[430VX] Grote warmteontwikkeling

Pagina: 1
Acties:

• zork
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-08 12:43
Hej All,

Ik ben bezig met een upgrade van een pentium 1 systeem. De originele specificaties waren:

Intel Pentium 1 133 MHz (socket 7)
QDI-P5I430VX-250 Explorer I
48 MB EDO-Ram
PCI Voodoo Rush 4MB graphics card
2 GB harddisk

Dat het moederbord een 'QDI-P5I430VX-250 Explorer I' weet ik vrijwel zeker, zo heb ik 'm, mede dankzij good ol' google, geidentificeerd, aan de hand van de layout en de gebruikte chips. Ik heb er een Diamond Monster 3D II 12 MB in gedaan. Afgelopen nacht heb ik een burn-in run gedaan van 12 uur, en die heeft ie stabiel doorstaan _/-\o_ . Het probleem is het volgende.
Vanmiddag is er een nieuwe processor binnengekomen, namelijk een Pentium 200 MMX (socket 7). Ik heb 'm zojuist erin geprikt en het draait prima. UT draait zelfs (jaja, laagste grafische instellingen) op een gemiddelde van 26,5 fps met 1 bot :Y) Enkele heatsinks op het moederbord worden echter loeiheet :o Je legt je vingertje er niet al te graag op, dat garandeer ik je :+ Hoe kan dit? Is dit normaal? Is er een kans dat het bordje in vlammen opgaat als ik 'm een burn-in test van 12 uur doe... :?

Afbeeldingslocatie: http://www.qdius.com/products/vx1.gif

Het zwarte onderdeel onder de socket, rechtsboven het onderste chipje

Alvast bedankt :)

• sebastius
  • Laatst online: 20-08 12:26

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

O, dat zijn die standaard MMX spannings-omvormers. Die worden loeiheet ja. Eventueel een beter koelblokje opzetten, maar ik zou me er niet druk om maken.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Mijn fan van mijn VIA KT133a is kaduuk. Megawarme chipset, maar het is (zelfs officieel bevestigd door Asus) geen enkel probleem. Leg je vinger eens op die voodoo2 chip en je kan ongestoord inbreken voor 2 weken met die vinger wegens het ontbreken van een vingerafdruk. Loeiheet, maar toen waren heatsinks nog geen mode.. :P

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:55

Mentalist

[avdD]

Zo zit het op het mobo dus lijkt me geen probleem. Je kunt eventueel denken aan een casefannetje, maar ach, wat is heet...

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• zork
Oké dan, gelukkig maar :) Dan zal ik dat mobo morgen ff naar de electroboer meenemen en een kijken of hij een bijpassend heatsinkje heeft voor me. Maar als ik de kast dichtdoe, uhm, dat komt de stabiliteit toch niet ten goede, of wel?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Als het goed is, zitten die heatsinkjes naast je CPU socket. De bedoeling is dat de airflow van je CPU cooler ook die heatsinkjes koelt.

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

_JGC_ schreef op 09 augustus 2002 @ 21:52:
Als het goed is, zitten die heatsinkjes naast je CPU socket. De bedoeling is dat de airflow van je CPU cooler ook die heatsinkjes koelt.
Tis een P1 bord, da's dan wel lullig als je er een passief gekoelde proc opzet :+

• dion_b
  • Laatst online: 00:20

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

W3ird_N3rd schreef op 09 augustus 2002 @ 22:11:
[...]

Tis een P1 bord, da's dan wel lullig als je er een passief gekoelde proc opzet :+
Allesbehalve lullig, daar hoort een 80mm casefan op gericht te staan :7

Verder idd perfect normaal gedrag voor die VRMs- de mobo krijgt van de AT voeding 3.3V en dat moet naar 2.8V omlaag. Dat voel je :+

Oslik blyat! Oslik!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

dion_b schreef op 10 augustus 2002 @ 00:37:
[...]
Allesbehalve lullig, daar hoort een 80mm casefan op gericht te staan :7
Casefan? Dus die P133 van mij had al die tijd "fout" gedraait zo passief zonder casefan? :| (enige fan in die bak was van de VOEDING...lekker...)

Een aantal kasten bieden trouwens helemaal geen ruimte voor een casefan... Wat dan?

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

ik heb hier een Compaq Prolinea 590 staan, beetje geupgrade tot boven spex mobo :)
max cpu hoort 133Mhz P1 te zijn en er zit nu een 150@167 op, en dan ook passief gekoeld.
temp is wel ietwat hoog, maar ik brand mijn klauwen niet aan de heatsink dus het is geen probleem.
er zit ook nergens plaats voor een casefan, behalve in de voeding.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 19:00
ik wilde mijn 430VX ook upgraden. Ik heb nu een P133 met 96mb RAM :P , 4mb Matrox + Voodoo2 12mb. Waar had je die 200mhz gekocht ?

dikzak

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

W3ird_N3rd schreef op 10 augustus 2002 @ 00:43:
[...]

