 100 write = 200 read 200 write I/O
2x 18GB = 36GB effectief

RAID 1 Arrays de disks worden Gemirrord. 2 disks (redundant)
2x 100 read en 2x100/2 write = 200 read 100 write
2x18GB = 18GB effectief

RAID 0+1 Array de disks worden gemirrord en tussen de mirror sets word gestriped 4 disks (zeer redundant omdat er in theorie 2 disken kunnen uitvallen)
4x 100 read en 4x100/2 write = 400 read en 200 write
4x 18GB = 36GB effectief

RAID 5 Array de disks worden gestriped met parity 3 Disks
(redundant of zeer redundant DMV een hot spare)
3x100 read en 3x100/4 write = 300 read en 75 write
3x18.2 GB = 36GB effectief

nu gaan we het eens vergelijken met zeg 6 disks.
RAID 1 valt automatisch af. Ik weet niet hoe het met andere Raid controllers werkt maar bij een Compaq Raid controller als je meer dan 2 disks wilt mirroren zit je direct op raid 0+1. en als je RAID 1 kent klopt dat dus ook

RAID 0 Array 6 disks
6x100 Read 6x100 write = 600 read en 600 write

RAID 0+1 Array 6 disks
6x100 Read 6x100/2 write = 600 read en 300 write

RAID 5 Array 6 disks
6x100 read 6x100/4 write = 600 read en 150 write

RAID 0 is dus het snelste en je gebruikt de volledige ruimte maar het is niet redundant

RAID 0+1 is het meest redundant omdat er hier in theorie meerdere disken uitkunnen vallen en het is de snelste qua Write als redundante opstelling. maar wel de meest inefficiente wat betreft schijf ruimte. een N/2 opstelling waar N altijd even moet zijn.

RAID 5 is ook redundant ( zeer redundant als je een 7e drive definieerd als hot spare) is het minst snel qua Write als redundante opstelling. maar het is efficient met de schijfruimte. een N-1 opstelling waar N minimaal 2 moet zijn.

wat mij dus terug brengt bij het feit dat ik het die 2 extra schijven best waard kan vinden als ik veel disk I/O heb zeker Write I/O

ik moet nog steeds de invloed van Cache geheugen hierop testen. als je dus je Cache op 100% write zet.

ga zo ook eens proberen of je ook bij andere RAID vormen dan RAID 5 een hot spare kan zetten. heb ik nog nooit geprobeerd dus eens moet de eerste keer zijn
Verwijderd schreef op 09 augustus 2002 @ 17:16:
[...]

(ik neem overigens aan de je wel praat over hardware raids... niet die windows software raid :))

een raid 0 (of een raid 0+1) vind ik nooit een optie in professionele omgevingen. (ipv een raid 0+1 heb ik liever 2x raid 1.. met 4 schijven net zoveel ruimte, maar naar mijn idee veiliger)
hehe ik heb er ook niet voor niets een RAID controller bij staan :P

en zoals ik hierboven ook al zeg raid 0+1 is juist heel goed in een professionele opstelling.
zeker wanner je jezelf bedenkt dat je soms gewoon een Grote partitie nodig hebt IPV 2 kleinere. je kan BV je .EBD database van Exchange niet op 2 verschillende partities zetten. ik geloof zelf ( zal ik even moeten checken ) dat je zelfs maar een Partitie per Array mag hebben met Clustering. maar die moet ik echt even opzoeken. mocht dit niet waar zijn dan mag je me slaan met den rubberen hamer 8)7

Verwijderd

Is het niet handing om eens te gaan kijken naar de SAN die je zelf voorsteld? De Compaq StorageWorks (SANs) biedt je alle configuraties die jullie boven voorstellen, met als grote voordeel dat je je niet druk meer hoeft te maken over de verschillende nodes. Zeker in combinatie met de software van Compaq. (die is btw erg duur) Ik zelf heb erg goede ervaringen met Compaq StorageWorks in combinatie met streaming video.

Het lijkt me in dit geval zeker erg zinvol de voor- en nadelen van deze SANs eens te bekijken. De doorvoer van dit systeem is verschikkelijk snel. Er zijn RAID configuraties in overvloed mogelijk. Voeg er een paar online spares aan toe en je hoeft er de komende jaren niet meer naar om te kijken.

Afijn, mischien moeten jullie de discussie verleggen naar de SANs.

'tis maar een idee :)

• Goshimaplonker298
Verwijderd schreef op 10 augustus 2002 @ 11:35:
Is het niet handing om eens te gaan kijken naar de SAN die je zelf voorsteld? De Compaq StorageWorks (SANs) biedt je alle configuraties die jullie boven voorstellen, met als grote voordeel dat je je niet druk meer hoeft te maken over de verschillende nodes. Zeker in combinatie met de software van Compaq. (die is btw erg duur) Ik zelf heb erg goede ervaringen met Compaq StorageWorks in combinatie met streaming video.

Het lijkt me in dit geval zeker erg zinvol de voor- en nadelen van deze SANs eens te bekijken. De doorvoer van dit systeem is verschikkelijk snel. Er zijn RAID configuraties in overvloed mogelijk. Voeg er een paar online spares aan toe en je hoeft er de komende jaren niet meer naar om te kijken.

Afijn, mischien moeten jullie de discussie verleggen naar de SANs.

'tis maar een idee :)
ik dacht dat ik de SAN er ook bij had betrokken.
blijft het feit dat je ook op je SAN de schijven zal moeten gaan verdelen.
dat was dus de vraagstelling hierboven.

als je dus bij microsoft gaat zoeken is er BV een document
http://www.microsoft.com/...case/techdep/itge2ksn.asp
waarin staat hoe microsoft het zelf heeft opgelost en hun hebben in de SAN ook gebruik gemaakt van RAID 0+1.
tuurlijk heeft SAN een verschrikkelijk hoge theoretische doorvoersnelheid 2Gb is geloof ik de standaard op het moment.
maar ja SCSI UW3 heeft ook 160MB per seconden als theoretische doorvoersnelheid.
de vraag blijft dus hoe ga ik mijn Disken inrichten zodat ik een zo hoog mogenlijke doorvoer snelheid krijg. terwijl de kosten beheersbaar blijven.

nu moet ik eerlijk bekennen dat ik nog geen hands on ervaring heb met een SAN. maar daar gaat aankomende week wat aan gedaan worden. bij een oud werkgever van mij hebben ze net een SAN naarbinnen gerold. en ze hebben daar ook een exchange cluster geimplementeerd op die SAN. ik ga daar dus aankomende week of volgende week eens buurten om te kijken. wat het allemaal inhoud.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Om de diskussie over welke schijven en partities waarvoor te gebruiken nog wat complexer te maken: heb je ook al bedacht waar je de SMTP queue's neer gaat zetten? 't Hangt een beetje af van het mail-gedrag van je users, maar als die veel "naar buiten" mailen, kan je SMTP queue een bottle neck worden. Vandaar het advies om daarvoor ook aparte spindles te gebruiken. Leuk boek over dit onderwerp is Scaling Microsoft Exchange 2000 door Pierre Bijaoui (Compaq) ISBN:1555582397.

Vwb de indeling van je databases is er iets voor te zeggen om die niet per afdeling in te delen. In geval van een crash van een database is die hele afdeling ineens niet meer bereikbaar. Beter zou je een indeling op alfabetisch volgorde kunnen maken, dus usernames a - e in db1, f - j in db2, etc.

De benodigde grootte van je log partities moet je niet onderschatten: een mail loop die ontstaat op vrijdagmiddag, als jij net naar huis bent gegaan, kan in een weekend makkelijk 100 Gieg aan log files genereren. Ook als je bijvoorbeeld een keertje grotere hoeveelheden users wilt gaan moven naar andere databases of servers, kun je best wel veel log files genereren.

[ Voor 0% gewijzigd door Brahiewahiewa op 10-08-2002 20:31 . Reden: typo ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Goshimaplonker298
Brahiewahiewa schreef op 10 augustus 2002 @ 20:30:
Om de diskussie over welke schijven en partities waarvoor te gebruiken nog wat complexer te maken: heb je ook al bedacht waar je de SMTP queue's neer gaat zetten? 't Hangt een beetje af van het mail-gedrag van je users, maar als die veel "naar buiten" mailen, kan je SMTP queue een bottle neck worden. Vandaar het advies om daarvoor ook aparte spindles te gebruiken. Leuk boek over dit onderwerp is Scaling Microsoft Exchange 2000 door Pierre Bijaoui (Compaq) ISBN:1555582397.

Vwb de indeling van je databases is er iets voor te zeggen om die niet per afdeling in te delen. In geval van een crash van een database is die hele afdeling ineens niet meer bereikbaar. Beter zou je een indeling op alfabetisch volgorde kunnen maken, dus usernames a - e in db1, f - j in db2, etc.

