Gewoon even wat CDR-ervaringen

Pagina: 1
Acties:

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Topicstarter
Ik heb een flink (nadruk op flink) raid-5 array gebouwd, en ik ben nu bezig al m'n films van CDR daarheen te kopieren. De oudste CDR's zijn zo'n 2 jaar oud. In het begin brandde ik ze met een Philips CD3610, later met een Plextor 24/10/40A. De CDR's stonden altijd in een doosje, in een kamer op het noorden, veel direct zonlicht kwam er nooit bij.

Ik heb een hele tijd BASF CDR's gebruikt (ongeveer 50 stuks). De 650MB versies (toevallig ook de oudsten) zijn ALLEMAAL terug te lezen.

De 80 minuten versie (ongeveer 100) van BASF is rampzalig. Ik heb 18 onleesbare CDR's van dat type. Raar vind ik het, dat het altijd helemaal aan het einde van de CD fout gaat. Maakt niet uit of de film 670MB of 702MB is, het laatste stuk is steeds problematisch. Slechts heel af en toe is de leesfout al aan het begin. De drive spint vaak down tijdens het lezen hiervan.

Sony CDR's (10): geen fouten, zelfs geen downspinnen tijdens het lezen.

Platinum (100 stuks): Zie BASF 80 minuten. :( (Platinums zaten in doosjes zonder papier, daar was ik ook al niet over te spreken).

Verbatim (stuk of 5, ook erg oud): Ook slecht, 1 kapotte CDr, drive spint vaak down.

Imation (50): Alles is nog te lezen, maar ik moet erbij vertellen dat ik sinds ik deze disks gebruik altijd een compare-actie doe na het branden. Ik heb weleens wat disks weggegooid direct na het branden met de plextor.

HP (met 10 jaar garantie): Perfect.

Conclusie 1: Vroeger (BASF 650MB) was alles beter.

Conclusie 2: Soort brander maakt niet uit.

Conclusie 3: CDR's raken snel hun kwaliteit kwijt. Er zijn CD's bij die ik meerdere malen heb afgedraaid, maar die nu opeens onleesbaar zijn.

Conclusie 4: De claim dat CDR's tientallen jaren meegaan geloof ik niet meer. Hoewel ik HP nog een kansje geef.

Eindconclusie: ik ben erg blij dat ik nu alles op HDD's kan zetten. (Iemand nog DLT-tapes over voor een zacht prijsje? Ik heb er te weinig :+)

CDR's: :r

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

Ik ben het met je eens dat de levensduur van een gebrande CD niet echt heel lang is. Ik brand altijd op Sony CDR en die gaan het langst mee. Jaar of 3.
Wellicht dat de DVDR schijfjes langer meegaan?

Verwijderd

Ik koop idd tegenwoordig steeds meer dure CDR's, ipv de hele goedkope. Ook omdat die "goedkope" nogaleens uitvallen bij te hoge speed branden.

De laatste keer van zon teef bij ons op de zaak 100cdr's voor 45 euro gekocht, maar als ik ze hoger brand dan 4 speed vallen ze achter elkaar uit.

Verwijderd

ik fik al zo`n 3 jaar op OCTRON plaatjes, werken nog allemaal :) 80% is audio en de rest wat data maar alles leest nog prima

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:28
Ik ken het probleem. Ik gebruik nu alleen nog maar Philips Premium (komen uit de Taiyo Yuden fabriek). Helaas heeft Philips nu ook butt-CD's op de markt gebracht onder hun eigen naam, maar dit zijn definitely geen "Premiums"

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

tot op heden heb ik geen problemen gehad met Platinum cdr's .... misschien een beetje geluk ?
ik bewaar ze altijd wel in het moie spindel doosje, wellicht dat dat beter is ?

Verwijderd

ik gebruik al een hele tijd TyboTech CD-R's

dit krijg ik uit Cdr-identifyer:

ATIP: 97m 24s 01f
Disc Manufacturer: Taiyo Yuden Company Ltd.
Reflective layer: Dye (Long strategy; e.g. Cyanine, Azo etc.)
Media type: CD-Recordable
Recording Speeds: min. unknown - max. unknown
nominal Capacity: 702.83MB (79m 59s 74f / LBA: 359849)

ik heb er nog nooit problemen mee gehad

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Topicstarter
Tsja, al die mensen die zeggen "Ik heb nooit problemen", daarvan ben ik benieuwd hoeveel er zijn die daadwerkelijk eens AL hun cd's hebben geprobeerd te lezen.

Ik dacht namelijk ook altijd dat ik geen kapotte cd's had, totdat ik eens een stapeltje bij iemand anders in de PC drukte: zomaar een stuk of 4 die onleesbaar bleken. Want wanneer lees je nou je gebrande CD's terug? Niet vaak, ofwel?

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

Vind het moeilijk te geloven wat hier wordt geclaimd door sommigen, dat er CD-R's zijn die maar 3 jaar meegaan. Lijkt me onmogelijk indien je ze goed behandelt. Maar ik kan het goed begrijpen als ik zie wat de meeste mensen verstaan onder goed omgaan met CD-R's. Daarom kan ik ook altijd zien welke van mijn CD-R's zijn uitgeleend, aan de talloze krassen en vuil.
Goede merken (je hebt er 2 geloof ik die 100 jaar garantie geven, waaronder die Kodak Gold) gebruiken helpt inderdaad wel op de lange termijn. Maar elke standaard CD-R haalt wel enkele tientallen jaren levensduur.

• Snikker
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Helaas geld ook voor CD-Rs, goedkoop is duurkoop, vooral als je je data voor langere tijd wilt behouden zul je beter duurdere CD-Rs kopen. Mitsui, Tayo Yude, Hispace, sommige Riteks zullen je daarin waarschijnlijk niet teleurstellen !

Lijflied = CryptoMo - Hodl, Hodl

Verwijderd

Ik merk een duidelijk verschil tussen de 'vroegere' en de 'latere' Platinums. De oude Platinums die ik heb zijn inderdaad erg brak na al die jaren, sterker nog, de read-speed was al niet fantastisch na een aantal maanden. Maar volgens mij zijn ze van fabriek veranderd, want hun 32x en 40x geven absoluut geen problemen meer en zijn razendsnel om uit te lezen.

Als ik CDs op spindel bestel neem ik TyboTech, maar als ik doosjes eromheenwil hou ik het gewoon op Platinums.

Daarnaast: OCTRON van de Lidl is inderdaad ook behoorlijk goed. Die CDs van de Aldi daarentegen zijn verschrikkelijk. Ze kunnen ABSOLUUT niet tegen licht: er staan 'lichtafdrukken' op de CD van die halfronde geleidelipjes van het doosje. Brak dus.

Verwijderd

Yep die tybotech cdr's bij cdrwinkel zijn echt goed. Ze hebben ze nu vervangen door tybo en euroselect beide ook van taiyo yuden fabrikaat. Die memorex die ze ook hebben gebruik ik om garbage weg te fikken. Maar zo te zien is het ook redelijk ok. Maar ja dat zegt niets over houdbaarheids van die memorex cdr's

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:44

OgWok

U.N.C.L.E.

Is er een testprogramma om cd's van begin tot eind te lezen? En te checken ?

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Verwijderd

CD R Diagnostic
ScanCD
NeroCDspeed

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 augustus 2002 @ 13:54:
Ik merk een duidelijk verschil tussen de 'vroegere' en de 'latere' Platinums. De oude Platinums die ik heb zijn inderdaad erg brak na al die jaren, sterker nog, de read-speed was al niet fantastisch na een aantal maanden. Maar volgens mij zijn ze van fabriek veranderd, want hun 32x en 40x geven absoluut geen problemen meer en zijn razendsnel om uit te lezen.

Als ik CDs op spindel bestel neem ik TyboTech, maar als ik doosjes eromheenwil hou ik het gewoon op Platinums.

Daarnaast: OCTRON van de Lidl is inderdaad ook behoorlijk goed. Die CDs van de Aldi daarentegen zijn verschrikkelijk. Ze kunnen ABSOLUUT niet tegen licht: er staan 'lichtafdrukken' op de CD van die halfronde geleidelipjes van het doosje. Brak dus.
OCTRON is lief
Lifetec is :r

in vergelijking

t lukt me niet om ene LT te bakken @ 40x met me aopen

24x is max dan
en een octron draait zonder problemen @ 40x
Pagina: 1