Toon posts:

2x IBM 40gb dood

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik HAD 2 IBM 40gb 7200rpm ATA 100 schijven...
Ze zaten in 2 hele andere systemen maar zijn wel bijde in 1 maand tijd stuk...
nu is een van mijn comps down en de ander leeft met een lame 20gb.
Ik had wel nog grarantie maar vraag me af hoe dit nu kan..
Mijn hd stond nog vol met data die ik eigenlijk nog wilde hebben...
Emails / Games / mp3s / saves / divxjes / foto's enz enz enz.

EN JA MIJN HDS WAREN GOED GEKOELD MET AKASA HD COOLERS!!!

Ik zal nu uit voorzorg nooit meer in mijn leven een ibm schijf kopen want dit is niks.
al mijn data weg en ik kan wachten op garantie....

Bijde hd's werden wel nog door het bios herkend maar je hoort de hele tijd een tikken geluid. of ie iets wil gaan lezen maar meteen weer terug slaat... dit is bij bijde hd's het zelfde geval

Iemand die dit bekend voor komt of zo?

Verwijderd

nou, nu net is mn 20 gig ibm er ook mee gekapt... doet helemaal niets meer. Wordt niet eens gezien. Dus ga zo maar een WD halen, IBM hoeft voorlopig even niet emer voor mij.

Verwijderd

Topicstarter
De systeemen waarin ze zijn gestorven zijn een XP1700+ met soltek sl75-drv2 mobo en een TB 1400 met een PcChips mobo.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05:00

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik wilde ergens in de aanbieding een IBM 80GB halen in plaats van een zooitje CD's om spul te backuppen, maar nu ik dit weer lees.... :{ Ik snap niet waar IBM mee bezig is als al die krengen bij bosjes crashen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Beun_de_Haas
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-12-2025

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Hoge FSB??

Verwijderd

Topicstarter
nope bijde niet geclocked

Verwijderd

nee, hier ook gewoon standaard geklocked... geen gekke dingen. Maar idd, ik hoor ook iets teveel negatieve verhalen over IBM. Toch jammer want zolang ze het deden (en doen, zit er nog een van 40 gig in) zijn het zeker lekkere schijven.

Verwijderd

Topicstarter
jah als ze het doen wel maar ik vind het erg jammer van mijn data... was net zo lekker aant sparen :p . ik dacht eerst dat ik wat fout deed maar 2 even oude schijven in de zelfde maand nog R.I.P vind ik wel erg veel toeval.... meschien dat er een fout in de productie serie of zo zit..

ik hoop dat ik iig snel mijn hd's terug heb dan verpats ik em meteen.
ik denk dat ik me een WD of een MAXTOR haal.

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

tja.. Ik weet nog niet of het aan de schijven ligt of aan de RAID config.. of aan XP (dynamic disk).. maar ik ga steeds meer de IBM schijven verdenken op problemen die ik nu ook heb.... zie ook [rml][ XP] Dynamic disk en boot problemen: voor gevorderden.[/rml]

• Marcelloz
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-01 16:31

Marcelloz

IT dude with a beard

Tja...
Waarom denk je dat IBM zijn HDD-divisie heeft verkocht...

There are better things in life than alcohol, but alcohol makes up for not having them.

Verwijderd

Topicstarter
ow F-disk en Partition magic accepteerde de hd ook al niet meer... PM zag hem wel maar bij het veranderen kreeg je een wazige error en fdisk liep gewoon vast

• Beun_de_Haas
  • Laatst online: 31-12-2025

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Koeling schijnt belangrijk te zijn bij IBM's. Zelf heb ik ze achter fans hengen en nooit problemen (afkloppen...). D-temp geeft meestal een temp net iets boven kamertemp aan.

De IBM's die ik stuk heb zien gaan hingen allen in kleine (warme) kasten.

• VooDoo|IA
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 02-12-2013
Hier kan je een tool downloaden van IBM om je IBM HDD te checken. Maat van me heeft ook crash gehad, hiermee kon hij dat bewijzen en garantie claimen :)

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
Another "IBM sux topic"
:r

Koel je HD's nou eens fatsoenlijk mensen!
Heb je daar sch**t aan, ga dan hier niet zitten janken.
IBM 0wnt alle HD merken en ik blijf ze kopen, je moet ze alleen fatsoenlijk koelen, that's all.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Gman schreef op 09 augustus 2002 @ 12:23:
Heb je daar schijt aan, ga dan hier niet zitten janken.
IBM 0wnt alle HD merken en ik blijf ze kopen, je moet ze alleen fatsoenlijk koelen, that's all.

