[Slackware]fdisk and cfdisk

Pagina: 1
Acties:

• msentinelb
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-08 19:36
dit is de eerste keer dat ik linux ga proberen. als lukt wel alleen nou moet ik dus gaan partioneren. ik (wil gaan) gebruik slackware 8.1. Ik heb de readme gelezen. en daar staan 2 manier in om dit te doen met de command cfdisk of fdisk.
bij cfdisk geeft ie dus een fatal disk error. en fdisk werkt alleen daar snap in dus nix van. weet iemand een oplossing voor die fatal disk error fout. of een how to voor fdisk in linux.

Specs van mijn bak Hier!

Verwijderd

zodra je in fdisk bent type je h [enter] je krijgt dan een overzicht van alle commando's kijk anders op www.slackware.com voor het handbook

Verwijderd

zodra je in fdisk bent type je h [enter] je krijgt dan een overzicht van alle commando's kijk anders op www.slackware.com voor het handbook. Je kan ook man fdisk doen hier staat een uitgebruide beschrijving als het goed is.

Verwijderd

Wat voor een commando geef je dan in met cfdisk. Specificeer je wel een drive als in:
code:
1
cfdisk /dev/hda

?

• msentinelb
bij H zegt ie unkown command m doet het we; dan zie ik heel wat commands staan een stuk of 16. en die site werkt niet of is heeeeeeeeeeeeeel sloom

Specs van mijn bak Hier!

• msentinelb
ik doe cfdisk /dev/hdc1 doe ik ook bij fdisk

Specs van mijn bak Hier!

Verwijderd

Site van Slackware is inderdaad slecht bereikbaar de laatste tijd, helaas.

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-05 13:50
je kan beter 'cfdisk' gebruiken. Deze heeft een "GUI". :)
code:
1
cfdisk /dev/hda

Verwijderd

Dat is fout. (c)fdisk werkt niet op partities maar op disk niveau. Dus als je schijf inderdaad je secondary master is is het commando:
code:
1
cfdisk /dev/hdc

• msentinelb
BIj cfdisk /dev/hda zegt ie dit FATAL ERROR: Cannot open disk drive

Bij cfdisk /dev/hdc1 zegt ie FATAL ERROR: Bad primary partition 0: partion ends before sector 0

Specs van mijn bak Hier!

Verwijderd

met m krijg je alle commando's te zien, dat was het commando om de help op te vragen iets anders ik zit nu op een nt bak op me werk dus kan het ook niet nakijken voor je. Kijk anders op www.linux.org voor een handleiding

• msentinelb
ok jongens thx ik zit nu in cfdisk met dit command cfdisk /dev/hdc

Specs van mijn bak Hier!

• msentinelb
wat moet ik hier nou precies doen me oude partitioe verwijderen?
en dan een nieuwe 82( als dat zo heet ) partitie aanmaken

Specs van mijn bak Hier!

Verwijderd

ftp://www.ibiblio.org/pub/Linux/docs/LDP/man-pages/
kijk hier voor de man pagina van cfdisk
vergeet niet om ook een swap aan te maken (+/- 2 keer zo groot als je ram)

• msentinelb
ok linux partitie gemaakt nog een laatste vraag :D moet boot bij flags aan of uit

Specs van mijn bak Hier!

Verwijderd

aan

Verwijderd

Het resultaat van een cfdisk sessie zou moeten zijn dat je met minstens 1 Linux en 1 Linux swap partitie afsluit. Ook is het handig een partitie bootable te maken (Linux).
Je zou kunnen denken aan:
- 1 Linux partitie die je later mount onder /boot , 20 MB is groot genoeg
- 1 Linux partitie die je later mount onder / (root), 2 - 5 GB
- 1 swap partitie, 2 keer intern geheugen met als max 512 MB

• msentinelb
hmm ik heb nu een linux partitie van 6 gig. en voor de rest nix hij is nu aan het installeren

Specs van mijn bak Hier!

