Toon posts:

NTFS filesysteem of FAT32

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Heb net nieuwe pc in elkaar gebouwd maar tijdens instal van WinXP wou hij alleen maar formatten in NTFS of NTFS (quick). Toen heel windows draaide en ik D: (2e partitie) wou bekijken, moest ik eerst de partitie formatten in ntfs of fat32 daarna was er niks aan de hand...

vraagje: waarom wil WinXP niet op fat32 geinstalt worden en is fat32 slechter of beter kwa games etc...

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-03 15:22

Beaves

Usque ad Finem

Verwijderd schreef op 09 augustus 2002 @ 02:26:
Heb net nieuwe pc in elkaar gebouwd maar tijdens instal van WinXP wou hij alleen maar formatten in NTFS of NTFS (quick). Toen heel windows draaide en ik D: (2e partitie) wou bekijken, moest ik eerst de partitie formatten in ntfs of fat32 daarna was er niks aan de hand...

vraagje: waarom wil WinXP niet op fat32 geinstalt worden en is fat32 slechter of beter kwa games etc...
De eerste vraag kan ik niet beantwoorden aangezien ik geen XP gebruik, maar de tweede vraag wel, FAT32 is iets sneller als NTFS doordat NTFS meer overhead heeft door de beveiliging, iets wat FAT niet heeft.

Dus als je snelheid wil (en een gefragmenteerde HDD), kies dan voor FAT, anders NTFS.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm, Op een andere PC wil FAT32 wil onder WinXP, intel mobo met p4 1.5Ghz

m'n combinatie (waar fat schijnbaar niet mag :( )

P4 2.26Ghz
2 keer 256 MB PC2700 Samsung
ASUS P4S533
Leadtek GF4 kaartje

kwam dit in bios tegen: OS/2 systeem valt dat onder WinXP?

• 2020Media
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03-01 16:06
volgens mij werkt windows xp beter met ntfs hoor
ik heb ook ntfs nooit problemen mee gehad maare bij windows install kan ik kiezen uit

Partitie formateren naar fat32\snel
Partitie formateren naar fat32
Partitie formateren naar ntfs\snel
Partitie formateren naar ntfs

bij mij werkt fat32 wel gewoon maar volgens mij lijdt dit tot prestatie verlies in win xp

zie ook dit forum http://forums.breekpunt.n...ARCHIVE=true&TOPIC_ID=850

kan dus wel een ander microsoft OS op ik zou zeggen hou NTFS het is gewoon beter (vind ik)

May Lyssa aid you

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-03 17:43

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Het nadeel is wel dat geen ander Os van microsoft op een ntfs partitie kan worden geinstaleerd
*kuch*
• Windows 2000
• Windows NT ...

Wat betreft NTFS of FAT32, zie de search. Is vaak langs geweest en veel over gediscusieerd.
De 1 vind dat beter de ander vind dit beter.
Ikzelf, NTFS!
Waarom hier kun je andere partities in mounten, wat ik zeer handig vind en zeker zeer overzichtelijk.
En dan ook de veiligheid die erbij zit.

Maar dat is een keus die je zelf moet maken, beide hebben voordelen tegenover de ander. :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 augustus 2002 @ 02:26:

De XP installatie laat aanmaak van partities groter dan 32GB niet toe in FAT32 formaat. Wil je toch een groter schijf dan moet je OF die partitie al handmatig aangemaakt hebben, OF na installatie die partitie resizen naar gewenst formaat.
www.bootdisk.com voor partitie/bootmanagers en bootdisken.

Uit mijn hoofd gezegd:
De verschillen tussen NTFS en FAT32 zijn divers. Maximale partitiegrootte is van FAT32 2 TeraByte, terwijl NTFS theoretisch in de ExaBytes liggen. De maximale filegrootte is 4GB op een FAT32, terwijl er onder NTFS geen maximum is (diskgrootte minus overhead is maximum). NTFS kent ingebouwde beveiliging, FAT32 niet.

Wil je spellen spelen, videobewerken etc dan raadt ik FAT32 aan - videobestanden worden toch in etappes opgeslagen (spillfiles). Ga je veel netwerken/internetten, dan is NTFS weer raadzaam omdat dan je bestanden beter beveiligd KUNNEN worden. Wil je veel rotzooien op filenivo in je systeem dan is FAT32 weer handiger omdat die deze beveilingen niet kent (op partitie/file-nivo).

Rotzooi je met multiboot met andere operating systemen dan is vaak FAT32 weer handiger omdat deze vaak wel door andere OS'en gelezen/geschreven kan worden. Wil je juist dat het andere OS van je WinXP partities afblijft dan kies je het omgekeerde: de minst compatible partitie-indeling.