Blaat toch niet zo slap man. Er zijn heel erg veel mensen die gewoon hun schijven netjes rond de 35C hebben draaien, en die crashen net zo hard.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

ik d8 er over om een 120 gig IBM te kopen, maar nu ik dit weer lees....

ik denk dat ik maar voor een 80 gig Maxtor ga

(heb er nu btw een Seagate van 5 jaar oud in hangen, samen met een WesterDigital van 2 jaar oud, en die doen het nog beide perfect (hoewel ik elke keer vrees als ik die Seagate moet formatten))

• Turismo
  • Laatst online: 23:23
Exirion schreef op 09 augustus 2002 @ 12:24:
[...]
Blaat toch niet zo slap man. Er zijn heel erg veel mensen die gewoon hun schijven netjes rond de 35C hebben draaien, en die crashen net zo hard.
yyup mijnes was 30/29 graden gekoeld door 2x 80mm enermax koelers vlak erachter, en toch heeft mijn 40gb 60gxp 7200rpm, het begeven. (anderhalvemaand oud)
t is gewoon een ontwerpfout volgens mij ergens want das al de 2e terwijl me maxtor al 5 jaar trouwe dienst doet(zonder koeling) en me IBM 120 gb 120gxp al 3 maanden(zelfde 80mm koelers erachter)

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

• Gman
Exirion schreef op 09 augustus 2002 @ 12:24:
[...]
slap blaten?
Er zijn heel erg veel mensen die 'm gewoon in de kast hebben hangen zonder actieve koeling en die komen dan hier janken.
Zonder koeling wordt mijnes gewoon +40 graden en dat is te gek.

Ik heb thuis 2 IBM's al jaren goed draaien (1 is een 60GXP)
Vrienden hebben IBM's, op de zaak IBM's, allemaal gekoeld, nog maar 1 crash meegemaakt na 2 maanden.

Ik heb persoonlijk slechtere ervaring met Maxtor, maar daar ga ik niet over zaniken.

• Turismo
Gman schreef op 09 augustus 2002 @ 12:31:
[...]

slap blaten?
Er zijn heel erg veel mensen die 'm gewoon in de kast hebben hangen zonder actieve koeling en die komen dan hier janken.

Vrienden hebben IBM's, op de zaak IBM's, allemaal gekoeld, nog maar 1 crash meegemaakt na 2 maanden.

Ik heb persoonlijk slechtere ervaring met Maxtor, maar daar ga ik niet over zaniken.
ik kom hier ook janken en heb wel actieve koeling? jij baseert dit allemaal op je eigen ervaringen dan is t nog geen FEIT!
er stond ooit op de frontpage een chart met percentageuitval van alle merken toevallig stonden de 75gxp en 60gxp dik bovenaan, dat zijn feiten

Verwijderd

Worden ze niet gewoon te heet die schijfjes, met dit "warme" weer?
trouwens mijn quantum is ook vrij warm, maar loop als een spreekwoordelijke tiet...
(Crossing my fingers....)

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Je maakt een grote denkfout, want er zijn NET zoveel mensen die dat doen en waarbij het allemaal gewoon goed gaat. Het zegt dus helemaal niks. Als je goed koelt kun je net zoveel pech hebben.
Een crash binnen 2 maanden is ook belachelijk.
Ik en vrienden van me hebben allemaal Maxtor, en ik ken niemand die een crash heeft gehad. Zelf heb ik er eentje van April 2000 die zonder koeling altijd probleemloos gedraaid heeft, en nu heb ik 2 D740X schijven van Maxtor die met stille (lees: bescheiden) koeling perfect draaien sinds vorig jaar.

Kortom: je bent sterk bevooroordeeld. Zowel wat merken betreft als wat de relatie tussen koeling en crashes betreft.

• Gman
Turismo schreef op 09 augustus 2002 @ 12:33:
[...]

ik kom hier ook janken en heb wel actieve koeling? jij baseert dit allemaal op je eigen ervaringen dan is t nog geen FEIT!
NEE NEE, ik kom zo'n beetje in elk topic over IBM HD's, veel mensen hebben gewoon geen goeie koeling, dat is mijn ervaring van afgelopen jaar.

