[reviewtje] KEF Reference series 207

Pagina: 1
Acties:
  • 298 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:08

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Vorige week gingen Gitaarwerk, Duck Twacy en ik naar Transtec in Rotterdam om daar de nieuwe KEF Reference series 207 te beluisteren.
Het is een grote 5-weg speaker met een afwerking op hoog niveau.
Met 1290x400x685 mm is het een flinke speaker en hout zit er ook meer dan genoeg in (gewicht 66kg per stuk).
Het freqentiebereik van 40-55000Hz bij +/- 3 dB valt mij aan de onderkant tegen.
Prijskaartje: Slechts Euro 7750,- per stuk :O

De speakers zijn met de volgende componenten getest:

Quad 99CD cdspeler (Euro 1000,-)
Quad 99PRE voorversterker (Euro 1150,-)
McIntosh MC352 amp (2x350W/8 ohm) (Euro 8500,-)

Interlinks: dropveters :(
Speakerkabel: TagMclaren F3-10spk

Koffie

Dat is een verhaal apart bij Transtec >:)
Duck-Twacy kreeg een bakje koffie van de dame bij de receptie en vervolgens vroeg ze of ik ook een bakje luste, natuurlijk meid! :P
Gitaarwerk werd niets gevraagd, hij ziet er jong (en arm :?) uit en kreeg pas koffie toen Duck-Twacy dit specifiek vroeg!

De opstelling bij Transtec

De speakers stonden klaar en de kabels waren aangesloten.
Het was alleen niet erg netjes neergezet, 1 speaker stond een stuk naar voren t.o.v. de andere en eentje was ingedraaid.
Omdat niemand ons hielp zette ik de speakers zelf goed neer en we gingen wat cd's beluisteren toen eindelijk Dirk Eisenga van Transtec kwam (om het volume bij te regelen).
En weg was Dirk weer ....

Luisteren

Het geluid is op zich goed, maar op de een of andere manier boeit het mij niet erg.
Tonaal gezien is er niets mis, je hoort niet dat bij dit 5-weg systeem gaten vallen in het spectrum of dat er overlappingen zijn, het klinkt mooi homogeen.
De muziek wordt groot afgebeeld en staat los van de speakers, het hangt a.h.w. als een groot podium achter de speakers, iets wat ik wel kan waarderen.

Stemmen worden mooi neergezet, geen vervorming, neuzeligheid of scherpe randjes, net als de instrumenten.
Ik heb wat moeite met de focussering, sommige instrumenten kan ik niet zo goed plaatsen, terwijl ze door mijn set thuis bijna tastbaar echt worden geplaatst.

Het laag valt me behoorlijk tegen, met 2 25cm woofers zou je toch druk en enige diepgang moeten ervaren, maar ik hoor alleen een matte bas die bovendien niet erg diep doorloopt.
Tussen de cd's van Transtec vind ik opeens een cd met orgel opnamen.
Als je diep laag zoekt, moet je eens naar grote orgels gaan luisteren :P
Helaas, de magic is not there, er is wel laag, maar het stopt eerder dan ik verwacht van deze grote speakers, geen grondtonen maar alleen de boventonen.
De 40Hz die op papier staat klopt nog ook, lager wil hij niet.
Nu zie ik een bass-reflexpoort zitten, waardoor het laag snel afvalt.
Dit soort units zou in een gesloten kast veel beter kunnen presteren.

En Gitaarwerk hoorde de tweeter niet, vreemd hoor >:)

Na de luistersessie stelde ik Dirk nog een paar kritische vragen, iets waar hij niet zo goed mee overweg kan :9~

Gebruiken jullie altijd "dropveters" bij demo's met dit soort apparatuur, dit i.v.m. met de waarde van deze hele set? Quad heeft bijv. de Quadlink kabels bedacht.

Dirk:
Wij geloven niet in exentrieke interlinks, met de standaard interlinks klinkt het even goed. Maar als iemand er speciaal om verzoekt, kunnen we wel betere interlinks gebruiken.

Ik hoor in verhouding weinig laag, met zulke grote units moet dat toch geen probleem zijn?

Dirk:
De ruimte hier dempt het laag behoorlijk.

Kan deze speaker soms niet zo laag, getallen bij +/- 3 dB graag?

Dirk:
Die loopt door tot 25Hz, daar zal het niet aan liggen.

(zie specs, Dirk bedoelt 25Hz bij -24 dB?) :+

We krijgen nog wat folders mee, (Gitaarwerk kreeg dit keer weer niets!)

P.S.

Dirk excuseerde zich, er is eerder die dag een daklekkage gweest en daar was hij dus mee bezig (dweilen ofzo) en ook vond hij z'n boterham wel heel erg interessant :D

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Leuk stukkie! Alleen reviews zijn altijd subjectief en de smaak van de luisteraar, dus heb je er niet zo veel aan :P
Toch wel leuk dat je het post! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Plague schreef op 09 augustus 2002 @ 00:21:
Leuk stukkie! Alleen reviews zijn altijd subjectief en de smaak van de luisteraar, dus heb je er niet zo veel aan :P
Toch wel leuk dat je het post! :9
Een DBT is ook niet objektief, dus wat maakt t uit ;)
Ik zie heel weinig recensies hier, dus post ik er wel eentje O-)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Jup..zo was het.
Dirk leek op et 1e gezicht best een aardige man... Maar door dat verhaal over dat hij zijn boterhammen zo geweldig vond dat hij een kwarter weg moest blijven om 2 dingen in zijn mond te proppen warmee hij nog lang niet klaar was en zo met volle mond begon te praten leek het zwaar ofdat hij niet geintresseerd was in zijn gasten.
Even nog over de aankomst. Alles stond niet klaar, Andre kwam pas later en Duck-Twacy, Dirk en ik hadden wat neergezet. Hij 'gooide' de speakers neer en ging dwijlen verder, dat had ie misschien beter kunnen voor worden ingehuurd, om het een beetje cru te zeggen.

Over de speakers:
Daar stonden ze, ze oogte redelijk mooi, maar daar gaat het uiteraard niet om. Nader bekeken voordat ze aangesloten stonden had ik hoge verwachtingen. Ik ben van KEF gewend strakke lage bassen met kleine units. Dat is dus met dit speakerset juist tot tegenstelling gekomen. Faseliniair, detail, plaatsing was het absoluut een topper, maar als je even om de luidspreker heen loop, hoor je gigantische faseverschuiving (druk je '3d' knop eens in op je pc speakersetje bij een mp3 van 60Kbit >:) daar leek et dus op)

Toen over de dropveters. Als hij zit te zeuren over zijn kabels en met trots beweerd dat de ruimte slecht was (waarom in godsnaam hou je dat dan als luisterruimte en dan geen dempingsmateriaal gebruiken :? ) terwijl de kamer hartsikke goed was.. vond ik.. lekker dooie acoutiek, maar ook het geluid uit de speakers

Het vreemde is het volgende met het laag. Hoewel hij laag zou kunnen weergeven deed hij dat niet erg goed. Zoals andre vertelde dat je bij de orgels het laag veel meer zou moeten horen (ondertonen) daar ben ik niet erg bekend mee aangezien ik dat niet voor mijn plezier luister(sta altijd open voor alles hoor) Maar ik kende het verschijnsel wel. (voor de synt mensen : Unison klinkende boven en ondertonen met een zaag : Cygnus X - superstring als voorbeeld te noemen voor de jongeren hier.. de melodie lijn) Je miste een stuk van de toon opeens, dat verschil klonk heel vreemd net alsof de muziek niet compleet was.

Vervolgends pakte ik mijn mp3 > wave gebrande (op 192Kbit mp3 > goeie kwaliteits) en et klonk opzich wel goed, maar koud. Ome Dirk beefde al bij het woord,... ik eigenlijk ook, maar de blinde mp3 test bewijst zou ik maar zeggen,... en daar HAD ik em mee kunnen pesten, maar hij had blijkbaar al teveel te voorduren met Andre :X . Afijn, leker vanalles in ons eentje beluisterd op een McIntosch versterker die niet klonk zoals et moet (hele foute combinatie met KEF? denk et zelf vaniet aangezien ze bijna alleen maar kef's verkopen). Eindelijk werden we het zat en hij waarschijnlijk ook. Na afloop kwam Ome Dirk met 2 boekjes voer de speakers aan en ik stond op te kijken heo die gast et in zijn hoofd haalde om mij niets aan te bieden, ok, dan mag ik er wat jong uit zien, maar hij weet zelf ook toen ie jong was dat ie waarschijnlijk van alles wat wou weten en misschien wel die dropveters onder zijn nachtkussen had waarschijnlijk.)

1 ding weet ik zeker,.. al zouden ze 500¤ onder de prijs zitten.. bij Transec kom ik niet meer terug... hoogstends om Dirk een persoonlijke schop onder zijn kont te geven..
voor mij een engatieve ervaring.

