Toon posts:

Invloed geheugen videokaart op beeldkwaliteit ?

Pagina: 1
Acties:
  • 166 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Hoe groot is de invloed van het aantal Mb's van een videokaart op de beeldkwaliteit? Ik ben niet zo heel erg geinteresseerd in het spelen van spelletjes, maar wil vooral weten of de beeldkwaliteit van gedownloade films sterk beinvloed wordt.
Ook: als je de films via tv-out op je tv afspeeld, heeft het geheugen van de videokaart dan veel invloed op de kwaliteit?

BVD. J.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-03 22:23
av>vb

• MrTinux
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:18

MrTinux

Terug van nooit weggeweest.

Tot een paar mb heeft het wel invloed. Immers, hoe meer videogeheugen, hoe grotere kleurendiepte je pc op een bepaalde resolutie aankan. Op een gangbare resolutie als 1024x768 heb je dan echter aan een mb of 4 wel genoeg voor 32 bits kleuren.

Al het extra geheugen is voornamelijk een voordeel bij spelletjes omdat het gebruikt wordt om textures in op te slaan.

Kortom: met een moderne videokaart (welke tegenwoordig minimaal 32 mb hebben, en bijna altijd wel 64, soms zelfs 128 of 256) is het geheugen van 0,0 invloed op de beeldkwaliteit.

Met een oudere videokaart zou de grootste beperkende factor de bandbreedte kunnen zijn. Dat resulteert echter niet in slecht beeld maar in frame-drops (schokkerig beeld).

offtopic:
No offence, maar als ik je zo bezig zie lijk je hier alleen maar te komen om vragen te stellen... het zou leuk zijn als je ook zelf andere gebruikers helpt met hun problemen... daar is dit forum immers voor bedoeld.

"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie

Verwijderd

Topicstarter
excuses voor de verkeerde posting.
Vraagje verder: ik heb nu dus idd nogal schokkerig beeld. Die bandbreedte, in welke eenheid wordt deze gemeten ? (kan ik zelf vergelijken welke kaarten grote bandbreedte hebben).

Verwijderd

Topicstarter
trouwens, ik ben best bereid te helpen. Het enige probleem is dat ik bar weinig weet van pc's...Het heeft weinig zin om te reageren met halve kennis van zaken lijkt me. (ook no offence, btw. Ik wil alleen liever niet gezien worden als een profiteur ofzo)

• MrTinux

MrTinux

mb/sec.
Er zijn echter veel factoren die bepalen of een film soepel loopt. Voor een DivX-film heb je grofweg de volgende configuratie nodig om het een beetje soepel te laten afspelen:
- Pentium II van minimaal 400MHz
- +/- 64 of liever 128MB ram
- PCI of AGP videokaart. Iedere AGP kaart zal snel genoeg zijn, een oude PCI kaart (bijvoorbeeld een S3 Stealth 64 of Stealth3D, ooit populair maar wel cheap-ass) kan wat moeite hebben met een film. Een videokaart met een videochip van laten we zeggen uit het jaar 1999 of nieuwer is in principe snel genoeg om films te kunnen verwerken. Mits uiteraard je processor snel genoeg is: je kan wel de nieuwste kaart pakken maar als je een 100MHz CPU hebt lukt het je natuurlijk nog steeds niet.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb p500 celeron met 192 Mb intern. Huidige videokaart is 4 Mb (iets van S3 geloof ik) en trekt het niet best (schokkerig en lossy beeld).
Maar lijkt me dus duidelijk dat aantal Mb niet veel meer uitmaakt - weet ik genoeg :)
thnx

• MrTinux

MrTinux

Tja een S3 videokaart met 4 MB ram zou goed een van de kaartjes die ik in mijn post hierboven noem kunnen zijn. Als je zo'n kaartje vervangt door bijvoorbeeld een Geforce 2 MX of een ATI Radeon 7000 (op dit moment de echte low-budget kaartjes) zullen de films al een stuk beter draaien.

Ik heb nl. een Celeron-500 in mijn laptop zitten en daar draai ik prima alle films op (de video'kaart' daarvan is een S3 Savage met 8MB en AGP trouwens)

Verwijderd

ik weet wel dat het nogal uitmaakt hoeveel rendering pipelines je videokaart heeft (meer pipes zorgt voor een grotere fragmentatie van beelden) maar ik weet niet of dit geldt voor alleen 3D.
Pagina: 1