Ik kap nu want het heeft geen zin om tegen de massa in te gaan :r

• fetcher
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-01-2024
[...]

slap blaten?

Misschien heb jij wel modellen die net wat beter geproduceert waren? ik heb al 2 jaar een ibm 18,5 gb disk (yes! :P ) zonder speciale koeling erop en die draait nog vrolijk 24/7 zonder problemen.

• pt0x
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-01-2025

pt0x

Why are we here..

ik heb een leuk verhaal over mijn HDD's

ik heb 3 IBMs (30, 8, 4 gig)
en 4 maxtors (3x60 1x20)

Die IBMs zijn allemaal d00d
en de maxtors draaien allemaal nog!!

goh toeval ?

• maartenvdv737
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-02 17:47
ik durf het haast niet te zeggen, maar mijn IBM 60gxp 40gb gaat over een paar dagen terug naar de fabriek, omdat ie alleen in PIO mode wil draaien.

Ik blijf er iig vrij nuchter onder....

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Gman schreef op 09 augustus 2002 @ 12:36:
NEE NEE, ik kom zo'n beetje in elk topic over IBM HD's, veel mensen hebben gewoon geen goeie koeling, dat is mijn ervaring van afgelopen jaar.
Zo zo... een heel jaar ervaring? Ik draai al wat langer mee in het wereldje :z

• Turismo
Gman schreef op 09 augustus 2002 @ 12:36:
[...]

Ik kap nu want het heeft geen zin om tegen de massa in te gaan :r
Maar wie zegt dat ze t begeven door slechte koeling? want lees die paar posts van mij boven is, toch zelfde klacht als bijna iedereen, en HlpDsK zijn IBM heeft t ook begeven en die had er papst fans bij hangen die ze koel hielden.
t is gewoon een soort van ontwerp/fabricage fout, maar das mijn mening

• Gman
Exirion schreef op 09 augustus 2002 @ 12:35:
[...]
Een crash binnen 2 maanden is ook belachelijk.
Is het ook, maar dat was van 4 schijven en de 60GXP serie (de wat slechtere 60GXP).
[...]
Ik en vrienden van me hebben allemaal Maxtor, en ik ken niemand die een crash heeft gehad. Zelf heb ik er eentje van April 2000 die zonder koeling altijd probleemloos gedraaid heeft, en nu heb ik 2 D740X schijven van Maxtor die met stille (lees: bescheiden) koeling perfect draaien sinds vorig jaar.

Kortom: je bent sterk bevooroordeeld. Zowel wat merken betreft als wat de relatie tussen koeling en crashes betreft.
Nee ik ben systeembeheerder van +200 pc's en een ervaren tweaker, ik weet waar ik het over heb.
Zoals ik al zei ben ik heilig van overtuigt dat de crashkans van een IBM groter (/groot) is al je 'm niet koelt.

Sure, de 75GXP was dikke ellende en crash percentages op fatsoenlijke websites zoals storagereview (nee ik ga geen links posten) geven aan dat IBM helemaal niet boven het gemiddelde zit.

Maxtor's hebben standaard ook acoustic managment aanstaan, dat zal ook schelen.

Nu ben ik echt weg hier.

• Rival24
  • Laatst online: 23:55

Rival24

I'll Be Back

Van alle topics die ik over IBM schijven kan vinden werkt t zo

De 75GXP serie is bagger (zie HlpDsK's sig)
De 60GXP serie heeft koeling nodig
De 120GXP serie heeft de beste IDE-schijven :)

Zelf heb ik 1 60GXP en 2 120GXP's (60 + 2x80)
Ik heb pas 1x in mijn leven een HD crash meegemaakt en dat was bij een 2 gig Western Digital. Van andere mensen heb ik het ook nog nooit meegemaakt.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Gman schreef op 09 augustus 2002 @ 12:42:
Maxtor's hebben standaard ook acoustic managment aanstaan, dat zal ook schelen.

Ja, maar geen enkele tweaker laat dat aan staan. En ik heb weinig reden om IBM af te kraken op basis van vooroordelen, maar de feiten spreken toch wel erg voor zich lijkt me zo. Een poll op de frontpage gaf aan dat de meeste tweakers Maxtor gebruiken, en toch blijven er maar berichten over het forum stromen over crashende IBM's.

