Toon posts:

[FreeBSD] Segmentation Faults

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Bij het installeren van openoffice kreeg ik gister 'Segmentation Fault (core dumped)'
Ik had dezelfde foutmelding al af en toe bij gaim.

Na wat googlen kwam ik er achter dat dit veroorzaakt word door het verkeerd aanspreken van geheugenadressen (nm geheugenadressen die niet aan het programma zijn toegewezen?)

Hoe los ik dit op? Ik wil toch graag openoffice enzo gebruiken, en mijn computertje staat voor de rest net zo lekker ingesteld :) )

• richardt
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-03-2025
Een segmentation fault treedt inderdaad op bij het lezen van en schrijven naar foutieve geheugenadressen, en is voor een programmeur cq. gebruiker vaak 1 van de vervelendste problemen om op te lossen.

Zeker bij het gebruik van gestripte executables of van executables waarvan de sources zijn weggehaald zijn er vaak zo weinig debug symbols beschikbaar dat het moeilijk is om de oorzaak te achterhalen. Er is niet zomaar een kant en klare oplossing voor....

Volgens mij kun je In dit geval het beste zoeken met {www,groups}.google.com naar berichten waarbij de SIGSEGV op hetzelfde moment op treedt. Als je geluk hebt is de oplossing al gevonden.

Voor dit soort grote project is het gebruik van een debugger en *trace-tools haast ondoenlijk. Bij kleinere sources/zelf ontwikkelde code wil het vaak nog wel lukken om met gdb/strace snel een SIGSEGV op te sporen.

Misschien kun je iets meer details geven waar het probleem zich precies voordoet.

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:05

Kettrick

Rantmeister!

Heb je open-office uit de ports gehaald ?

zoja: doe eens een cvsup en compile hem eens opnieuw vanuit de ports.
zonee : zie zoja. :)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb anderhalve dag geleden al mijn ports gecvsupped, dus ik ga nu proberen hem te maken uit de ports. Ik had de binaries van een vriend gehad die ik probeerde te installeren...

ik ga het nu wel proberen zelf te compilen uit de ports

• Vaagharses
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-12-2022
ik heb net ook openoffice geinstalld via de ports en ook segmentation faults>> maar gewoon stug make install gedaan (dus niet make install clean :P ) en dan komt ie steeds en stapje verder. En voila een werkende openoffice.

Dus bij elke keer dat ie stopt, gewoon weer make install doen>> gaat ie verder waar hij gebleven is.

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

Verwijderd

Topicstarter
slim
maar het moet toch te verhelpen zijn? (ik weet dat alles nog beta is wat dat betreft...)

• Vaagharses
Tja, de compiler crasht. Dat had ik ook met builden onder linux, wat je eventueel kan doen is dat ie niet stopt op een segmentation fault maar stug doorgaat>> en bij 10 segmentations pas stopt. maarja echt een nette hack is het niet :P

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

• richardt
Als de compiler een segmentation fault genereert (signal 11), dan ligt dat heel vaak aan een te zwaar overgeclockte CPU, niet aan de sources. Dit soort problemen krijg je ook vaak als je een nieuwe kernel probeert te compileren. Als je niet wilt terugclocken, dan is het inderdaad een kwestie van make; make; make

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
richardt schreef op 09 augustus 2002 @ 14:23:
Als de compiler een segmentation fault genereert (signal 11), dan ligt dat heel vaak aan een te zwaar overgeclockte CPU, niet aan de sources.
Wacht even hoor , daar moet ik even over denken........... (klaar !)
Je zegt dus dat een cpu minder betrouwbaar wordt wanneer je hem te ver overklokt. En dat het dan kan dat tijdens compileren daardoor segfaults optreden?

Dan neem ik aan dat je nog veel meer "random" systeemcrashes meemaakt.
Of dat tijdens het compileren een ander proggie er opeens uit klapt.

Ik kan me dat nauwelijks voorstellen, maar ik ben dan ook geen OC'er,
sterker nog , megahertzen zeggen mij niet zoveel, stabiliteit des te meer.
(mijn 40Mhz MIPS decstation/BSD "voelt" stukken sneller dan de gemiddelde P200)

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• richardt
Het compileren van een kernel is typisch een proces met een intensief CPU gebruik en veel memory activity. Telkens wordt een kleine source file in het geheugen geladen. Als je geheugen dan slecht of te langzaam is, is de kans groot dat er een bitje niet goed overkomt. gcc is daar nogal gevoelig voor en er volgt een core dump.

Zoek maar eens met google naar overclocking en kernel compiling en je komt vanzelf bij de signal 11 FAQ

• u_nix_we_all
  • Niet online
Ah , ik zie.
Tzal dus vooral het oc-en van de FSB zijn wat problemen veroorzaakt.
kmoet er niet aan denken wat voor problemen je krijgt , als je inderdaad een paar gig
memory hebt , zodat ook random omgevallen bitjes nog wel een adress binnen je range
opleveren , dus geen segfault , maar wel een verkeerd address.........

Nog een reden om niet over te klokken wat mij betreft.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Vaagharses
Tja ik heb een relatief nieuwe bak en nooit last van signal 11 core dumps, maar openoffice compilen is inderdaad zwaar intensief... nou die paar core dumps neem ik dan op de koop toe. Je doet er toch niks aan behalve betere (duurdere) hardware.....

• u_nix_we_all
  • Niet online
Vaagharses schreef op 09 augustus 2002 @ 18:13:
. nou die paar core dumps neem ik dan op de koop toe. Je doet er toch niks aan behalve betere (duurdere) hardware.....
Ik bedenk me net dat er dus ook een kans is dat het wel fout is , maar er geen
internal compiler error optreed. Dan zit er dus een fout in je binary.
Ik geloof toch dat ik hem terug zou klokken. Onnodige risico's IMHO.

[ Voor 0% gewijzigd door u_nix_we_all op 09-08-2002 18:40 . Reden: typo's ]

• MadCow*
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-08-2025

MadCow*

<= icon space for rent

dat van dat overklokken is aannemelijk, maar hoe willen jullie dat uitleggen op een niet overgeklokt systeem?
zou ik dan moeten terug klokken :? :P

en voordat jullie mischien gaan roepen dat ik brakke hardware heb
ik heb hier geen problemen afgezien X 1 keer per dag random er uit knalt
(just ik case ;))

Veni, Vidi, Et je n'en crois pas mes yeux! (ik kwam, ik zag, en ik geloofde mijn ogen niet!) - J. Caesar (Asterix en de gladiatoren) | Nu vernieuwd met toegevoegde lazyness.

• Vaagharses
u_nix_we_all schreef op 09 augustus 2002 @ 18:39:
[...]

Ik bedenk me net dat er dus ook een kans is dat het wel fout is , maar er geen
internal compiler error optreed. Dan zit er dus een fout in je binary.
Ik geloof toch dat ik hem terug zou klokken. Onnodige risico's IMHO.
Wie zegt dat ik mijn systeem heb overgeclockt ;-))) ik heb niks overgeclockt en toch core dumps bij compilen van open office... en mijn systeem 'down'clocken, geen zin in. BTW ik heb voorderest nooit last van core dumps (ook niet bij make buildworld), dus er zal ook wel iets in de openoffice verhaal raar zitten. Maakt niet uit>> 6x opnieuw starten en openoffice draait nu als een trein.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb openoffice nu goed aan de praat op mijn notebook: denk dat er iets anders brak was aan mijn computer...
Pagina: 1