Linux & Windows verschillende schermbreedre?

Pagina: 1
Acties:

• DumbAss
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-07 10:35
Ik stel m`n vraag hier maar want hier zitten tenminste mensen die er wat meer vanaf weten in tegenstelling tot de n00bs (ja, zelfs in vergelijking met mij) die bij de windows sectie rondhangen.

Ik heb eerst Windows Xp gedraaid op 1024 x 768. Later heb ik op een andere partitie Mandrake 8.2 geinstalleerd. Mandrake draai ik op 1280 x 1024.
Maar in Windows XP is het beeld over de gehele breedte van de monitor terwijl ik in Linux links en rechts nog een centimer of wat over heb. :?
Ik denk dat het iets met de refreshrate te maken heeft.

Vanutsteen.nl => nerds only | iRacing

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-07 12:59
Kan je niet gewoon je scherm breder maken met de instellingen van je monitor dan?
En heb je in XP op 1280 ook een cm over?

Bij mij stond trouwens het beeld in linux iets verder naar links dan in Windows, maar na de installatie van NVidia drivers voor linux was het wel goed :)

• DumbAss
Nvidia drivers heb ik ook geinstalleerd maar dat maakte niks uit.
Ik heb al geprobeerd Windows XP te draaien op 1280 maar dan kreeg ik dezelfde (scheve) verhoudingen.

• supakeen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09-2025
Dat ligt gewoon aan die andere resolutie daar past je monitor zich ook aan aan, gewoon bijstellen dus :)

• rvm
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

rvm

Ik denk dat je dat met xvidtune wel kan aanpassen

• TommyB
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-08 19:19
Ik draai zelf Suse 8.0. Deze wordt geleverd met sax2 (voor XFree4.0). In dit configuratieproggie kun je je monitor ook nog softwarematig verplaatsen en ook groter maken. Ik denk dat mandrake ook wel met zo'n proggie geleverd wordt, maar ik weet niet welke :)

• DumbAss
Ik ga eens kijken of dat met Mandrake ook werkt. Ik heb hem net gedownload

OK. Werkt niet. Was te verwachten 8)7

• DumbAss
xvidtune werkt fantastisch! Bedankt!

Verwijderd

Dat het scherm bij X minder of meer breed is als bij windows lag waarschijnlijk aan je HorizSync en VertRefresh in XF86Conf. Deze moeten de goede waardes van je monitor hebben. Zijn deze anders krijg je een minder breed beeld of geen beeld

Dit was zo bij mij in ieder geval

• Platel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-08 02:10

Platel

Trogdor the Burninator!

Eeh misschien een domme opmerking, maar kun je dat niet gewoon bijstellen met de knoppen op je monitor?
Je monitor onthoudt namelijk de instellingen per resolutie en refresh rate. Dus als dat in linux anders in dan in Windows moet je je monitor bijstellen.
Het probleem heb je idd niet meer als je de resolutie en refresh rate gelijk zet aan die in Windows.

Remember there are no stupid questions, just stupid people...

• richardt
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-03-2025
Alleen de nieuwste monitoren onthouden misschien deze settings per resolutie en/of refreshrate. Bij de oudere monitoren verander je de hoogte en breedte van het beeld door de elektronenstralen meer of minder om te buigen. En dat geldt dan voor alle beeldschermmodi.

Het zijn trouwens niet alleen de HorizSync en VertRefresh die bepalen hoe je beeldje op het scherm komt te staan. Ook pixelclock e.d. zijn van belang. Met Xvidtune kun je al die parameters makkelijk instellen en zien wat het beste voor jouw monitor is. Deze settings worden opgeslagen in de modelines in je XF86Config.
Pagina: 1