Discussie: NetWare als webservices server

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:17

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Beetje kromme topictitel, maar goed.
Waar ik de discussie dus over wil starten is webservices op NetWare.

Al vanaf NetWare4 is Novell begonnen met de internet connectivity e.d.
OK, het was een hell om uberhaupt een webserver te starten .. maar het werkte.
Daarna heeft Novell het in mijn ogen een beetje laten bezinken en er wat minder aan gedaan.

De laatste tijd word er weer juist veel gedaan om NetWare als websevices platform neer te zetten, en komen er ook goede producten uit.

De bij NW5 meegeleverder webserver van Netscape (NES) vind ik een schitterend product. Je kan er veel mee en bevat voldoende toeters en bellen.

Echter de grootste nadelen zijn toch wel;

- Kan rete instabiel zijn
- Niet alles werkt via de webbassed manager.

dat laatste is niet erg, kwestie van zelf de config files aanpassen. Echter zodra je dan een wijziging via de webmanager doet worden de door jou aangemaakte edits gewoon weggegooid.

Apache is alweer een tijdje geport naar het NetWare platform, evenals de nieuwe Apache 2.x
Sinds enige tijd is er ook een port van PHP voor NetWare (dit naast de al sinds NW5 bestaande Perl port), en er gaan geruchten dat er op niet al te lange termijn een port van MySQL aan komt (er is al een beta van PostregSQL).

Deze feiten icm het feit dat Novell luistert naar de wensen van haar klanten c.q. developpers en daar op inspringt doet mij vermoeden dat er weer een nieuwe rol is weggelegd om een NetWare server in te zetten puur alleen voor de webservcies (dit in tegenstelling tot het normaal neerzetten voor de traditionele file&print services).

Wie gebruikt er uberhaupt NetWare voor dit soort functionaliteiten, wat vind je ervan? Hoe zie je de toekomst voor dit soort services ?

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb 1 keer een NetWare server ingericht als webserver en dat was een 3rdparty NLM voor NetWare 3.1 ;) En dat was hobby.
Voor mijn werk heb ik nog nooit een Webservice geinstalleerd op de portal van 5.0/5.1 na dan, omdat ik persoonlijk betere en volwassenere oplossingen voor webservices ken dan op NetWare. Punt is dat deze tak van sport voor NetWare nog in de kinderschoenen staat. Daarmee wil ik niet zeggen dat je er niks mee kan of dat de abends je om de oren vliegen, maar het zal nog wel even duren voordat dit een plaats veroverd op de Webserver markt. Daarbij vind ik ook dat Novell dit soort producten als verplichte nummers ziet om hun 'main' product: NDS te verkopen. Zeg maar om een zo breed mogelijke oplossing te bieden. Maar daar heb jij andere berichten over gehoord?

En wat betreft het porten van PHP, MySQL etc for NetWare. Ik vind het geweldig leuk dat iemand(en) hier moeite in steekt, maar of ik het ook ga gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Wil je serieus je netware server als webserver gebruiken met de hedendaagse functionaliteiten , dan ontkom je er niet aan om ;

- Een knappe goede snelle stabiele webserver
- ServerSide scripting taal
- Goede bekende en ondersteude database

Te moeten hebben op je server.
Voorheen was dat dus alleen Perl en Oracle icm NES of Apache.
Perl is leuk, fantastisch maar gewoon kut geport naar het NW platform.
Scripts die over de hele wereld op elke denkbare *nix en/of windows server zonder problemen en aanpassingen werken doen het gewoon onverklaarbaar niet op NetWare.

Lange tijd heb ik gedacht dat Perl instabiel was, tot dat ik erachter kwam dat het juist NES was die Perl mee naar beneden trok.
Last but not least, socket verbindingen en dergelijk truken zijn vaak onverklaarbaar traag op in Perl op NetWare.
En dan heb ik het over 30+seconden om uberhaupt een socket te openen.

PHP is op dit moment in Beta, en ik moet zeggen het is weer een heerlijk ouderwetse Beta zoals je van Novell mag verwachten.
Het draait, en het draait goed en stabiel.
Uiteraard klapt het nog wel eens (waarschijnlijk 75% ook nog eens door mijn brakke script kunsten), maar voor een beta draait het absoluut goed en stabiel.

