tip: harddisk koeling

Pagina: 1
Acties:

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Topicstarter
Bij deze een tip om je harddisk te koelen:

Ik heb 2 hd's die in zo'n 5.25 naar 3.5" rekje zitten in een 5.25" slot (van zo'n big tower). De schijven zitten boven elkaar, in de onderste 2 bays. Er is dus lekker veel ruimte boven en onder en links en rechts van de schijven. Ik zag dat zo'n bay ongeveer 13 cm breed is. En de hoogte van die 2 bays is ook ong 13 cm. Ik heb dus nu een Papst 12cm fan voor de schijven gehangen met wat tie-wraps, en hem op 5volt laten draaien. De fan blaast nu dus lucht langs de schijven, en je hoort het niet. Werkt prima. Schijven blijven lekker cool, aan alle kanten.

Zoiets:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0702/fan12cm.jpg

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:32

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ik heb een 12 cm fan aan mijn case vastgemaakt met tie-wraps precies boven de CPU. En vanochtend was ik daar heel blij mee, want het draadje van mijn Delta straaljager was losgeschoten... :X Desondanks was mijn CPU blijven hangen op 72 graden (met }:O)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-03 14:43

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

chieftech kasten hebben dat ook.. aleen dan 3 schijven op 1 80mm fan

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Verwijderd

Draai de onderste HD dan ook nog ff ondersteboven, dan hebben de chips meer ruimte om de lucht langs te laten stromen.

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

ik heb mijn hdd 7200 rpm momenteel gekoeld met 2 fannatjes van 6 cm, op 3 volt ofzo, dat ze net draaien...
is momenteel 25 graden... ikga der een akasa onder hangen, die van nitraat zen aktie...
wat zijn jou temps nu???

Electronics development

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:39

Greyfox

MSX rulez

Aardig idee, maar ik blijf er bij dat het helemaal niet nodig is om die dingen te koelen.

MSX 2 rulez more

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Topicstarter
Greyfox schreef op 09 augustus 2002 @ 13:12:
Aardig idee, maar ik blijf er bij dat het helemaal niet nodig is om die dingen te koelen.
Wellicht, maar ik heb een paar argumenten om het wel te doen:

1) de schijven worden behoorlijk heet. Elke echte techneut weet dat je temperatuurverschillen bij harddisks tot een minimum moet beperken ivm uitzetten van de schijven.

2) zonder koeling blijft de warmte in de kast hangen, nu wordt ie weggehaald

3) op deze manier hoor je er niks van, en lost probleem 1 en 2 op.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Freez
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-06 11:29
Greyfox schreef op 09 augustus 2002 @ 13:12:
ik heb een keer in een oude systeemkast een 30 gb @ 7200 rpm hd gehad die ongeveer 75 a 80 graden werd, hij was niet meer normaal vast te houden. voor de levensduur is het wel noodzakelijk om hd's niet zo warm te laten worden. ik heb nu een chieftec dragon, hier worden de hd's direct gekoeld door een 8 cm fan. het is veel beter zo :)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:51

Exirion

Gadgetfetisjist

Bij mijn kast is het harddisk frame aan de bovenkant open omdat ie daarmee tegen de onderkant van de 5,25" units zit. Ik heb het frame op z'n kop gemonteerd (de schijven heb ik wel omgedraaid daarvoor) en ik heb een 80x80 verend opgehangen aan de onderkant van het harddisk frame. De schijven zitten een stuk van de voorwand af gemonteerd zodat er een luchttunneltje langs beide schijven is ontstaat.

Fan draait op 5V (je hoort echt niks) en de temperatuur is gedaald van 57C stressed naar 40C stressed. Nu in de zomer draaien ze op z'n warmst 47C. (kamertemp is dan ruim 30C).

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Bij chieftec hebben ze het harde schijf koelen idd best goed opgelost. Behalve dat je een makkelijk verkrijgbare 80x80mm koeler kunt gebruiken van 4,50 euro, krijg je ook nog extra airflow.

Bovendien kun je pentium moederborden (bij mijn athlon boven niet) het aantal rpm met software regelen. Hoef je niet te gaan modden om je koeler op 5 of 7 volt te laten lopen.

• SebaZ
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-07-2022

SebaZ

High Tech!