Verder ga ik hier stoppen en over naar een positiever stukje van de dag :)

Review bij Andre :
Aangekomen bij de gastvriendelijke audiofiel Andre, stonden daaar toen wij binnen kwamen zijn oude kappa's te sprankelen van schoonheid (alhoewel de units door verjaring wat minder nieuw eruit zagen) . Jammer dat ik ze niet kon vergelijken, maar zijn Renaissance maakte het helemaal goed.
De Infinity's : Een groot zwart wonder dat redelijk klein oogt oor het geluid wat eruit komt en waarmee hij werd aangestuurd : De Krell (ben niet goed in getalletjes, 300s geloof ik he? ;) )Na het horen van diverse muziek, EN de orgelmuziek waar dit keer WEL alle onder en boventonen hoorbbaar werken was het een werkelijke fantasie om naar dat set te luisteren.
Zijn perfect geselecteerde keuze in zijn audio set kwam volop tot zijn recht en nog bijna TE :)

Ik en mijn vooroordeel over veel cd spelers was hier volledig uit zijn verband getrokken.. Ik geloof dat ik nu gelijk een nieuw geloof heb gevonden : Stable platter loopwerk :) > Andre's Wadia klonk warmer dan de LP's op mooie sets die ik ooit gehoord heb (ik ben nog maar 19 dus dat zal wat minder zijn dan vele anderen.. ) De ruimteleijke weergave in Andre zijn set was werkelijk subliem. Je hoorde de speakers niet staan, ogen dicht, verstand op nul en je dzat daar waar het gebeurde. Iets wat een volwaardige beleving is. Andre's volledige aandacht en uitleg was prima, en zelfs een glaasje fris was niet teveel voor hem :D

(plaatjes van zijn set door Ducktwacy)
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~rwmmos/EPSN0013.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~rwmmos/EPSN0012.jpg

Dit gedeelte van de dag zou mij lang bij blijven.
Andre, bedankt nogaamls voor je gastvrijheid en gezelschap!

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18795

Volgens mij worden in deze review een aantal van de ziektes waaraan veel te veel mensen die werkzaam zijn in de audiowereld lijden: geen respect van de klant, eigenwijsheid en arrogantie :r :r .
Niet voor niks dat veel consumenten drempelvrees hebben voor de hifi-zaken.

Ik doe het altijd expres als ik iets duurs ga kopen, niet scheren, oude spijkerbroek aan (wel schoon), t-shirtje , afgetrapte gympies. Weet je direct waar je aan toe bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Anoniem: 18795 schreef op 09 augustus 2002 @ 08:48:
Volgens mij worden in deze review een aantal van de ziektes waaraan veel te veel mensen die werkzaam zijn in de audiowereld lijden: geen respect van de klant, eigenwijsheid en arrogantie :r :r .
Niet voor niks dat veel consumenten drempelvrees hebben voor de hifi-zaken.

Ik doe het altijd expres als ik iets duurs ga kopen, niet scheren, oude spijkerbroek aan (wel schoon), t-shirtje , afgetrapte gympies. Weet je direct waar je aan toe bent.
Dat 'soort' (om et cru te zeggen) mensen zou ik meteen helpen..
Die kun je namelijk vaak lekker vrij mee praten.. grapjes maken etc (ik werk ook in een winkel) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glival
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-05 16:29
Speedy-Andre schreef op 09 augustus 2002 @ 00:11:
Het geluid is op zich goed, maar op de een of andere manier boeit het mij niet erg.
Tonaal gezien is er niets mis, je hoort niet dat bij dit 5-weg systeem gaten vallen in het spectrum of dat er overlappingen zijn, het klinkt mooi homogeen.
De muziek wordt groot afgebeeld en staat los van de speakers, het hangt a.h.w. als een groot podium achter de speakers, iets wat ik wel kan waarderen.
Helaas, de magic is not there, er is wel laag, maar het stopt eerder dan ik verwacht van deze grote speakers, geen grondtonen maar alleen de boventonen.
Dat gevoel had ik ook toen ik een keer B&W 802's luisterde op een setje van ongeveer 10.000 euro; het klonk allemaal heel perfect, maar het boeit idd niet erg :) Ik denk dat dat komt omdat het geluid heel neutraal wordt weergegeven; klankkleuring zoals 'warm' of 'schel' is er op dat prijsniveau bijna niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Leuke interview André, Jordy :)

Toch nog een beetje voor Transtec opnemen. Persoonlijk vind ik het wel prettig dat je zelf je gang kan gaan bij een luistersessie (tenzij het een echte "demo" is, dan verwacht je een "voorstelling").