De benodigde grootte van je log partities moet je niet onderschatten: een mail loop die ontstaat op vrijdagmiddag, als jij net naar huis bent gegaan, kan in een weekend makkelijk 100 Gieg aan log files genereren. Ook als je bijvoorbeeld een keertje grotere hoeveelheden users wilt gaan moven naar andere databases of servers, kun je best wel veel log files genereren.
op het moment is het externe Email verkeer niet zo schokkend. maar op dit moment zijn er nog maar 150 email accounts. als dit gaat oplopen tot 1000 users. verwacht ik inderdaad een stuk meer verkeer.
de internet verbinding word daarom ook geupgrade naar 2mbit up down.
ik ben op dit moment actief aan het monitoren wat het gebruik is van het Externe Email verkeer

maar ik moet wel zeggen dat ik geen rekening heb gehouden met de SMTP Queue.
ik dank je dan ook zeer voor deze tip. ik ga me hier toch nog eens verder in verdiepen.
en dat boek gaat op mijn leeslijst ( word hij nog langer :P )

en ja ik heb ook al gedacht om de boel interichten gebruik makend van het alfabet.
moet wel zeggen dat ik dan voor hele leuke problemen kom te staan met het vullen van de data bases ( lees de user load tussen de servers gelijk houden )
je hebt zeer zeker gelijk dat je op deze manier zoals ik het nu aan het inrichten ben. ik dan het risico loop een hele ( of meerdere kleinere ) afdelingen plat te leggen mocht er een probleem zijn met de database
ik ben er om eerlijk te zijn ook nog niet helemaal uit

je punt overde logfiles is een hele goede.
een van de oplossingen voor dat probleem is circular logging. niet dat dit nu direct de beste oplossing is. aangezien je op deze manier jezelf aardig in de vingers kan snijden wat betreft het herbouwen van een database.
ik heb inderdaad wel eens een exchange implementatie gezien waarbij de logfiles er voor zorgde dat de diskruimte telkens weer vol liep. moet wel zeggen dat toen exchange 2000 net uit was. en we eigenlijk al klooiend een server hadden opgezet. maarja aldoende leert men

[ Voor 0% gewijzigd door Goshimaplonker298 op 11-08-2002 01:30 . Reden: verkeerde knopje ]

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:31

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Titel edit on request

Tijd voor een nieuwe sig..

• gjs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-04 11:47

gjs

Scoobydoobydoo

Wij draaien op het moment op een single PIII 933MHz met 2Gb ram hierop ongeveer 40gb aan mailstrore.
Ivm. met hardware beperkingen hebben we 4*36Gb in raid 5 en 2*36Gb in raid1
systeem = 8G op de raid5 disk
mailstores = de rest op de raid5 disk
logs = 36gb op raid1
We zitten even tijdelijk op deze server nadat we een behoorlijk probleem hebben gehad, waardoor we alle mailboxen moesten moven naar bovenstaande server. De smtp server was corrupt, en was niet meer te repareren :-(
De originele server was een zelfde config (HP LC2000r) alleen met dual 933MHz.
We zijn ook van plan de mailstores nu over 2 servers te verdelen. En de single cpu machine krijgt er een cpu bij.

GA-Z68X-UD3H-B3 I7-2600K@4.4GHz 24Gb Ram 7Tb HDD

• Goshimaplonker298
gjs schreef op 11 augustus 2002 @ 13:13:
Wij draaien op het moment op een single PIII 933MHz met 2Gb ram hierop ongeveer 40gb aan mailstrore.
Ivm. met hardware beperkingen hebben we 4*36Gb in raid 5 en 2*36Gb in raid1
systeem = 8G op de raid5 disk
mailstores = de rest op de raid5 disk
logs = 36gb op raid1
We zitten even tijdelijk op deze server nadat we een behoorlijk probleem hebben gehad, waardoor we alle mailboxen moesten moven naar bovenstaande server. De smtp server was corrupt, en was niet meer te repareren :-(
De originele server was een zelfde config (HP LC2000r) alleen met dual 933MHz.
We zijn ook van plan de mailstores nu over 2 servers te verdelen. En de single cpu machine krijgt er een cpu bij.
als een cluster of gewoon 2 aparte mail servers ?

• Muppet
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09-2024

Muppet

GT: Beestig

2 apparte. Met 2 apparte stores. Om dat het anders erg groot wordt. IPV 1500 mailboxen op 1 willen we het dan opdelen, om de load een beetje te verdelen.

There is no art to find the minds construction in the face

Pagina: 1