Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39
Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64
Die zit er niet op namelijk (niet dat ik weet althans), het is echt het meest simpele scsi-kaartje dat je kan bedenken... :-)
kan in m'n bios verder niet veels nuttigs vinden geloof ik....
Kijk eens in je apparaatbeheer of de kaart een IRQ moet delen en als dat zo is, probeer dan eens in je BIOS met IRQ's te schuiven ...
(opmerking: vreemd genoeg ziet windows dit soort gevallen niet als een fout en dus verschijnt er geen uitroepteken; laat je hier niet door van de wijs brengen !)
Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me
- ik draai w2k
- scsi-kaart wordt gevonden (en geinstalleerd) als PCI-device
- er staat een uitroepteken in het apparaatbeheer
- foutmelding luidt: apparaat kan niet starten (code 10)
- IRQ van de scsi kaart is 9
- volgens apparaatbeheer zitten ALLE pci kaarten (sound, video, lan, usb) op ICQ 9 (?!)
- ik weet de weg niet zo goed in m'n bios, waar moet ik zoeken?
ik hoop hiermee wat meer duidelijkheid te scheppen... :-)
Dat alle kaarten op 1 IRQ zitten komt door ACPI. ACPI beheerd het powermanagement en de resources van je PC. Omdat alle ACPI compatible borden IRQ's moeten kunnen sharen vind win2k dat dat ook maar maximaal moet gebeuren
De oplossing is ACPI de-installeren; ga in in de device manager naar system devices en verwijder 'microsoft acpi compliant system' of iets wat er op lijkt.
Laat nu opnieuw naar hardware zoeken en zeg dan dat je zelf iets wilt selecteren. Kies dan een standaard (niet ACPI) systeem. Opnieuw opstarten zou moeten werken daarna.
Verder is het mogelijk in de BIOS IRQ's te reserveren voor bepaalde sloten en is het ook aan te raden om de optie 'pnp aware OS' op disabled te zetten.
succes !
- ik heb het ACPI apparaat verwijderd
- hierdoor had ik ineens een stuk of 20 onbekende apparaten
- daarna heb ik em naar hardware laten zoeken
- alle onbekende apparaten werden weer geinstalleerd
- ook het ACPI apparaat is weer terug
opnieuw opgestart, naar apparaat beheer... alle PCI apparaten zitten weer op
IRQ 9, BEHALVE de scsi-kaart... die zit nu in z'n eentje op IRQ 10.
Maar nog steeds hetzelfde probleem...
ik heb trouwens geen mogelijkheid gehad een ander ACPI systeem te kiezen...
Ga in device manager naar 'computer'; klik deze open. Als het goed is zie je staan 'advanced configuration and power interface computer. Klik op 'properties' en kies 'update drier'. Kies 'select driver from a list' en kies 'standard PC.
Rebooten en verder zoals eerder verteld.
Excuus voor het eerdere foute advies ...
Dat modprobe gaat over linu, dus dat mag je vergetenThis is a very small ISA scsi controller. This card usually comes with internal ZIP drives. The board has jumpers for selecting IRQ and I/O addresses.
This board is supported by the 'aha152x' SCSI driver, but will require command line options. The following command line seems to work without any problems.
'modprobe aha152x aha152x = 0x(address*),(irq*)'
* Replace with board setting.
Possible IRQ are: 9,10,11,12
Possible Addresses are: 140h, or 340h
IRQ 10 zou het dus moeten doen. Heo staan de jumpers van dat ding?
Adaptec site voor manuals en jumper settings
[ Voor 0% gewijzigd door Terror op 10-08-2002 00:19 . Reden: Layout aanpassing en Toevoegen links ]
Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64
Ik weet niet uit m'n hoofd of IRQ door jumpers, EEPROM of PnP toegekend wordt. Ik dacht jumpers, maar 100% zeker ben ik niet.
Procedure bij jumpers:
Stel kaart in op IRQ x (waarbij x geen 9 is), in BIOS bij PnP setup ofzo IRQ x van PCI/PnP naar ISA zetten. Dan zou de OS ermee moeten kunnen werken.
Procedure EEPROM:
Programmatje van fabrikant (in dit geval Adaptek) downloaden om die EEPROM te bewerken, die draaien (meestal bootable flop) en de kaart instellen op IRQ x, dan als bij jumper te werk gaan.
Procedure PnP...
Pray
Ik gok dat het met jumpers werkt en het enige wat is gebeurd is dat oorspronkelijk de IRQ in BIOS voor ISA was gereserveerd en dat in de nieuwe situatie nog niet gebeurd is. Dus gewoon ff kijken wat voor IRQ het heeft (op de KAART, dus NIET in Win2K) en dat in BIOS vrijhouden. Dan Win2K die IRQ vertellen en klaar is kees.
Oslik blyat! Oslik!