De grootste fout van Dirk was dat hij vergeten was van te voren de set klaar te zetten. Alles werd nu koud uit de hoek geschoven en aangesloten. Hij zij bv dat hij normaliter een ander CD speler gebruikte (weet niet welke, iets van Tag wellicht). Je leest wel vaker dat het aan elkaar knopen van willekeurige high end apparaten nog geen garantie voor topprestaties is (relatief gezien natuurlijk, het zal best beter wel klinken dan een Yoko). Vaak zit er na wat tweaken van zo'n set, meer in (en nu bedoel ik niet alleen de kabels). Geldt natuurlijk voor de meeste apparatuur. Vreemd overigens dat je niet permanent een een uitgebalanceerde en ingespeelde set hebt staan, als je in de hifi tijdschrifen en op internet aankondigt dat je 2 maanden lang speciale luisterdagen gaat houden voor deze speaker.

André zijn set was duidelijk wel uitgebalanceerd (mag ook wel als je de indrukwekkende history leest. Duidelijk met veel aandacht en liefde samengesteld :) ). Ook een mooie muziek collectie.

Dat ze Jordy oversloegen bij de koffie en de folders is natuurlijk ronduit slecht (neem toch niet aan dat het met opzet was, de man was een beetje hectisch).

Tis oonk niet nix, zo'n dak lekkage ;)

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-02 21:08
die losse tweeter er op, breekt dat niet gauw? vindt het er een beetje gammel uitzien...:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Dat valt wel mee. Die bol (met de uni Q speaker erin) is van een aluminium legering (gegoten of zo), die super tweeter zal er echt wel met een stevige bout aanvast zitten. Maar met een hamer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Glival schreef op 09 augustus 2002 @ 09:27:
[...]

[...]

Dat gevoel had ik ook toen ik een keer B&W 802's luisterde op een setje van ongeveer 10.000 euro; het klonk allemaal heel perfect, maar het boeit idd niet erg :) Ik denk dat dat komt omdat het geluid heel neutraal wordt weergegeven; klankkleuring zoals 'warm' of 'schel' is er op dat prijsniveau bijna niet meer.
Dat heeft weinig met een prijsniveau te maken, laat ik zeggen dat het niet levendig was, alsof de versterker moeite had met deze speakers ;)
Zelf heb ik dat ook gehad met een redelijk zware Krell KSA100S op m'n Kappa 9's.
Het geluid was nauwkeurig, kleurde niet enzo, maar het leefde ook niet.
Toen ik een KSA300S (3x zo zwaar) er op zette, lukte het opeens wel om te spetteren en van de volle dynamiek te genieten.
Ik wil nl. de beleving van live concerten zo echt mogelijk in m'n kamer hebben :9
Met de huidige Infinity Renaissance 90 heb ik het precies zoals ik het graag wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:46
Leuk om eens reviews van speakers te lezen, ook al liggen deze jongens ietwat buiten mijn budget :)

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

wat dacht je van mijnes :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Wat mij ook opviel is dat de metertjes van de Mc erg ver uitsloegen (tot rond de 100 watt waarde)
Afbeeldingslocatie: http://66.216.98.167/mcprod/product_images/MC352-front.jpg
Vooral bij de cd met het "stampvoet" concert (weet naam niet).

Samenvattend zou ik zeggen dat het best netjes klonk maar weinig enthousiast (vaag he :) )

ed lees net dat die Mc bijna 50 kilo weegt
ed2 dempingfactor 40?
ed3. Eigenlijk zou Transtec op de MC602 demonstreren 2*600 watt en 70 kilo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Duck-Twacy schreef op 09 augustus 2002 @ 20:25:
Wat mij ook opviel is dat de metertjes van de Mc erg ver uitsloegen (tot rond de 100 watt waarde)
Vooral bij de cd met het "stampvoet" concert (weet naam niet).

Samenvattend zou ik zeggen dat het best netjes klonk maar weinig enthousiast (vaag he :) )

ed lees net dat die Mc bijna 50 kilo weegt
ed2 dempingfactor 40?
ed3. Eigenlijk zou Transtec op de MC602 demonstreren 2*600 watt en 70 kilo
Dat concert was van de volgende SAcd:

Robert Hohner met Percussion ensemble met Far more drums ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.dmprecords.com/images/covers/SACD-10.JPG

De Mcintosh ging tot 2/3 van zijn vermogensschaal, dus ruim 200W :9
Weinig enthousiast of mat, te rustig, het leefde gewoon niet.
De MC602 had er wel meer van gebakken, maar of deze ook "snel" klinkt zoals een Krell, dat weet ik niet.

[edit] plaatje en titel SACD

Pagina: 1