Verwijderd

Als je dan maar een swap partitie hebt aangemaakt maakt dat verder niks uit.

Verwijderd

Zoals hij het nu zegt heeft hij deze niet aangemaakt. Ik raad hem dan ook aan de installatie af te breken, de partitie te verwijderen en een iets kleinere en een swap partitie aan te maken. Anders krijg je hier later problemen mee wat dan aanzienlijk moeilijker te verhelpen is.

• msentinelb
ok dat zal ik doen maar wat heb ik aan die swap partitie. en ik heb 6 over ho groot moet ik dan de swap en de normale partitie maken

btw ik heb het al geinstalleerd maar hij start niet eens op gaat gewoon weer naar de setup :S najah kan ik het teminste goed doen gelijk

Specs van mijn bak Hier!

Verwijderd

Swap grootte (zie ook hierboven ergens) is meestal 2 keer de hoeveelheid intern geheugen met een maximum van 512 MB. Vaak voldoet 256 MB ook goed. De rest kun je dan in 1 grote partitie laten staan.

Verwijderd

Je swap maak je 2 keer zo groot als dat je intern geheugen is en maximaal 512 mb
De rest gebruik je als normale partitie (waarbij je normale partie nummer 1 heeft en je swap daarna komt).
Je swap is je virtuele geheugen, als je interne geheugen vol is kan hij hier aan tijdelijke opslag doen

• msentinelb
ok mooi dat heb ik nu. ze vragen trouwens steeds of ik het wil formatteren en dan kan ik kiezen uit 3 dingen ext2 ext3 en nog wat. ik had ext3 gekozen maakt dat nog wat uit

heb nu dus die 3 partities
die van 20
die swap van 128
en de rest op de primaire

Specs van mijn bak Hier!

• msentinelb
..... setup herkent geen swap partitie

Specs van mijn bak Hier!

Verwijderd

swap is een ander partitietype dan linux. Geef eens de output van
code:
1
fdisk -l /dev/hdc

Verwijderd

Het veschil tussen ext2 en ext 3 is dat ext3 een journaling filesystem is en daardoor bij bijvoorbeeld het controleren van de hd (zeg maar scandisk) in een paar seconden klaar is.

heb je je swapspace wel geactiveerd? (ik weet niet of dat nodig is bij slackware)

• msentinelb
als ik fdisk -l /dev/hdc doe zie ik 5 partities staan
1 me linux primare
2 f win95 ext'd (LBA) (wat dit ook mag zijn)
3 Me swap die dus niet werkt
4 partitie van 20 mb die ik moest maken weet niet waarvoor :)
5. partitie van 4 gig waar nog wat op stond van bestanden

Specs van mijn bak Hier!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 augustus 2002 @ 15:19:
[..]
heb je je swapspace wel geactiveerd? (ik weet niet of dat nodig is bij slackware)
Dat gebeurt tijdens de installatie via het menu :)

• msentinelb
ja dat klopt maar hij zegt dus dat ik er geen een gemaakt heb en dat heb ik in cfdisk gedaan eentje van 128 mb

Specs van mijn bak Hier!

Verwijderd

wat voor bestandssysteem heeft je swap ext2 of swap? (het moet swap zijn)

• msentinelb
ik geloof nog geen :)

Specs van mijn bak Hier!

• msentinelb
waar zou ik dat moeten doen dan

Specs van mijn bak Hier!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 augustus 2002 @ 15:11:
swap is een ander partitietype dan linux. Geef eens de output van
code:
1
fdisk -l /dev/hdc

Verwijderd

wat je moet doen is cfdisk weer opstarten je swap verwijderen een nieuwe partitie en bij partitie type moet je kiezen voor swap ipv linux

• msentinelb
ja ok dat bergijp ik maar wat dan als ik dat gegeven heb ik hij laat alleen maar wat partities zijn geen opties om te kiezen ofzo

Specs van mijn bak Hier!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 augustus 2002 @ 15:28:
wat voor bestandssysteem heeft je swap ext2 of swap? (het moet swap zijn)
Dat gebeurt tijdens diezelfde activering van je swap. Het menu vraagt of je deze wilt formatteren. Maar dan moet de installer wel een swap partitie detecteren.

