Toon posts:

[Linux] Boek

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga eidelijk dan toch maar eens beginnen met Linux :D
En wel Mandrake.

Nou wil ik de basis leren uit een boek.
Ik dacht erover om eerst dit boek te kopen en daarna dit boek.

Goede keus?
Andere tips van goeie linux boeken?

Verwijderd

Waarom schaf je niet gewoon mandrake linux aan inclusief een boek? op die manier is het boek echt toegespitst op jouw distibutie en steun je ook nog eens de ontwikkeling van jouw distro. Mijn ervaring is dat je altijd het beste kan beginnen met een distro specifiek boek en dat je zodra je genoeg basis kennis hebt je toch geen boeken meer nodig hebt maar eerder op internet aan je info komt.
Mandrake kan je kopen bij oa www.comcol.nl

Verwijderd

o en je krijgt bij de aanschaf van mandrake ook nog een hoop properety software en je hoeft een stuk minder te downloaden

Verwijderd

Topicstarter
Dus jullie zijn wel tevreden over Mandrake? Goed voor n00bs?

Verwijderd

Mandrake is uitermate geschikt voor mensen die met Linux beginnen. Een alternatief zou SuSE zijn.

• _nethack
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-08 12:04

_nethack

We're all MAD here

Kijk ook eens op http://linux.oreilly.com/ die hebben ook een hoop (goede) boeken.
Running Linux en Linux in a Nutshell zijn meen ik goede boeken voor beginners, en niet zozeer gericht op een bepaalde distro, maar meer linux in het algemeen.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Verwijderd

mandrake en suse zijn mijn insziens de beste distro's voor beginner's waarbij ik als je hem gaat kopen suse aan zou raden vanwege de helpdesk die zeer goed schijnt te zijn (en ik meen de eerste 30 dagen gratis is)
Ik blijf erbij dat je beter een linux distro kunt kopen en het meegeleverde boek kunt gebruiken in het begin omdat deze goed gebruik maakt van de extra's die jouw distro bied en je niet het probleem krijgt dat "het bij jouw distro net even anders moet".

• HaveBlue
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-07 06:20
Vrijwel alle directe benodigde documentatie zit ook al in de manual pages en de info die je daar niet in kunt vinden is in 99% van de gevallen wel op het internet te vinden. Mocht je echter naast de meegeleverde documentatie nog een goed naslagwerk willen hebben, dan is Linux in an Nutshell, 3rd Edition, van O'Reilly in mijn ogen veruit de beste keus.

Daarnaast is het zo dat in Mandrake de documentatie makkelijk bereikbaar is en de dat installatie tegenwoordig net zo makkelijk is als een windows installatie (gaat er echter iets mis, dan is voor een beginner waarschijnlijk wat moeilijker om de oorzaak te vinden :) )

"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous

Verwijderd

De enige boeken die ik goed vind qua informatie en reference zijn de Unleashed series....

de rest kan je beter van internet uit howto-s en forums plukken ...

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk er dan toch sterk over om vanmiddag ff naar de winkel te lopen om Suse te kopen. Suse is toch ook de meest verkochte Linux distro?

Verwijderd

mijn persoonlijke ervaring in nederland wel (ik heb als verkoper bij dynabyte gewerkt en wij verkochten toch minstens 3-5 suse pakketten per week, meer dan het aantal windows xp pakketen (excl oem))

wereldwijd zal red hat het meest verkocht zijn.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Je leert denk ik het meeste door gewoon een volledige distro te kopen, te installeren en simpele dingen zoals internet en divx aan de gang te krijgen, daarbij de ontelbare faq's en handleidingen doorspittend. De leercurve is enorm, denk eerder in termen van weken ipv uren bij het oplossen van ogenschijnlijk simpele problemen, veel koffie en veel tijd.

Echter, zodra je een en ander aan de gang krijgt en ook begint te snappen, is de smile alleen maar groter.

• -Nexus
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 21:14

-Nexus

|1.25GHz G4 Powerbook|

welk boek wordt aangeraden... en waar te kopen ?
Heb mandrake 8.1 hier liggen en vind het allemaal wel tof enzo.. maar een boek op je zondag middag zal wonderen verrichten denk ik :D

• Jeroen 98675432
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09-2021
Er is ook een boek van, ik meen O'Reilly in de handel, met een (kale) mandrake 7.x versie op CD erbij.
Voordeel is, dat net als bij een volledige distro, dat het boek naadloos op de meegeleverde linuxversie aansluit, en het wat goedkoper is. Verder is het een groot voordeel dat het boek Nederlandstalig is, en de Engelstalige Mandrake behandelt. Persoonlijk vond ik dit de fijnste methode, het is wat eenvoudiger dan Engelse boeken.

Indien je interesse hebt, zal ik vanavond wel de titel (en eventueel ISBN nummer) van het boek posten. Mogelijk is er zelfs al zo'n boek met een Mandrake 8.x van uit.

• Dionysus
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Zelf heb ik heel veel geleerd van het boek dat bij Suse 7.0 zat (The Handbook). Maar ben er wel achter gekomen dat als je een vaste internet aansluiting hebt je eigenlijk geen boek nodig hebt. De meeste boeken en handleidingen staan online en ook de info die je uit forums zoals GoT kan halen is zeker voldoende om met linux te beginnen.
Ook de docs op mandrake user zijn erg uigebreid en zeker een aanrader voor de beginnende linux gebruiker.

Verwijderd

gewoon het boek wat je er bij aankoop bij krijgt (ik heb zelf nooit mandrake gebruikt maar, het schijnt een vrij goed boek te zijn)
ps. als je eenmaal een beetje snapt hoe het allemaal werkt heb je veel meer aan de howto's en man pages dan aan een boek.

Verwijderd

Volgens mij doelen de meesten in dit draadje op documentatie die bijgeleverd wordt bij de distro (boxed set). Als je al wat verder bent kun je eens kijken naar de LPI boeken, die bevatten veel basiskennis Linux. isbn 1-57610-923-2 is daar een voorbeeld van.

Verwijderd

Je zou eventueel kunnen kijken naar het boek "linux in 24 uur" hier zit een versie van Mandrake bij en je leert een beetje de basis dingen. Je wordt er geen guru mee maar je leert genoeg om er een beetje mee om te kunnen gaan en het leest prettiger als die how to's op je beeld. Die 24 uur slaat niet helemaal de spijker op zijn kop want je doet er een stuk langer over,als je ook nog wat oefeningen uit het boek doet enz. maar het leest wel lekker prettig. Plus dat er nog wat algemene tips in staan enzo. Het is ongeveer 400 pagina's dik en het beviel mij wel

Verwijderd

Topicstarter
Ok, Suse here I come! :D
Pagina: 1