Novell heeft ook recent aangekondigd dat ze een heleboel opensource gaan gooien richting de devvers, wat ook alleen maar positief is.
Neem bijvoorbeeld NWFTPD.NLM
Hij doet het, en doe het goed.
Maar er kunnen nog veel dingen verbeterd en toegevoegd worden, echter is deze nooit verder doorontwikkeld.
Daarom is nu de discussie gaande of NWFTPD niet ook opensource moet worden.
Daarbij vind ik ook dat Novell dit soort producten als verplichte nummers ziet om hun 'main' product: NDS te verkopen. Zeg maar om een zo breed mogelijke oplossing te bieden.
Deze snap ik eerlijk gezegd niet helemaal :?
Wat heeft PHP/Apche/NES met de NDS te maken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consequator
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-10 17:53
Netware 6 heeft standaard apache aan boord, deze werkt prima en draait eigelijk ook meteen.
Alleen alle xtra webservices van netware6 zijn wat eikelig te configureren aangezien het niet altijd logisch is waar de configuratie nou precies staat.
Ik heb hier een intranet webserver op netware6 te draaien en dat werkt prima eigelijk, voordat ik em geupgrade had naar nw6 was het nw5.1 met dus netscape webserver, die nog wel eens problemen gaf als je een pagina veranderde omdat die een hoop gecached houd.
apache heeft eigelijk niks met de nds te maken behalve dat z'n ssl keys er in staan wat ie nodig heeft als je daar dus mee wilt werken.
Maar als je maar 1 netware server hebt valt dat wel wat mee van wat er mis kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
nw5.1 met dus netscape webserver, die nog wel eens problemen gaf als je een pagina veranderde omdat die een hoop gecached houd.
psst http://www.oostindie.com/cache.html highlighting op port81 O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koffie schreef op 09 augustus 2002 @ 09:51:
[...]
Deze snap ik eerlijk gezegd niet helemaal :?
Wat heeft PHP/Apche/NES met de NDS te maken ?
Op zich niets, maar Novell will een zo breed mogelijk skala aan producten aanbieden om een 'single software provider network' te kunnen bouwen. Je kan als bedrijf er voor kiezen om bv alleen maar Windows in huis te halen en daar _al_ je automatisering (van vuurmuur tot desktop) mee te doen. Novell probeert ook zoiets te doen (uiteraard behalve de desktopkant, daar hebben ze niet eens een poging toe gewaagd en gelijk hun meerdere erkend) en moet daarom alle producten aanbieden. Firewall, Web server, scripting, database, file& print en naturlijk Directory Services. Dit is voor een bedrijf als Novell te veel om allemaal goed te ontwikkelen. Daarom is prio 1 NDS en alles wat daar omheen gebeurt 'nice to haves/very nice if it works ok'.

Wat ik wel goed in het verhaal zoals ik lees vind is dat ze blijkbaar inzien dat dit niet goed werkt (ik ken weinig bedrijven die Novell produkten gebruikt anders dan voor NDS en ZEN) en het m.b.v. open source leven in (gaan?) blazen. Dit zal de compabiliteit, performance en stabiliteit aleen maar verhogen.
Wie weet installeer ik binnenkort mijn 2e webserver op NetWare wel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consequator
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-10 17:53

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Ik heb alleen ervaring met Oracle onder netware en dat is me totaal niet bevallen, voornamelijk om de instabiliteit.
Daarbij heb ik niet het idee dat software ontwikkelaars veel zien in netware als algemeen server platform, wat heeft het immers meer te bieden dan bv. een unix?

Who is John Galt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
PSST en O-) als in stiekeme spam die een bijdrage aan deze discussie en jou vroegere probleem levert :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:04
Hoe zit dat met php/apache onder netware? Er draait dus nog geen mysql server onder netware, maar kan je wel de ingebouwde mysql-libraries van php gebruiken om verbinding met een externe server te maken?

Of is er een ander goed database alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
vink schreef op 09 augustus 2002 @ 11:48:
maar kan je wel de ingebouwde mysql-libraries van php gebruiken om verbinding met een externe server te maken?
Ja, kan zonder problemen. En MySQL draait ook al wel onder NetWare, alleen wij normale zieltjes mogen het nog niet gebruiken vanwege wat licentieproblematiek. :)

PostgreSQL is ook al vrij bruikbaar, alleen heb je daarvoor en LibC versie nodig die nog niet gereleased is. :+

Ook verwacht ik wel dat er snel een PHP module voor Sybase ASA zal zijn.. toch een van de fijnste db's die onder NW draait als je het mij vraagt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
MySQL zit er aan te komen (word iig overal rondgebazuind).
Idd zit er bij PHP al standaard de MySQL connector die zelfs al default geladen word.
De LibC is nog niet gereleased maar wel beschikbaar.