• msentinelb
ah ok zou kunnen dat ik dat over het hoofd heb gezien ;)

Specs van mijn bak Hier!

• msentinelb
jippie ok heb nu een linux swap partitie

nu dus gewoon gaan installeren?

Specs van mijn bak Hier!

Verwijderd

suc6 met de rest van de installatie

• msentinelb
nu aan het installeren ik heb begrepen dat ik ieder na nog dingen moet gaan mounten?
zou je dat ook nog ff willen uitleggen :) als het niet te veel werk is teminste.

Specs van mijn bak Hier!

Verwijderd

mounten doe je met bijvoorbeeld:
mount /dev/hc2 /mnt/windows
maar eerst zal je /dev/hdc1 onder / moeten mounten
ps een je moet eerst met mkdir een directory (mountpoint) aan moeten maken
ps misschien moet je toch maar proberen om eerst een handboek te pakken te krijgen of een noob vriendelijkere distro nemen want dit schiet niet echt op

Verwijderd

Zo is 't wel genoeg he :) . Zelf zoeken, zelf proberen, dan pas hier komen vragen. Nadat je Slackware hebt geinstalleerd moet je je systeem nog verder configureren. Evt sound, X en dat soort dingen. Daarvoor moet je dan toch eerst wat meer info geven.
Als de Slackware site weer up is kun je daar ook allerlei informatie vinden. En lees [rml]-=[ Nieuw in NOS? Eerst dit lezen! ]=-[/rml] ook eens door.

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

probeer eens wat man pages ... of howto's http://www.tldp.org ofzo.. niet dat ik een guru ben maar opzich zijn er veel dingen te vinden voor die basis dingetjes van linux...

• msentinelb
ow ik dacht dat ik de noob vriendelijke distro had :) najah zal wel wat kloten

Specs van mijn bak Hier!

Verwijderd

msentinelb schreef op 09 augustus 2002 @ 15:51:
ow ik dacht dat ik de noob vriendelijke distro had :) najah zal wel wat kloten
Ik neem aan dat dit niet serieus is bedoelt 8)7

• msentinelb
hmm dan zal ik maar is een betere gaan zoeken. ( dacht het eigenlijk wel ja )

Specs van mijn bak Hier!

• djazete

djazete

steel

nou ja, betere.. slackware is best ok om mee te beginnen hoor.. als je linux wilt leren moet je altijd veel lezen, anders kan je beter terug gaan naar windows...

Verwijderd

Slackware is de meest noob onvriendelijke distro die er is. Als Noob kun je beter met mandrake of suse beginnen

• msentinelb
lol. nou dan gaat ik mandrake maar is downloaden

njah ben nu eindelijk aan het installeren zal nog ff kijken hoe ver ik kom :)

Specs van mijn bak Hier!

• djazete

djazete

steel

naja, tis misschien wel noob onvriendelijk maar als je de boel eenmaal doorhebt issie erg ok... dus ja. volgens mij moet je altijd door een zure appel heen als je met linux begint.

Verwijderd

djazete schreef op 09 augustus 2002 @ 15:57:
nou ja, betere.. slackware is best ok om mee te beginnen hoor.. als je linux wilt leren moet je altijd veel lezen, anders kan je beter terug gaan naar windows...
Ik ben ook met slackware begonnen en ik vond hem veel makkelijker dan Red Hat (Red Hat had toen net 6.0 uitgebracht) maar, zonder een uitgeprinte versie van het handboek was ik er echt nooit uitgekomen. Tegenwoordig zou ik iemand niet snel aanraden om met Slackware te beginnen, de andere distro's zijn allemaal zo ver ontwikkeld dat het masurchistisch (hoe spel je dat) is om met slackware te werken.
Als je toch graag met een niet grafische distro wil beginnen zou ik gentoo of debian aanraden. (gentoo heeft een erg goede installatie handleiding voor een gevorderde distro that is)

Verwijderd

Je moet bij het aanmaken 'type' kiezen, en deze instellen op 82 of 83 (je krijgt een lijstje te zien, een van tweeen is 'Linux Swap'). Als je deze zo hebt geconfigureerd, zou setup het moeten herkennen als swap.

