• Yigal76
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-12-2025
Ik heb een Fuji A201 en ik heb laatst een 128MB Smartmedia dingetje gekocht. Dat ding ging dus 1 dag mee en daarna zei de camera "card not initialised". Dus ik prop de oude 16 mb moduul er weer in en die doet het gewoon. Die 128mb nog in een Fuji Finepix 1300 gepropt en die kwam met dezelfde mededeling. Ik terug naar de winkel en ik kreeg meteen een nieuwe mee (Informatique: topzaak!).

Haal ik vandaag dat nieuwe geheugen leeg en geeft de camera weer die mededeling. Weer stuk dus?

Hoe komt dit? Heb ik een geheugensloop camera?

[ Voor 0% gewijzigd door Yigal76 op 09-08-2002 13:16 . Reden: tiepvauten maken sucks ]

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-02 21:00
Lijkt me wel, of gewoon ongelukkig met die dingen :X

Verwijderd

Indie je alles van de kaart afhaalt, dus niet alleen de map met foto's heb ik dat ook wel eens meegemaakt!
De kaart dan eerst even formatteren in de camera, dan doet ie 't (hopelijk ook bij jou) weer.....

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-02 20:18
Yep.. Heb hetzelfde probleem..
Als ik dat ding via de USB kabel aan mijn computer heb gehangen en wat met de files heb zitten rotzooien (roteren/verwijderen/bijplaatsen etc) gaf ie dezelfde melding..

Leuke is dat dit bij mijn 16MB dingetje het geen enkel probleem is... Nu ik een cardreader heb en netjes eject doe heb ik deze problemen niet meer..

Als je die melding krijgt, idd gewoon formateren in je CAM en het werkt weer..

Pvouput live

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Hmmm. Ik heb ook een Fuji. (4900Z)
En ik heb net een corrupt 64 Mb kaartje gehad.
Net VOORDAT ik hem leeg wilde halen. SHIT !
Wel de data er afgehaald en de
fotootjes kunnen terughalen , de meeste dan ........

Viel me op dat er FAT12 filesystem gebruikt wordt, en op een
64 Mb kaartje is dat al een blocksize van 16kb, dus dat zal
op 128M wel 32kb zijn !

Ook al eerder heb ik problemen gehad met een fuji 2400zoom.

Ik begin nu toch wel benieuwd te worden of dat toeval is ??

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Yigal76
  • Registratie: Februari 2000
Klinkt inderdaad bekend. Beide modules stopten ermee net nadat ik foto's had weggegooid. Formatteren wilde helaas niet helpen, dat had ik al geprobeerd (via windows verkenner). Het 16mb kaartje doet het nog steeds prima, al een half jaar trouwens. Ik baar er wel behoorlijk van, want ik had hem mee willen nemen op vakantie. Nu neem ik hem ook wel mee hoor, maar dat worden dan foto's op 640*480 ;(

Verwijderd

En formatteren in de camera?

Verwijderd

kan ook heel goed dat de camera niet helemaal lekker overweg kan met zulke 'grote' smartmedia kaartjes... zoiets heb ik bijvoorbeeld met m'n mp3-speler ook: in 1 directory kunnen niet meer als 31 bestanden staan en anders moet ik opnieuw formatteren met een flash reader, want hij kan er dan zelf nix meer mee. Normaal gesproken heb je nerges last van, maar met zoveel ruimte komt het nog wel es voor dat er meer als 31 bestanden in een directory wilt stoppen.

Zowiezo geloof ik niet dat de camera de smartmedia kaartjes echt fysiek kapot maakt. Hij kan er alleen zelf nix meer mee... ik durf te wedden dat je met een flash reader die kaartjes weer als nieuw kunt krijgen.

Verwijderd

Zorg er wel voor dat je hem formatteert in FAT en geen FAT32, want heb hetzelfde probleem gehad, en alleen met FAT formattering werkt het weer naar behoren.
FAT32 geeft dezelfde foutmelding nml

• eduardtee
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-01 12:18
Je moet SmartMedia kaartjes nooit formatteren via Windows. Doe al dat soort zaken gewoon via de camera. Maar het formatteren van het kaartje is niet nodig.

Handleiding:

Foto's maken;
Foto's via FinepixViewer copieren naar PC (of natuurlijk via verkenner);
Foto's van SmartMedia verwijderen door het kaartje in de camera te laten en "Delete All" in het camera menu doen;
Evt. nog een format in de camera (maar dit heb ik bij mij Fuji Finepix 50 i nooit gedaan)...

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-02 20:18
Nou.. ik heb toch wel een aantal keer gehad dat ik mijn kaartje niet meer kon formateren in mijn camera.. telkens de melding "Card Error"... ff formateren onder windows met FAT als FS en dan weer een keertje in mijn camera formateren en het ding doet het weer perfect..

Pvouput live

Verwijderd

RedHat schreef op 09 augustus 2002 @ 13:13:
Lijkt me wel, of gewoon ongelukkig met die dingen :X
Let ff op het tijdstip van posten ;)

Maar los daarvan: er zijn 2 typen SmartMedia: een 3,3 volt en een 5 volt. Je kan ze herkennen doordat het hoekje aan de andere kant zit (koper naar boven, hoekje links boven: 5 volt, hoekje rechtsboven: 3,3) mogelijk dat je cam daar niet mee overweg kan?

• div-er
  • Registratie: Mei 2002
De Finepix 1300 kan geen kaartjes aan die groter zijn dan 64mb! Check de handleiding.
Voor de A201 weet ik dit niet zeker, hoewel deze op basis van dezelfde techniek werkt (o.a. 1.3Mpixels e.d.).

Verwijderd

Oh, ik heb een finepix 1300 met een 128 Mb kaartje en deze werkt perfect! :) Laatst 300 fotos gemaakt op kreta! :o
Dit is trouwens het bewuste kaartje waar frits bolkestein (huisgenoot, vandaar ;) ) het over heeft en hij doet het perfect bij mij. Dus misschien heeft de A201 er moeite mee ofzo, maar de 1300 i.i.g. niet

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-02 13:08

Stropdas

Insert subtitle here

Heb het al een paar keer eerder gelezen dat hij problemen zou hebben met grote kaartjes. Volgens het boekje zou hij het gewoon moeten doen. K heb ook deze camera, maar gebruik alleen de 16MB :P

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

Pagina: 1