Zie poll : http://www.tweakers.net/etc.dsp?Action=Poll&PollID=540

• Rival24
  • Laatst online: 23:55

Rival24

I'll Be Back

Je weet dus ook dat er met de 120GXP relatief minder problemen zijn dan met die maxtors..... Al die topics gaan btw over 60gxp's of 75gxp's. En om nou van een goed-presterend merk af te stappen na een misstapper is ook een beetje een slecht idee (IMO)...

offtopic:
Nouwja... ik koop eigenlijk ook geen asus meer, sterker nog als ik het zou krijgen, zo ik het aansteken >:) :)

• pt0x
  • Laatst online: 03-01-2025

pt0x

Why are we here..

ow en nog wat
mijn 3 maxtor D740X 60gb schijfjes
hangen allemaal onder elkaar met een 8x8 fan die erdoorheen blaast (chieftec kast)
2 daarvan staan in RAID en die ander is single op een controller
en dat is de middelste schijf
dus die word het heetst

warom heb ik deze daar gahangen?
omdat ik daarvan de temperatuur kan chekken
met die andere niet omdat ze in RAID staan

maargoed, deze middelste word gecooled 31C
en ongecooled 49C (HOT!)

mijn 30gb 7200rpm IBM werd standaard al 50C (van die serie waar zoveel uitval mee was)
kan je nagaan als je op Campzone zit met je 3x30 gb 7200rpm ibm onderelkaar
in een tent waar het minimaal 40C was...
nou ik garandeer je dat MET cooling zelfs je platters nog krombuigen

heet worden die IBM's dus echt wel
en ik geloof dat dat nu alleen maar erger is geworden, als ik nu voor een nieuwe HDD zou moeten kiezen zou ik een WD 120gb 7200rpm 8mb cache nemen

die_hoor_je_niet
en ze zijn heeeel snel

Verwijderd

Je hoort wel veel problemen met die ibm schijven.
Maar bij sommige lui doet die het perfect...

Verwijderd

Ik heb ook een IBM schijf gehad, net zoeen als een kameraad. Beiden waren binnen een jaar bezaaid met bad settors en gingen vreselijke geluiden maken. Dat waren 8,4GB schijven. Daarna Seagate Baracuda's gehaald en die draaien nog helemaal perfect. Alleen een doet raar bij een FSB van meer als 150MHz :P .

Quantum fireballs heb ik ook slechte ervaringen mee, maar daar hoor ik niemand over. Een was binnen 3 uur stuk en een is nu een 2 jaar oud, amper gebruikt en ook al half dood. Op het werk heb ik er ook al meerdere dood zien gaan. Hopelijk doet mijn nieuwe 80GB Maxtor het beter.

• cruncher
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-03 16:18

cruncher

wanna crunch someone?

Another "IBM sux topic"
:r

Heb je daar sch**t aan, ga dan hier niet zitten janken.
Poeh he, dat is alles, gewoon een koeler erbij zetten en er is helemaal niks aan de hand.....

Ik lees ook al verhalen over Maxtors die bij bosjes sneuvelen, je moet ze gewoon goed koelen. Vooral die 7200 toeren schijven worden erg heet.....

can you read my mind?

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:35
cruncher schreef op 09 augustus 2002 @ 14:08:
[...]

Poeh he, dat is alles, gewoon een koeler erbij zetten en er is helemaal niks aan de hand.....

Ik lees ook al verhalen over Maxtors die bij bosjes sneuvelen, je moet ze gewoon goed koelen. Vooral die 7200 toeren schijven worden erg heet.....
Maar wat ik dan zo raar vind, is dat ze schijven zonder koeling eraan gaan (dat is nog erg logisch), de fabrikanten zullen dat heus wel in de gaten hebben, dus waarom leveren ze er geen koeling bij? Wij weten zelf wel dat zo'n HDD warm wordt, maar een "normale" consument heeft dat niet in de gaten. Ze moeten eigenlijk schijven maken die zonder koeling jaren mee kunnen gaan (net zoals oude HDD's)

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• Erhnam
  • Laatst online: 31-03 22:04

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Die ibm schijven zijn op zich wel redelijk. Op een verrotte serie daar gelaten.. Je moet die dingen alleen heel goed KOELEN !! anders sterven ze idd.

http://www.xbmcfreak.nl/

• cablepokerface
  • Laatst online: 29-01 16:53
kheb 2 IBM HD's in RAID 0 hangen (7200 RPM, 2 MB, 2 x 30 GB) ... draait als een zonnetje ...