Kortom, 1000 toepassingen, 500 redenen voor FAT32, 500 redenen voor NTFS.
Als je tenminste andere operating systemen en de daarbij behorende partitie-indelingen niet mee mag rekenen

Kort door de bocht lijkt het raadzaam om bij Windows 9x+ME te kiezen voor FAT32.
Als je al genoeg redenen hebt om te kiezen voor een NT gebaseerd operating systeem zoals NT4/W2K/XP heb je nl. vaak ook genoeg reden om te kiezen voor NTFS.

Doe je het alleen om te experimenteren met XP, dan is FAT32 weer handiger omdat je dan met een Dosflop op je partitie altijd lees/schrijf toegang heeft (beschikbare Freeware NTFS driver voor Dos is nl. readonly - dus geen schrijftoegang).

• 2020Media
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03-01 16:06
hey ik denk dat ik windows binnenkort maar eens overzetten op fat32 ik was er egt van overtuigd dat NTFS goed was maar als ik dit zo lees wordt ik niet vrolijk van NTFS ;(

May Lyssa aid you

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-03 14:03

afterburn

No more...

Misschien maakt dit je vrolijker: wbt snelheid, bij partities <8GB is FAT32 sneller, bij partities >8GB is NTFS sneller.

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

Verwijderd

Ik zou absoluut Fat32 aanraden...met als belangrijkste reden de optie voor het gebruiken van DOS bij wijze van trouble-shooten...en mijn ervaring is dat FAT32 met XP stabieler draait dan NTFS...

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:17

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Ik draai Windows 2000 Pro met mijn C en games partities in FAT32, de rest in NTFS. Waarom? Omdat ik een hele tijd een dual boot heb gehad met Win98 puur voor games. En sindsdien heb ik het nooit meer omgezet.

He who controls the Spice, controls the Universe.

Verwijderd

Een voordeel van NTFS is dat niemand met een win98 of lager je bestanden enzo kan lezen...

Verwijderd

NTFS kent ingebouwde beveiliging
Je kunt in mijns inziens het beste FAT32 gebruiken als je een thuis pctje hebt.
Als het een bedrijfs, netwerk pc is die in een groot netwerk hangt zou ik altijd NTFS nemen ivm. de security. (ntfs laat security tot file niveau toe!)

De maximale filegroote van 4Gb op Fat32 zou ook een reden kunnen zijn. Als je bv. digitale videobewerking op je pc doet MOET je wel op Ntfs om deze reden.

Ik heb dus gewoon een C+D schijf (1e Harddisk) die Fat32 zijn met daarop Winxp en een G schijf die NTFS is. (2e schijf 80GB) Puur om daar de videobestanden van mijn digitale videocamera op kwijt te kunnen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 augustus 2002 @ 21:25:
Ik zou absoluut Fat32 aanraden...met als belangrijkste reden de optie voor het gebruiken van DOS bij wijze van trouble-shooten...en mijn ervaring is dat FAT32 met XP stabieler draait dan NTFS...
Kuch proest!

Met de commandconsole kom je een stuk verder. Bovendien als je in XP (of NT/2000 trouwens ook) een flop formatteerd, en er ntldr, COMMAND.COM en boot.ini naartoe kopieert kun je ook van flop booten, ook (of juíst) als het MBR een beetje gaar is.

Ik heb me hier al 4 jaar mee kunnen redden.

Wat de stabiliteit betreft, ik snap echt niet waar je dit op baseert :?

Volgens mij zit het ongeveer zo:

Als je als professional al jaren bekend bent met NT, en met NTFS zul je bijna altijd NTFS kiezen. Waarom? Het is dé manier om met grote volumes om te gaan: de overhead van het filesystem wordt bij grotere volumes relatief kleiner dan bij FAT32, je kunt mountpoints maken, met rechten dingen dichtspijkeren en andere truken uithalen. Je bent in staat om het filesysteem te formatteren met afwijkende blocksizes, zodat je je filesysteem kunt tunen. Een IIS_webserver zonder NTFS security zou ik NOOIT aan Internet durven hangen. NTFS kent verder compressie.

Als je echter uit de Windows 9x hoek komt, kan NTFS best verwarrend zijn: rechten, users, groepen, en dan heb je ook nog eens share-rechten. Wat gebeurt er verder met rechten van bestanden wanneer je tussen NTFS directories op dezelfde en verschillende partities onderling gaat kopieren of verplaatsen...

Dit is trouwens geen flame iod. maar meer een onderbouwde uitleg.