Sowieso heb je die zelfde LibC nodig om PHP en/og Apache 2.x draaiende te krijgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno
  • Niet online
Nee, daar kun je gewoon een van de beta LibC's voor gebruiken. Voor de laatste PostgreSQL (die een stuk verbeterd is tov eerdere versies) heb je eentje nodig die nog *niet* online staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
aha, dus niet de LibC uit NDK ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno
  • Niet online
Dat klopt. :)
05. August 2002, Rüscheid. UPDATE: PostgreSQL 7.2.1 BETA 1 for NetWare. After a lot of work i'm happy to have a first beta of PostgreSQL. Many components that work with PostgreSQL like PSQL, PERL interface, JDBC drivers, Server API, dynamic modules and others are also available for NetWare now. During the port i've modified PostgreSQL that it is based on Threads instead of Processes now. There is only one Limitation: You need LibC dated 23th July 2002 or newer. This one doesn't ship with NW6SP2 or NW51SP5, you need to use the one shipping with the september NDK or NW6SP3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeNNy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-09 14:31
Op de afgelopen brainshare in barcelona hadden ze al een mysql port draaien on netware. Verder hadden ze php er ook al draaien.
Naast Netware 6 komt er binnenkort een speciale webserver versie van netware uit. (Ik zal ff kijken naar de naam van het product)... Netware 6.1 komt binnenkort ook uit. Deze zal een geheel grafische installatie procedure hebben.
Tevens komt er nog een 64bit versie van Netware uit, voor hammers en itaniums. De opbouw van de komende netware versie wordt ook een beetje zoals java en .Net services. In het OS heb je dan ook een HAL, drivers en daarboven allerlei services. NLM's gaan er ook uit. Daarvoor in de plaats gaan alle services in een run-time omgeving draaien. Er zullen dan ook meerdere run-time omgevingen op een server tegelijkertijd gedraaid kunnen worden.

Maar goed al je nu kijkt naar de producten van Novell. ZfD4, ZENwork Synergy, Portal services, Groupwise WebAccess, eGuide, NetDrive, iFolder, iManager enz... kunnen deze allemaal draaien onder Apache met Tomcat zowel onder Netware al onder W2k. Of met NES, iPlanet, IIS enz...

Kortom je ziet dat ze zich allang niet meer focussen op Netware, maar vooral op Web-Based producten.

Thuis heb ik op mijn W2k Adv server, eDir 8.6.2, Apache 2, Tomcat 4 en Portal 1.5 Sp1 draaien. Novell verwacht trouwens dat portals de desktop gaan vervangen.
http://www.novell.com/products/portal/

Maar als iemand hier nog een oplossing voor heeft ben ik je dankbaar (KOffie, sorry voor de cross post :P )
W2k Svr Apache service Account
dat laatste is niet erg, kwestie van zelf de config files aanpassen. Echter zodra je dan een wijziging via de webmanager doet worden de door jou aangemaakte edits gewoon weggegooid.
Elke serieuze Unix of Linux beheer doet toch ook het meeste met de hand. Lekker wroeten in config files :P
Wie gebruikt er uberhaupt NetWare voor dit soort functionaliteiten, wat vind je ervan? Hoe zie je de toekomst voor dit soort services ?
Ik zie hier juist de toekomst in voor Novell. Verder denk ik dat juist op dit moment je daar op in MOET spelen als bedrijf om straks nog serieus genomen te worden in NOS markt.
Ik moet ook zeggen dat ik de web based producten van Novell er altijd zeer gelikt uit vind zien. De interfaces zijn meestal ook goed ontworpen zodat het product ook nog eens werkbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wij gebruiken Nw5.1 met Netscape enkel en alleen voor gw-webacess6. Heb nshttpd.n;m moeten patchen; nu is ie redelijk stabiel. Alleen webaccess wil wel eens sneuvelen; pep ik wel op met cron.nlm ;)

Onze portal draait extern. Buietn webaccess gaan we ook wat dagelijkse zaken op onze netware-webserver draaien, denk ik.

Een voordeel tov de unix-achtige webservers is het moeilijker kraken; er is ook veel minder kennis over netware. Zeker met al die wisselende webservers op netware de laatste jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Dat de webaccess eruit knalt klinkt mij vreemd in de oren.
Bij mij draait 'ie rete stabiel @NES (NES klapt wel eens idd, maar doordraaien doettie :P )
Sterker nog, ik draai als GW6 Beta sinds 'ie public was (ja, ik draai dus al ruim een half jaar een beta zeer stabiel ->never nooit abends of wat dan ook mee gehad).
Een voordeel tov de unix-achtige webservers is het moeilijker kraken; er is ook veel minder kennis over netware. Zeker met al die wisselende webservers op netware de laatste jaren.
Helemaal als je NSHTTPD.NLM met een hexeditor bewerkt en er "IIS 5.0" van maakt, en dmv een SP je OS op 'unknown' weet te krijgen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno
  • Niet online
LeNNy schreef op 09 augustus 2002 @ 20:04:
Tevens komt er nog een 64bit versie van Netware uit, voor hammers en itaniums.
Hammers? Dat is nieuw voor mij.. staat daar ook ergens online iets over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee daar draaide een vroege alpha alpha versie van. Daarmee kunnen ze dus nog alle kanten op. Voor welke 64bit proc kan ik dus niet zeggen, maar ik heb em al wel zien draaien.
Pagina: 1