• Fatamorgana
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-07-2025

Fatamorgana

Fietsen is gezond.

Ik koel m'n schijven niet en ze worden best heet. 2 IBM's en 2 Quantums boven op elkaar. Maar ze draaien wel continu 24/7 dus de temp blijft gelijk.

Ik denk dat vooral het temperatuur wisselen de grootste oorzaak is van alle problemen. Dan gaat het materiaal werken en gaat ie stuk.

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:06
Waarom wordt bij een CPU geen koeling meegeleverd?

Maar goed, harddisken zijn gespecificeerd tot 55 graden C, dus zolang je daar onder blijft is er in theorie niets aan de hand, net als dat een Athlon ook zonder problemen 70 graden mag worden..

• RoadKill21
  • Niet online

RoadKill21

Mn naam is niet Haas, maar Han

niemand ooit dit artikel of een ander met hetzelfde resultaat gelezen :? het ligt echt bijna altijd aan de koeling bij ibm's...

Cherish your memories, but don't live in the past. Always outdated specs

• cruncher

cruncher

wanna crunch someone?

PASware je hebt helemaal gelijk, ik denk dat ze weinig praktijktesten hebben gedaan en gewoon die schijven (onder druk van de concurrentie) op de markt hebben gegooit om zo snel mogelijk geld te verdienen. IBM en ik denk ook Maxtor hebben dan wel een goede service maar data ben je wel kwijt....

IDE-schijven zijn meer een soort weggooi-produkt geworden.
SCSI-schijven zijn wel op o.a. hitte en stressebruik voorbereid (zijn dan ook 3x duurder)

De laatste IBM-schijven zijn gelukkig nu dan ook een stuk koeler dan die vorige rampzalige serie.

Al met al een slechte ontwikkeling op schijvengebied, uitval is afgelopen jaar enorm toegenomen, wij als tweakers weten nu dat je goed moet koelen maar een doorsnee gebruiker weet dat niet en kan wachten op een hd-crash..... :(

[ Voor 0% gewijzigd door cruncher op 09-08-2002 14:23 . Reden: edit ]

can you read my mind?

• cruncher

cruncher

wanna crunch someone?

foutje

[ Voor 0% gewijzigd door cruncher op 09-08-2002 14:21 . Reden: dubbelpost ]

can you read my mind?

• n00b | IA
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-02-2003

n00b | IA

multislet

multisync is gebanned dat was hard nodig :D

• The System
  • Laatst online: 24-03 13:50
Als warmte de enige oorzaak was van al deze problemen, dan weet ik vrijwel zeker dat IBM ergens ooit had geschreven dat je je Hardeschijven moet koelen...!
En aangezien ze dat (voor zover ik weet) niet hebben gedaan lijkt het me niet dat warmte het punt is.

Ik heb zelf een (kapotte) IBM 30 gig GXP 75 die gekoeld is, mijn c partitie (met windows erop) heeft kapotte clusters dus ik gebruik tegenwoordig een Maxtor 40 Gig om vanaf te booten terwijl al mijn spellen en dergelijke nog op mijn IBM staan... (c partitie is kapot heb nog 5 andere partities :P) werkt prima, moet mijn schijf nog steeds opsturen naar RMA (moet ik al 3 maanden ofzo) maar ik moet nog steeds een doos en wat schuim spul vinden om het zo te verpakken zoals op IBM.com staat...

