Ik heb een nieuwe lcd/tft scherm. Onder win2k/winxp natuurlijk prachtig met cleartype. Hoe moet ik linux instellen om cleartype ook te ondersteunen (dit heet onder linux sub-pixel rendering)?
Gnome en kde ondersteunen beide een vergelijkbare AA-rendering, ziet er erg goed uit op een laptop-lcd iig
Ik zie btw dat de volgende redhat subpixel font redering support heeft in gnome 2 (zal dus wel gewoon standaard in gnome 2 zitten)
zie deze screenshot (met het naar mijn mening zeer strakke gtk2 theme wonderland)
http://goober.osnews.com/img/1489/limbo3.png
Ik zie btw dat de volgende redhat subpixel font redering support heeft in gnome 2 (zal dus wel gewoon standaard in gnome 2 zitten)
zie deze screenshot (met het naar mijn mening zeer strakke gtk2 theme wonderland)
http://goober.osnews.com/img/1489/limbo3.png
[ Voor 0% gewijzigd door blouweKip op 09-08-2002 02:34 . Reden: extra info natuurlijk ; ]
"For my friends, anything; for my enemies, the law."
Ik heb 2 topics geopend, over gnome2 en KDE3 waarin ik problemen had met antialiased fonts. Mocht je er dus niet uitkomen, zoek ze ff op want de oplossingen staan erin
Ik neem aan dat je gewoon via freetype AA fonts kunt renderen. Ik zag idd ook in dat screenshot van de nieuwe RedHat dat je kon kiezen watvoor soort AA je wilt. En volgens mij bereik je dan hetzelfde als met dat cleartype gedoe van Microsoft.
[deze advertentieruimte is te koop]
Verwijderd
maak een bestand in je home dir aan met de naam ".xftconfig" (let op de punt ervoor)
zet in dat bestand een van de volgende regels:
match edit rgba = rgb;
of
match edit rgba =bgr;
bij mij op mijn dell laptop werkt de regel met rgb het beste bgr geeft bij mij lelijke fonts. ff uitproberen dus.
Ook kun je deze regel in het bestand "/etc/X11/XftConfig" toe voegen (onder slackware 8.1 in ieder geval)
zet in dat bestand een van de volgende regels:
match edit rgba = rgb;
of
match edit rgba =bgr;
bij mij op mijn dell laptop werkt de regel met rgb het beste bgr geeft bij mij lelijke fonts. ff uitproberen dus.
Ook kun je deze regel in het bestand "/etc/X11/XftConfig" toe voegen (onder slackware 8.1 in ieder geval)
Ik heb .xftconfig in mijn homemap (root) aangemaakt en de regel ingevoegd. Het ziet er al wat mooier uit. Maar waar kan ik in kde3 die sub-pixel aanvinken
?
Verwijderd
subpixel kun je in KDE niet aan vinken, alleen AA fonts kun je aanzetten.
Subpixel zet je aan met de regel in mijn vorige post beschreven..
Ik heb die optie in ieder geval nooit in KDE kunnen vinden..
KDE control-panel->Look&Feel->Fonts: dan in het blokje Anti-Aliasing, onder de exclude-range: use sub-pixel hinting.Verwijderd schreef op 10 augustus 2002 @ 03:22:
subpixel kun je in KDE niet aan vinken, alleen AA fonts kun je aanzetten.
Mogelijk pas sinds KDE 3.1 (Alpha) aanezig
Hoe krijgen jullie cleartype in Windows 2000 dan?
Enneh, zo mooi vind ik cleartype er niet uit zien... Ziet er een beetje simpel uit.
Een niet echt veel zeggende vergelijking, maar misschien toch leuk om eens naar te kijken: http://www.linuxfromscratch.org/~remenic/fonts/
Wel Konqueror/Opera/Mozilla gebruiken... MSIE heeft moeite met het javascrippie en transparante PNGs
Enneh, zo mooi vind ik cleartype er niet uit zien... Ziet er een beetje simpel uit.
Een niet echt veel zeggende vergelijking, maar misschien toch leuk om eens naar te kijken: http://www.linuxfromscratch.org/~remenic/fonts/
Wel Konqueror/Opera/Mozilla gebruiken... MSIE heeft moeite met het javascrippie en transparante PNGs
Fraai voorbeeld Remenic,
denk er wel aan dat het ook behoorlijk van je monitor afhangt wat er goed uitziet: wat op een CRT prachtig is, kan op een TFT behoorlijk tegenvallen.
Als je een scherp gezichtvermogen hebt, zul je anti-aliasing waarschijnlijk sowieso niet waarderen, omdat het onscherp oogt.
Het is een persoonlijke smaak/voorkeur.
denk er wel aan dat het ook behoorlijk van je monitor afhangt wat er goed uitziet: wat op een CRT prachtig is, kan op een TFT behoorlijk tegenvallen.
Als je een scherp gezichtvermogen hebt, zul je anti-aliasing waarschijnlijk sowieso niet waarderen, omdat het onscherp oogt.
Inderdaad, ik vind cleartype niet echt fijn werken, alles wordt wazig en naAlterEgo schreef op 10 augustus 2002 @ 14:32:
Fraai voorbeeld Remenic,
enige tijd krijg ik koppijn
Verwijderd
beetje off-topic, maar is het ook mogelijk AA fonts in Mozilla te krijgen ZONDER gnome of kde te gebruiken? ik ben namelijk errug blij met mijn blackbox desktopje .... Ik ben trouwens in het bezit van een fijne LinuxFromScratch
Volgens mij kun je daarvoor gdkxft voor gebruiken als ik me niet vergif. De nieuwste Mozilla's schijnen ook via freetype te kunnen werken, maar op mijn Debian bak ging dat iig niet werkenVerwijderd schreef op 18 augustus 2002 @ 21:16:
beetje off-topic, maar is het ook mogelijk AA fonts in Mozilla te krijgen ZONDER gnome of kde te gebruiken? ik ben namelijk errug blij met mijn blackbox desktopje .... Ik ben trouwens in het bezit van een fijne LinuxFromScratch
[deze advertentieruimte is te koop]
Verwijderd
ja die gdkxft hack ken ik, maar die is voor versie 0.9.7 (uit mijn hoofd), en die versie is errug outdated (zeker wat performance betreft). iemand een hint hoe AA fonts voor elkaar te krijgen in mozilla via freetype?RG© schreef op 18 augustus 2002 @ 21:52:
[...]
Volgens mij kun je daarvoor gdkxft voor gebruiken als ik me niet vergif. De nieuwste Mozilla's schijnen ook via freetype te kunnen werken, maar op mijn Debian bak ging dat iig niet werken
Verwijderd
Whoepie! hij doet het. ziehier:Sihaya schreef op 18 augustus 2002 @ 23:15:
Deze lijkt me vrij recent.
En voor debian gebruik ik deze, werkt erg goed.

alleen zijn een aantal fonts soms te klein, maar als ik de minimum fontgrootte in mozilla aanpas, raakt bijvoorbeeld de tweakers.net frontpage verneukt. kan ik op een ander niveau de minimale fontgroottes PER FONT aanpassen?
Pagina: 1