Om een lang verhaal kort te maken: Als je geen kokosnoot snapt van NTFS en je hebt daar ook helemaal geen zin in (kan ik me heel goed voorstellen!), dan is op je thuis pctje FAT32 prima aan te bevelen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 augustus 2002 @ 22:02:
Een voordeel van NTFS is dat niemand met een win98 of lager je bestanden enzo kan lezen...
Tenzij je ze shared op een netwerk natuurlijk :+

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 09 augustus 2002 @ 22:36:
[...]

en er zijn geloof ik ook progjes waarmee je ntfs kan lezen onder 9x

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:17

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Verwijderd schreef op 09 augustus 2002 @ 22:36:
[...]

Idd. ;)

He who controls the Spice, controls the Universe.

Verwijderd

Ik heb net een acer laptop binnengekregen en deze was al voorzien van xp....helemaal ingedeeld door acer...

ze hadden er een drive van 8 en eentje van 50 gemaakt. beide fat32

nu wilde ik dat niet; wilde een drive voor alles. heb toen windows xp van mn oom geleend...geinstalled...1 partitie..

alleen dat gaf opeens problemen...kon bijvoorbeeld servicepack1 niet installeen...heel vreemd.... kan dit liggen aan hetgeen ik nog niet de juiste serial had gebruikt....die was ik vergeten te lenen....gaat windows xp tegenstribbelen in die 30 dagen periode voor aanmelden??

Heb ondertussen weer mn repartiekit van acer gebruikt....kreeg toen alles terug als in het begin...alleen nu WEL 1 drive.... m aar die is Fat32 en ik wil NTFS hebben...

vraag 1; kan ik deze veranderen?? dit lukt niet via die install cd aangezien dat een of ander auto programma is met alleen als handeling cd 1 en 2 wisselen...

met die cd van mn oom kan ik dus wel kiezen voor NTFS of NTFS snelle install.

Iemand tips??? toch maar cd van mn oom en dan meteen die serial goedinvoeren of kan ik mn fat32 nu al ruilen??

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:51

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Verwijderd schreef op 13 juli 2004 @ 20:36:
Ik heb net een acer laptop binnengekregen en deze was al voorzien van xp....helemaal ingedeeld door acer...

ze hadden er een drive van 8 en eentje van 50 gemaakt. beide fat32

nu wilde ik dat niet; wilde een drive voor alles. heb toen windows xp van mn oom geleend...geinstalled...1 partitie..

alleen dat gaf opeens problemen...kon bijvoorbeeld servicepack1 niet installeen...heel vreemd.... kan dit liggen aan hetgeen ik nog niet de juiste serial had gebruikt....die was ik vergeten te lenen....gaat windows xp tegenstribbelen in die 30 dagen periode voor aanmelden??

Heb ondertussen weer mn repartiekit van acer gebruikt....kreeg toen alles terug als in het begin...alleen nu WEL 1 drive.... m aar die is Fat32 en ik wil NTFS hebben...

vraag 1; kan ik deze veranderen?? dit lukt niet via die install cd aangezien dat een of ander auto programma is met alleen als handeling cd 1 en 2 wisselen...

met die cd van mn oom kan ik dus wel kiezen voor NTFS of NTFS snelle install.

Iemand tips??? toch maar cd van mn oom en dan meteen die serial goedinvoeren of kan ik mn fat32 nu al ruilen??
En daarvoor kick je een topic van bijna 2 jaar oud??

Dit is trouwens ook goed met google te vinden, maar nu ik toch bezig ben:

In windows: start, uitvoeren, cmd [enter]
convert c: /fs:ntfs
(en van die c: moet je dus de driveletter maken die je wilt converteren)

Dit is wel op eigen risico!! In 99% van de gevallen gaat het zonder dataverlies, maar er gaat wel een heel enkele keer iets fout, dus zorg dat je een backup hebt van je belangrijkste gegevens.

edit:
1e hit met google, zoeken op fat32 convert ntfs:
http://support.microsoft.com/?kbid=307881

[ Voor 4% gewijzigd door FlipFluitketel op 13-07-2004 21:37 ]

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

[quote]Verwijderd schreef op 13 juli 2004 @ 20:36:
Lenen :? Die koop je, die leen je niet :Y)
En ja, op een gegeven moment doet Windows niets meer.
[google=convert ntfs] ==> http://www.microsoft.com/.../maintain/convertfat.mspx
Koop Windows en je bent er.

Maar goed, de helft klinkt nogal illegaal, de andere helft is met google en trouwens ook F1 te vinden: idd convert. Zie ook de WOS FAQ :)

Kortom: ik sluit dit topic :o

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.