Keb gelukkig veel gaten voor mijn HD rekje. Dus ik heb dat ook gedaan, werkt erg goed!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

mijn hd tempertuur geeft 29 graden aan, maar mijn case is 33 graden, omgevingstemp. is 26 graden, klopt die 29 wel? gemeten met HDD temerature

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:57
bij mijn a-open HQ-08 zitten bovenin voor de hardisks 2 plekken voor een 80mm te zetten

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 augustus 2002 @ 13:09:
Draai de onderste HD dan ook nog ff ondersteboven, dan hebben de chips meer ruimte om de lucht langs te laten stromen.
ik denk dat die lagers dat niet zo leuk gaan vinden :P

• Dutch_Demon
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-01-2022
Fanatic_FS schreef op 09 augustus 2002 @ 16:07:
bij mijn a-open HQ-08 zitten bovenin voor de hardisks 2 plekken voor een 80mm te zetten
Helemaal mee eens heb ook een HQ08 werkt idd erg goed :)

- Systeem Specs -

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 augustus 2002 @ 19:25:ik denk dat die lagers dat niet zo leuk gaan vinden :P
Ik heb ze nog niet horen klagen. :) T zijn trouwens 2 IBM-etjes van 60G. Een 'avva' en een 'aver'

• Scarp
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Lian Li kast heeft standaard 2 x 80mm voor de hd's zitten. Die kan je met een schakelaartje van heel hard naar veel zachter laten draaien. 'k heb ze zelf vervangen door krachtigere fans zodat ik 'm nog harder kan zetten indien nodig. M'n twee maxtor's 60 GB hangen daar. En ook nog een 80 GB Seagate daarboven hangen, waarvan de temp niet hoger dan 34 word :) (case temp 28). Voldoende koeling voor hd's :)

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-08 12:04
Exirion schreef op 09 augustus 2002 @ 13:20:
Bij mijn kast is het harddisk frame aan de bovenkant open omdat ie daarmee tegen de onderkant van de 5,25" units zit. Ik heb het frame op z'n kop gemonteerd (de schijven heb ik wel omgedraaid daarvoor) en ik heb een 80x80 verend opgehangen aan de onderkant van het harddisk frame. De schijven zitten een stuk van de voorwand af gemonteerd zodat er een luchttunneltje langs beide schijven is ontstaat.

Fan draait op 5V (je hoort echt niks) en de temperatuur is gedaald van 57C stressed naar 40C stressed. Nu in de zomer draaien ze op z'n warmst 47C. (kamertemp is dan ruim 30C).
mischien veel gevraagd, maar kun je daar eens een pic van laten zien?

ik wil zoiets namelijk ook gaan proberen, maar ik heb geen zin om alle moeite voor nix te doen,
of het totaal verkeerd te doen, en zo kan ik het eens vergelijken met mijn idee :)

• Go0s
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-10-2010
Ik ga als ik binnenkort 2x 80 GB Maxtors 7200rpm heb ook koeling bijgooien. Keb pas een nieuwe case, en die is nog niet gemod. Mijn oude HQ08 wel, ik had bij mijn HD 2x 80mm koelers zitten. En dat werkt goed ja :)

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

ik heb het bij een vriend met een te hete schijf zo gedaan:
er waren 3 bays... de schijt in de onderste en een 80mm fan vastbinden aan de bovenkant zodat hij met de ene kant aan het metaal boven de bovenste bay hangt en met de andere kant op de schijf ligt. Dus schuin.. zuigt nu perfect lucht aan van buiten de case (bayplaatje weggehaald) en blaast het over het oppervlakte van de hdd. koelt als een tierelier!

• Okyah
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

IK heb een lian-li pc 70 en heb mn schijven verticaal opgehangen aan de voorkant onder.
ik heb er 2 (WD 80 JB) en ze worden sowieso neit zo heet, maar ze blijven nu erg koel, ik heb ze in de buitenste 2 dingen gedaan, zodat er ook nog wat koele lucht doorheen kan, voor de rest van mn hardware.
Kan dat verticaal ophangen nou enig kwaad?
t draait nu 2 maanden ofzo en kheb geen problemen met mn schijven.
ER werd hier gezegd dat verticaal ophangen neit uitmaakt, iemand nog een andere mening daarover? :)
maar ze blijven in elk geval fris, d ene wordt aan de "bovenkant", de andere aan de "onderkant" gekoeld, maar ze zijn beide aan beide kanten koel :)
(iemand trouwens ervaring met die fans? ze blzan zo zacht, moet ik er gewoon andere in zetten? want ook al sluit je ze direct aan op de voeding ipv op t speedinstelbordje, dan zijn ze nog niet om over naar huis te schrijven.
Of houden de voorkant van de kast samen met t stoffilter teveel tegen? :)

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

Pagina: 1