Verwijderd schreef op 09 augustus 2002 @ 02:26:
Heb net nieuwe pc in elkaar gebouwd maar tijdens instal van WinXP wou hij alleen maar formatten in NTFS of NTFS (quick). Toen heel windows draaide en ik D: (2e partitie) wou bekijken, moest ik eerst de partitie formatten in ntfs of fat32 daarna was er niks aan de hand...
vraagje: waarom wil WinXP niet op fat32 geinstalt worden en is fat32 slechter of beter kwa games etc...
De XP installatie laat aanmaak van partities groter dan 32GB niet toe in FAT32 formaat. Wil je toch een groter schijf dan moet je OF die partitie al handmatig aangemaakt hebben, OF na installatie die partitie resizen naar gewenst formaat.
www.bootdisk.com voor partitie/bootmanagers en bootdisken.
Uit mijn hoofd gezegd:
De verschillen tussen NTFS en FAT32 zijn divers. Maximale partitiegrootte is van FAT32 2 TeraByte, terwijl NTFS theoretisch in de ExaBytes liggen. De maximale filegrootte is 4GB op een FAT32, terwijl er onder NTFS geen maximum is (diskgrootte minus overhead is maximum). NTFS kent ingebouwde beveiliging, FAT32 niet.
Wil je spellen spelen, videobewerken etc dan raadt ik FAT32 aan - videobestanden worden toch in etappes opgeslagen (spillfiles). Ga je veel netwerken/internetten, dan is NTFS weer raadzaam omdat dan je bestanden beter beveiligd KUNNEN worden. Wil je veel rotzooien op filenivo in je systeem dan is FAT32 weer handiger omdat die deze beveilingen niet kent (op partitie/file-nivo).
Rotzooi je met multiboot met andere operating systemen dan is vaak FAT32 weer handiger omdat deze vaak wel door andere OS'en gelezen/geschreven kan worden. Wil je juist dat het andere OS van je WinXP partities afblijft dan kies je het omgekeerde: de minst compatible partitie-indeling.
Kortom, 1000 toepassingen, 500 redenen voor FAT32, 500 redenen voor NTFS.
Als je tenminste andere operating systemen en de daarbij behorende partitie-indelingen niet mee mag rekenen
Kort door de bocht lijkt het raadzaam om bij Windows 9x+ME te kiezen voor FAT32.
Als je al genoeg redenen hebt om te kiezen voor een NT gebaseerd operating systeem zoals NT4/W2K/XP heb je nl. vaak ook genoeg reden om te kiezen voor NTFS.
Doe je het alleen om te experimenteren met XP, dan is FAT32 weer handiger omdat je dan met een Dosflop op je partitie altijd lees/schrijf toegang heeft (beschikbare Freeware NTFS driver voor Dos is nl. readonly - dus geen schrijftoegang).