Vorige week gingen Gitaarwerk, Duck Twacy en ik naar Transtec in Rotterdam om daar de nieuwe KEF Reference series 207 te beluisteren.
Het is een grote 5-weg speaker met een afwerking op hoog niveau.
Met 1290x400x685 mm is het een flinke speaker en hout zit er ook meer dan genoeg in (gewicht 66kg per stuk).
Het freqentiebereik van 40-55000Hz bij +/- 3 dB valt mij aan de onderkant tegen.
Prijskaartje: Slechts Euro 7750,- per stuk
De speakers zijn met de volgende componenten getest:
Quad 99CD cdspeler (Euro 1000,-)
Quad 99PRE voorversterker (Euro 1150,-)
McIntosh MC352 amp (2x350W/8 ohm) (Euro 8500,-)
Interlinks: dropveters
Speakerkabel: TagMclaren F3-10spk
Koffie
Dat is een verhaal apart bij Transtec
Duck-Twacy kreeg een bakje koffie van de dame bij de receptie en vervolgens vroeg ze of ik ook een bakje luste, natuurlijk meid!
Gitaarwerk werd niets gevraagd, hij ziet er jong (en arm
) uit en kreeg pas koffie toen Duck-Twacy dit specifiek vroeg!
De opstelling bij Transtec
De speakers stonden klaar en de kabels waren aangesloten.
Het was alleen niet erg netjes neergezet, 1 speaker stond een stuk naar voren t.o.v. de andere en eentje was ingedraaid.
Omdat niemand ons hielp zette ik de speakers zelf goed neer en we gingen wat cd's beluisteren toen eindelijk Dirk Eisenga van Transtec kwam (om het volume bij te regelen).
En weg was Dirk weer ....
Luisteren
Het geluid is op zich goed, maar op de een of andere manier boeit het mij niet erg.
Tonaal gezien is er niets mis, je hoort niet dat bij dit 5-weg systeem gaten vallen in het spectrum of dat er overlappingen zijn, het klinkt mooi homogeen.
De muziek wordt groot afgebeeld en staat los van de speakers, het hangt a.h.w. als een groot podium achter de speakers, iets wat ik wel kan waarderen.
Stemmen worden mooi neergezet, geen vervorming, neuzeligheid of scherpe randjes, net als de instrumenten.
Ik heb wat moeite met de focussering, sommige instrumenten kan ik niet zo goed plaatsen, terwijl ze door mijn set thuis bijna tastbaar echt worden geplaatst.
Het laag valt me behoorlijk tegen, met 2 25cm woofers zou je toch druk en enige diepgang moeten ervaren, maar ik hoor alleen een matte bas die bovendien niet erg diep doorloopt.
Tussen de cd's van Transtec vind ik opeens een cd met orgel opnamen.
Als je diep laag zoekt, moet je eens naar grote orgels gaan luisteren
Helaas, de magic is not there, er is wel laag, maar het stopt eerder dan ik verwacht van deze grote speakers, geen grondtonen maar alleen de boventonen.
De 40Hz die op papier staat klopt nog ook, lager wil hij niet.
Nu zie ik een bass-reflexpoort zitten, waardoor het laag snel afvalt.
Dit soort units zou in een gesloten kast veel beter kunnen presteren.
En Gitaarwerk hoorde de tweeter niet, vreemd hoor
Na de luistersessie stelde ik Dirk nog een paar kritische vragen, iets waar hij niet zo goed mee overweg kan
Gebruiken jullie altijd "dropveters" bij demo's met dit soort apparatuur, dit i.v.m. met de waarde van deze hele set? Quad heeft bijv. de Quadlink kabels bedacht.
Dirk:
Wij geloven niet in exentrieke interlinks, met de standaard interlinks klinkt het even goed. Maar als iemand er speciaal om verzoekt, kunnen we wel betere interlinks gebruiken.
Ik hoor in verhouding weinig laag, met zulke grote units moet dat toch geen probleem zijn?
Dirk:
De ruimte hier dempt het laag behoorlijk.
Kan deze speaker soms niet zo laag, getallen bij +/- 3 dB graag?
Dirk:
Die loopt door tot 25Hz, daar zal het niet aan liggen.
(zie specs, Dirk bedoelt 25Hz bij -24 dB?)
We krijgen nog wat folders mee, (Gitaarwerk kreeg dit keer weer niets!)
P.S.
