Welke opto-coupler voor HD44780 display en LPT poort?

Pagina: 1
Acties:

• hightower
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-04-2024
Ik wil een HD44780 gestuurde Display aan mn parallelpoort hangen. Alleen wil ik er voor de zekerheid een opto-coupler tussen hangen. Maar welke kan ik daarviir gebruiken?

Op google is niet zoveel duidelijks te vinden. Alleen DAT ze opto-couplers gebruiken, maar niet welke.

specs: Sun Workstation Server Router Laptop

• Shift
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:44

Shift

[] Dual crazy []

Lache, je hebt helemaal geen optocoupler nodig, en met een optocoupler werkt het niet, waarvoor wil je dat gaan gebruiken eigenlijk ? Is het niet een beetje overkill ?

Optocouplers worden gebruikt om galvanischescheiding te maken met je interface en je apparatuur die op hogere spanning werkt. in dit geval word optocouplers vaak gebruikt om 220VAC lampjes en dergelijke te kunnen aanstuiren, dus voor je LCD is het totaal niet nodig.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Shift schreef op 08 augustus 2002 @ 22:24:
Lache, je hebt helemaal geen optocoupler nodig, en met een optocoupler werkt het niet, waarvoor wil je dat gaan gebruiken eigenlijk ? Is het niet een beetje overkill ?

Optocouplers worden gebruikt om galvanischescheiding te maken met je interface en je apparatuur die op hogere spanning werkt. in dit geval word optocouplers vaak gebruikt om 220VAC lampjes en dergelijke te kunnen aanstuiren, dus voor je LCD is het totaal niet nodig.
ben ik niet helemaal met je eens, ze worden ook vaak gebruikt om apparatuur te beschermen (in dit geval zouden ze voornamelijk de lcd beschermen) tegen spannings pieken. Om lampjes aan te sturen zou ik trouwens nou niet direct een opto coupler gebruiken, maar eerder een triac aangestuurd door een opto coupler, maar dat terzijde...
Maar in het geval van je lcd is het een beetje overbodig om een opto coupler te gebruiken... de kans dat je parralel het begeeft is erg klein, aangezien die al een overkill aan beveiligingen heeft...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

mm, je hebt ook optocouplers met een triac erin ;)

enne, lijkt me echt overbodig hoor, optocouplers, alleen moeilijker, duurder en onhandiger...

*3lmowwW vraagt zich af waarom tweakers toch zo graag optocouplers gebruiken...*

Electronics development

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

ohwja, wlek type: uhm... een moc 3020, of een cny17 (was dat een optocoupler???)

Electronics development

• Bart_Banaan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-04-2017

Bart_Banaan

CaseJunkies Crew Member!!

Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan!!

Keep up the tweakers mentaility :)

Bekijk de SpaceCase en de DesignLine Prism www.casejunkies.com

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-08 21:58

Eraser127

Nijkerk

idd, gewoon een cny17

My Discogs

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-07 20:39

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

2x 74hct245 moet ook voldoende wezen, dat zijn 8 bits buffers/drivers. Meer dan zat voor 5v toepassingen.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-08 22:40
Ik weet niet alle type nr's vanbuiten

maar volgens mij is dat een gewone foto diode + foto tor nietwaar ?

en je hebt er niet 1 nodig maar voor elke data lijn 1 (8 lijnen ?)

je kunt de led direct sturen vanaf de printer poort (weerstandje er tussen)

en als je nu een opto coupler zoekt met een ingebouwde buffer en een ttl uitgang
kun je get lcd er zo aan knopen

maar het verdere nut zie ik er ook niet van in

Repareren doe je zo.

• Shift
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:44

Shift

[] Dual crazy []

deepbass909 schreef op 08 augustus 2002 @ 23:27:
[...]

ben ik niet helemaal met je eens, ze worden ook vaak gebruikt om apparatuur te beschermen
Je bent niet helemaal mee eens zeg je, 'ze worden ook vaak gebruikt om apparatuur te beschermen'' dat zei ik ook duidelijk in mijn post natuurlijk, galvanische scheiding is juist om je hardware te beschermen, en je zegt ook :
(in dit geval zouden ze voornamelijk de lcd beschermen) tegen spannings pieken.
Met een optocoupler word de LCD niet beschermd tegen spannignspieken, ik heb nooit gehoord dat een printerpoort spanningspieken heeft, dat ding is zuiver als weet ik veel wat, het is geen analoogvormige signaal, het is een digitale uitgang namelijk. Een optocoupler wordt gebruikt om echt een scheiding te maken, met het gevoelige kant van apparatuur in dit geval is het de lpt poort en niet de LCD scherm.

Maar een optokopplaar :) is echt een enorme overkill in dit geval, we hebben over 0 en 5 volt.

• hightower
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-04-2024
sebastius schreef op 08 augustus 2002 @ 23:47:
2x 74hct245 moet ook voldoende wezen, dat zijn 8 bits buffers/drivers. Meer dan zat voor 5v toepassingen.
Denk dat ik dan maar voor deze ga. Lijkt mij de beste keus. Ennuh, dat overkill.......
Als je een LCD kit koopt zit daar vaak ook een opto coupler aan. En ik betaal liever een paar pleuro's aan aan opto coupler dan aan een nieuw mobo.

specs: Sun Workstation Server Router Laptop

Pagina: 1