Verwijderd

Ik vind de installatie van Slackware dus wel een stuk eenvoudiger dan die van Debian. Als je niet bang bent voor de CLI is Slackware een erg goed alternatief en een stuk meer up-to-date dan Debian-stable. Maar voor n00bs is Mandrake/SuSE beter om mee te beginnen.

Verwijderd

edit:
leuk, reload werkte niet

• djazete

djazete

steel

ik ben ook begonnen met slackware, en het bevalt me prima. kheb daarvoor eens geprobeert met redhat, maar dat wilde dus voor geen meter...
dus ja.. :)

Verwijderd

Het enige wat ik bij slackware mis is een package management systeem ala portage/apt. Dit was voor mij de reden om naar debian en nu gentoo over te stappen.
Ps als je debian testing draait is hij redelijk up to date.
De slackware installatie is goed te doen maar, als echte noob (waar we het nu zeker over hebben) is hij niet te doen zonder handboek

• msentinelb
hmm hij laat allemaal zooi.. maar dan krijg ik daarna gewoon weer een een root@darkstar command line

Specs van mijn bak Hier!

• msentinelb
kan wel allemaal nieuwe commands kiezen

Specs van mijn bak Hier!

Verwijderd

gefeliciteerd je bent nu in linux

• msentinelb
:) is dat alles???

Specs van mijn bak Hier!

Verwijderd

ja en hoe bevalt je het? >:)

• msentinelb
hmm nou ik had eigenlijk wat meer graphics verwacht beetje iets wat op windows lijkt.

Specs van mijn bak Hier!

Verwijderd

dan moet je kde of gnome installeren.

Verwijderd

en xf86config draaien gevolgd door xwmconfig. Als je je netwerk nog wilt configureren gebruik je netconfig om in je packagemanager te komen gebruik je pkgtool.

• msentinelb
pff... nou ik hoor het al weer :)

Specs van mijn bak Hier!

• msentinelb
waar haal ik dat gnome vandaan?

Specs van mijn bak Hier!

Verwijderd

Die staat op je Slackware cd als het goed is. Zelfde geldt voor KDE.
<cdrom>/slackware/gnome :)

• msentinelb
ok ik zal het proberen:)

Specs van mijn bak Hier!

Verwijderd

waar haal ik dat gnome vandaan?
je kan wel een poging doen om nog iets zelf uittezoeken
gooi alsjeblieft slackware eraf en zet mandrake of suse erop want hier irriteer je alleen maar ons mee en zelf schiet je er ook niks mee op. Of probeer het handboek te pakken te krijgen en lees deze dan ook

• msentinelb
ok ok ik pleur het er af :)

Specs van mijn bak Hier!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:26

deadinspace

The what goes where now?

msentinelb, wil je inderdaad wat meer moeite doen om zelf oplossingen te zoeken voor je problemen?
Ja, ik weet dat de GoT search atm niet/brak werkt, maar er zijn veel installatie-guides, veel HOWTOs en veel losse antwoorden te vinden met google. Bekijk ook de drie sticky topics bovenaan NWOS eens.

Wij danken u :)

• msentinelb
nahhh ik wil gewoon simpel linux dat slackware vind ik maar nix. heb nu mandrake en dat bevalt me goed. heb niemand moeten lastig vallen nog :)

Specs van mijn bak Hier!

Verwijderd

>:) Dat komt nog wel als je in dependency hell terecht komt, maar goed.....
Pagina: 1