Casefan? Dus die P133 van mij had al die tijd "fout" gedraait zo passief zonder casefan? :| (enige fan in die bak was van de VOEDING...lekker...)

Een aantal kasten bieden trouwens helemaal geen ruimte voor een casefan... Wat dan?
Dan is zo'n kast in strijd met de baby-AT form factor. Stoute fabrikant :o

Gelukkig kun je de meest dubieuze dingen uithalen met die oude So7 CPUs zonder dat het echt meltdown tijd wordt, maar idd zijn de VRMs (en dan om precies te zijn die paar FET's) de heetste dingen in zo'n kast. Enige airflow eromheen is een pre.

Maar jouw P133 had nog geen split voltage, dus kon het gewoon vrolijk draaien op de 3.3V dat rechtstreeks uit de voeding kwam. Dat is een stuk minder heet dan als er naar 2.8V omgevormd moet worden.

Oslik blyat! Oslik!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

dion_b schreef op 10 augustus 2002 @ 11:38:
[...]
Dan is zo'n kast in strijd met de baby-AT form factor. Stoute fabrikant :o
Het was een Xecom desktop kast van een 286 :P. Ik had een IBM Socket 5 mobo en geen kast waar ie inpaste, behalve... Juist. Daar kon ie dus los inliggen, maar ten tijde van de 286 had men nog niet zulke behoefte aan casefans :). Het was nu een socket 5 bordje zonder VRM (en zonder MMX support ;)) maar voor hetzelfde geld had ik er een socket 7 bord met mmx support en die hete VRMs ingedaan. Zonder casefan..
Gelukkig kun je de meest dubieuze dingen uithalen met die oude So7 CPUs zonder dat het echt meltdown tijd wordt, maar idd zijn de VRMs (en dan om precies te zijn die paar FET's) de heetste dingen in zo'n kast. Enige airflow eromheen is een pre.

Maar jouw P133 had nog geen split voltage, dus kon het gewoon vrolijk draaien op de 3.3V dat rechtstreeks uit de voeding kwam. Dat is een stuk minder heet dan als er naar 2.8V omgevormd moet worden.
Klopt :)

• zork
Chello200 schreef op 10 augustus 2002 @ 11:26:
ik wilde mijn 430VX ook upgraden. Ik heb nu een P133 met 96mb RAM :P , 4mb Matrox + Voodoo2 12mb. Waar had je die 200mhz gekocht ?
Ik heb die 200 mmx gevonden op www.2dehands.nl. Ze zijn zeer schaars de laatste tijd, ook in de V&A. Een maat van me vertelde dat ze die hier in Boxmeer bij een computerwinkel nog wel leveren. Levertijd ongeveer 1 week, prijs iets van 20 euro dacht ik. :)

Op die Pentium 133 zat een mooi heatsink + fan combootje :) De pentium 200 heeft een kleine heatsink en fannetje aan boord. Ik denk dat ik op die hete dingen maar een casefannetje richt, aangezien dat fannetje op de pentium 200 niet zo jovel is ;)

Verwijderd

mwah zorg gewoon voor een redelijke airflow in je kast, dan moet het wel goed gaan

• zork
Jah, dat doe ik doormiddel van dat fannetje :) Ik vind het jammer dat die Pentium 200 een vaste hsf heeft...Ik kan 'm er ook niet afslopen denk ik, want aan de bovenkant van de cpu zie ik de pinnetjes...Dat zou kortsluiting geven denk ik :?

• zork
Chello200 schreef op 10 augustus 2002 @ 11:26:
Volgens mij is meer dan 64 MB op een 430VX overkill...Heb ik wel eens gelezen hier op het forum. De chipset zou er niet efficient mee om kunnen springen oid. Sja, of ik lul uit m'n nek...:)

* zork is een beetje koortsig

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

zork schreef op 10 augustus 2002 @ 21:24:
[...]

Volgens mij is meer dan 64 MB op een 430VX overkill...Heb ik wel eens gelezen hier op het forum. De chipset zou er niet efficient mee om kunnen springen oid. Sja, of ik lul uit m'n nek...:)

* dion_b is een beetje koortsig
Deze aap heeft een kater maar kan z'n i430xX chipsets nog dromen.

Het is zo dat veel (oude) chipsets maar tot een bepaald niveau kunnen cachen en daarboven zonder L2 cache het geheugen aanspreken. Niet zo'n ramp, ware het niet dat je OS zich in de TOP van je geheugen laadt, dus in het gedeelte wat niet gecached is. 3x raden wat dat met je performance doet. Dit euvel is pas echt verholpen toen de L2 cache in de CPU geintegreerd werd en de chipset er niets meer mee te maken had.

Gelukkig is er hier niets aan de hand- er is geen Pentium chipset die ik ken die minder dan 64MB kan cachen. De VX is idd een van de zwakste, max 64MB cacheable, max 128MB totaal, maar dat gaat hier dus geen problemen opleveren met 64MB. Je kunt voor de lol ff benchmarken met 64MB en dan 8MB bijprikken en zien hoe de benchmarks kelderen :X
De i430FX en (ernstiger) i430TX hadden hier ook last van, terwijl de oudere i30LX, NX en HX het weer niet hadden.
In So7 dagen was je meestal gewoon beter af met Via of SiS chipsets ;)

Oslik blyat! Oslik!

• _JGC_
  • Nu online
* _JGC_ heeft 192MB FastPage RAM op een i430FX zitten samen met 2 P133s en 256K L2 cache.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Weet je zeker dat het de i430FX is? Op papier ondersteunt het chipset geen Dual Pentiums en niet meer dan 128MB FPM. Als het daadwerkelijk een i430FX is, dan zou ik het wel interessant vinden als je de overige specs hier alsnog neerplant :)

Van de i430 series ondersteunen alleen de volgende chipsets Dual Pentiums en (meer dan) 192MB: i430HX, i430NX en i430TX :)

• zork
dion_b schreef op 10 augustus 2002 @ 22:06:
[...]
Deze aap heeft een kater maar kan z'n i430xX chipsets nog dromen.
Ghehe, op dit tijdstip nog een kater :) Of heb je alweer een kater >:)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BalusC schreef op 10 augustus 2002 @ 23:52:
Weet je zeker dat het de i430FX is? Op papier ondersteunt het chipset geen Dual Pentiums en niet meer dan 128MB FPM. Als het daadwerkelijk een i430FX is, dan zou ik het wel interessant vinden als je de overige specs hier alsnog neerplant :)

Van de i430 series ondersteunen alleen de volgende chipsets Dual Pentiums en (meer dan) 192MB: i430HX, i430NX en i430TX :)
Hehe, ik heb het sterke vermoeden dat dit wel eens zou kunnen kloppen- hier heb ik ook eens een i430LX (die op papier geen EDO vreet) ruim 128MB EDO gevoerd- het werd weliswaar slechts als FP geaddresseerd, maar werken deed het prima. Intel was medio jaren '90 vrij conservatief met hun specs.

edit:

W8 ff- 192MB FP en 2x P133...

Dat is dan de i430NX die 256MB vrat of anders de HX die tot 512MB kon gaan. FX trekt misschien 128MB+, maar dual CPU lijkt me HEEL sterk.

Oslik blyat! Oslik!

• _JGC_
  • Nu online
Hehe, idd de NX, was laat gisteren.
Chipset zou tot 512MB moeten kunnen.
* _JGC_ heeft er twee CPU kaarten voor: een Dual P54C kaart en een single 486 kaart. Op beide kaarten zit nog een Intel chipset, moederbord is alleen een plank met SCSI, EISA, PCI, poorten, etc.
BTW: 8 geheugenslots erin, die elk 64MB vreten. Chipset ondersteunt geen EDO, moet met Parity SIMMs werken, maar toch heb ik er 32MB EDO Non-parity tussenzitten :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ah, toch wel de NX.. :+

* BalusC heeft ook zo'n i430NX Dual plankje, maar dan met de sockets gewoon op de moederbord vastgesoldeerd.

Er zit 128MB Parity in en ik heb nog wel een aantal non-parity EDO reepjes rondslingeren, maar deze nog niet uitgeprobeerd. Zou dat echt geen problemen leveren? Het beestje fungeert namelijk als een mini web/applicatie server en dan wil ik het wel zo stabiel mogelijk houden :)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BalusC schreef op 11 augustus 2002 @ 11:44:
Ah, toch wel de NX.. :+

* BalusC heeft ook zo'n i430NX Dual plankje, maar dan met de sockets gewoon op de moederbord vastgesoldeerd.

Er zit 128MB Parity in en ik heb nog wel een aantal non-parity EDO reepjes rondslingeren, maar deze nog niet uitgeprobeerd. Zou dat echt geen problemen leveren? Het beestje fungeert namelijk als een mini web/applicatie server en dan wil ik het wel zo stabiel mogelijk houden :)
Voor stabiliteit moet je je natuurlijk aan de specs houden. Maar goed, m'n router heeft een LX chipset, vrijwel identiek aan de NX, die ook geen EDO zou moeten kunnen vreten en die nu een paar maanden vrolijk met non-parity EDO en parity FP door elkaar draait (wel met parity checking uit). Als dat uit kan, dan moet het lukken.

Maar misschien dat ik dit vanavond zelf test, ik heb een Asus dual So5 met NX chipset die ik gewoon MOET uitproberen, kijken wat die van EDO vindt ;)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1