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:35
cruncher schreef op 09 augustus 2002 @ 14:20:
IDE-schijven zijn meer een soort weggooi-produkt geworden.
SCSI-schijven zijn wel op o.a. hitte en stressebruik voorbereid (zijn dan ook 3x duurder)
Ja mijn oude WD 1gig en WD 1,6 gig doen het nog steeds ontzettend goed, dat was niet te zeggen over mijn maxtor 30gb 7200rpm die ik had, die ging dood, had geen koeling. Ik vind dat de fabrikanten beter op het hittegedoe moeten letten
De laatste IBM-schijven zijn gelukkig nu dan ook een stuk koeler dan die vorige rampzalige serie.
Ja, de 120GXP is stukken beter, maar die is er nog niet zo lang
Al met al een slechte ontwikkeling op schijvengebied, uitval is afgelopen jaar enorm toegenomen, wij als tweakers weten nu dat je goed moet koelen maar een doorsnee gebruiker weet dat niet en kan wachten op een hd-crash..... :(
Dat had ik dus, mijn maxtor ging eraan, want toen der tijd dat hij eraan ging was ik net 2mnden lid op GoT, ik wist nog maar vrij weinig van hitteproblemen e.d. En nu is mijn hdd gekoelt door een hddkoeler (die nog geen 10 euro kost)

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Verwijderd

Als je je data wilt behouden moet je gewoon backups maken. Elke HD kan crashen dus daar moet je rekening mee houden. Of het nou IBM , Maxtor of welk ander merk ook is.

Kheb zelf pas 1 IBM crash meegemaakt. Na een RMA had ik na een weekje een nieuwe in huis. Gewoon weer bij mijn andere IBM achter een Enermax fan gedouwd. Temp = 27 graden, dus daar zal het niet aan liggen.

Wil je schijven hebben die 24/7 actief zijn moet je gewoon SCSI kopen. IDE schijven zijn niet gebouwd voor 24/7 activiteit. Denk daar ook aan.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

(jarig!)
henkleerssen schreef op 09 augustus 2002 @ 12:03:
ik ga steeds meer de IBM schijven verdenken op problemen die ik nu ook heb.... zie ook [rml][ XP] Dynamic disk en boot problemen: voor gevorderden.[/rml]
Voor gevorderden |:(

Heb nog nooit zoveel onzin bij elkaar gezien :(
En dan bedoel ik vooral het gezwijmel van de topic-starter.
Die blijkbaar niet eens vestand van Fdisk heeft |:(

En geen performance-winst merkt met Dynamic disk Feature.
nou , ik kan het tegendeel BEWIJZEN. Kan het persoonlijk ook duidelijk waarnemen, MOHAA start bijv. bijna 2x zo snel op.

En RAID is geen wondermiddel, het werkt in bepaalde omstandigheden sneller en soms zal je er weinig van merken.

Windows opstarten, Office draaien en je web-browser zal met RAID niet noemenswaardig verbeteren.

Spellen starten, installeren en verwijderen op een RAID-partitie zal je wel duidelijk merken. en zo zijn er nog meer voorbeelden.
Daarom is RAID ook lang niet voor iedereen interressant en zelfs vaak AF te raden. Vooral NOOB's die niet weten waarmee ze van doen hebben kunnen zich er beter niet aan wagen....

my 0.02 cents

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

(jarig!)
pt0x schreef op 09 augustus 2002 @ 12:51:
warom heb ik deze daar gahangen?
omdat ik daarvan de temperatuur kan chekken
met die andere niet omdat ze in RAID staan
IBM heeft een toolje, wat je vanaf flop draaien kan en waarmee je de temps van AL je IBM's kan zien en testen onder gebruik. Er kunnen nog wat meer dingen mee...

Het tooltje heet "Drive Fitness Test"

en vind je hier http://www.storage.ibm.com/hdd/support/download.htm#DFT

overview:

Analyzes drive fitness
Three modes of operation:
-- High confidence level Quick test (unmatched in the drive industry)
-- Full media scan
-- Exerciser
Performs real-time analysis of IBM drives to quickly determine whether the drive has a problem.
Identifies system problems such as cables, temperature, etc.
Automatically logs significant drive parameters to track potential impacts to the operation of the drive.

• RoadKill21
  • Niet online

RoadKill21

Wat dat drive fitness test tool betreft: die is niet helemaal secuur, geeft geen fouten aan terwijl die schijf zo dood als een pier is, maarja.
Verder wil ik iedereen er nog eens voor de tweede keer op dit artikel wijzen:
Tweaktown: dode IBM's
Een artikel met tests van de ibm schijven en waaraan het ligt dat er zoveel uitval is...

Verwijderd

Topicstarter
Dat bedoel ik dus... dit is dus geen phun meer mijn hds draaide op zon 32 graden dus de warmte was et echt niet..... en 2x 40gb op 2 verschillende systemen en in zon korte tijd....
maxtor/wd/seagate worden dus een van mijn nieuwe hd's... mijn ibms gaan er uit

Verwijderd

Topicstarter
Heej n00b dat mp3tje is psies wat die van mij ook deeden...

• DeadPool
  • Laatst online: 01-03 14:58
CubicQ schreef op 09 augustus 2002 @ 14:16:
Waarom wordt bij een CPU geen koeling meegeleverd?

Maar goed, harddisken zijn gespecificeerd tot 55 graden C, dus zolang je daar onder blijft is er in theorie niets aan de hand, net als dat een Athlon ook zonder problemen 70 graden mag worden..
offtopic:
Intel... :X

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Mmh... Seagate en Maxtor schijven draaien vrolijk sinds aanschaf... Alleen -raad het eens- een 10GB IBMmetje overleefde mijn compu niet. De controller is -letterlijk!- doorgebrand. Een chipje verkoold...

Op de brandverzekering vergoed gekregen. (Hele systeem werkte niet meer -> Dus nieuwe)

[Edit] Aetje heeft sindsdien Maxtor... Seagate is ook OK. Quantum ben ik ook niet van onder de indruk...

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

RoadKill21 schreef op 10 augustus 2002 @ 07:23:
Wat dat drive fitness test tool betreft: die is niet helemaal secuur, geeft geen fouten aan terwijl die schijf zo dood als een pier is, maarja.
Verder wil ik iedereen er nog eens voor de tweede keer op dit artikel wijzen:
Tweaktown: dode IBM's
Een artikel met tests van de ibm schijven en waaraan het ligt dat er zoveel uitval is...
The GMR Head technology that gives the 75GXP its stunning performance is also its major Achilles heel. As data gets packed more densely, there is less room for error. During normal operation, drives will heat up due to the friction of the platters moving through the air. While the platter is very smooth, anything running at 7200RPM will produce heat. In addition, there will heat generated by the motors and various chips used to control the drive. As we all learned in school, heat will cause metal to expand. The platters on drives are no exception. Drive manufactures know this and have chips that account for the expansion of platters. The drive head will adjust itself accordingly to ensure it is reading and writing to the right place.

In the case of the 75GXP, this does not always happen. Variables such as uneven warming of the platters can confuse the drive. Every so often, data will be recorded in one place but not where the drive was expecting. Consequently, when the drive goes back to look for the data, it is not there. A loud clicking noise, not unlike the infamous Iomega Click of Death, will come from the drive. This is due to the read head resetting itself and making another attempt to find the data.”
Met andere woorden, oneven opwarming van de platters waardoor de kop de data niet (op tijd) kan lezen en dynamische errorcorrecting die niet bijhoud waar de data naartoe verplaatst is.... (er wordt een verband gelegd met de ontwerpfouten van Iomega door de fouten die gemaakt waren met de Klik-des-doods Zipdrives die ook een dynamische errorcorrecting hadden).

1 van de dingen waarmee een harddisk fabrikant rekening moet houden IN HET ONTWERP is de oneven warmte verdeling. Als er te laks bij het ontwerpen met deze variabelen gedaan wordt krijg je dat dit soort "besparingen" uiteindelijk duur (voor de RMA-afdeling) komen te staan.

IMnotsoHO:
Iedere harddisk moet minimaal 3-4 jaar mee gaan bij 24/7 gebruik (MTBF: 30.000 gebruiksuren = 3 jaar + 155 dagen). Als koeling noodzakelijk is moet dat op/in de verpakking/handleiding/sealbag, en op de harddisk zelf staan. Alleen op deze wijze weet je zeker dat zowel Retail als OEM gebruikers begrijpen wat valt onder "normaal" gebruik.

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

(jarig!)
RoadKill21 schreef op 10 augustus 2002 @ 07:23:
Een schijf die al zo dood als een pier is kan blijkbaar niet getest worden , he ? :|(
Het heet niet voor niks Drive FITNESS Test. Het is geen DISK DEAD Analyzer :+

Een drive die niet spint, kan niet getest worden. Sim-pel !

• RoadKill21
  • Niet online

RoadKill21

Dat is het hem juist: ;)
Hij spint met veel moeite, (Piiiep kraaak ronkel :+ )
maar het programma geeft aan dat de schijf prima in orde is :/
Ik zal nu ophouden met het topic te vervuilen ;)

Pagina: 1