computer gestuurde freesmachine.

Pagina: 1
Acties:
  • 774 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Topicstarter
Wie kan er mij vertellen of er voor de hobbyist een dergelijke machine beschikbaar is. Het ding zou in staat moeten zijn om een 3d vorm uit een blok schuim te freezen. Het proefstuk een aantal maal zelf draaien is geen probleem. Ook hoeft het niet zo nauwkeurig te zijn dat ik er zelf niets meer aan hoef te doen (ruwe finishing is voldoende).
Iemand enig idee waar ik zou moeten zoeken om dat spul zelf aan te schaffen?

de betaler vervuilt

• supakeen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09-2025
Het bestaat en ik heb er een keer foto's van gezien, maar ik weet niet meer hoe het heet :(

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Topicstarter
cnc misschien?

de betaler vervuilt

• mr_niceguy
  • Laatst online: 22-06 11:15
een cnc freesmachine?

• chicky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06-2025

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Topicstarter
JA! Held, dat zocht ik dus ja!
Nog meer links? Misschien met grotere proefstukken?

de betaler vervuilt

• mr_niceguy
  • Laatst online: 22-06 11:15
wil je er 1 kopen? of huren?

• chicky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06-2025
Denk er wel om, dat als je er een wilt kopen de prijzen tot ongeveer ¤250.000,00 gaan !!

• AleXtc
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-07 14:43

AleXtc

Wannabe Pirat

tjeeeee man, heb jij geld over ofzow? weet je wel wadda kost man ???

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

mm, ik weet wel dat er een paar nummers trug in de elektuur werd beschreven een 2D te maken (printplaten ed fresen...)...

Electronics development

Verwijderd

.....of hij's rijk of hij beseft nog niet hoeveel geld zo'n ding kost :? en als je het al over zulke machines hebt kan je toch wel zelf zoeken :P

• AFR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

AFR

Als je zelf handig bent met electronica en programmeren kun je ook proberen om er zelf een te maken. Ben momenteel zelf bezig met het construeren van een 3D boor/frees-machine op basis van een industriele xy-tafel en een oude scanner. Door het geruiken van 2e hands onderdelen kost de machine praktisch niets. Het vergt echter wel een enorme investerig mbt tijd. Een zoektocht met google zal je enkele leuke voorbeelden van soortgelijke home-made cnc machines opleveren.

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Topicstarter
Het ding moet worden ingezet voor prototyping en massastudies op de universiteit. Ik kreeg het verzoek van mijn hoogleraar om eens rond te gaan kijken naar machines die bruikbaar zijn voor het maken van dergelijke modellen. De toepassing ervan is dus net even anders dan waar een dergelijk apparaat normaal voor gebruikt wordt. Vandaar dat er weinig ervaring te vinden is binnen de faculteit. Aan opmerkingen als "weet je wel wat dat kost" heb ik vrij weinig. Ik wil gewoon alle opties bekijken en alle mogelijkheden en prijzen tegen elkaar afwegen.

de betaler vervuilt

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

als je dat er in je eerste post erbij zet, weten we dat ook... nofi ;) :P

Electronics development

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Topicstarter
AFR schreef op 09 augustus 2002 @ 12:51:
Als je zelf handig bent met electronica en programmeren kun je ook proberen om er zelf een te maken. Ben momenteel zelf bezig met het construeren van een 3D boor/frees-machine op basis van een industriele xy-tafel en een oude scanner. Door het geruiken van 2e hands onderdelen kost de machine praktisch niets. Het vergt echter wel een enorme investerig mbt tijd. Een zoektocht met google zal je enkele leuke voorbeelden van soortgelijke home-made cnc machines opleveren.
Kijk en dat zoek ik nou ook voor eventueel thuis-knutselen.

de betaler vervuilt

• AFR
  • Niet online

AFR

GA!S schreef op 09 augustus 2002 @ 13:36:
... Vandaar dat er weinig ervaring te vinden is binnen de faculteit. Aan opmerkingen als "weet je wel wat dat kost" heb ik vrij weinig....
Heb je ook al eens gekeken bij jullie buren?
Bij TNO Eindhoven zit een afdeling die zich bezig houdt met rapid prototyping (zowel de prototypes als de machines). Een tijdje terug hebben we daar een héle mooie rondleiding gehad met een duidelijke uitleg over alle processen en prototyping methodes.

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Topicstarter
AFR schreef op 09 augustus 2002 @ 14:16:
[...]

Heb je ook al eens gekeken bij jullie buren?
Bij TNO Eindhoven zit een afdeling die zich bezig houdt met rapid prototyping (zowel de prototypes als de machines). Een tijdje terug hebben we daar een héle mooie rondleiding gehad met een duidelijke uitleg over alle processen en prototyping methodes.
fuck nee, helemaal vergeten. Ben wel bij Industrial Design geweest, maar die zitten met hetzelfde probleem (nieuw binnen de faculteit dus nog geen faciliteiten). Bij Werktuigbouwkunde zijn ze wel heel behulpzaam, maar de helft is nog op vakantie.

de betaler vervuilt

• AFR
  • Niet online

AFR

GA!S schreef op 09 augustus 2002 @ 14:22:
[...]

fuck nee, helemaal vergeten. Ben wel bij Industrial Design geweest, maar...
Dat is dan tijdens mijn vakantie geweest :o)
Heb daar een aantal mappen met rapid prototyping info liggen. met oa. info van TNO. Hopelijk gaan we ons miv het nieuwe collegejaar zelf bezig houden met dat onderwerp. Als het bij TNO niet lukt en je toch meer info het moet je maar een nieuwe gil geven.

Verwijderd

Bij deze mag ik je teleurstellen, 3D is onbetaalbaar, 2,5D is normaal. Je zal nu wel flippen, dus hier komt de uitleg.

2D--> 2 assen volledig onafhankelijk van elkaar.
2,5D-->2 assen volledig onafhankelijk van elkaar, 3-de as lineair.
3D--> 3 assen volledig onafhankelijk van elkaar.

Waar komt dit dus op neer, met een 2D machine kan je graferen, met de hand de diepte instellen.

2,5D, maximaal schroefdraad frezen. Een halve bol is mogelijk, in banen frezen.
3D een bol maken.

Wat heeft een 2D bank, een kruistafel, en een met de hand in te stellen hoogte.
2,5D bank: kruistafel, en geregelde hoogteinstelling.
3D bank, kruistafel en elektrische hoogteinstelling, draaibare kop, draaibaar werkstuk, en kantelend werkstuk.

Kortom, zet die 3D bank maar uit je hoofd, die zijn echt onbetaalbaar. Met een beetje handigheid, en een aansturing van de Conrad kan je zelf een 2,5D bank maken.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 21:57
heb in delft een paar mooie zien staan, d8 bij LNR of WBK

TheS4ndm4n#1919

Verwijderd

Dat kan ja, wel eens met de hand een CNC programma geschreven? Niet zo moeilijk toch... En dan nu voor een 3D bank, succes :)

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 augustus 2002 @ 20:20:
Bij deze mag ik je teleurstellen, 3D is onbetaalbaar, 2,5D is normaal. Je zal nu wel flippen, dus hier komt de uitleg.
Ik ken de termen, ik bedoelde met "een 3d object" dus 2.5 D. Roteren van het werkstuk + later handmatig nog bijwerken is geen bezwaar.

Ik geloof dat 3d freezen bij werktuigbouwkunde wel mogelijk is (met zijn beperkingen natuurlijk, de frees moet er wel bij kunnen). Ik ga daar over 2 weken nog eens langs als de vakanties op hun einde lopen. TNO zal ik maandag eens binnen wandelen.

de betaler vervuilt

Verwijderd

De tanbo van elektuur is een mooi ding om zelf te bouwen, is een boor/frees-machine met draaitafel en 2beweegbare armen. Is misschien wat.

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Topicstarter
Dat is dan toch 2 D en niet 2.5?

de betaler vervuilt

Verwijderd

de enige vreesmachine die ik ooit heb gezien past niet eens op mijn kamer... en die is al groot (woon nog thuis).

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-07 20:39

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

In Delft bij Werktuigbouwkunde hebben we volgens mij ook wel een CNC Freesmachine. CNC Draaibankjes iig wel, daar heb ik op gewerkt (je bent langer aan het programeren dan dat dat ding bezig is met draaien, maar wel mooooi spul...)

Verwijderd

Ach welnee, ga jij maar eens een bol draaien, geloof me, dat gaat CNC honder maal zo vlug en vooral zo precies, onze freesbank had een nauwkeurigheid van 0,001 mm, in alle drie de assen. Het is nu na vele jaren gebruik wel iets groter, maar de 0,01 zal hij niet overschrijden..... (Sommige sufkutten laten hem nog wel eens met ijlgang z'n bed in gaan, vaak zelfs stilstaand, daar wordt hij niet veel beter op)
Pagina: 1