Dirk excuseerde zich, er is eerder die dag een daklekkage gweest en daar was hij dus mee bezig (dweilen ofzo) en ook vond hij z'n boterham wel heel erg interessant
Het is een grote 5-weg speaker met een afwerking op hoog niveau.
Met 1290x400x685 mm is het een flinke speaker en hout zit er ook meer dan genoeg in (gewicht 66kg per stuk).
Het freqentiebereik van 40-55000Hz bij +/- 3 dB valt mij aan de onderkant tegen.
Prijskaartje: Slechts Euro 7750,- per stuk

De speakers zijn met de volgende componenten getest:
Quad 99CD cdspeler (Euro 1000,-)
Quad 99PRE voorversterker (Euro 1150,-)
McIntosh MC352 amp (2x350W/8 ohm) (Euro 8500,-)
Interlinks: dropveters
Speakerkabel: TagMclaren F3-10spk
Koffie
Dat is een verhaal apart bij Transtec
Duck-Twacy kreeg een bakje koffie van de dame bij de receptie en vervolgens vroeg ze of ik ook een bakje luste, natuurlijk meid!
Gitaarwerk werd niets gevraagd, hij ziet er jong (en arm
De opstelling bij Transtec
De speakers stonden klaar en de kabels waren aangesloten.
Het was alleen niet erg netjes neergezet, 1 speaker stond een stuk naar voren t.o.v. de andere en eentje was ingedraaid.
Omdat niemand ons hielp zette ik de speakers zelf goed neer en we gingen wat cd's beluisteren toen eindelijk Dirk Eisenga van Transtec kwam (om het volume bij te regelen).
En weg was Dirk weer ....
Luisteren
Het geluid is op zich goed, maar op de een of andere manier boeit het mij niet erg.
Tonaal gezien is er niets mis, je hoort niet dat bij dit 5-weg systeem gaten vallen in het spectrum of dat er overlappingen zijn, het klinkt mooi homogeen.
De muziek wordt groot afgebeeld en staat los van de speakers, het hangt a.h.w. als een groot podium achter de speakers, iets wat ik wel kan waarderen.
Stemmen worden mooi neergezet, geen vervorming, neuzeligheid of scherpe randjes, net als de instrumenten.
Ik heb wat moeite met de focussering, sommige instrumenten kan ik niet zo goed plaatsen, terwijl ze door mijn set thuis bijna tastbaar echt worden geplaatst.
Het laag valt me behoorlijk tegen, met 2 25cm woofers zou je toch druk en enige diepgang moeten ervaren, maar ik hoor alleen een matte bas die bovendien niet erg diep doorloopt.
Tussen de cd's van Transtec vind ik opeens een cd met orgel opnamen.
Als je diep laag zoekt, moet je eens naar grote orgels gaan luisteren
Helaas, de magic is not there, er is wel laag, maar het stopt eerder dan ik verwacht van deze grote speakers, geen grondtonen maar alleen de boventonen.
De 40Hz die op papier staat klopt nog ook, lager wil hij niet.
Nu zie ik een bass-reflexpoort zitten, waardoor het laag snel afvalt.
Dit soort units zou in een gesloten kast veel beter kunnen presteren.
En Gitaarwerk hoorde de tweeter niet, vreemd hoor
Na de luistersessie stelde ik Dirk nog een paar kritische vragen, iets waar hij niet zo goed mee overweg kan
Gebruiken jullie altijd "dropveters" bij demo's met dit soort apparatuur, dit i.v.m. met de waarde van deze hele set? Quad heeft bijv. de Quadlink kabels bedacht.
Dirk:
Wij geloven niet in exentrieke interlinks, met de standaard interlinks klinkt het even goed. Maar als iemand er speciaal om verzoekt, kunnen we wel betere interlinks gebruiken.
Ik hoor in verhouding weinig laag, met zulke grote units moet dat toch geen probleem zijn?
Dirk:
De ruimte hier dempt het laag behoorlijk.
Kan deze speaker soms niet zo laag, getallen bij +/- 3 dB graag?
Dirk:
Die loopt door tot 25Hz, daar zal het niet aan liggen.
(zie specs, Dirk bedoelt 25Hz bij -24 dB?)
We krijgen nog wat folders mee, (Gitaarwerk kreeg dit keer weer niets!)
P.S.
Dirk excuseerde zich, er is eerder die dag een daklekkage gweest en daar was hij dus mee bezig (dweilen ofzo) en ook vond hij z'n boterham wel heel erg interessant
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW